REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11251
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKuźma, Józef-
dc.date.accessioned2021-07-09T07:49:26Z-
dc.date.available2021-07-09T07:49:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021, s. 37-48pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-660-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11251-
dc.description.abstractThe concept of paradigm has its origin in ancient Greece. Plato understood a paradigm as an idea or form, while Aristotle gave it the meaning of a particular pattern or model. The school, alongside the Temple, is the oldest social institution that meets the very important developmental needs of the young generations of society. It is shown in the article, based on the genesis of the school in various countries of the world, how in the history of the school there were periods of both development and stagnation. Major school system and program changes were carried out in accordance with the general principle of continuation and change. This means that everything that has worked well in the current practice of the school’s activities should be continued and the curricula and upbringing should be constantly enriched with new content, values, and experience, while consistently changing what is incompatible with current science and practice in programmes and the organizational sphere and, above all, outdated knowledge and teaching methods. This general rule should also apply to the reform of the Polish school system introduced in 2019. Only by observing the general principle of continuation and change can school reform achieve its intended goals. The fact that the optimal change paradigm is the guiding thought of learning about school or scholiology deserves to be emphasized in the presented article. The concept of scholiology met with positive feedback from many Polish scholars involved in school education, as well as Professor Mark Bray, Chairman of the World Council of Comparative Education Societies (University of Hong Kong, 2019).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleParadygmat kontynuacji i zmiany – generalną przesłanką scholiologii i reform edukacyjnychpl
dc.title.alternativeParadigm of continuation and change as a general premise of school science or scholiology and educational reformspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/ewpspz.2021.03-
dc.description.BiographicalnoteJózef Kuźma – prof. dr hab., Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie-
dc.description.referencesKuźma J., Optymalizacja systemu pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, PWN, Warszawa – Kraków 1pl
dc.description.referencesKuźma J., Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesKuźma J., Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 – wyd. I; 2008 – wyd. II i III; 2011 – wyd. IV.pl
dc.description.referencesKuźma J., Morbitzer J., Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesKuźma J., Pułka J. (red.), Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesKuźma J., From traditional to more student-centred future school, [w:] J. Kuźma, J. Pułka (red.), The School of Tomorrow Centred on Pupils, AFM Publishing House, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesKuźma J., Scholiology. The General Study of School, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Krakow 2018.pl
dc.description.referencesKuźma J., Scholiologia, Generalne Studium Szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesLitak S., Historia wychowania, t. 1, WAM „Ignatianum”, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesPilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesWołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa 1964.pl
dc.description.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Reforma_systemu_o%C5%9Bwiaty_z_1999_rokpl
dc.description.referenceshttps://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1413629,niedostateczna-reforma-edukacji-pod-lupa-nik-kontrola.htmlpl
dc.description.referenceshttps://www.gov.pl/web/edukacja-i-naukapl
dc.description.referenceshttps://www.nik.gov.pl/aktualnosci/reforma-oswiaty-w-czesci-sfinansowana-przez-samorzad.htmlpl
dc.description.firstpage37pl
dc.description.lastpage48pl
dc.identifier.citation2Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarcpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Kuzma_Paradygmat_kontynuacji_i_zmiany.pdf690,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)