REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10502
Tytuł: Językowy obraz morza w Sonetach Krymskich Adama Mickiewicza
Inne tytuły: The Linguistic Picture of the Sea in Adam Mickiewicz’s Crimean Sonnets
Autorzy: Sokólska, Urszula
Słowa kluczowe: Crimean sonnets
the sea
Adam Mickiewicz
linguistic image of the world
Russia
Data wydania: 2018
Data dodania: 19-mar-2021
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski
Źródło: Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok-Odessa, 2018, s. 273-283
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XXXIII
Studia odeskie;Tom 2
Konferencja: II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.
Abstrakt: The author examines – from a linguistic point of view – one of the most famous poetic cycles in Polish literature: The Crimean Sonnets (Sonety krymskie, 1826) by Adam Mickiewicz, written during his exile to Russia. The poet traveled to Crimea and to Akkerman by the Black Sea. He wrote down his impressions in a cycle of sonnets, full of elements of oriental realities. The researcher states: "Undoubtedly, the pictures of the SEA in the Sonnets can be interpreted within the boundaries of the system of concepts and human values, or the personal experiences of the poet. Thanks to this, the presented reality appears to be either useful or harmful, hostile or friendly, accepted or not, tangible or mysterious and enigmatic. Expression, on the other hand, is clearly related to the intentions and connotations of the stereotype functioning in the language. Metaphors and standardized connections accompanying the metaphors create a visual picture of the reality, easy to be absorbed by an ordinary viewer. They affect the reader's entire emotional and intellectual sphere, and although they connote various feelings and a specific system of values, they usually refer to the sphere of simplest images – mainly visual and sonic ones."
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: URSZULA SOKÓLSKA – dr hab., prof. UwB. Zainteresowania badawcze: historia polszczyzny, zwłaszcza doby średnio- i nowopolskiej. Szczególne miejsce w tej problematyce zajmują zagadnienia dotyczące języka artystycznego, języka prasy oraz polszczyzny kresowej, dawnej i nowszej. Napisała między innymi książki: Siedemnastowieczna polszczyzna kresów północnowschodnich (Białystok 1999); Leksykalno-stylistyczne cechy prozy Melchiora Wańkowicza (Białystok 2005); Studia i szkice o języku pisarzy (Białystok 2010).Współredaktorka licznych monografii zbiorowych, w tym: Socjolekt, idiolekt, idiostyl. Historia i współczesność (Białystok 2017). Członek między innymi: Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, Podlaskiego Oddziału Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, kolegium redakcyjnego „Białostockiego Archiwum Językowego”, rady naukowej „Roczników Humanistycznych” i „Kwartalnika Językoznawczego”. Organizatorka i pomysłodawczyni Podlaskich Akademickich Mistrzostw w Ortografii, autorka dyktand konkursowych; prowadzi Internetową Poradnię Językowej na stronie www.ifp.uwb.edu.pl. Wieloletni dyrektor Instytutu Filologii Polskiej UwB.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10502
ISBN: 978-83-7657-215-4
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2018;
Występuje w kolekcji(ach):II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
U_Sokolska_Jezykowy_obraz_morza_w_Sonetach_Krymskich_Adama_Mickiewicza-1.pdf245,23 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)