REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10099
Tytuł: Proces Boloński a Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Inne tytuły: The Bologna Process and the Law on Higher Education and Science
Autorzy: Skinder, Marcin
Słowa kluczowe: Bologna Process
harmonization
university education
European Higher Education Area
Proces Boloński
harmonizowanie
wykształcenie wyższe
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego
Data wydania: 2020
Data dodania: 21-sty-2021
Wydawca: Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2
Źródło: Białostockie Studia Prawnicze, Vol. 25 nr 4, 2020, s. 159-171
Abstrakt: The subject of the study is the Bologna Process, its assumptions and course. The article contains an analysis of the Act on university education and science in order to indicate solutions for the harmonization in Poland under the Bologna movement. This movement is characterized as an example of European integration (harmonization) in the sphere of higher education, which was initiated by the Bologna Declaration of 19 June 1999. The main idea behind this declaration was the joint creation of the European Higher Education Area. The process initiated then goes beyond the scope of activities undertaken only by European Union governments. The analysis covers the following parts: The scope of the Bologna Process, Further European actors and the Sorbonne Declaration, The Bologna Process today, Implementation barriers was well as criticism. An integral part of the work is the Bologna Process and the Constitution for Science (Law on university education and science).
Afiliacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
Nota biograficzna: Marcin Skinder – zajmuje się naukowo i dydaktycznie zagadnieniami politycznymi i prawnymi kwestii społecznych oraz szkolnictwa wyższego. Szczególne miejsce w jego zainteresowaniach badawczych zajmuje Proces Boloński jako czynnik rozwoju europejskiego szkolnictwa wyższego. Był uczestnikiem stażu naukowego w University College Dublin (UCD, National University of Ireland). W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce na Wydziale Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Opublikował kilka książek.
Marcin Skinder – scientifically and academically deals with political and legal social issues and higher education. A special place in his research interests is occupied by the Bologna Process as a factor in the development of European higher education. He participated in a research internship at University College Dublin (UCD, National University of Ireland). In 2019, he received a post-doctoral degree (habilitation) in the field of social sciences in the discipline of political science at the Faculty of Political Science of the Pedagogical University of Krakow. Author of several books.
E-mail: skinder@ukw.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/10099
DOI: 10.15290/bsp.2020.25.04.11
ISSN: 1689-7404
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-5876-8977
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0);
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Prawnicze, 2020, Vol. 25 nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_25_4_M_Skinder_Proces_Bolonski_a_Prawo_o_szkolnictwie_wyzszym_i_nauce.pdf179,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons