REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10672
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSienkiewicz, Edward-
dc.date.accessioned2021-04-14T06:18:30Z-
dc.date.available2021-04-14T06:18:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 19, 2020, s. 67-80pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10672-
dc.description.abstractA particular aspect of theological knowledge, which arises from the intellectual search based on faith, is the exceptionally favorable opportunity it provides to overcome the antimonies of science and life. After all, theology not only engages reason and faith but also the will and love. On this basis, scientia fidei (science of faith) claims to make sense of everything, meaning of wisdom, at the center of which can be found truth and life, which both accord with it. Moreover, any systematic reflection on faith should take place within specific context that is understood as its basic challenge. This does not mean that it is possible to evaluate or correct the faith according to so-called “life experience”, but rather that life can be ordered according to faith. In other words, any interest in human agere (act) should not lose sight of esse (being). From this point of view, science of faith should not only resolve the tension between rational knowing and mystery, but also protect against one-sidedness and superficiality through competent and particular knowledge that defines who man is and determines how he should act. A utilitarian approach to empirical science as well as contemporary philosophy, which does not consider wisdom and the question of truth, is incompetence in this regard.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectknowledgepl
dc.subjectfaithpl
dc.subjectsciencepl
dc.subjecttruthpl
dc.subjectlovepl
dc.subjectknowingpl
dc.subjectreasonpl
dc.subjectpracticepl
dc.subjectphilosophypl
dc.titleScientia Fidei – Science or Life?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku;-
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2020.19.05-
dc.description.AffiliationUniversity of Szczecinpl
dc.description.referencesAllen, J. A. Irreligion: A Mathematician Explains Why the Arguments for God Just Don’t App Up. New York 2009.pl
dc.description.referencesAndrzejuk, A. “Franciszek Sawicki: Filozofia miłości.” In: A. Andrzejuk. Metafizyka obecności. Wstęp do teorii relacji osobowych. Warszawa 2012, 343-358.pl
dc.description.referencesAugustyn. O Trójcy Świętej. Translated by M. Stokowska. Kraków 1996.pl
dc.description.referencesAugustyn. Państwo Boże. Translated by Kubicki. Kęty 1998.pl
dc.description.referencesAugustyn. “Solilokwia, I, 1.” Translated by A. Świderkówna. In: Dialogi filozoficzne. Kraków 1999.pl
dc.description.referencesBalthasar, H. U. von. Teodramatyka, 1 Prolegomena. Translated by M. Mijalska, M. Rodkiewicz, W. Szymona. Kraków 2005.pl
dc.description.referencesBalthasar, H. U. von. Teodramatyka, 2 Osoba dramatu, cz. 1, Człowiek w Bogu. Translated by W. Szymona. Kraków 2006.pl
dc.description.referencesBalthasar, H. U. von. Teologika, 2 Prawda Boga. Translated by J. Zychowicz. Kraków 2004.pl
dc.description.referencesBenedykt XVI. Deus caritas est. Watykan 2005.pl
dc.description.referencesBenedykt XVI. “Fundamentem prawdziwej kultury jest poszukiwanie Boga.” L’Osservatore Romano, Polish Edition 10-11(2008).pl
dc.description.referencesBooth, R. P. Jesus and the Laws of Purity: Tradition History and Legal History in Mark 7. Trowbridge 1986.pl
dc.description.referencesBrague, R. La Sagesse du monde. Histoire de l’expérience humaine de l’univers. Paris 1999.pl
dc.description.referencesBrague, R. Prawo Boga. Filozoficzna historia przymierza. Translated by M. Wodzyńska, A. Kocot. Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesByć dla, czyli myśleć sercem. Z ks. biskupem A. Nossolem rozmawia ks. J. Szymik. Katowice 1999.pl
dc.description.referencesChenu, M. D. Wybór pism. Translated by L. Rutkowska, W. Sukiennicka, Z. Włodkowa. Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesCongregation for the Doctrine of the Faith. Instruction Donum Veritatis on the Ecclesial Vocation of the Theologian. May 24, 1990. http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19900524_theologian-vocation_en.html.pl
dc.description.referencesDaniélou, J. Trójca Święta i tajemnica egzystencji. Znaki świątyni czyli obecności Boga. Translated by M. Tarnowska. Kraków 1994.pl
dc.description.referencesDi Berardino, A., Studer, B., eds. Historia Teologii. Volume 1: Epoka patrystyczna. Kraków 2003.pl
dc.description.referencesD’Onofrio, G., ed. Historia Teologii. Volume 2: Epoka średniowieczna. Translated by W. Szymona. Kraków 2010.pl
dc.description.referencesFerdek, B. “Światło wiary w obliczu światła rozumu.” In: Problem kulturowo-religijnej reinterpretacji współczesnej Europy. Edited by J. Moskałyk. Poznań 2019, 137-148.pl
dc.description.referencesGreshake, G. Wierzę w Boga Trójjedynego. Klucz do zrozumienia Trójcy Świętej. Translated by W. Szymona. Kraków 2001.pl
dc.description.referencesHalik, T. Co nie jest chwiejne. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami. Translated by J. Zychowicz. Kraków 2004.pl
dc.description.referencesHäring, B. Siła i słabość religii. Socjologia religii jako wyzwanie. Translated by J. Klenowski. Poznań 1966.pl
dc.description.referencesIzbicki, T. M. Protector of the Faith. Cardinal Johannes de Turrecremata and the Defense of Institutional Church. Washington 1981.pl
dc.description.referencesKaniowski, A. M. “Filozofia praktyczna Immanuela Kanta – jej siła i słabości.” Diametros 2(2004): 114-126.pl
dc.description.referencesKazen, T. “Jesus, Scripture and Paradosis: Response to Friedrich Avemarie.” In: The New Testament and Rabbinic Literature. Edited by R. Biringer, F. G. Martinez, D. Pllefeyt, P. J. Tomson. Boston–Leiden 2010.pl
dc.description.referencesKiedio, E. “Być silnym, żeby być łagodnym, Z s. Małgorzatą Chmielewską rozmawia Ewa Kiedio.” Więź LVI (2013). https://wiez. pl/2018/01/19/byc-silnym-zeby-byc-lagodnym-wywiad-z-s-malgorzata-chmielewska/?fbclid=IwAR06yh_w3q58lsM9_KlrLWZOu1d9xZnjhgLETZzBLbveiYUg8lcGiCNxl9wpl
dc.description.referencesKiejkowski, P. “Trzy słowa papieża Benedykta XVI dla Europy. W trosce o integralny humanizm.” In: Problem kulturowo-religijnej reinterpretacji współczesnej Europy. Edited by J. Moskałyk. Poznań 2019, 89-106.pl
dc.description.referencesKsenofont z Efezu. Pisma sokratyczne. Translated by L. Joachimowicz. Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesKuligowski, R. “Jak żyć wiarą?” In: Perspektywy wiary. Edited by M. Jagodziński. Radom 2015, 127-141.pl
dc.description.referencesLaurentin, R. Nowe wymiary miłości. Translated by M. Bocheńska. Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesMarks, K. Tezy o Feuerbachu. In: K. Marks. Dzieła. Volume 3. Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesMerklein, H. Jesu Botschaft von der Gottesherrschaft. Stuttgart 1983.pl
dc.description.referencesMorales, J. Wprowadzenie do teologii. Translated by P. Rak. Kraków 2006.pl
dc.description.referencesMüller, G. L. Raport o stanie nadziei. Rozmowa z Carlosem Granadosem. Translated by K. Jasiński. Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesNewman, J. H. O rozwoju doktryny chrześcijańskiej. Translated by J. Zielińska. Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesNitecki, P. “Quod est veritas? Spotkanie z Jezusem w pretorium Piłata.” Życie i Myśl 25(2009): 71-80.pl
dc.description.referencesOakley, F. “Christian Theology and the Newtonian Science. The Rise of the Concept of the Laws of Nature.” Church History 30(1961): 433-457.pl
dc.description.referencesOsuna, F. D. Tercer Abecedario Espirytual. Madrid 1972.pl
dc.description.referencesPaszyński, J. Eudajmonizm. Volume 3. Lublin 2002.pl
dc.description.referencesPseudo-Platon, Zimorodek i inne dialogi. Translated by L. Regner. Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesRahner, K. Pisma wybrane. Volume 1. Translated by G. Bubel. Kraków 2005.pl
dc.description.referencesRahner, K. Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa. Translated by T. Mieszkowski. Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesRahner, K. Praxis des Glaubens. Geistliches Lesebuch. Freiburg–Basel–Wien 1984.pl
dc.description.referencesRatzinger, J. “O nauczaniu II Soboru Watykańskiego.” In: Opera Omnia. Volume 7/2. Translated by E. Grzesiuk. Edited by K. Góźdź, M. Górecka. Lublin 2016.pl
dc.description.referencesRatzinger, J. “Rozumienie objawienia i teologia historii według Bonawentury. Rozprawa habilitacyjna i studia nad Bonawenturą.” In: Opera Omnia. Volume 2. Translated by J. Merecki. Edited by K. Góźdź, M. Górecka. Lublin 2014.pl
dc.description.referencesRatzinger, J. “Wiara w Piśmie i Tradycji. Teologiczna nauka o zasadach.” Translated by J. Merecki. In: Opera Omnia. Volume 9/1. Edited by K. Góźdź, M. Górecka. Lublin 2018.pl
dc.description.referencesRoszkowski, W. Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej. Kraków 2019.pl
dc.description.referencesSolignac, A., Massein, P., Gribomont, J., Miquel, P., Dubois, J., Riche, P., Becquet, J., Suso, K. F., Lunn, D., Behr-Sigel, E., Severus, E. Monastycyzm. Historia i duchowość. Translated by D. Stanicka-Apostoł. Kraków 2002.pl
dc.description.referencesSzymik, J. O teologii dzisiaj. Zadania, piękno, przyszłość. Pelplin 2006.pl
dc.description.referencesŠtrukelj, A. Teologia i świętość. Translated by M. Jagodziński. Lublin 2010.pl
dc.description.referencesTrame, R. H. Rodrigo Sáncheza de Arévalo. Spanish dyplomat and champion of Papacy. Washington 1958.pl
dc.description.referencesUrban, M. “Hans Urs von Balthasar – otwarty rozum.” In: H. U. von Balthasar, Pisma wybrane, Volume 1. Pisma filozoficzne. Translated by M. Urban, D. Jankowska. Kraków 2006, 5-17.pl
dc.description.referencesVernant, J.-P. Źródła myśli greckiej. Translated by J. Szacki. Gdańsk 1996.pl
dc.description.referencesWaldenfels, H. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele – dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych. Translated by A. Paciorek. Katowice 1993.pl
dc.description.referencesWalicki, A. Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii. Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesWęcławski, T. W teologii chodzi o ciebie. Przewodnik po źródłach i skutkach reologicznej wyobraźni. Kraków 1995.pl
dc.description.referencesWojtkun, J. “Lumen fidei i Veritatis splendor – światło wiary w blasku prawdy moralnej.” In: Perspektywy wiary. Edited by M. Jagodziński. Radom 2015, 143-163.pl
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage67pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6711-9933-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2020, tom XIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_19_2020_E_Sienkiewicz_Scientia_Fidei_Science_or_Life.pdf624,48 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)