REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10986
Tytuł: Obyś cudze dzieci uczył (np. na Wołyniu lub Polesiu)! O szkole we wschodnich województwach międzywojennej Polski
Inne tytuły: May You Teach Other People’s Children in Wołyń and Polesie: About Schools in the Eastern Regions of Interwar Poland
Autorzy: Kopeć, Zbigniew
Słowa kluczowe: reportage
education
propaganda
schooling
the Second Polish Republic
Data wydania: 2020
Data dodania: 26-maj-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 17, 2020, s. 23-42
Abstrakt: The article attempts to analyze the functioning of Polish schools in the interwar period in the eastern regions of the Second Polish Republic. The common stereotypes, rooted also in literature, projected a popular image of backwardness, in comparison with the population from other parts of Poland. For that reason, education was determined as a high priority after 1918. The schools in eastern regions, beside performing their educational function, also disseminated information and political propaganda. The teaching conditions in such schools were also complex, given the national and ethnic composition of children. Ksawery Pruszyński in his reportage Prawo do Wołynia demonstrates that not all efforts were equally satisfactory.
Afiliacja: Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nota biograficzna: Zbigniew Kopeć, prof. dr hab., pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor monografii: Jerzy Andrzejewski (1999), Niepokorni, brudni, źli. Ludzie marginesu w prozie polskiej XX wieku (2010) i W cieniu historii. Dwudziestowieczne doświadczenia i narracje (2018); współredaktor m.in. monografii: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011), Obraz Rosji w literaturze polskiej XX wieku (2014), Progulki po sowremennoj polskoj literature. Sbornik statej (2015), Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze europejskiej (2015), Tolkien – mit, historia, literatura. Eseje i studia (2016), Poznań pisarek i pisarzy (2016), Pokolenie „Współczesności”. Twórcy. Dzieła. Znaczenie (2016). Główne zainteresowania naukowe: literatura dwudziestolecia międzywojennego, literatura współczesna, tematyka rosyjska w literaturze polskiej.
E-mail: kzbsz@amu.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/10986
DOI: 10.15290/bsl.2020.17.02
ISSN: 2082-9701
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-4351-1137
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 17

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_17_2020_Z_Kopec_Obys_cudze_dzieci_uczyl.pdf173,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons