REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9070
Tytuł: Biblioteka Pedagogiczna w Białymstoku – historia i współczesność
Inne tytuły: Pedagogical Library in Bialystok – the past and the present
Autorzy: Krawczuk, Anna
Słowa kluczowe: biblioteki pedagogiczne
Biblioteka Pedagogiczna w Białymstoku – historia
Pedagogical Library
Pedagogical Library in Bialystok – history
Data wydania: 2019
Data dodania: 8-maj-2020
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Biblioteki Podlasia i Polski północno-wschodniej – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Materiały z konferencji jubileuszowej z okazji 50-lecia Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia, Białystok, 15-16 listopada 2018 r., praca zbiorowa pod redakcją Piotra Chomika, Hanny Kościuch i Jolanty Żochowskiej, Białystok 2019, s. 61-67
Konferencja: Konferencja jubileuszowa z okazji 50-lecia Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia „Biblioteki Podlasia i Polski północno-wschodniej. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość”, Białystok, 15-16 listopada 2018 r.
Abstrakt: Artykuł stanowi przegląd historyczny polskich bibliotek pedagogicznych, poczynając od okresu odradzającej się państwowości polskiej do dnia dzisiejszego. Przedstawiono działania władz w okresie międzywojennym związane z odejściem od trzech różnych systemów edukacji, zmierzające do unifikacji szkolnictwa oraz budowy nowego systemu kształcenia nauczycieli. Zwrócono uwagę na okres II wojny światowej, w którym księgozbiory bibliotek uległy niemalże całkowitemu zniszczeniu, a książnice pedagogiczne przestały istnieć. Przybliżono ich powojenną historię, ze szczególnym uwzględnieniem Biblioteki Pedagogicznej funkcjonującej obecnie w strukturze Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Dokonano analizy aktów normatywnych oraz publikacji dotyczących badanego okresu. Udowodniono, że biblioteki pedagogiczne są organizacjami dostosowującymi się do zmieniającego się otoczenia i – oprócz gromadzenia, upowszechniania i udostępniania zbiorów bibliotecznych – kształtują również kompetencje informacyjne użytkowników.
The article is a historical overview of Polish pedagogical libraries, beginning from the revival of the Polish state up until the present day. It presents attempts on the part of the interwar authorities to depart from three different systems of education by creating a unified educational system and a new system of teacher training. Attention is drawn to the period of the Second World War, when library collections were almost totally destroyed and pedagogical libraries ceased to exist. Their post-war history is presented, with an emphasis on the Pedagogical Library, which now functions as part of the Centre for Teacher Education in Białystok. The article contains an analysis of normative acts and publications regarding the period under consideration. It has been proved that pedagogical libraries are organisations that adapt to the changing environment and which – apart from gathering, popularizing and giving access to library collections – also develop the information competencies of the users.
Afiliacja: Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
E-mail: anak@cen.bialystok.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/9070
DOI: 10.15290/50latBU.2019.03
ISBN: 978-83-7431-604-0
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja jubileuszowa z okazji 50-lecia Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia „Biblioteki Podlasia i Polski północno-wschodniej. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość”, 15-16 listopada 2018 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Krawczuk_Biblioteka_Pedagogiczna_w_Bialymstoku.pdf94,47 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)