REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10478
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBajko, Marcin-
dc.date.accessioned2021-03-18T09:08:37Z-
dc.date.available2021-03-18T09:08:37Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationTadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Białystok 2019, s. 309-321pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-49-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10478-
dc.description.abstractIn the paper, the author discusses the reception of Tadeusz Miciński’s poetry by heavy metal bands and authors of lyrics, particularly of the black metal variety. The poet is notable for his popularity among heavy metal performers and fans. The author tries to answer the question why Miciński (as well as other poets from the Young Poland period) is so popular with the heavy music scene, which thrived in the last decades of the twentieth century. The focus of the paper is on the work of Roman Kostrzewski, the former leader and lyricist of the KAT [Executioner] heavy metal band and on the activities of the Behemoth band and its front man, Adam Darski, a.k.a. Nergal.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł został przygotowany w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pod nazwą „Naukowa edycja krytyczna Pism rozproszonych Tadeusza Micińskiego w czterech tomach: eseje, liryka, publicystyka” (projekt MNiSW na lata 2016–2020).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;41-
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.subjectmetalpl
dc.subjectblack metalpl
dc.subjectRoman Kostrzewskipl
dc.subjectSatanismpl
dc.titleTadeusz Miciński jako poeta subkultury metalowejpl
dc.title.alternativeTadeusz Miciński as a Poet of the Heavy Metal Music Subculturepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteMARCIN BAJKO – dr, adiunkt w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania badawcze: pisarstwo Tadeusza Micińskiego w kontekście literatury romantycznej i młodopolskiej; twórczość Juliusza Słowackiego, Seweryna Goszczyńskiego, „czarny romantyzm”, Wschód i Zachód w literaturze modernizmu, mitologie, religie. Napisał doktorat o twórczości Tadeusza Micińskiego. Edytor jego polemicznego pisma Walka o Chrystusa (1911), wydanego po 100 latach (Białystok 2011). Autor monografii: Heroiczna Apokalipsa. W kręgu idei i wyobraźni Tadeusza Micińskiego (Białystok 2012), Słowacki i spadkobiercy. Studia i szkice (Białystok 2017). Kierownik grantu NPRH: „Naukowa edycja krytyczna Pism rozproszonych Tadeusza Micińskiego w czterech tomach: eseje, liryka, publicystyka” (2015–2020).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Zakład Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wiekupl
dc.description.references„Equilibrium of Noise” 1994, nr 1, s. 10. Dostępny też: http://oldschool-metal-maniac.com/EON1.pdf.pl
dc.description.references„Kat – Jesteśmy nieśmiertelni!”, wywiad przeprowadził M. Aronowicz, „Kultura”, wrzesień–październik 2003.pl
dc.description.referencesAdam Nergal Darski: spowiedź heretyka. Sacrum Profanum, rozmawiają P. Weltrowski i K. Azarewicz, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesAronowicz M., Miciński – Kostrzewski: apokalipsa, satanizm, muzyka metalowa, w: Apokalipsa. Symbolika – Tradycja – Egzegeza, t. I, red. K. Korotkich i J. Ławski, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesBehemoth – Bardowie Wschodu, „Thrash’em All” 1996, nr 2.pl
dc.description.referencesKostrzewski R., Żyła M., Głos z ciemności, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 2001 (wyd. I: Kraków 1975).pl
dc.description.referencesWidok ze szczytu – wywiad z A.N. Darskim przeprowadzony przez B. Donarskiego, „Mystic Art” 2009, nr 3.pl
dc.description.referencesWróblewska T., „Lucyferyzm chrystusowy” Tadeusza Micińskiego (1873–1918), „Euhemer” 1976, nr 3.pl
dc.description.firstpage309pl
dc.description.lastpage321pl
dc.identifier.citation2Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilchpl
dc.conferenceKonferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, Białystok 11–12 października 2018pl
dc.identifier.orcid0000-0001-9031-0966-
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, 11–12 października 2018
Książki / Rozdziały (Temida2)
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Bajko_Tadeusz_Micinski_jako_poeta_subkultury_metalowej.pdf340,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)