REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10803
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRzepniewska, Anna-
dc.date.accessioned2021-04-22T09:08:22Z-
dc.date.available2021-04-22T09:08:22Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationRomantyzm w literaturze i kulturze po 1989 roku. Mapowanie recepcji, pod red. D. Zawadzkiej, K. Andruczyka, M.Dudzińskiej, M. J. Roman, Sejny 2019, s. 39-55pl
dc.identifier.isbn978-83-66143-10-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10803-
dc.description.abstractArtykuł stanowi interpretację utworu Książę Niezłom (2008) Mateusza Pakuły w kontekście innych dramatów z tomu Biały dmuchawiec (2010) i w odniesieniu do Księcia Niezłomnego Juliusza Słowackiego (1844). Dowodzi, że w odwołaniu do wzorca romantycznego tytułowy Niezłom szuka poczucia bezpieczeństwa, a wejście w rolę znanego bohatera romantycznego jest dla niego rozwiązaniem problemów tożsamościowych. Utwór można uznać za ilustrację sposobu funkcjonowania we współczesnej kulturze popularnej całego dziedzictwa romantycznego – kojarzącego się w znacznej mierze z cierpieniem (czy raczej: cierpiętnictwem) i służącego jako zbiór gotowych, bezpiecznych schematów postępowania.pl
dc.description.abstractThe paper is an interpretation of Mateusz Pakuła’s Książę Niezłom (2008) in the context of the other dramas from the volume Biały dmuchawiec (2010) and in relations to Książe Niezłomny of Juliusz Słowacki (1844). It proves that Niezłom looks for a sense of security in the Romantic pattern. Entering the role of a well-known romantic hero is for him a solution to identity problems. The work of Pakuła can be considered as an illustration of how the entire Romantic heritage functions in contemporary popular culture. Romanticism is associated in this culture with suffering and serves as a collection of ready, safe patterns of conduct.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pograniczepl
dc.titleLudzie niezłomni? Romantyczny wzorzec cierpienia w dramaturgii Mateusza Pakułypl
dc.title.alternativeSteadfast People? The Romantic Pattern of Suffering in the Dramaturgy of Mateusz Pakułapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku;-
dc.rights.holder© Fundacja Pogranicze;-
dc.description.BiographicalnoteAnna Rzepniewska (ur. 1993) – doktorantka w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim; absolwentka filologii polskiej, historii sztuki i dwuetapowych studiów podyplomowych z zakresu redakcji językowej tekstu; przygotowuje rozprawę doktorską na temat statusu materii w tzw. późnej twórczości Juliusza Słowackiego.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBaczyńska B., „Książę Niezłomny”. Hiszpański pierwowzór i polski przekład, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesBagłajewski A., Obecność romantyzmu, Lublin 2015.pl
dc.description.referencesCzapliński P., Źle przemieszani, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2013, nr 22 (42).pl
dc.description.referencesDąbek A., Sztuki teatralne Mateusza Pakuły, „Dwutygodnik” 2010, nr 33 [online], 06.2010 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <https://www.dwutygodnik.com/artykul/1282-sztuki-teatralne-mateusza-pakuly.html>.pl
dc.description.referencesDehnel J., Matka Makryna, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesDiduch A., Fall, fell, fallen, Encyklopedia Teatru Polskiego [online], 19.06.2012 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/141504/fall-fell-fallen>.pl
dc.description.referencesGrzymisławski P., Między słowami, Encyklopedia Teatru Polskiego [online], 8.12.2011 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/128889/miedzy-slowami>.pl
dc.description.referencesJanion M., Mesjanizm to przekleństwo. List Marii Janion do Kongresu Kultury, „Gazeta Wyborcza” [online], 10.10.2016 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://wyborcza.pl/7,75410,20813344,mesjanizm-to-przeklenstwo-list-marii-janion-do-kongresu-kultury.html>.pl
dc.description.referencesJanion M., Mistyczna hipoteza rzeczywistości, w: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje sympozjum. Warszawa 10–11 grudnia 1979, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesJanion M., Mistyczna hipoteza rzeczywistości, w: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje sympozjum. Warszawa 10–11 grudnia 1979, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesJanion M., Zmierzch paradygmatu, w: tejże, Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi.pl
dc.description.referencesKleiner J., Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości, t. 4, Poeta mistyk, wstęp i oprac. J. Starnawski, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesOlsztyn. Premiera i spotkanie z Mateuszem Pakułą, Encyklopedia Teatru Polskiego [online], 7.05.2011 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/116171/olsztyn-premiera-i-spotkanie-z-mateuszem-pakula>.pl
dc.description.referencesOuaknine S., „Książę Niezłomny”. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, tłum. J. Tyszka, Wrocław 2011.pl
dc.description.referencesPakuła M., Donkiszot, w: tegoż, Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesPakuła M., Książę Niezłom, w: tegoż, Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesPakuła M., Marcin wieczny Artur, w: tegoż, Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesPakuła M., Miki mister DJ, w: tegoż, Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesPaprocka K., „Coś co zginęło szuka tu imienia”, Encyklopedia Teatru Polskiego [online], 1.09.2011 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/133306/cos-co-zginelo-szuka-tu-imienia>.pl
dc.description.referencesPlata T., Pośmiertne życie romantyzmu, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesPoklewska K., Ciągłość i nieciągłość osobowości, w: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje sympozjum. Warszawa 10–11 grudnia 1979, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesPuzyna-Chojka J., Teatr niemożliwy?, Encyklopedia Teatru Polskiego [online], 9.08.2011 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <http://encyklopediateatru.pl/artykuly/122031/teatr-niemozliwy>.pl
dc.description.referencesRymkiewicz J.M., Ludzie dwoiści (barokowa struktura postaci Słowackiego), w: Problemy polskiego romantyzmu. Seria trzecia, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1981.pl
dc.description.referencesSłowacki J., Książe Niezłomny, w: tegoż, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. 7, wyd. 2, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesSłowacki J., Rozmowa z matką Makryną, oprac. W. Floryan, w: tegoż, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. 13, cz. 2, Wrocław 1963.pl
dc.description.referencesSływyński O., Nawiedzony dom historii: co nowego o przeszłości może nam powiedzieć polski horror?, tłum. Z. Grębecka, Culture.pl [online], 9.11.2017 [dostęp: 25.02.2019]. Dostępny w Internecie: <https://culture.pl/pl/artykul/nawiedzony-dom-historii-co-nowego-o-przeszlosci-moze-nam-powiedziec-polski-horror>.pl
dc.description.firstpage39pl
dc.description.lastpage55pl
dc.identifier.citation2Romantyzm w literaturze i kulturze po 1989 roku. Mapowanie recepcji, pod red. D. Zawadzkiej, K. Andruczyka, M.Dudzińskiej, M. J. Romanpl
dc.conferenceKonferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", Białystok 20-21 września 2018pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", 20-21 września 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Rzepniewska_Ludzie_niezlomni.pdf128,15 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)