REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10191
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorBożyk, Stanisław-
dc.contributor.advisorJamróz, Lech (promotor pomocniczy)-
dc.contributor.authorMaciejczuk, Mateusz Krzysztof-
dc.date.accessioned2021-02-12T09:35:31Z-
dc.date.available2021-02-12T09:35:31Z-
dc.date.issued2020-12-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10191-
dc.description.abstractRozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Rozpoczyna ją rozdział o charakterze periodyzującym, wprowadzającym w tematykę kontroli konstytucyjności prawa. Przedstawiono w nim genezę i modele sądownictwa konstytucyjnego, a także najważniejsze kwestie debaty H. Kelsen - C. Schmittt. W drugim rozdziale określono genezę powstania Trybunału Konstytucyjnegoz uwzględnieniem koncepcjikształtujących się w II RP. Przedmiotem rozważań trzeciego rozdziału uczyniono istotę i formy kontroli konstytucyjności prawa. W kolejnym czwartym rozdziale autor egzemplifikuje międzyinstytucjonalny dialog między Trybunałem Konstytucyjnym a wybranymi konstytucyjnymi organami państw. Do organów tych zaliczono: Sejm RP, Prezydenta RP, Radę Ministrów oraz konstytucyjne organy kontroli i ochrony prawa (NIK, RPO, KRRiTV, RPDz). Ostatni piąty rozdział stanowi rekapitulację niniejszej pracy. W ramach uwag podsumowującychrozważania autora koncentrują się zarówno na poziomie de lege lata jak i płaszczyźnie de lege ferenda.pl
dc.description.abstractThe dissertation consist of five chapters. It begins with a general, periodical chapter which introduce the subject of constitutional control of law. Author presents in it the genesis and models of constitutional judiciary and the most important issues of the debate of H. Kelsen - C. Schmitt. In the second chapter author analyzes the origins of the Constitutional Tribunal taking into account the concepts emerging in the Second Polish Republic. The subject of the third chapter is nature and forms of constitutional control of law. In the next, fourth chapter author presents the issue of interinstitutional dialogue between the Constitutional Tribunal and selected constitutional organs of the state to which include the Parliament of the Republic of Poland, The President of the Republic of Poland, the Council of Ministers, the Supreme Audit Office, the Ombudsman, the Ombudsman of Children and the National Broadcasting Council. The last fifth chapter is a recapitulation of this work. As part of the summary notes, author focuses on the de lege late level as well as the de lege ferenda plane.pl
dc.language.isoplpl
dc.subjectTrybunał Konstytucyjnypl
dc.subjectkontrola konstytucyjności prawapl
dc.subjectsądownictwo konstytucyjnepl
dc.subjectzasady konstytucyjnepl
dc.subjectKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiejpl
dc.subjectConstitutional Tribunalpl
dc.subjectcontrolling the constitutionality of lawpl
dc.subjectconstitutional judiciarypl
dc.subjectconstitutional principlespl
dc.subjectConstitution of the Republic of Polandpl
dc.titleTrybunał Konstytucyjny jako szczególny organ władzy sądowniczej w latach 1985-2015pl
dc.title.alternativeConstitutional Tribunal as a special body of authority of judiciary in 1985-2015pl
dc.typeBook_phdpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Wydział Prawa.pl
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (dostęp z komputerów Biblioteki Uniwersyteckiej)
Prace doktorskie (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MK_Maciejczuk_Trybunal_Konstytucyjny_jako_szczegolny_ organ_wladzy_sadowniczej_w_latach_1985_2015.pdf
Dostęp ograniczony
2,05 MBAdobe PDFOtwórz Request a copy
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)