REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11181
Tytuł: Rozwój symulatorów w technologii VR jako przykład oszczędnych innowacji
Inne tytuły: Development of simulators in VR technology as an example of frugal innovations
Autorzy: Markiewicz, Joanna
Niedzielski, Piotr
Słowa kluczowe: innowacja
oszczędna innowacja
wirtualna rzeczywistość
symulator
innovation
frugal innovation
virtual reality
simulator
Data wydania: 2021
Data dodania: 25-cze-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 2(104) 2021, s. 44-57
Abstrakt: Cel – Celem artykułu jest przedstawienie zastosowania technologii virtual reality [VR] jako oszczędnej metody szkoleń i doskonalenia kompetencji pracowników. Tym samym wskazuje się w nim na wykorzystanie VR jako przykładu oszczędnej innowacji, która przyczynia się do podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez tanie i efektywne metody edukacji zasobów ludzkich. Metoda badań – Metodę badawczą oparto na dwóch głównych obszarach: teoretycznym i empirycznym. W rozważaniach teoretycznych dokonano przeglądu literatury, przedstawiając zagadnienia, które wyjaśniają ideę budowania konkurencyjności dzięki wdrażaniu innowacji, w tym implementację oszczędnych innowacji. Wymiar empiryczny został przybliżony poprzez zaprezentowanie studium przypadków zastosowań technologii VR w szkoleniu kadr. Wnioski – Wykorzystanie rozwiązań VR należy uznać za oszczędną innowację, ponieważ przyczynia się do obniżenia kosztów szkoleń i jednocześnie znacznie poprawia bezpieczeństwo uczestników szkoleń. Oryginalność / wartość / implikacje /rekomendacje – Oszczędne innowacje, których korzeni należy szukać na rynkach wschodzących, szybko wzbudziły zainteresowanie świata naukowego w kontekście nowego spojrzenia na zarządzanie w organizacjach funkcjonujących w gospodarkach rozwiniętych. Wciąż brakuje wyczerpującej literatury na temat wykorzystania tych innowacji we współczesnych przedsiębiorstwach, zwłaszcza w kontekście szkoleń zasobów ludzkich. Artykuł uzupełnia tę lukę.
Purpose – The aim of the article is to present the use of virtual reality [VR] technology as a cost-effective method of training and improving employee competences. Thus, the article indicates the use of VR as an example of frugal innovation, which contributes to increasing the competitiveness of enterprises through cheap and effective methods of educating human resources. Research method – The research method is based on two main areas – theoretical and empirical. In theoretical considerations, a literature review was conducted, presenting theoretical issues that explain the idea of building competitiveness based on the implementation of innovations, including frugal innovations. The empirical dimension was explained by presenting a case study of VR technology applications in personnel training. Results – The use of VR solutions should be considered as a frugal innovation, as it contributes to the reduction of training costs and at the same time significantly improves the safety of training participants. Originality /value / implications /recommendations – Frugal innovations, whose roots are to be found in emerging markets, quickly aroused the interest of the scientific world in the context of a new approach to management in organizations operating in developed economies. There is still no comprehensive literature on the use of cost-effective innovations in modern enterprises, especially in the context of human resources training. The article fills this gap.
Afiliacja: Joanna Markiewicz - Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński
Piotr Niedzielski - Instytut Bezpieczeństwa i Zarządzania, Akademia Pomorska w Słupsku
E-mail: Joanna Markiewicz: joanna.markiewicz@usz.edu.pl
Piotr Niedzielski: piotr.niedzielski@apsl.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11181
DOI: 10.15290/oes.2021.02.104.04
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-1419-3275
0000-0001-5024-4722
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku;
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2021, nr 2(104)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2021_J_Markiewicz_P_Niedzielski_Rozwoj_symulatorow_w_technologii_VR.pdf764,24 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)