REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9978
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPilichiewicz, Kamil K.-
dc.date.accessioned2021-01-04T10:30:36Z-
dc.date.available2021-01-04T10:30:36Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationUniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 354-369pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-368-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9978-
dc.description.abstractThe article is an attempt to answer the following question: is the university’s function subject to change in the globalizing, digitized and commercialized world? The concept of function (as a relation and as a specific action to meet needs) is analyzed both within and outside the context of university. The article presents different types of relations in the university space, emphasizing lack of the university’s autonomy against external factors, but also reminds us of the fact that the university finds its best expression in the fundamental relationship between the student and the teacher. The text draws on architectural comparisons, Malinowski's concepts, as well as on reflections of other humanists over the university walls covered with ivy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;40-
dc.subjectfunctionpl
dc.subjectuniversity spacepl
dc.subjectrelationpl
dc.subjecthumanistic perspectivepl
dc.subjectBronisław Malinowskipl
dc.titleO fundamentach uniwersytetu XXI wieku w perspektywie humanistycznej. Funkcja akademickiej przestrzeni zmiennejpl
dc.title.alternativeOn the foundations of the 21st century university in a humanistic perspective. The function of academic variable spacepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteKAMIL K. PILICHIEWICZ – mgr, doktorant w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku. Badacz literatury, w szczególności XIX i XX wieku, zajmujący się problematyką doświadczeń granicznych, prozą autobiograficzną, kulturoznawca. Autor między innymi prac: Samotność metafizyczna Popiela w I Rapsodzie „Króla-Ducha” Juliusza Słowackiego; Kilka uwag na temat wiary w prozie Michała Głowińskiego; Na granicy wyobraźni literackiej – doświadczenia autora i jego odbiorcy. Pracuje w Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationKatedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesAlarcón J. J., Jaka tożsamość uniwersytetu?, przeł. P. Roszak, „Człowiek w kulturze” 2009/2010, nr 21, s. 7-18.pl
dc.description.referencesAndrzejewski B., Wilhelm von Humboldt, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesBogucka I., Funkcja jako relacja, „Folia Philosophica” 1997, nr 15, s. 135-145.pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Etos akademicki – między tradycją i wyzwaniami współczesności, „Teksty Drugie” 2010, nr 5, s. 227-235.pl
dc.description.referencesGłowiński M., Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesJaroszyński P., O autorytet nauczyciela, „Człowiek w Kulturze” 2011/2012, nr 22, s. 5-17.pl
dc.description.referencesKożuchowski J., Uniwersytet jako miejsce kultury, „Studia Elbląskie” 2003, nr 5, s. 293-313.pl
dc.description.referencesMalinowski B., Czym jest kultura?, [w:] Antropologia kultury, red. A. Mencwel, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesMalinowski B., Kultura jako wyznacznik zachowania się [Culture as a Decisive Factor of Behaviour], przeł. J. Piotrowski, odczyt z okazji otrzymania dyplomu doctora honoris causa z okazji trzechsetlecia Fundacji Harvarda, Harvard University 1937, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1937, nr 17, s. 101-127.pl
dc.description.referencesMarkowski M. P., Humanistyka: niedokończony projekt, „Teksty Drugie” 2011, nr 6, s. 13-28.pl
dc.description.referencesMeyer-Blanck M., O nowy neohumanizm. Uniwersytet w czasach post-bolońskich, „Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN” 2015, nr 6/1, s. 11-17.pl
dc.description.referencesMiluska J., Uniwersytet wobec zmiany kulturowej w Polsce, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2013, nr 2, s. 11-23.pl
dc.description.referencesRorty R., Edukacja bez dogmatu, „ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura” 2006, nr 1, s. 95-105.pl
dc.description.referencesTwardowski K., O dostojeństwie uniwersytetu, Poznań 1933.pl
dc.description.volume40pl
dc.description.firstpage354pl
dc.description.lastpage369pl
dc.identifier.citation2Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewiczapl
dc.conferenceKonferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_K_Pilichiewicz_O_funadamentach_uniwersytetu_XXI_wieku.pdf157,05 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)