REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10540
Tytuł: Художні варіації образу Чорного Моря в ліриці Дмитра Шупти
Inne tytuły: Variations on the Representation of the Black Sea in Dmytr Szupt’s Lyric
Wariacje artystyczne na temat obrazu Morza Czarnegow liryce Dmytra Szupty
Autorzy: Tkaczuk, Olena
Słowa kluczowe: of maritime motifs
author
poetry
metaphor
image
concept of impressionistic tendencies
мариністичні мотиви
автор
вірш
метафора
образ
імпресіоністичні тенденції
концепція
Data wydania: 2018
Data dodania: 22-mar-2021
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski
Źródło: Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok-Odessa, 2018, s. 579-586
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XXXIII
Studia odeskie;Tom 2
Konferencja: II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.
Abstrakt: In the article was reviewed marine motifs and artistic originality of lyrics from Dmitry Shupty. Analyzes the poetry collection „Megin (Middle of the summer),” in which comes out very clearly the image of the Black Sea as the basis of artistic conception of the poet. It was found that the studied work typical use „cosmic” images: sky, moon, sun, earth, clouds, forces of different nature, but they are often subject to the philosophical understanding of the world and warning that people should live in harmony with nature, take care of the ecology of the environment. Landscape paintings often have a philosophical meaning. Contemplation of changes in nature grows into a life experience, all this raises philosophical meditation on the transience of human life, loneliness, conscience, evil and good. The very name of poetry „Book of the Sea” focuses on the author's global vision in the stories of anthropological and natural as a whole. The Book of art in a Dmitry Shubty reception – this is nature, universe, the way of implementation of it. In general, the poetry collection „Megin (Middle of summer)” are a kind of mosaic of impressions, moods and feelings, is a kaleidoscope of pictures in motion, each subsequent poetry is like a continuation of the previous one, reveals a facet of the life of the sea, because of that the poems do not seem the same. We observed plenty of scenery, a variety of them by time of day (morning, afternoon, evening, night), they reflect season (spring, summer, autumn, winter), geographic location (bay, estuary, the Black Sea) it show the enormous opportunities for talent of the poet. He, in addition to visual observations of artistic conviction, also uses auditory, tactile, visual and tactile impression. The semantics of the text from author has its own psychological background, philosophy of life, gaining special importance of marine motifs combining with public motifs. Dmitry Shubta often builds his texts circulated parallels of fluidity of human existence and extinction processes of nature. Describing his impressions of Sea forces, by intensifying feelings and imagination, resorting to comparisons, metaphors, epithets produces unexpected associations, which are material for the creation of new poetic meanings. The article notices an application of achievements of realism (which is based on actual Ukrainian mythology) and impressionism. The poet is experimenting over with the tropics, diversification, and uses archetypes, cosmic images.
Afiliacja: Narodowy Uniwersytet im. Ilii Miecznikowa w Odessie, Ukraina
Nota biograficzna: ОЛЕНА ТКАЧУК, кандидат філологічних наук, доцент української літератури ОНУ ім. Мечнікова. Наукові зацікавлення: художньо-стильові особливості прози І.Франка
URI: http://hdl.handle.net/11320/10540
ISBN: 978-83-7657-215-4
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2018;
Występuje w kolekcji(ach):II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
O_Tkaczuk_Chudozni_wariaciji_obrazu_Czornoho_Moria.pdf194,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)