REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10501
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrukowska, Halina-
dc.date.accessioned2021-03-19T07:49:25Z-
dc.date.available2021-03-19T07:49:25Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationOdessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok-Odessa, 2018, s. 257-271pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-215-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10501-
dc.description.abstractThe author analyzes the theoretical assumptions of Polish classicism at the beginning of the 19th century, based on the writings of Eusebius Słowacki, Ludwik Osiński and Jan Śniadecki. The classicist doctrine in this edition is a distant echo of the classical – Greek and Roman – Mediterranean culture, transformed and metamorphosed by the French culture of the 17th and 18th centuries. As the researcher points out, there is a lot of contradiction and inconsistency in this doctrine. What is more, some of its assumptions seem to foretell the Romantic aesthetics, hostile to the principles of symmetry, tidiness, order and common sense, professed by Polish classicists already in the first half of the nineteenth century.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowskipl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XXXIII-
dc.relation.ispartofseriesStudia odeskie;Tom 2-
dc.subjectPolish classicismpl
dc.subjectGreek and Roman antiquitypl
dc.subjectFrancepl
dc.subjectnaturepl
dc.subjectmindpl
dc.titleW świetle Środziemnomorza. Estetyka klasycyzmu polskiego w początkach XIX wiekupl
dc.title.alternativeWithin the Sphere of the Mediterranean. The Aesthetics of Polish Classicism in the Early 19th Centurypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteHALINA KRUKOWSKA – badaczka romantyzm, eseistka, profesor senior i dr honoris causa Uniwersytetu w Białymstoku, dr hab., stały współpracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Instytucie Filologii Polskiej UwB. Autorka monografii: Noc romantyczna (Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński). Interpretacje (Białystok 1985, wyd. 2: Gdańsk 2011) oraz prac poświęconych nocnej, ciemnej stronie wyobraźni romantycznej: Noc Fausta, noc Konrada; Szkoła ukraińska w poezji romantycznej, a także studiów nad „poezją czystą” w poezji polskiej („Pan Tadeusz” jako poezja czysta). Inicjatorka i pierwsza redaktorka Naukowej Serii Wydawniczej „Czarny Romantyzm”. Założycielka oraz wieloletni kierownik Zakładu Literatury Oświecenia i Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej UwB. Autorka licznych studiów o literaturze polskiej od XVIII do XX wieku, w tym: Tragizm, heroizm, groza (2005), Starość i miłość (2008), „Genezis z Ducha, czyli Juliusza Słowackiego medytacje o stworzeniu (2015), Konstrukcja, ład, hierarchia. Estetyka klasycyzmu polskiego w początkach XIX wieku (2016), Z ducha judaizmu: Simone Weil i Edyta Stein (2016). W serii czarnoromantycznej wydała z własnym wstępem Zamek kaniowski Seweryna Goszczyńskiego (1994 i 2002) oraz Marię Antoniego Malczewskiego (1995 i 2002). Opracowała wstęp „Lesław. Szkic fantastyczny” Romana Zmorskiego, czyli o przekraczaniu tabu śmierci, który otwiera pierwsze krytyczne wydanie tego romantycznego utworu (Białystok 2014). Organizatorka licznych konferencji naukowych. Ostatnio wydała monografię „Pan Tadeusz” jako poezja czysta. Studia i szkice o Mickiewiczu, Białystok 2016. Mieszka w Wasilkowie. Lubi poezję, muzykę klasyczną oraz tango, naturę i kino. W 2018 roku odznaczona tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationKatedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesHonour H., Neoklasycyzm, przeł. W. Juszczak, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesKostkiewiczowa T., Model liryki sentymentalnej w twórczości Franciszka Karpińskiego, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesOsiński L., O stylu, [w:] Dzieła Ludwika Osińskiego, t. IV, Warszawa 1862.pl
dc.description.referencesPietraszko S., Doktryna literacka polskiego klasycyzmu, Wrocław 1966.pl
dc.description.referencesSłowacki E., Teoria smaku w działach sztuk pięknych, [w:] Euzebiusza Słowackiego dzieła z pozostałych rękopisów ogłoszone, t. l, Wilno 1824–1826.pl
dc.description.referencesŚniadecki J., O pismach klasycznych i romantycznych, [w:] Polska krytyka literacka (1800–1918). Materiały, red. J. Z. Jakubowski, tom opr. J. Krzyżanowski, Z. Libera, E. Warzenica, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesŻbikowski P., W pierwszych latach narodowej niewoli: schyłek polskiego oświecenia i zwiastuny romantyzmu, Wrocław 2007.pl
dc.description.firstpage257pl
dc.description.lastpage271pl
dc.identifier.citation2Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutinapl
dc.conferenceII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Krukowska_W_swietle_Srodziemnomorza.pdf242,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)