REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10549
Tytuł: Нонконформізм і розвиток музичної комедії в Одесі 50–80-х років ХХ століття
Inne tytuły: Nonconformism and the development of musical comedy in Odessa in the 1950–1980
Autorzy: Poliszczuk, Jarosław
Słowa kluczowe: nonkonfromizm
kultura
komedia muzyczna
Odessa
trickster
нонконформізм
культура
музична комедія
Одеса
трікстер
Data wydania: 2019
Data dodania: 24-mar-2021
Wydawca: Temida 2 ; przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Odessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leś, Białystok-Odessa, 2019, s. 63-81
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XLI
Studia odeskie;Tom 4
Konferencja: III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017 r.
Abstrakt: Autor obserwuje przejawy kultury nonkonformizmu w środowiskach intelektualnych Odessy w okresie późnosowieckim (lata 50–80. XX wieku). Jest to okres szczególnie trudny w rozwoju kultury, gdyż po krótkich latach społecznej „odwilży” nasilają się zakazy cenzuralne oraz represje reżimu politycznego w ZSRR. Odessa bardzo żywo zareagowała na liberalizację życia kulturalnego po śmierci Józefa Stalina, o czym świadczą przytoczone w tekście artykułu wspomnienia z tamtych czasów. W mieście powstały liczne (choć rozproszone i nieskonsolidowane) kółka i ugrupowania zaangażowane w kulturę nonkonformizmu – poezję, malarstwo, muzykę popularną itd. Ale w latach 70–80. takie środowiska zostają brutalnie zlikwidowane przez władzę. Niezależni twórcy będą zmuszeni do zaprzestania działalności, wyjazdu z Odessy bądź do emigracji z kraju. Dlatego nie wypada dziś mówić o ewentualnych wielkich konsekwencjach ruchu nonkonformistów, ponieważ w większości przapadków ruch ów został zlikwidowany na etapie początkowym, bez osiągnięcia poważnych sukcesów. Mimo to, wypromował on wybitne postaci w malarstwie, literaturze i muzyce. Miejsce szczególne w dziejach kulturalnej Odessy omawianego okresu zajmuje Teatr Komedii Muzycznej, przeniesiony do miasta ze Lwowa w roku 1953. Nie patrząc na to, że był oficjalną instytucją kultury sowieckiej, przybliżał lokalną tradycję komiczną, realizował sztuki reprezentujące klimaty i bohaterów starej Odessy. Odeski teatr komedii muzycznej w swoich najlepszych widowiskach nawiązywał do „mitu odeskiego”, dzięki czemu zyskał trwałe uznanie wśród krytyków i publiczności. W okresie świetności był on ceniony jako jeden z najlepszych teatrów komedii w całym Związku Sowieckim. W okresie soweckim kultura nie miała dobrych warunków rozwoju, co w szczególności dotyczy gatunków komicznych znajdujących się pod silną presją cenzury. Toteż praca Odeskiego Teatru Komedii Muzycznej podlegała ścisłym ograniczeniom cenzuralnym, władze bowiem były uwrażliwione na wszelką krytykę systemu komunistycznego. Mimo to, teatrowi udało się znaleźć właściwe porozumienie z publicznością, apelując do lokalnej tradycji komicznej. Właśnie wtedy, gdy teatr nawiązywał do „mitu odeskiego”, odnosił największe sukcesy, np. w operetach Biała akacja Izaaka Dunajewskiego, O świcie Oskara Sandlera, Wesele w Malinówce Borisa Aleksandrowa. Gwiazdami tamtych przedstawień byli sławni artyści: Michaił Wod’anoj (Wasserman), Ludmiła Satosowa, Jewgenia Dębska, Semen Krupnik. Zachwyt widzów wywoływały charakterystyczne typy miejscowej ludności (głównie typ bohatera trickstera), także elementy odeskiej gwary i obyczajowości, obecne we wspomnianych sztukach. Koloryt lokalny został przekonująco pokazany w przedstawieniach teatru komedii muzycznej na kilku poziomach: 1) krajobrazowym, kiedy przestrzeń naznaczano wyobrażeniami morza, stepu, portu; 2) bohaterów – to marynarze, błatniacy, łotry; 3) subkulturowego – tu moralność «błatnych», słone dowcipy, żartobliwe piosenki i fraszki. Oryginalne operetki oraz musicale przyczyniły się do wielkich sukcesów teatru komedii muzycznej w okresie późnosowieckim, głównie w latach 60. XX wieku. Obecnie teatr kontynuuje dobre tradycje sceny odeskiej, mimo że w okresie transformacji społecznej nie osiągnął już takich sukcesów jak wcześniej i uległ tendencji globalistycznej
Afiliacja: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nota biograficzna: ЯРОСЛАВ ПОЛІЩУК – доктор філологічних наук, професор кафедри україністики Інституту російської та української філології університету імені Адама Міцкевича в Познані. Сфера наукових інтересів обіймає українську літературу та культуру, літературну компаративістику, геопоетику. Автор монографій Міфологічний горизонт українського модернізму (2002), Література як геокультурний проект (2008), Пейзажі людини (2008), «І ката, і героя він любив…» Михайло Коцюбинський: літературний портрет (2010), Із дискурсів і дискусій (2008), РЕвізії пам’яті (2011), Реактивність літератури (2016), Гібридна топографія (2018). У Польщі вийшла книга Ukraińskie rostaje: studia (Білосток, 2015). Лауреат престижних відзнак, зокрема міжнародних премій імені Володимира Винниченка (2003), імені Миколи Гоголя (2010), міжнародної премії імені Івана Виговського Центру східних досліджень при Варшавському університеті (2016).
URI: http://hdl.handle.net/11320/10549
ISBN: 78-83-65696-46-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;
Występuje w kolekcji(ach):III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Poliszczuk_Nonkonformizm_i_rozwytok_muzycznoji_komediji_w_Odesi.pdf314,8 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)