REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11076
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJagodziński, Marek-
dc.date.accessioned2021-06-10T09:26:51Z-
dc.date.available2021-06-10T09:26:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 6, 2020, s. 9-23pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11076-
dc.description.abstractJohn D. Zizioulas’ publications do not include a special study of his Pneumatology, but his lectures on dogmatic theology contain a lot of material on the pneumatological vision of the Church. The foundation of the Church’s faith is the revealed and communicated truth of God, the preservation of which is a special task of the Holy Spirit. He is always active in community and creates communion, and all His gifts are for unity. The truth is revealed and secured only in the communion of the Holy Spirit in the Church. Zizioulas writes that it is the Holy Spirit who constitutes the true “essence of the Church”. Hence, Orthodox theologians often conceive of the Church as “an everlasting Pentecost event”. Thanks to the Son, we can get to know God, while the Holy Spirit reveals that God is communion. The great mistake of generations of dogmatists was to separate Christology from the science of God – and therefore from pneumatology. Salvation is realized in the Church, which is after all God’s people united in Christ and in the Holy Spirit. The Holy Spirit is the Spirit of communion, and it is no exaggeration to identify the Kingdom of God with Himself. The Eucharist is communion and participation in the Blood of Christ, which is “full of the Holy Spirit” and shares in Christ – and at the same time “in the communion of the Holy Spirit”. In the face of christomonistic or charismatic constraints, Zizioulas reminds us that Christ does not build the Church without the Holy Spirit, and He does not come to the Church only when he is completely formed. The institution of the Church was established at a specifi c point in history, but is constantly constituted and renewed by the Holy Spirit. The Church receives everything from God through Christ in the Holy Spirit, but it is necessary to receive His gifts in the event of communion – and it is in the Holy Spirit that everything what happens is an event of communion.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectHoly Spiritpl
dc.subjecttruthpl
dc.subjecttheologypl
dc.subjectecclesiologypl
dc.subjectcommunionpl
dc.subjectDuch Świętypl
dc.subjectprawdapl
dc.subjectteologiapl
dc.subjecteklezjologiapl
dc.subjectkomuniapl
dc.titlePneumatologiczny wymiar Kościoła i teologii według Johna D. Zizioulasapl
dc.title.alternativePneumatological dimension of the Church and theology according to John D. Zizioulaspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2020-
dc.identifier.doi10.15290/std.2020.06.02-
dc.description.Biographicalnoteks. prof. dr hab. MAREK JAGODZIŃSKI – teolog dogmatyk, pracownik Katedry Teologii Prawosławnej w Sekcji Ekumenicznej Instytutu Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii KUL, wykładowca WSD w Radomiu. Redaktor naukowy serii wydawniczych „Radomska Biblioteka Teologiczna” i „Theologia Radomiensis”, specjalizuje się w teologii komunikacji i komunii. Ostatnio wydane monografie: Zarys mariologii komunijnej, Lublin 2019; Eschatologia w perspektywie komunii, Lublin 2020.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesEvdokimov P., Duch Święty w tradycji prawosławnej, tłum. M. Żurowska, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Prawosławie, tłum. J. Klinger, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesFlorovsky G., The lagacy and the task of Orthodox theology, „Anglican Theological Review” 31 (1949), s. 65-71.pl
dc.description.referencesHryniewicz W., Duch Święty – Mistagog Bożego Królestwa, [w:] P. Evdokimov, Duch Święty w tradycji prawosławnej, tłum. M. Żurowska, Poznań 2012, s. 7-25.pl
dc.description.referencesHryniewicz W., Hermeneutyka w dialogu. Szkice teologiczno-ekumeniczne, t. 2, Opole 1998.pl
dc.description.referencesJagodziński M., Communional Aspects of the Doctrine of the Holy Spirit according to John D. Zizioulas, „Teologia w Polsce” 14 (2020) nr 1, s. 31-45.pl
dc.description.referencesJagodziński M., Komunijna mistyka eklezjalna według Johna D. Zizioulasa, „Roczniki Teologiczne” 67 (2020) z. 7, s. 5-18.pl
dc.description.referencesLeśniewski K., „Kim jest człowiek, że o nim pamiętasz...?” Podstawowe idee antropologii prawosławnej, Lublin 2015.pl
dc.description.referencesMałecki R., Kościół jako wspólnota. Dogmatyczno-ekumeniczne studium eklezjologii Johna Zizioulasa, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesZizioulas J.D., Being as Communion. Studies in Personhood and the Church, New York 1985.pl
dc.description.referencesZizioulas J.D., Communion and Otherness. Further Studies in Personhood and the Church, London – New York 2006.pl
dc.description.referencesZizioulas J.D., Lectures in Christian Dogmatics, London – New York 2009.pl
dc.description.referencesZizioulas J.D., Preface, [w:] tenże, Lectures in Christian Dogmatics, London – New York 2009, s. IXn.pl
dc.description.referencesZizioulas J.D., The Eucharistic Communion and the World, London – New York 2011.pl
dc.description.volume6pl
dc.description.firstpage9pl
dc.description.lastpage23pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6957-1034-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2020, tom 6

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_6_2020_M_Jagodzinski_Pneumatologiczny_wymiar_Kosciola.pdf730,4 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)