Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11181
Tytuł: | Rozwój symulatorów w technologii VR jako przykład oszczędnych innowacji |
Inne tytuły: | Development of simulators in VR technology as an example of frugal innovations |
Autorzy: | Markiewicz, Joanna Niedzielski, Piotr |
Słowa kluczowe: | innowacja oszczędna innowacja wirtualna rzeczywistość symulator innovation frugal innovation virtual reality simulator |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 25-cze-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Optimum. Economic Studies, Nr 2(104) 2021, s. 44-57 |
Abstrakt: | Cel – Celem artykułu jest przedstawienie zastosowania technologii virtual reality [VR] jako oszczędnej metody szkoleń i doskonalenia kompetencji pracowników. Tym samym wskazuje się w nim na wykorzystanie VR jako przykładu oszczędnej innowacji, która przyczynia się do podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez tanie i efektywne metody edukacji zasobów ludzkich.
Metoda badań – Metodę badawczą oparto na dwóch głównych obszarach: teoretycznym i empirycznym. W rozważaniach teoretycznych dokonano przeglądu literatury, przedstawiając zagadnienia, które wyjaśniają ideę budowania konkurencyjności dzięki wdrażaniu innowacji, w tym implementację oszczędnych innowacji. Wymiar empiryczny został przybliżony poprzez zaprezentowanie studium przypadków zastosowań technologii VR w szkoleniu kadr.
Wnioski – Wykorzystanie rozwiązań VR należy uznać za oszczędną innowację, ponieważ przyczynia się do obniżenia kosztów szkoleń i jednocześnie znacznie poprawia bezpieczeństwo uczestników szkoleń.
Oryginalność / wartość / implikacje /rekomendacje – Oszczędne innowacje, których korzeni należy szukać na rynkach wschodzących, szybko wzbudziły zainteresowanie świata naukowego w kontekście nowego spojrzenia na zarządzanie w organizacjach funkcjonujących w gospodarkach rozwiniętych. Wciąż brakuje wyczerpującej literatury na temat wykorzystania tych innowacji we współczesnych przedsiębiorstwach, zwłaszcza w kontekście szkoleń zasobów ludzkich. Artykuł uzupełnia tę lukę. Purpose – The aim of the article is to present the use of virtual reality [VR] technology as a cost-effective method of training and improving employee competences. Thus, the article indicates the use of VR as an example of frugal innovation, which contributes to increasing the competitiveness of enterprises through cheap and effective methods of educating human resources. Research method – The research method is based on two main areas – theoretical and empirical. In theoretical considerations, a literature review was conducted, presenting theoretical issues that explain the idea of building competitiveness based on the implementation of innovations, including frugal innovations. The empirical dimension was explained by presenting a case study of VR technology applications in personnel training. Results – The use of VR solutions should be considered as a frugal innovation, as it contributes to the reduction of training costs and at the same time significantly improves the safety of training participants. Originality /value / implications /recommendations – Frugal innovations, whose roots are to be found in emerging markets, quickly aroused the interest of the scientific world in the context of a new approach to management in organizations operating in developed economies. There is still no comprehensive literature on the use of cost-effective innovations in modern enterprises, especially in the context of human resources training. The article fills this gap. |
Afiliacja: | Joanna Markiewicz - Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński Piotr Niedzielski - Instytut Bezpieczeństwa i Zarządzania, Akademia Pomorska w Słupsku |
E-mail: | Joanna Markiewicz: joanna.markiewicz@usz.edu.pl Piotr Niedzielski: piotr.niedzielski@apsl.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11181 |
DOI: | 10.15290/oes.2021.02.104.04 |
ISSN: | 1506-7637 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-1419-3275 0000-0001-5024-4722 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku; |
Występuje w kolekcji(ach): | Optimum. Economic Studies, 2021, nr 2(104) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_2_2021_J_Markiewicz_P_Niedzielski_Rozwoj_symulatorow_w_technologii_VR.pdf | 764,24 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)