REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10099
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSkinder, Marcin-
dc.date.accessioned2021-01-21T11:39:31Z-
dc.date.available2021-01-21T11:39:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, Vol. 25 nr 4, 2020, s. 159-171pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10099-
dc.description.abstractThe subject of the study is the Bologna Process, its assumptions and course. The article contains an analysis of the Act on university education and science in order to indicate solutions for the harmonization in Poland under the Bologna movement. This movement is characterized as an example of European integration (harmonization) in the sphere of higher education, which was initiated by the Bologna Declaration of 19 June 1999. The main idea behind this declaration was the joint creation of the European Higher Education Area. The process initiated then goes beyond the scope of activities undertaken only by European Union governments. The analysis covers the following parts: The scope of the Bologna Process, Further European actors and the Sorbonne Declaration, The Bologna Process today, Implementation barriers was well as criticism. An integral part of the work is the Bologna Process and the Constitution for Science (Law on university education and science).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl-
dc.subjectBologna Processpl
dc.subjectharmonizationpl
dc.subjectuniversity educationpl
dc.subjectEuropean Higher Education Areapl
dc.subjectProces Bolońskipl
dc.subjectharmonizowaniepl
dc.subjectwykształcenie wyższepl
dc.subjectEuropejski Obszar Szkolnictwa Wyższegopl
dc.titleProces Boloński a Prawo o szkolnictwie wyższym i naucepl
dc.title.alternativeThe Bologna Process and the Law on Higher Education and Sciencepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2020.25.04.11-
dc.description.Emailskinder@ukw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMarcin Skinder – zajmuje się naukowo i dydaktycznie zagadnieniami politycznymi i prawnymi kwestii społecznych oraz szkolnictwa wyższego. Szczególne miejsce w jego zainteresowaniach badawczych zajmuje Proces Boloński jako czynnik rozwoju europejskiego szkolnictwa wyższego. Był uczestnikiem stażu naukowego w University College Dublin (UCD, National University of Ireland). W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce na Wydziale Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Opublikował kilka książek.pl
dc.description.BiographicalnoteMarcin Skinder – scientifically and academically deals with political and legal social issues and higher education. A special place in his research interests is occupied by the Bologna Process as a factor in the development of European higher education. He participated in a research internship at University College Dublin (UCD, National University of Ireland). In 2019, he received a post-doctoral degree (habilitation) in the field of social sciences in the discipline of political science at the Faculty of Political Science of the Pedagogical University of Krakow. Author of several books.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polskapl
dc.description.referencesAntonowicz D., Jaworska M., Tajemnicze rady uczelni, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesAntonowicz D., Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesChmielecka E., Proces boloński – to już 20 lat!, „Forum Akademickie” 2019, nr 9.pl
dc.description.referencesCzaplińska J., Zmiany do zmiany, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesCzechowska-Derkacz B., Zainspirować media, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesCzopek S., Korekta ewaluacji dyscyplin naukowych, „Forum Akademickie” 2019, nr 11.pl
dc.description.referencesDakowska D., Between Competition Imperative and Europeanisation. The Case of Higher Education Reform in Poland, „Higher Education, Springer Verlag” 2015, nr 69 (1).pl
dc.description.referencesDąbrowa-Szefler M., Jabłecka-Prysłopska J., Szkolnictwo wyższe w Polsce. Raport dla OECD, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesDrogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B. (red.), Ekonomiczne studia licencjackie z perspektywy absolwenta i władz uczelni, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesFrąckowiak A., Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. Konkurencja dla uczelni amerykańskich?, t. 1, Płock 2007.pl
dc.description.referencesGórecki M., Nauka równoległa, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesJarzembska K., Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.pl
dc.description.referencesKaroński M., Polska nauka czy nauka w Polsce?, „Nauka” 2015, nr 3.pl
dc.description.referencesKieraciński P., Ścieżki kariery – oficerowie i chorążowie, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.pl
dc.description.referencesKiryjow-Radzka A., Od nieufności do zaufania, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesKraśniewski A., Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKrzych B. K., Na marginesie dyskusji o kształceniu doktorantów, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesKwieciński Z., Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, „Nauka” 2006, nr 1.pl
dc.description.referencesLutrzykowski A., Między Bolonią a Bergen (1988–2005), Bydgoszcz 2006.pl
dc.description.referencesLutrzykowski A., Proces Boloński. Ku Europejskiemu Obszarowi Szkolnictwa Wyższego, „Athenaeum” 2006, vol. 16.pl
dc.description.referencesMacukow B., Deklaracja Bolońska. Geneza – cele – realizacja, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesMalec J., Czy uczelnie niepubliczne przestaną kształcić doktorantów?, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.pl
dc.description.referencesOsajda K., O kształt prawniczych studiów doktoranckich w Polsce, „Nauka” 2015, nr 1.pl
dc.description.referencesPinheiro R., Antonowicz D., Opening the gates or coping with the flow? Governing access to higher education in Northern and Central Europe, “Higher Education 2015, nr 70.pl
dc.description.referencesPłotka-Wasylka J., W. Chajęcka-Wierzchowska, Sposób na mobilność, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesSzapiro T., Czy RDN przełamie złą passę?, „Forum Akademickie” 2019, nr 11.pl
dc.description.referencesTadeusiewicz R., Karta Bolońska i Proces Boloński, „Kraków. Miesięcznik Społeczno-Kulturalny” 2005, czerwiec–lipiec, nr 6–7 (8–9).pl
dc.description.referencesThieme J.K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWiśniewska S., Zatrudnialność: pojęcie, wymiary, determinanty, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty” 2015, nr 1 (35).pl
dc.description.referencesWorosz A., Trzecia misja, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.pl
dc.description.referencesWypych-Gawrońska A., Reforma to konsolidacja, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.pl
dc.description.referencesŻylicz M., Przewodniczący punktuje środowisko, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.number4pl
dc.description.firstpage159pl
dc.description.lastpage171pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Prawniczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-5876-8977-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Prawnicze, 2020, Vol. 25 nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_25_4_M_Skinder_Proces_Bolonski_a_Prawo_o_szkolnictwie_wyzszym_i_nauce.pdf179,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons