REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10219
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRodzik, Piotr-
dc.date.accessioned2021-02-19T07:52:42Z-
dc.date.available2021-02-19T07:52:42Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(9), 2020, s. 208-223pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10219-
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest trendom w obszarze nadanych w kraju tytułów naukowych profesora i tytułów profesora w zakresie sztuki oraz stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego, a także stopni w zakresie sztuki. Podczas prezentacji wyników uwzględniono podział osób uzyskujących stopnie i tytuły według płci, pokazano, jak zmienia się liczba osób, którym nadano stopnie i tytuły w kolejnych latach, oraz określono, jak zmienia się liczba nadanych stopni i tytułów w zależności od wieku osób uzyskujących stopień lub tytuł. Pokazano również zmianę charakteru awansu naukowego kobiet w badanym okresie oraz ich udział w kierowaniu finansowanymi przez NCN projektami badawczymi. Analizy oparto na danych jednostkowych oraz (częściowo) na dostępnych danych statystycznych obejmujących 20 ostatnich lat (1999–2018).pl
dc.description.abstractThe article is devoted to trends observed in the numbers of scientific titles and scientific degrees granted in Poland for women and men. It is shown how the numbers of scientific degrees and titles granted in consecutive years were changed due to age of person and how the number of granted research grants depends on gender of a project leader. The change of character of scientific advancement of women in examined period also was shown. Analysis is made basing on unit data and fragmentally on public statistical data collected during last 20 years (1999–2018).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectstopnie naukowepl
dc.subjecttytuły naukowepl
dc.subjectpłećpl
dc.subjectawans naukowypl
dc.subjectprojekty badawczepl
dc.subjectscientific degreespl
dc.subjectacademic titlespl
dc.subjectgenderpl
dc.subjectscientific advancementpl
dc.subjectresearch grantpl
dc.titleW jakim stopniu obecnie kobiety awansują naukowo?pl
dc.title.alternativeHow are women scientifically advancing nowadays?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2020.02.09.11-
dc.description.Emailprodzik@opi.org.plpl
dc.description.BiographicalnotePiotr Rodzik – pracownik Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Ekspert ewaluacji jednostek naukowych. Obecnie członek (przez wiele lat zastępca przewodniczącego) Rady Naukowej OPI PIB, współtwórca Bazy Wiedzy o Nauce Polskiej, brał czynny udział w procesie oceny parametrycznej jednostek naukowych w latach 2006–2017, w latach 2005–2016 był autorem programów zbierających dane ankiet jednostki naukowej i systemu SYNABA, od 2012 r. przeprowadził liczne konsultacje dotyczące funkcjonowania systemu POL-on oraz analizował projektowane i funkcjonujące akty prawne pod kątem ich wpływu na system POL-on, przygotował i przeprowadził ponad 125 szkoleń dotyczących 19 modułów systemu POL-on (w sumie prawie 3500 uczestników z kilkuset jednostek naukowych i szkół wyższych), przygotował i udostępnił około 20 godzin filmów szkoleniowych dotyczących 13 modułów systemu POL-on, od 2017 r. jest ekspertem ewaluacji – między innymi opiniował projekty aktów prawnych dotyczących ewaluacji.pl
dc.description.AffiliationOśrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczypl
dc.description.referencesRozporządzenie w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz.U. z 2018 r., poz. 1818.pl
dc.description.referencesRozporządzenie w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, Dz.U. z 2011 r. nr 179, poz. 1065.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz. U. z 2005 r. nr 164, poz. 1365.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, Dz. U. z 2010 r. nr 96, poz. 619.pl
dc.description.referencesRodzik, Piotr. „Awans naukowy kobiet – czy coś się zmieniło?”, Nauka, nr 4, 2016, 93–110.pl
dc.description.referencesRodzik, Piotr. „Kto zdobywa stopnie i tytuły naukowe – trochę statystyki”, Sprawy Nauki, nr 4, 2009, 16–20.pl
dc.description.referencesRodzik, Piotr. „Nadane stopnie i tytuły naukowe – czy coś się zmieniło?”, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 2 (48), 2016, 139–174.pl
dc.description.references“She Figures 2012. Gender Equality in Science”, (Brussels : European Commission, 2016).pl
dc.description.references“She Figures 2015”, (Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2016).pl
dc.description.references“She Figures 2018”, (Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2019).pl
dc.description.referencesLi-Ling Tsai. Yen-Wen Peng. “Statistics of Women in Science and Technology Education: Data from Taiwan, Japan and South Korea” [online] [dostęp: 12.03.2020]. Dostępny w World Wide Web: https://slideplayer.com/slide/7401984/.pl
dc.description.references“Number of doctoral degrees earned in the United States from 1949/50 to 2028/29, by gender”, Statista, [online] [dostęp: 07.12.2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.statista.com/statistics/185167/number-of-doctoral-degrees-by-gender-since-1950/.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue2(9)pl
dc.description.firstpage208pl
dc.description.lastpage223pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-3126-1938-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2020, nr 2(9)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2020_P_Rodzik_W_jakim_stopniu_obecnie_kobiety_awansuja_naukowo.pdf939,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons