REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11046
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKostaszuk-Romanowska, Monika-
dc.date.accessioned2021-06-10T09:00:35Z-
dc.date.available2021-06-10T09:00:35Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationKultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewska, Białystok 2020, s.29-42pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-655-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11046-
dc.description.abstractTeatr zajmuje dziś istotne miejsce w polskiej debacie publicznej. Na ów fenomen składa się kilka zjawisk. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na przechodzącą przez polskie sceny falę społecznie zaangażowanych spektakli skupiających się na opisie i komentowaniu aktualnej rzeczywistości. Termin „teatr zaangażowany” oznacza dzieła teatralne, których twórcy podejmują aktualne, ważne społecznie tematy, diagnozują kondycję zbiorowości, sam teatr pojmując jako istotne narzędzie społecznej zmiany. Artykuł prezentuje i analizuje wybrane spektakle nale żące do tego nurtu. Kolejną kategorię zjawisk stanowią już nie same spektakle, ale różnego rodzaju akcje publiczne organizowane przez środowisko teatralne. Ostatnia grupa dotyczy wydarzeń „okołoteatralnych” – społecznych protestów związanych z teatrem, wywoływanych głównie (choć nie tylko) przez szczególnie silnie rezonujące spektakle. Wspomniane zjawiska dowodzą, że polski teatr pełni dziś ważną funkcję „barometru społecznych nastrojów”.pl
dc.description.abstractToday, theatre holds an important place in Polish public debate. This occurrence consists of several phenomena. First of all, it is worth paying attention to the wave of socially engaged performances passing through Polish stages that focus on describing and commenting on current reality. The term “engaged theatre” means theatrical works whose creators take up current, socially important topics, diagnose the condition of the community, understanding the theatre itself as an important tool of social change. The article presents and analyses selected performances belonging to this trend. The next category of phenomena are no longer performances themselves but various public actions organised by the theatre community. The last group concerns “theatre­‑related” events – social protests related to the theatre, mainly caused (but not only) by particularly strongly resonating performances. These phenomena prove that Polish theatre plays an important role today as a “barometer of social moods”.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectteatrpl
dc.subjectteatr zaangażowanypl
dc.subjectdebata publicznapl
dc.subjectspołeczeństwopl
dc.subjecttheatrepl
dc.subjectengaged theatrepl
dc.subjectpublic debatepl
dc.subjectsocietypl
dc.titleTeatr na wojnie – o roli teatru we współczesnej debacie publicznejpl
dc.title.alternativeTheatre in the wartime – on the role of theatre in contemporary public debatepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2020;-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAktywności i doświadczenia Polaków w 2018 roku. CBOS. Komunikat z badań, (2019), https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_020_19.PDF, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesBryś M., (2017), Kręta droga do sprawiedliwości, [w:] E-teatr, http://www.e-te atr.pl/pl/artykuly/243048.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesCembrowska A., (2019), Niewygodne dzieci księży, [w:] Teatr dla wszystkich, https://teatrdlawszystkich.eu/niewygodne‑dzieci-ksiezy/, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesDomagała T., (2019), Powstrzymać brukowanie piekła, [w:] Domagała się kultury, http://domagalasiekultury.pl/2019/05/07/male-w-formie­‑oficjalny-dziennik‑szczecinskiego-kontrapunktu/, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesGac D., (2019), Obserwacja rzeczywistości jest dla mnie kluczowa, [w:] Teatr, http://www.teatr‑pismo.pl/ludzie/2470/obserwacja_rzeczywistosci_jest_dla_mnie_kluczowa/, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesGościńska J., (2019), Ruszył 6. Festiwal Nowego Teatru. Czy ocalenie świata na małej scenie jest możliwe? [w:] Rzeszów News Portal informacyjny, https://rzeszow­‑news.pl/ruszyl-6-festiwal­‑nowego-teatru­‑czy-ocalenie­‑swiata-na malej-scenie­‑jest-mozliwe‑foto/, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesGruszczyński A., (2014), Teatr, który się wtrąca. Rozmowa z Pawłem Łysakiem i Pawłem Sztarbowskim, [w:] dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5059­‑teatr-ktory‑sie-wtraca.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesHübner Z., (2000), Zamiast życiorysu, [w:] J. Kozarska, A. Litak, C. Niedziółka, Zygmunt Hübner. 23 marca 1930 – 12 stycznia 1989. Katalog wystawy, Teatr Wybrzeże, Gdańsk, Teatr Wybrzeżepl
dc.description.referencesJanikowski G., (2019), Warszawa. Premiera „Dzieci księży” na Scenie na Woli, [w:] E-teatr, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/275309,druk.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesKaplan F., (2017), Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy, [w:] E-teatr.pl, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/252582.html?josso_asser tion_id=2D4A368A4613F383, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesKarpiuk D., (2016), „Przegrywamy wszystko. Rzygam już tą inteligencką bańką”. Reżyser „Polskiej krwi” o tym, jak żyć we własnym kraju, [w:] „Newsweek”, https://www.newsweek.pl/kultura/spektakl­‑polska-krew‑przemyslaw-wojcieszek-o-polsce/rzknq61, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesKluzowicz J., (2007), Teatr zaangażowany społecznie jako sposób odnowienia dialogu z polskim widzem, „Rocznik Andragogiczny”.pl
dc.description.referencesKnapek R., (2010), Ustanowienie uniwersalizmu, [w:] „ArtPapier”, http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=102&artykul=2370, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesKyzioł A., (2016), Polska nienawiść, [w:] „Polityka”, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/teatr/1671920,1,recenzja­‑spektaklu-polska­‑krew-rez‑przemyslaw-wojcieszek.read, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesMrozek W., (2017), Teatr w Polsce znów się liczy, [w:] E-teatr.pl, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/245068,druk.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesRóżańska D., (2017), „Albo ma się teatr, albo ma się spokój”. Maciej Nowak o tym, dlaczego spektakl „Klątwa” (nie) oburza, [w:] na: Temat, https://natemat.pl/202033,maciej­‑nowak-albo­‑ma-sie­‑teatr-albo­‑ma-sie‑spokoj, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesStokfiszewski I., (2009), Zwrot polityczny, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesTeatr Powszechny. Misja. Program, https://www.powszechny.com/misja.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesTomasiewicz D., (2019), Człowiek do człowieka, [w:] Teatr, http://www.teatr-pismo.pl/ludzie/2469/czlowiek_do_czlowieka/, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.referencesWarszawa. Pierwsza premiera w ramach Biennale Warszawa 2019, (2019), [w:] E-teatr.pl, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/276370,druk.html, [dostęp: 20 grudnia 2019].pl
dc.description.firstpage29pl
dc.description.lastpage42pl
dc.identifier.citation2Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewskapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, Białystok 23 września 2019 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-1059-1778-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WSK)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, 23 września 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kostaszuk_Romanowska_Teatr_na_wojnie.pdf268,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)