REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10915
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiovarčiová, Veronika-
dc.contributor.authorDarmo, Ľubomír-
dc.date.accessioned2021-05-14T07:34:58Z-
dc.date.available2021-05-14T07:34:58Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationWspółczesne wyzwania rozwoju gospodarczego: polityka i kreacja potencjału. Cz. 1, Kreacja, innowacyjność, handel zagraniczny, red. Ewa Gruszewska, Białystok 2015, s. 283-297pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-462-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10915-
dc.description.abstractAt the basis for the use of creativity as a determinant of economic growth is creative implementation of knowledge and information in generating new, unusual, unconventional solutions and conceptions. These should rely on free and creative environment that supports new ideas and views, which further become a source of innovation. The advancement of the creative economy requires achieving a certain level of development in economic, technological and social environment. Among the key factors are advanced and educated workforce, suitable working and living conditions, and a good institutional background. The lack of domestic capital induces the need to obtain funds in the form of foreign investment. The paper deals with the theoretical aspect of the creative economy, investigating the particularities of its development in the case of the Slovak Republic. The goal of the paper is to analyze the inflow of foreign direct investment in particular sectors of the Slovak economy and to identify its contribution to the development of the creative economy. The creative economy of Slovakia has the potential to create new jobs, encourage GDP growth, and improve competitiveness.pl
dc.description.abstractPodstawą do wykorzystania kreatywności jako determinanty wzrostu gospodarczego jest wkład wiedzy i informacji w tworzenie nowych, niezwykłych, niekonwencjonalnych rozwiązań i koncepcji. Proces ten powinien odbywać się w wolnym i twórczym środowisku, które wspiera nowe pomysły i punkty widzenia, które stają się źródłem kolejnych innowacji. Zaawansowanie kreatywnej gospodarki wymaga osiągnięcia pewnego poziomu rozwoju otoczenia gospodarczego, technologicznego i społecznego. Istotnym warunkiem tego jest wykwalifikowana i wykształcona siła robocza, odpowiednie warunki pracy i życia oraz dobre otoczenie instytucjonalne. Brak kapitału krajowego wywołuje potrzebę pozyskania środków w formie inwestycji zagranicznych. Praca analizuje teoretyczne aspekty gospodarki kreatywnej z uwzględnieniem specyfiki jej rozwoju w Republice Słowackiej. Celem artykułu jest analiza napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do poszczególnych sektorów gospodarki słowackiej oraz zbadanie ich wkładu w rozwój gospodarki kreatywnej. Gospodarka kreatywna na Słowacji ma potencjał tworzenia nowych miejsc pracy, stymulowania wzrostu PKB oraz poprawy konkurencyjności.pl
dc.description.sponsorshipThis paper was supported by the Grant Agency VEGA, under project No. 1/0379/12 “Contradiction of Creating Human Capital in New Economy”.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcreativitypl
dc.subjectcreative economypl
dc.subjectcreative sectorspl
dc.subjectforeign direct investmentpl
dc.subjectkreatywnośćpl
dc.subjectgospodarka kreatywnapl
dc.subjectsektory kreatywnepl
dc.subjectbezpośrednie inwestycje zagranicznepl
dc.titleImportance of foreign direct investment for developing creative industry in Slovak Republicpl
dc.title.alternativeZnaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju sektora kreatywnego w Republice Słowackiejpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015;-
dc.description.AffiliationVeronika Piovarčiová, PhD, Eng. – University of Economics in Bratislava, The Faculty of National Economy, Department of Economicspl
dc.description.AffiliationĽubomír Darmo, PhD – University of Economics in Bratislava, The Faculty of National Economy, Department of Economicspl
dc.description.referencesDudáš T., Priame zahraničné investície vo svetovom hospodárstve, Vydavateľstvo Ekonóm, Bratislava 2006.pl
dc.description.referencesFlorida R., The Rise of the Creative Class: And How It Is Transforming Work, Leisure and Everyday Life, Basic Books, New York 2002.pl
dc.description.referencesHowkins J., Creative Ecologies: Where Thinking Is a Proper Job, University of Queensland Press, Queensland 2009.pl
dc.description.referencesHowkins J., The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, London 2001.pl
dc.description.referencesKloudová J. et al., Kreatívni ekonomika. Trendy, výzvy, příležitosti, Grada Publishing, Praha 2010.pl
dc.description.referencesPearce R., The evolution of technology in multinational enterprises: The role of creative subsidiaries, “International Business Review” 1999 , No. 8.pl
dc.description.referencesCoy P., The Creative Economy, Bloomberg Businessweek, http://www.businessweek.com/2000/00_35/b3696002.htm, retrieved 25.11.2013.pl
dc.description.referencesDayton-Johnson J., What’s Different About Cultural Products? An Economic Framework. Strategic Research and Analysis (SRA), 2000, http://publications.gc.ca/collections/collection_2010/pc-ch/CH4-150-2010-eng.pdf, retrieved 28.11.2013.pl
dc.description.referencesEuropean Commission, Green Paper: Unlocking the Potential of Cultural and Creative Industries, Brussel 2010, http://ec.europa.eu/culture/documents/greenpaper_creative_industries_en.pdf, retrieved 10.01.2012.pl
dc.description.referencesKokko A., The Home County Effects of FDI in Developed Economies, Working Paper 2006, No. 225. Stockholm School of Economics, http://swopec.hhs.se/eijswp/papers/eijswp0225.pdf, retrieved 10.02.2014.pl
dc.description.referencesLipsey R. E., Home and Host County Effects of FDI, Working Paper, No. 9293, National Bureau of Economic Research (NBER), Cambridge 2002, http://cepr.org/meets/wkcn/2/2316/papers/lipsey.pdf, retrieved 23.01.2014.pl
dc.description.referencesOECD.Stat, http://stats.oecd.org/, retrieved 17.03.2014.pl
dc.description.referencesStern M. J., Seifert S. C., From Creative Economy to Creative Society, http://www.trfund.com/resource/downloads/creativity/Economy.pdf, retrieved 17.03.2014.pl
dc.description.referencesUNCTAD, Creative Economy: Report 2010, Geneva and New York 2010. http://www.unctad.org/en/docs/ditctab20103_en.pdf, retrieved 16.10.2013.pl
dc.description.referencesUNCTAD, Creative Industries and Development, Eleventh session, Sao Paulo, 13-18 June 2004, http://www.unctad.org/en/docs/tdxibpd13_en.pdf, retrieved 10.05.2013.pl
dc.description.referencesUNCTADstat, http://unctadstat.unctad.org/EN/, retrieved 17.03.2014.pl
dc.description.referencesUNESCO, Understanding Creative Industries, 2006, http://portal.unesco.org/culture/en/files/30297/11942616973cultural_stat_EN.pdf/cultural_stat_EN.pdf, retrieved 09.05.2013.pl
dc.description.referencesThe Impact of Culture on Creativity. A Study prepared for the European Commission (DG for Education and Culture), June 2006, http://ec.europa.eu/culture/key-documents/doc/study_impact_cult_creativity_06_09.pdf, retrieved 04.06.2013.pl
dc.description.firstpage283pl
dc.description.lastpage297pl
dc.identifier.citation2Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego: polityka i kreacja potencjału. Cz. 1, Kreacja, innowacyjność, handel zagraniczny, red. Ewa Gruszewskapl
dc.conferenceMiędzynarodowa konferencja naukowa "Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego. Polityka i kreacja potencjału", Białystok-Augustów-Wilno 22-24 maja 2014pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Międzynarodowa konferencja naukowa "Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego. Polityka i kreacja potencjału", 22-24 maja 2014

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
V_Piovarciova_L_Darmo_Importance_of_foreign_direct_investment.pdf412,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)