REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9973
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKielar, Marzanna Bogumiła-
dc.contributor.authorGop, Aneta-
dc.date.accessioned2021-01-04T10:24:05Z-
dc.date.available2021-01-04T10:24:05Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationUniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 267-287pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-368-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9973-
dc.description.abstractThis article shows the idea of integrality as a possible factor of overcoming the current crisis of university. At the beginning it refers to the origins of the crisis of modern university, as a result of the invasion of rules of corporations into academic culture. Then it explains the idea of integrality as a key element of reflection that overcomes the limits of modernism and postmodernism. The article describes approaches to teaching and learning in Western higher education across eras, including the scenario of integral higher education. Finally it presents purposeful practices aiming to catalyze integral development.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;40-
dc.subjectthe crisis of the universitypl
dc.subjectidea of integralitypl
dc.subjectintegral developmentpl
dc.subjectpurposeful practices aiming to catalyze integral developmentpl
dc.titleIntegralność – ważny aspekt kształcenia uniwersyteckiego w XXI wiekupl
dc.title.alternativeIntegrality – important aspect of university education in XXI centurypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteMARZANNA BOGUMIŁA KIELAR – dr hab., prof. ChAT. Pedagog, poetka, pisarka. Pracuje w Katedrze Pedagogiki Religii i Kultury ChAT. Zainteresowania naukowe: edukacja integralna, teoria integralna, teoria konstruktywistyczno-rozwojowa, postkonwencjonalny i postformalny rozwój osób dorosłych, zagadnienia twórczości i duchowości w ujęciu integralnym. Najważniejsze monografie: Kielar M.B. (2012), Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 348; Kielar M.B., Gop A. (2012), Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 164. Jest poetką, autorką książek poetyckich, wyborów wierszy w języku angielskim, niemieckim i bułgarskim. Otrzymała nagrody literackie w Polsce i Europie, w tym Paszport „Polityki”, Nagrodę Fundacji im. Kościelskich, HubertBurda-Prize (Niemcy) i Kryształ Vilenicy (Słowenia). Jej wiersze były tłumaczone na 23 języki i znalazły się w blisko czterdziestu antologiach.pl
dc.description.BiographicalnoteANETA GOP – psycholog, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Ukończyła psychologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Asystent w Zakładzie Metodologii i Pedagogiki Twórczości w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Prowadzi zajęcia z metodologii nauk społecznych istatystyki oraz diagnostyki i terapii pedagogicznej. Rozprawa doktorska Metafora jako środek rozwijania zdolności uczniów, napisana pod kierunkiem dra hab. Jana Łaszczyka, prof. APS (2013). Zainteresowania badawcze: analiza danych jakościowych i ilościowych, badania naukowe w schemacie Integralnego Pluralizmu Metodologicznego (Ken Wilber), myślenie metaforyczne, rozwój zdolności. Prace autorskie: Kielar M.B., Gop A. (2012), Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe, Warszawa; Kielar M., Gop A. (2012), Integralny Pluralizm Metodologiczny – postdyscyplinarne podejście do badań naukowych, „Ruch Pedagogiczny” 1, 25-40.pl
dc.description.AffiliationMarzanna Bogumiła Kielar - Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawiepl
dc.description.AffiliationAneta Gop - WSBiNOZ w Łodzipl
dc.description.referencesAstin A.W., Astin H.S., Lindholm J.A. (2011), Cultivating the spirit: How colleges can enhance student inner lives, San Francisco, CA: Jossey-Bass.pl
dc.description.referencesBorker D.R. (2013), Mindfulness practices and learning economics, „American Journal of Business Education”, 6(5), s. 459-504.pl
dc.description.referencesBłajet P. (2012), Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesBłajet P., Przyborowska B. (2012), What can integral mean in education, „Kultura i Edukacja”, 6, s. 66-80.pl
dc.description.referencesBłajet P., Przyborowska B. (2015), Integral practice of school principal leadership. The application of Ken Wilber’s conception, „Rocznik Andragogiczny”, 22, s. 135-148.pl
dc.description.referencesBruin E.I., Meppelink R., Bögels S.M. (2015), Mindfulness in higher education: Awareness and attention in university students increase during and after participation in a mindfulness curriculum course, „Mindfulness”, 6(5), s. 1137-1142.pl
dc.description.referencesCommons M.L., Richards F.A. (2003), Four postformal stages, [w:] Handbook of adult development (s. 199-219), red. J. Demick, C. Andreoletti. New York: Kluwer Academic/Plenum.pl
dc.description.referencesCommons M.L., Bresette L.M., Ross S.N. (2008), The connection between postformal thought and major scientific innovations, „World Futures – The Journal of General Evolution”, 64(5-7), s. 503-512.pl
dc.description.referencesCook-Greuter S.R. (2000), Mature ego development: A gateway to ego transcendence, „Journal of Adult Development”, 7(4), s. 227-240.pl
dc.description.referencesCook-Greuter S.R (2004), Making the case for a developmental perspective, „Industrial and Commercial Training”, 36, s. 275-288.pl
dc.description.referencesCook-Greuter S. (2010a), Postautonomous ego development: A study of its nature and measurement, Boston: Integral Publishers.pl
dc.description.referencesCook-Greuter S. (2010b), Second-tier gains and challenges in ego development, [w:] Integral theory in action: Applied, theoretical, and constructive perspectives on the AQAL model (s. 303-321), red. S. Esbjörn-Hargens. New York: SUNNY Press.pl
dc.description.referencesCook-Greuter S.R. (2011), A report from the scoring trenches, [w:] The postconventional personality: Assessing, researching, and theorizing higher development (s. 57-71), red. A.H. Pfaffenberger, P.W. Marko, A. Combs, New York: SUNY Press.pl
dc.description.referencesEsbjörn-Hargens S., Wilber K. (2006), Toward a comprehensive integration of science and religion: A post-metaphysical approach, [w:] Religion and science, red. P. Clayton, Z. Simpson. New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesErgas O. (2015), Educating the wandering mind: Pedagogical mechanisms of mindfulness for a curricular blind spot, „Journal of Transformative Education”, s. 1-22.pl
dc.description.referencesFarias M., Wikholm C. (2015), The Buddha Pill: Can meditation change you?, London: Watkins Publishing.pl
dc.description.referencesFuertes A., Wayland M. (2015), Cultivating mindfulness meditation in class from students' perspectives. Artykuł prezentowany na Innovations in Teaching and Learning Conference September 18, 2015, George Mason University, Fairfax, Virginia.pl
dc.description.referencesGidley J.M. (2011a), Evolution of education: From week signals to rich imaginaries of educational futures, „The Journal of Policy, Planning and Futures Studies”, 44(1), s. 46-54.pl
dc.description.referencesGidley J.M. (2011b), Futures of education for rapid global-societal change. Dostępny na: http//: www.wfsf.org/resources/pedagogical-resources/articles-used-by-futuresteachers/84-gidley-2012-17-futuros-educacion1/file (otwarty 20.09.2014).pl
dc.description.referencesGidley J.M. (2009), Educating for evolving consciousness: Voicing the emergency for love, life and wisdom, [w:] The International Handbook of Education for Spirituality, Care and Wellbeing (s. 533-561), red. M. de Souza, L.J. Francis, J. O'Higgins-Norman, D. Scott. New York: Springer.pl
dc.description.referencesGidley J.M. (2010), Globally scanning for „Megatrends of the mind”: Potential futures of futures thinking, „Futures: The Journal of Policy, Planning and Futures Studies”, 42(10), s. 1040-1048.pl
dc.description.referencesHampson G.P., Toward a genealogy and topology of western integrative thinking, „Integral review”, 9(2), s. 46-75.pl
dc.description.referencesHedlund N., Esbjörn-Hargens S., Hartwig M., Bhaskar R. (2016), Introduction: on the deep need for integrative meta-theory in the twenty-first century, [w:] Metatheory for the twenty-first century. Critical realism and integral theory in dialogue (s. 1-34), red. R. Bhaskar, S. Esbjörn-Hargens, N. Hedlund, M. Hartwig. New York: Routledge.pl
dc.description.referencesJankowski T., Holas P. (2009), Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii, „Studia Psychologiczne”, 47(4), s. 59-79.pl
dc.description.referencesJennings P., Lantieri L., Roeser R.W. (2012), Supporting educational goals trough cultivating mindfulness: Approaches for teachers and students, [w:] P.M. Brown, M.W. Corrigan, A. Higgins-D’Alessandro (red.), Handbook of prosocial education (s. 371-397), rozdz. 12. Lanham, MD: Rowan&Littlefield.pl
dc.description.referencesKegan R. (1994), In over our heads: The mental demands of modern life, Cambridge, MA: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesKegan R. (1982), Evolving self. Problem and process in human development, Cambridge – London: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesKielar M.B. (2012), Integralna wizja Kena Wilbera jej zastosowanie w edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesKielar M.B., Gop A. (2012), Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesKielar M.B. (2014), Integralne poziomy mistrzostwa. Edukacyjne implikacje modelu rozwoju postkonwencjonalnego Susanne Cook-Greuter, „Pedagogika Społeczna”, 4, s. 51-62.pl
dc.description.referencesKielar M.B. (2015a), Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistycznorozwojowej, „Pedagogika Społeczna”, 2, s. 53-70.pl
dc.description.referencesKielar M.B. (2015b), Idee edukacji integralnej w polskiej pedagogice, [w:] Pedagogika Filozoficzna, t. VI: Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych (s. 359-376), red. S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski, Łódź: Wydawnictwo Naukowe TPF „Chowanna”.pl
dc.description.referencesKielar M.B. (2016), Przeszkody na drodze ku postkonwencjonalnym poziomom moralności i poznania, „Forum Pedagogiczne”, 2 cz. 1, s. 170-183.pl
dc.description.referencesKwieciński Z. (2012), Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne, [w:] tegoż, Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty (s. 407-410), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesKwieciński Z. (2017), Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Perspektywa pedagogiki krytycznej, „Nauka”, 3, s. 57-70.pl
dc.description.referencesLanger E.J. (1998), The power of mindful learning, Addison-Wesley.pl
dc.description.referencesLanger E. J. (1993), A mindful education, „Educational Psychologist”, 28(1), s. 43-50.pl
dc.description.referencesLoevinger J. (1976), Ego development: Conceptions and theories, San Francisco: JosseyBass.pl
dc.description.referencesMcLure M. (2006), The bone in the throat: Some uncertain thoughts on baroque method, „International Journal of Qualitative Studies in Education”, 19(6), s. 729-745.pl
dc.description.referencesMolz M. (2009), Toward integral higher education study programs in the European higher education area: A programmatic and strategic view, „Integral Review” December, 5(2), s. 152-226.pl
dc.description.referencesPfaffenberger A.H. (2013), Exploring the pathways to postconventional personality development, http://integralleadershipreview.com/9061-exploring-the-pathways-topostconventional-personality-development, data przejrzenia 3.02.2018.pl
dc.description.referencesPodsiad A. (2000), Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Instytut Wydawniczy Pax.pl
dc.description.referencesPrzyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności: między teorią a praktyką, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesRamsburg J.T., Youmans R.J. (2014), Meditation in the higher-education classroom: Meditation training improves student knowledge retention during lectures, „Mindfulness”, 5(4), s. 431-441.pl
dc.description.referencesRix G., Bernay R. (2014), A Study of the effects of mindfulness in five primary schools in New Zealand, „New Zealand Journal of Teachers’ Work”, 11(2), s. 201-220.pl
dc.description.referencesShapiro S.L., Carlson L.E., Astin J.A., Freedman B. (2006), Mechanisms of mindfulness, „Journal of Clinical Psychology”, nr 62, s. 373-386, DOI: 10.1002/jclp.20237.pl
dc.description.referencesSlavik C. (2014), An exploration of the impact of course specific mindfulness-based practices in the university classroom, „Relational Child and Youth Care Practice”, 27(1), s. 6-17.pl
dc.description.referencesSmallwood J., Fishman D.J., Schooler J.W. (2007), Counting the cost of an absent mind: Mind wandering as an under recognized influence on educational performance, „Psychonomic Bulletin&Review”, 14, 230-236.pl
dc.description.referencesSubbiondo J.L. (2013), Integrating meditation into higher education: The founding mission of CIIS as an education for the whole person, „Integral Review”, 9(3), s. 4-10.pl
dc.description.referencesSztompka P. (2017), Autonomia – fundament kultury akademickiej, „Nauka” nr 1, s. 7-18; nauka-pan.pl.pl
dc.description.referencesSztompka P. (2014), Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur, „Nauka”, 1, s. 7-18; nauka-pan.pl.pl
dc.description.referencesTorbert W.R. (1994), Cultivating post-formal development: higher stages and contrasting interventions, [w:] Transcendence and mature thought in adulthood (181-203), red. M. Miller, S. Cook-Greuter. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.pl
dc.description.referencesTorbert W.R. (2003), Personal and organizational transformations through action inquiry, London: The Cromwell Press.pl
dc.description.referencesTorbert W.R., Livne-Tarandach R., McCallum D., Nicolaides A., Herdman-Barker E. (2010), Developmental action inquiry: A distinct integral theory that actually integrates developmental theory, practice, and research, [w:] Integral theory in action: Applied, theoretical, and constructive perspectives on the AQAL model (s. 413-429), red. S. Esbjörn-Hargens. New York: SUNNY Press.pl
dc.description.referencesTorbert W.R. (2013), Listening into the dark: An essay testing the validity and efficacy of collaborative developmental action inquiry for describing and encouraging transformations of self, society, and scientific inquiry, „Integral Reviev”, 9(2), s. 264-299.pl
dc.description.referencesVan Dam N.T., van Vugt M.K., Vago D.R., Schmalzl L., Saron C., Olendzki A., Meissner T., Lazar S.W., Kerr C., Gorchov J., Field B.A., Fox K.C.R., Britton, W.B., Brefczynski-Lewis J.A., Meyer D.E. (2018), Mind the hype: A critical evaluation and prescriptive agenda for research on mindfulness and meditation, „Perspectives on Psychological Science”, 13, s. 36-61.pl
dc.description.referencesVorvoreanu M. (2014), Attention management as a fundamental aspect of 21st century technology literacy: A research agenda, Paper presented at 2014 ASEE Annual Conference & Exposition, Indianapolis, Indiana. https://peer.asee.org/20109.pl
dc.description.referencesWilber K. (2000), Sex, ecology, spirituality: The spirit of evolution, second, revised edition, [w:] The collected works of Ken Wilber, t. 6. Boston & London: Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber K. (2002), Psychologia integralna. Świadomość, duch, psychologia, terapia, tłum. H. Smagacz. Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co Wydawnictwo.pl
dc.description.referencesWilber K. (2007), Integral spirituality: A startling new role for religion in the modern and post-modern world, Boston & London: Integral Books.pl
dc.description.referencesWilber K. (2017), The religion of tomorrow: A vision for the future of the great traditions – more inclusive, more comprehensive, more complete. Boulder: Shambhala.pl
dc.description.referencesZajonc A. (2013), Contemplative pedagogy: A quiet revolution in higher education, „New Directions for Teaching and Learning”, 134, s. 83-94.pl
dc.description.referencesZajonc A. (2016), Contemplation in education, [w:] Handbook of mindfulness in education: Integrating theory and research into practice (s. 17-28), red. K.A. Schonert-Reichl, R.W. Roeser. New York, NY: Springer.pl
dc.description.referencesZeidan F., Johnson S. K., Diamond B. J., David Z., Goolkasian P. (2010), Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training, „Consciousness and Cognition”,19, s. 597-605.pl
dc.description.volume40pl
dc.description.firstpage267pl
dc.description.lastpage287pl
dc.identifier.citation2Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewiczapl
dc.conferenceKonferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_B_Kielar_A_Gop_Integralnosc.pdf3,17 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)