REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10952
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKliszcz, Aneta-
dc.date.accessioned2021-05-19T10:45:51Z-
dc.date.available2021-05-19T10:45:51Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationMotywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 125-137pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-435-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10952-
dc.description.abstractArtykuł analizuje serial Apparitions Joe Ahearne’a (BBC 2008), który wykorzystuje formułę filmu satanistycznego do podjęcia dyskusji na temat miejsca religii i instytucji religijnych (głównie Kościoła katolickiego) w świecie współczesnym. Ahearne pokazuje świat, w którym sacrum zostaje zmarginalizowane, ale dla niego jest to jednocześnie świat, w którym obecność zła qua zła przestaje być zauważana. Postuluje on zatem konieczność obecności absolutu w przestrzeni społecznej, ale ograniczonej przez humanizm rozumiany jako etyczny nakaz solidarności międzyludzkiej i poszanowania jednostkowości, w tym odmienności, każdej istoty ludzkiej.pl
dc.description.abstractBBC series Apparitions (2008), which constitutes the subject of present discussion, raises – under the guise of satanistic flick – important questions concerning the place of religion and religious institutions (or more precisely, of the Catholic Church) in the modern world. The world depicted by Joe Ahearne has successfully marginalised the sacrum – yet, for the director (and writer) this marginalisation implies certain invisibility of evil as such (or at the very least an inability to perceive it). Thus, certain presence of the absolute results necessary for the benefit of all, yet, for Ahearne such a presence needs to be defined by humanistic imperative of human solidarity, respect for the individuality and separatedness of every single human being.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleWokół Apparitions: czy wiara w apokalipsę jest jeszcze możliwa?pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;-
dc.description.BiographicalnoteAneta Kliszcz – adiunkt w Katedrze Kultury Antycznej i Średniowiecznej Instytutu Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie; jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół kultury antycznej i jej recepcji, neolatynistyki i kultury popularnej; ostatnio opublikowała m.in.: Homo – humanista – humanizm. Humanizm w źródłach słownikowych (w: Humanizm. Historie pojęcia, pod red. A. Borowskiego, Warszawa 2009, s. 7–53); It’s Elementary, My Dear O’Lochainn: On Randall Garrett’s Lord Darcy (w: (Re)Visions of History in Language and Fiction, ed. by Dorota Guttfeld, Monika Linke and Agnieszka Sowińska, Cambridge Scholars Publishing 2012, s. 351–367); Powieść fantasy a powieść historyczna. Kilka wstępnych pytań (w: Horyzonty wyobraźni. Fantazja i fantastyczność we współczesnej kulturze, pod red. Jakuba Kornhausera i Dagmary Zając, Kraków 2012, s. 69–78).pl
dc.description.firstpage125pl
dc.description.lastpage137pl
dc.identifier.citation2Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewiczapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Kliszcz_Wokol_Apparitions.pdf121,26 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)