REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/1072
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŚcibek, Joanna-
dc.date.accessioned2014-06-03T12:46:34Z-
dc.date.available2014-06-03T12:46:34Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationBiałostockie Archiwum Językowe, nr 12, 2012, s. 315-340pl
dc.identifier.issn1641-6961-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/1072-
dc.description.abstractA subject of the article is the presentation of the most important linguistic methods applied by J. Słowacki in order to evoke a softened vision of death in three dramas from the pre-mystic period: Kordian, Balladyna and Beatryks Cenci. The semantic-lexical analysis that the excerpted linguistic material had been subject to, comprised only real meaning contexts regarding human death. It has been found out that the tamed image of mors presented in the discussed works has been achieved due to a rich range of euphemisms naming individual Thanatos designates. What particularly deserves attention, however, is the fact that the process of decreasing Thanatos severity is pursued in two manners in J. Słowacki’s works: he either restricts himself to weakening negative emotions evoked by talking about death expressis verbis or omitting proper names is accompanied by the introduction of specified conceptualizations: metaphoric or metonymic. Nevertheless, the vision of human ultimate destiny they convey is not characterized by sophisticated originality because among “positive” depictions there prevail references to culturally elaborated traditions of taming Thanatos, even though it happens that based on them J. Słowacki creates extremely interesting poetic pictures. It should be emphasized though that “the theater of death” presented by J. Słowacki in the discussed works is of an ambivalent nature since “positive” uncovering of mortal experience is accompanied by its negative depictions. They have been described in the article: Juliusza Słowackiego “theatrum mortis” – wizja negatywna (na przykładzie “Kordiana”, “Balladyny” i “Beatryks Cenci”).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectdeathpl
dc.subjecteuphemizingpl
dc.subjectnaming substitutorspl
dc.subjectJuliusz Słowackipl
dc.subjectśmierćpl
dc.subjecteufemizmpl
dc.subjecteufemizacjapl
dc.titleJuliusza Słowackiego theatrum mortis – wizja ułagodzona (na przykładzie Kordiana, Balladyny i Beatryks Cenci)pl
dc.title.alternativeJuliusz Słowacki’s theatrum mortis – a softened version (exemplified by Kordian, Balladyna and Beatryks Cenci)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/baj.2012.12.19pl
dc.description.Emailjoanna scibek@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.volume12pl
dc.description.firstpage315pl
dc.description.lastpage340pl
dc.identifier.citation2Białostockie Archiwum Językowepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Archiwum Językowe, 2012, nr 12

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_12_Scibek.pdf223,49 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)