REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10969
Tytuł: Zmiany w egzaminach zewnętrznych kształcenia ogólnego w latach 2015-2018 w świetle zasady zaufania do państwa i prawa
Inne tytuły: Changes in state examinations of general education in 2015-2018 in the light of the principle of trust in the state and law
Autorzy: Kierznowski, Łukasz
Promotor(rzy): Kijowski, Dariusz R.
Słowa kluczowe: egzaminy zewnętrzne
edukacja
szkolnictwo wyższe
zasada zaufania do państwa i prawa
state examinations
education
higher education
principle of trust in the state and law
Data wydania: 28-sty-2021
Data dodania: 19-maj-2021
Abstrakt: W rozprawie doktorskiej, składającej się z siedmiu rozdziałów, dokonano oceny zgodności zmian w egzaminach zewnętrznych kształcenia ogólnego, które miały miejsce w latach 2015-2018, z konstytucyjną zasadą zaufania do państwa i prawa. W rozdziale I, poprzez objaśnienie współczesnego znaczenia takich pojęć, jak prawo edukacyjne, prawo szkolne, prawo oświatowe, prawo szkolnictwa wyższego, sprecyzowano obszar, w jakim prowadzone są dalsze badania. W rozdziale II opisano system egzaminów zewnętrznych oraz wskazano na regulacje prawne dot. egzaminowania zewnętrznego, umiejscawiając je w systemie prawa i wplatając w siatkę terminologiczną przedstawioną w rozdziale I. W rozdziale III przedstawiono istotę zasady zaufania do państwa i prawa oraz wybranych części składowych tej zasady (tzw. zasad drugiego stopnia) zarówno generalnie, jak i w odniesieniu do sfery edukacji. W rozdziałach IV-VII dokonano przedstawienia istoty i znaczenia poszczególnych egzaminów zewnętrznych, analizy zmian, jakie w nich wprowadzono w latach 2015-2018, oraz oceny zgodności tych zmian z wymogami zasady zaufania do państwa i prawa. W zakończeniu podsumowano wnioski płynące z badań i wskazano na dodatkowe, systemowe refleksje i rekomendacje.
The doctoral dissertation, consisting of seven chapters, assessed the compliance of changes in state examinations of general education that took place in 2015-2018 with the constitutional principle of trust in the state and law. In Chapter I, by explaining the contemporary meaning of concepts such as educational law, school law and higher education law, the area in which further research is carried out is specified. Chapter II describes the system of state exams and indicates the legal regulations regarding state exams, placing them in the legal system and weaving into the terminology grid presented in Chapter I. Chapter III presents the essence of the principle of trust in the state and law, as well as selected components of this principle (the so-called second degree principles) both generally and in relation to the sphere of education. Chapters IV-VII present the essence and significance of individual state exams, analyze the changes introduced to them in 2015-2018, and assess the compliance of these changes with the requirements of the principle of trust in the state and law. Finally, conclusions from the research were summarized and additional systemic reflections and recommendations were pointed out.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Prawa
URI: http://hdl.handle.net/11320/10969
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (dostęp z komputerów Biblioteki Uniwersyteckiej)
Prace doktorskie (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
L_Kierznowski_Zmiany_w_egzaminach_zewnetrznych.pdf
Dostęp ograniczony
1,58 MBAdobe PDFOtwórz Request a copy
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)