Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10099
Tytuł: | Proces Boloński a Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce |
Inne tytuły: | The Bologna Process and the Law on Higher Education and Science |
Autorzy: | Skinder, Marcin |
Słowa kluczowe: | Bologna Process harmonization university education European Higher Education Area Proces Boloński harmonizowanie wykształcenie wyższe Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 21-sty-2021 |
Wydawca: | Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2 |
Źródło: | Białostockie Studia Prawnicze, Vol. 25 nr 4, 2020, s. 159-171 |
Abstrakt: | The subject of the study is the Bologna Process, its assumptions and course. The article contains an analysis of the Act on university education and science in order to indicate solutions for the harmonization in Poland under the Bologna movement. This movement is characterized as an example of European integration (harmonization) in the sphere of higher education, which was initiated by the Bologna Declaration of 19 June 1999. The main idea behind this declaration was the joint creation of the European Higher Education Area. The process initiated then goes beyond the scope of activities undertaken only by European Union governments. The analysis covers the following parts: The scope of the Bologna Process, Further European actors and the Sorbonne Declaration, The Bologna Process today, Implementation barriers was well as criticism. An integral part of the work is the Bologna Process and the Constitution for Science (Law on university education and science). |
Afiliacja: | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska |
Nota biograficzna: | Marcin Skinder – zajmuje się naukowo i dydaktycznie zagadnieniami politycznymi i prawnymi kwestii społecznych oraz szkolnictwa wyższego. Szczególne miejsce w jego zainteresowaniach badawczych zajmuje Proces Boloński jako czynnik rozwoju europejskiego szkolnictwa wyższego. Był uczestnikiem stażu naukowego w University College Dublin (UCD, National University of Ireland). W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce na Wydziale Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Opublikował kilka książek. Marcin Skinder – scientifically and academically deals with political and legal social issues and higher education. A special place in his research interests is occupied by the Bologna Process as a factor in the development of European higher education. He participated in a research internship at University College Dublin (UCD, National University of Ireland). In 2019, he received a post-doctoral degree (habilitation) in the field of social sciences in the discipline of political science at the Faculty of Political Science of the Pedagogical University of Krakow. Author of several books. |
E-mail: | skinder@ukw.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/10099 |
DOI: | 10.15290/bsp.2020.25.04.11 |
ISSN: | 1689-7404 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-5876-8977 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0); |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Prawnicze, 2020, Vol. 25 nr 4 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSP_25_4_M_Skinder_Proces_Bolonski_a_Prawo_o_szkolnictwie_wyzszym_i_nauce.pdf | 179,81 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL