REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10810
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRoman, Monika Justyna-
dc.date.accessioned2021-04-23T08:42:39Z-
dc.date.available2021-04-23T08:42:39Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationRomantyzm w literaturze i kulturze po 1989 roku. Mapowanie recepcji, pod red. D. Zawadzkiej, K. Andruczyka, M. Dudzińskiej, M. J. Roman, Sejny 2019, s. 173-192pl
dc.identifier.isbn978-83-66143-10-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10810-
dc.description.abstractW tekście „Lokalne czy narodowe? Dziady w Teatrze Wierszalin w Supraślu” autorka jako ramy teoretycznej używa zaproponowanych przez Jacka Kopcińskiego pojęć: teatr wspólnoty wyobrażonej i teatr krytyczny. Za ich pomocą próbuje wpisać realizacje Teatru Wierszalin w interpretacje Dziadów, jakie można było oglądać w polskich teatrach w ostatnich latach.pl
dc.description.abstractThe author of the article chose two concepts that had been created by Jacek Kopciński in his book „Powrót Dziadów i inne szkice teatralne”. She uses those concepts to compare performances of Dziady (Forefathers’ Eve) in Teatr Wierszalin with other polish performances based on the play by Adam Mickiewicz.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pograniczepl
dc.titleLokalne czy narodowe? Dziady w Teatrze Wierszalin w Supraślupl
dc.title.alternativeLocal or national? Dziady at The Wierszalin Theater in Supraślpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku;-
dc.rights.holder© Fundacja Pogranicze;-
dc.description.BiographicalnoteMonika Justyna Roman – doktorantka w Zakładzie Literatury XIX wieku i Kultur Regionalnych na Uniwersytecie w Białymstoku, członkini Zespołu Badań nad Pamięcią i Recepcją Literatury UwB. Interesuje się teatrem historii lokalnych oraz memory studies. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą wielokulturowości i pamięci w literaturze, teatrze oraz mediach popularnych Podlasia po 1989 roku.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAssmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesCharytoniuk-Michiej G., Obrzęd Dziadów w dokumentach i cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesCieślak P., Dziady Pawła Zawodzińskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Rzeczpospolita” [online], 07.05.2011 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <https://www.rp.pl/artykul/653607-Dziady-Pawla-Zawodzinskiego-w-Teatrze-Polskim-w-Bydgoszczy.html >.pl
dc.description.referencesKolankiewicz L., Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk 1999.pl
dc.description.referencesKopciński J., Powrót Dziadów, czyli dwa teatry, w: tegoż, Powrót Dziadów i inne szkice teatralne, Warszawa-Kraków 2016.pl
dc.description.referencesKosiński D., Polski teatr przemiany, Wrocław 2007.pl
dc.description.referencesKosiński D., Teatra Polskie. Historie, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKosiński D., Terytorium „Dziady”, „Tygodnik Powszechny” [online], 07.05.2017 [dostęp: 26.08.2018]. Dostępny w Internecie: <https://www.tygodnikpowszechny.pl/ terytorium-dziady-147889>.pl
dc.description.referencesKosiński D., Świątkowska W., Teatr Reduta, Encyklopedia Polskiego Teatru [online], 2019 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/teatry-i-zespoly/1215/teatr-reduta>.pl
dc.description.referencesKuziak M., Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Literatura słowiańska. Kurs trzeci, w: tegoż, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, t. X, oprac. J. Maślanka, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesMikołajczak M., Geografia wyobrażona regionu – wstęp do regionalnej komparatystyki, w: Geografia wyobrażona regionu. Literackie figury przestrzeni, red. D. Kalinowski i in., Kraków 2014.pl
dc.description.referencesLegierska A., Grzebiemy w Dziadach jak w białoruskiej ziemi, Culture.pl [online], 24.10.2015 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <https://culture.pl/pl/artykul/grzebiemy-w-dziadach-jak-w-bialoruskiej-ziemi-wywiad>.pl
dc.description.referencesOsiński Z., Jerzy Grotowski. Źródła, inspiracje, konteksty, Gdańsk 1998.pl
dc.description.referencesPawluczuk W., Sekta grzybowska – doktryna i ideologia, w: Rocznik białostocki, red. W. Antoniewicz, t. IX, Białystok 1968.pl
dc.description.referencesPawluczuk W., Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu społeczności tradycyjnej, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesPawluczuk W., Wierszalin trzydzieści lat później, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesPiwińska M., Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesPrymaka-Oniszk A., Bieżeństwo 1915 roku, Wołowiec 2016.pl
dc.description.referencesRybicka E., Geopetyka (o mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych), w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesSawicka-Mierzyńska K., Prowincja – kraina cudów, w: Centra – peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. W. Browarny, D. Lisak-Gębala, E. Rybickapl
dc.description.referencesSieradzki J., Bóg Taniec Tomaszuk – ostatni romantyk, były prowokator, „Przekrój” 2006, nr 45.pl
dc.description.referencesSieradzki J., Kantor w teatrze Tomaszuka, czyli ostatnia linka ciągłości, Dialog 2008, nr 1, [online], 13.02.2008 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/51397.html?josso_assertion_id=1A6B38EAF5B8D0B1>.pl
dc.description.referencesSzczebiot K., Uszy szeroko otwarte, „Teatr” 2017, nr 2 [online], [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <http://www.teatr-pismo.pl/po-premierze/1644/uszy_szeroko_otwarte/>.pl
dc.description.referencesSztarbowski P., Na prowincji lepiej słychać Boga, „Opcje” 2007, nr 4., [online], 11.01.2007 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <http://www.eteatr.pl/pl/artykuly/33937.html?josso_assertion_id=FB586FCEEAC643F2>.pl
dc.description.referencesTerlecki T., Krytyczna ocena „lekcji teatralnej” Mickiewicza, w: tegoż, Rzeczy teatralne, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesTomaszuk P., Teatr to coś ostatecznego, Encyklopedia Polskiego Teatru [online], [dostęp: 26.09.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/40476/teatr-to-cos-ostatecznego>.pl
dc.description.referencesTurner V., Od rytuału do teatru, przeł. M. i J. Dziekanowie, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesZawadzka D., Glosy do Dziadów części III i Nowosilcowa, w: tejże, Lelewel i Mickiewicz. Paralela, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesŻmijewska M., Dziady w Supraślu. I oskarżenie księdza [ROZMOWA], Wyborcza.pl [online], 27.10.2016 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie: <http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,87318,20903372,dziady-w-supraslu-i-oskarzenie-ksiedza.html>.pl
dc.description.referencesŻmijewska M., Wierszalin pyta o obcych, „Wyborcza.pl” [online], 19.01.2018 [dostęp: 26.08.2019]. Dostępny w Internecie:<http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,22920755,wierszalin-pyta-oobcych-i-siega-po-mickiewiczowska-trawestacje.html>.pl
dc.description.firstpage173pl
dc.description.lastpage192pl
dc.identifier.citation2Romantyzm w literaturze i kulturze po 1989 roku. Mapowanie recepcji, pod red. D. Zawadzkiej, K. Andruczyka, M. Dudzińskiej, M. J. Romanpl
dc.conferenceKonferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", Białystok 20-21 września 2018pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", 20-21 września 2018
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_J_Roman_Lokalne_czy_narodowe_Dziady_w_Teatrze_Wierszalin_w_Supraslu.pdf142,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)