REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10949
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWęgrodzka, Jadwiga-
dc.date.accessioned2021-05-19T10:44:45Z-
dc.date.available2021-05-19T10:44:45Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationMotywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 87-98pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-435-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10949-
dc.description.abstractPowieść Davida Almonda Skrzydlak (Skellig, 1988), zaliczaną zwykle do nurtu realizmu magicznego, można również umieścić w kontekście charakterystycznego dla brytyjskiej prozy dla dzieci gatunku powieści fantastycznej, zwłaszcza takiej, która konstrukcję świata przedstawionego opiera na obecności elementu magicznego w świecie modelowanym na mimetyczny. Stosuje ją wielu pisarzy dziecięcych, począwszy od E. Nesbit tworzącej na początku wieku XX. Ten typ konstrukcji obecny jest w powieści Almonda, gdzie zwykły chłopiec znajduje w zrujnowanym garażu skrzydlatego mężczyznę. Postać Skrzydlaka, integrująca aspekty ludzkie, zwierzęce (ptasie) i anielskie, wraz ze związanymi z nią przestrzeniami liminalnymi, staje się sygnałem znaczeń metafizycznych, które w powieści Almonda wpisują się zarówno w debatę nad ewolucją, jak i w metafizyczne wizje romantycznego poety Williama Blake’a.pl
dc.description.abstractDavid Almond’s Skellig (1988), usually considered in the context of magic realism, can be also situated within the tradition of British children’s fantastic fiction, especially in relation to the variant which places a fantastic element in a mimetic world model. Initiated by E. Nesbit in the beginning of the 20th century, this constructional model is followed by many writers and is present in Almond’s novel where an ordinary boy finds a winged man in his parents decrepit garage. The figure of Skellig, integrating human, animal and angelic aspects in its identity, together with liminal spaces associated with it, suggest metaphysical senses which involve the consideration of Darwinian evolution as well as Blakeian metaphysical visions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleMagia i metafizyka w brytyjskiej prozie dla dzieci: Skrzydlak Davida Almondapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;-
dc.description.BiographicalnoteJadwiga Węgrodzka – profesor nadzwyczajny w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz w Instytucie Neofilologii i Komunikacji Społecznej Politechniki Koszalińskiej, prowadzi zajęcia z literatury brytyjskiej od średniowiecza do współczesności. W pracy badawczej koncentruje się na literaturze popularnej, zwłaszcza baśni, prozie dziecięcej i fantastycznej oraz kryminalnej. Najważniejsze publikacje to Canon Unbound (2011; redaktor), Patterns of Enchantment: E. Nesbit and the Traditions of Children’s Literature (2007) oraz Instructive curiosity: Suspense in C. S. Lewis’s Trilogy (1995).pl
dc.description.firstpage87pl
dc.description.lastpage98pl
dc.identifier.citation2Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewiczapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Wegrodzka_Magia_i_metafizyka.pdf121,7 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)