REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9957
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSaganiak, Magdalena-
dc.date.accessioned2021-01-04T10:08:47Z-
dc.date.available2021-01-04T10:08:47Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationUniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 25-34pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-368-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9957-
dc.description.abstractThe author of the article analyzes the crisis of the contemporary university in Europe and America. Her starting point is Bill Readings’ critique of the post-historical phase of the university development, included in his book The University in Ruins (1996). As she argues, “the main characteristic of this phase is the replacement of the idea of science and education with the idea of excellence.” However, the idea originates from the “need to achieve a universal tool for comparing research results of different scholars, as well as from the need to evaluate these results.” Rejecting such a way of reasoning, the author of the article points to the model of the university based on German and Polish traditions, i.e. ones grounded in episteme. For her, episteme is a complex experience, which after re-thinking and after selecting, can be accepted as one’s own, and subsequently transformed and verified in one’s own action. An anthropological equivalent of such a conception is an active and responsible free-thinker.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;40-
dc.subjectuniversitypl
dc.subjectexcellencepl
dc.subjectidea of sciencepl
dc.subjectepistemepl
dc.subjectfreedompl
dc.subjectthe humanitiespl
dc.titleEpisteme jako zasada połączenia uniwersytetu ze światempl
dc.title.alternativeEpisteme as a Principle linking the University with the Worldpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteMAGDALENA SAGANIAK – dr hab., prof. UKSW; badaczka litratury romantyzmu, literaturoznawca i filozof; kierownik Zakładu Metodologii Badań Literackich; opiekun Koła Literackiego Studentów UKSW; członek Rady Instytutu i Rady Wydziału; członek Komisji d/s Misji i Strategii (2014). Zainteresowania naukowe: teoria literatury, poetyka teoretyczna, badania nad językiem poetyckim i językiem mistyki, badania nad podmiotowością twórczą, estetyka, badania nad założeniami i koncepcjami sztuki doby romantyzmu, twórczość Juliusza Słowackiego, teoria języka (semantyka, leksykografia), badania interdyscyplinarne nad wspólnymi kategoriami różnych nauk. Autorka monografii: Strukturalizm. Pytania otwarte, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016; Człowiek i doświadczenie wewnętrzne. Późna twórczość Mickiewicza i Słowackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009; Mistyka i wyobraźnia. Słowackiego romantyczna teoria poezji, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa 2000. Należy do: Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, Stowarzyszenia im. Stefana Żeromskiego. Jest członkiem Zespołu Etyki Słowa przy Radzie Języka Polskiego PAN.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAjdukiewicz K., Logika pragmatyczna, Warszawa, PWN 1974.pl
dc.description.referencesAjdukiewicz K. [2], Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, „Czytelnik”, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesBaudrillard J., Precesja symulakrów, [w:] Symulakry i symulacja, przeł. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa 2005, s. 5-56.pl
dc.description.referencesBoghossian P. A., Fear of Knowledge. Against Relativism and Constructivism, Oxford University Press 2006.pl
dc.description.referencesChisholm R. M., Teoria poznania, przeł. Renata Ziemińska, Instytut Wydawniczy „Daimonion”, Lublin 1994; rozdz. Czym jest wiedza (s. 173-190).pl
dc.description.referencesFrank M., Hegel już tu nie mieszka, przeł. Tadeusz Zatorski, Ankieta „Znaku” [nawiązująca do diagnozy Manfreda Franka], „Znak” (10) 2018 [nr 761].pl
dc.description.referencesFoucault M., Archeologia wiedzy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesTwardowski K., O dostojeństwie Uniwersytetu (1932), Uniwersytet Poznański, Poznań 1983; lub: „Kronos” 1 (16) 2011 (s. 267-274).pl
dc.description.referencesJaspers K., Idea uniwersytetu (1923-46-61), przeł. Wojciech Kunicki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, rozdz. IV: Badania. Wychowanie (formacyjność). Nauczanie (75-95).pl
dc.description.referencesReadings B., Uniwersytet w ruinie (1996), przeł. S. Stecko, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, rozdz. 2: Idea doskonałości (s. 45-73), rozdz. 5: Uniwersytet i idea kultury (s. 107-116), rozdz. 6: Kultura literacka (s. 119-142).pl
dc.description.referencesSchiller F., Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, [w:] M. J. Siemek, Fryderyk Schiller, „Wiedza Powszechna” 1970.pl
dc.description.referencesSchiller F., Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, przeł. I. Krońska, J. Prokopiuk, „Czytelnik”, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesDebata: Przyszłość uniwersytetu, „Kronos” 1 (16) 2011 (s. 218-242).pl
dc.description.references[Przyszłość uniwersytetu], zbiór tekstów w „Znaku” 10 (2018) [nr 761].pl
dc.description.volume40pl
dc.description.firstpage25pl
dc.description.lastpage34pl
dc.identifier.citation2Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewiczapl
dc.conferenceKonferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Saganiak_Episteme_jako_zasada_polaczenia_uniwersytetu_ze_swiatem.pdf121,83 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)