REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10986
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKopeć, Zbigniew-
dc.date.accessioned2021-05-26T08:39:17Z-
dc.date.available2021-05-26T08:39:17Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 17, 2020, s. 23-42pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10986-
dc.description.abstractThe article attempts to analyze the functioning of Polish schools in the interwar period in the eastern regions of the Second Polish Republic. The common stereotypes, rooted also in literature, projected a popular image of backwardness, in comparison with the population from other parts of Poland. For that reason, education was determined as a high priority after 1918. The schools in eastern regions, beside performing their educational function, also disseminated information and political propaganda. The teaching conditions in such schools were also complex, given the national and ethnic composition of children. Ksawery Pruszyński in his reportage Prawo do Wołynia demonstrates that not all efforts were equally satisfactory.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectreportagepl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectpropagandapl
dc.subjectschoolingpl
dc.subjectthe Second Polish Republicpl
dc.titleObyś cudze dzieci uczył (np. na Wołyniu lub Polesiu)! O szkole we wschodnich województwach międzywojennej Polskipl
dc.title.alternativeMay You Teach Other People’s Children in Wołyń and Polesie: About Schools in the Eastern Regions of Interwar Polandpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.17.02-
dc.description.Emailkzbsz@amu.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteZbigniew Kopeć, prof. dr hab., pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor monografii: Jerzy Andrzejewski (1999), Niepokorni, brudni, źli. Ludzie marginesu w prozie polskiej XX wieku (2010) i W cieniu historii. Dwudziestowieczne doświadczenia i narracje (2018); współredaktor m.in. monografii: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011), Obraz Rosji w literaturze polskiej XX wieku (2014), Progulki po sowremennoj polskoj literature. Sbornik statej (2015), Zabójstwo dziecka w literaturze i kulturze europejskiej (2015), Tolkien – mit, historia, literatura. Eseje i studia (2016), Poznań pisarek i pisarzy (2016), Pokolenie „Współczesności”. Twórcy. Dzieła. Znaczenie (2016). Główne zainteresowania naukowe: literatura dwudziestolecia międzywojennego, literatura współczesna, tematyka rosyjska w literaturze polskiej.pl
dc.description.AffiliationInstytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBakuła Bogusław (2006), Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), „Teksty Drugie”, nr 6, s. 11–33.pl
dc.description.referencesBeauvois Daniel (2005), Trójkąt ukraiński. Szlachta, carat i lud na Wołyniu, Podolu i Kijowszczyźnie 1793–1914, przeł. K. Rutkowski, Lublin: UMCS.pl
dc.description.referencesBojowniczka przyszłości [Godło: Rzeczywistość] (1935), „Słowo”, nr 35, s. 2–3.pl
dc.description.referencesBuczkowski Leopold (1973), Wertepy, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesCat-Mackiewicz Stanisław (1931), Myśl w obcęgach. Studia nad psychologią społeczeństwa Sowietów, Warszawa: F. Hoesick.pl
dc.description.referencesCat [Cat-Mackiewicz Stanisław] (1935), Z dżdżystej doli. Wrażenia i wnioski po przysłaniu na konkurs nowel nauczycielskich, „Słowo”, nr 23, s. 1.pl
dc.description.referencesCholewińska Katarzyna (2015), Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania, „Annales Universitas Marie Curie-Skłodowska”, nr 1, s. 91–102.pl
dc.description.references„Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego” (1929), nr 1, s. 25–26.pl
dc.description.references„Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego” (1939), nr 4, s. 168.pl
dc.description.referencesGehenna inteligenta na Kresach Wschodnich. „Nie trzeba nawuki”. Co odsłaniają reportaże z życia szkoły powszechnej (1935), „ABC Nowiny Codzienne”, nr 46, s. 5.pl
dc.description.referencesGosk Hanna (2008), Polski dyskurs kresowy w niefikcjonalnych zapisach międzywojennych. Próba lektury w perspektywie postcolonial studies, „Teksty Drugie”, nr 6, 20–33.pl
dc.description.referencesGrodecki Józef (2001), Program nauczania języka polskiego w szkole średniej. Metody i wyniki, w: Teoria kształcenia literackiego w latach 1918–1939. Antologia, red. L. Jazownik, cz. 1, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, s. 198–204.pl
dc.description.referencesIle zarabiają Urzędnicy. Premier – minister – wojewoda – starosta (1929), „Głos Poranny”, nr 312, s. 7.pl
dc.description.referencesKonkurs Kolonialny dla Młodzieży (1939), „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wołyńskiego”, nr 4, s. 107.pl
dc.description.referencesKopeć Zbigniew (2018), Kobieta na bagnach, w: Z. Kopeć, W cieniu historii. Dwudziestowieczne doświadczenia i narracje, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 107–117.pl
dc.description.referencesKostro Karol (1926), Do ogółu nauczycielstwa wołyńskiego, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wołyńskiego”, nr 10, s. 1.pl
dc.description.referencesKraszewski Józef Ignacy (1859), Wieczory wołyńskie, Lwów: Drukarnia Zakładu Ossolińskich. Mackiewicz Józef (1938), Bunt rojstów, Wilno: „Słowo”.pl
dc.description.referencesMarszałek-Trzebińska Żaneta (2018), Ksiądz Wacław Bliziński i jego dzieło na rzecz rodziny wiejskiej w Liskowie (1870–1944), „Wychowanie w Rodzinie” nr 2, s. 17–30.pl
dc.description.referencesMędrzecki Włodzimierz (2008), Polacy i ich Wołyń, „Niepodległość i Pamięć”, nr 27, s. 125–151.pl
dc.description.referencesObrębski Józef, (2007), Polesie, red. nauk i wstęp A. Engelking, t. 1,Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesOssendowski Ferdynand Antoni (1935), Nauczycielka. Powieść, Poznań: Wydawnictwo Polskie R. Wegner.pl
dc.description.referencesOssendowski Ferdynand Antoni (1935), Polesie, Poznań:Wydawnictwo Polskie R.Wegner.pl
dc.description.referencesOssendowski Ferdynand Antoni (1936), Huculszczyzna. Gorgany i Czarnohora, Poznań: Wydawnictwo Polskie R. Wegner.pl
dc.description.referencesPiątkowski A. (1938), Spółdzielczość socjalistów i chłopów, Warszawa [nakład autora].pl
dc.description.referencesPolska Macierz Szkolna naWołyniu (1938), Równe: Wydawnictwo Wołyńskiego Zarządu Polskiej Macierzy Szkolnej.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery (1936), Prawo do Wołynia, „Wiadomości Literackie”, nr 43, s. 3.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery (1938), Pomyśl o Wołyniu, w: U. Samczuk, Wołyń, przeł. T. Hollender, Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, s. 5–8.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery (1966), Czarna księga niszczenia Wołynia. Z dziejów walki z kulturą, w: K. Pruszyński, Podróże po Polsce. Podróże po Europie, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 92–99.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery (2000), Był to niegdyś kraj bogaty, w: K. Pruszyński, Wspomnienia, reportaże, artykuły, t. 1, Warszawa: Twój Styl, s. 209–225.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery (2000), Na czarnym szlaku, w: K. Pruszyński, Wspomnienia, reportaże, artykuły, t. 1, Warszawa: Twój Styl, s. 17–60.pl
dc.description.referencesRetamar Roberto Fernández (1983), Kaliban, przeł. H. Czarnocka, w: R.F. Retamar, Kaliban i inne eseje, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 5–68.pl
dc.description.referencesSamczuk Ułas (1938), Wołyń, przeł. T. Hollender, Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze „Rój”.pl
dc.description.referencesSanojca Karol (2013), Relacje polsko-ukraińskie w szkolnictwie państwowym południowo-wschodnich województw Drugiej Rzeczypospolitej, Kraków: Historia Iagellonica.pl
dc.description.referencesShakespeare Wiliam (1993), Burza, przeł. S. Barańczak, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesSiedlecka Jadwiga (1929), Dziecko poleskie. Konkurs Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego”, nr 7, s. 308–318.pl
dc.description.referencesSikora Wincenty (1926), W sprawie obchodów rocznicy Konstytucji 3 maja, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wołyńskiego”, nr 3, s. 65–68.pl
dc.description.referencesSkowroński Aleksander (1939), Zagadnienia obronności Państwa w nauczaniu i wychowaniu w szkole powszechnej, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wołyńskiego”, nr 4, s. 111–120.pl
dc.description.referencesSydow Marian (1927), Nauczyciel jako czynnik kulturalny na wsi, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego” nr 1/2, s. 91–95.pl
dc.description.referencesSzer-Szeń [pseudonim] (1929), Liga Morska i Rzeczna, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Poleskiego”, nr 5, s. 246–247.pl
dc.description.referencesTumski Ryszard [pseudonim] (1935), Zostałem nauczycielem, „Słowo”, nr 32, s. 3.pl
dc.description.referencesWalasek Stefania (2006), Szkolnictwo powszechne na ziemiach północno-wschodnich II Rzeczypospolitej (1915–1939), Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesWęgrzyn Marta (2012), Dylematy tradycjonalisty – wątpliwości reformatora – samotność twórcy. „Wieczory wołyńskie” Józefa Ignacego Kraszewskiego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, nr 1, s. 321–341.pl
dc.description.referencesWyka Marta (2019), Pisarstwo Ksawerego Pruszyńskiego. Biograficzność, gatunkowość, teorie recepcji, w: Zagadkowy Ksawery Pruszyński, red. B. Gautier, M. Urbanowski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 109–113.pl
dc.description.referencesWysz. [Wyszomirski J.] (1935), Nad lekturą nowel konkursowych, „Słowo”, nr 29, s. 2.pl
dc.description.referencesZaleski Czesław (1932), Józef Piłsudski w pieśni starszego pokolenia i młodzieży, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Wołyńskiego”, nr 3, s. 95–102.pl
dc.description.referencesZiątek Zygmunt (1972), Ksawery Pruszyński, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.number17pl
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage42pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4351-1137-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 17

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_17_2020_Z_Kopec_Obys_cudze_dzieci_uczyl.pdf173,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons