REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8954
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiałek, Aleksandra-
dc.date.accessioned2020-03-18T10:54:20Z-
dc.date.available2020-03-18T10:54:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 14, 2019, s. 203-217pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8954-
dc.descriptionWiększość tez tego artykułu została przeze mnie zaprezentowana i szerzej udokumentowana w pracy magisterskiej: Harmonia złodziejska. Muzyczność „Wilka” i innych wczesnych utworów Marka Hłaski wobec prozy Stefana Żeromskiego i Władysława Reymonta, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Radosława Okulicz-Kozaryna.pl
dc.description.abstractThis article analyzes the novel Wilk (English “wolf”), which was written by Marek Hłasko, discovered by Radosław Młynarczyk, and then published only in 2015. The novel depicts the lives of the residents of a Warsaw district, Marymont during the interwar period. The analysis of this text by young Hłasko sheds new light on the current academic criticism of the writer’s works, and shows – sometimes indirectly – his inspiration with the literary representatives of Young Poland – Stefan Żeromski and Władysław Reymont. The discovery of the literary camouflage used by the writer discloses the following components of the Young Poland period: sensitivity to the beauty of melody and image, lyrical description and the question of rapid civilization changes.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPolish novelpl
dc.subjectliterary criticismpl
dc.subjectintertextualitypl
dc.subjectYoung Polandpl
dc.subjectsocialist realismpl
dc.titleWilk Marka Hłaski, czyli Młoda Polska zakamuflowana (ukryte nawiązania do prozy Żeromskiego i Reymonta)pl
dc.title.alternativeWilk by Marek Hłasko or Young Poland Camouflaged: The Hidden Allusions to Prose Writings of Żeromski and Reymontpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.14.14-
dc.description.Emailab20800@amu.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAleksandra Białek, doktorantka w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, organizatorka konferencji, spotkań i wydarzeń popularnonaukowych, autorka publikacji. W czasie studiów pełniła funkcję wiceprezesa, a następnie prezesa Koła Naukowego Cykliści & Findesiecliści, zajmującego się literaturą i sztuką przełomu wieków XIX i XX. Zainteresowania badawcze: symbolizm, korespondencja sztuk, film niemypl
dc.description.AffiliationWydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBolecki Włodzimierz (2002), Modernizm w literaturze polskiej XX wieku (rekonesans), „Teksty Drugie” nr 4, s. 11–34.pl
dc.description.referencesHejmej Andrzej (2001), Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław: Funna.pl
dc.description.referencesHłasko Marek (1989), Piękni dwudziestoletni, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesHłasko Marek (2015), Wilk. Wydanie krytyczne, Warszawa: Wydawnictwo Iskry.pl
dc.description.referencesLewandowski Tomasz (1999), Język modernizmu: prolegomena historycznoliterackie, Ryszard Nycz, Wrocław 1997: [recenzja], „Pamiętnik Literacki” nr 2, s. 198–208.pl
dc.description.referencesMłynarczyk Radosław (2015), Wstęp, w: M. Hłasko, Wilk. Wydanie krytyczne, Warszawa: Wydawnictwo Iskry.pl
dc.description.referencesMłynarczyk Radosław (2018), Odkrył nieznaną powieść Marka Hłaski. „Niezwykły łut szczęścia”, „TVN24.pl”, https://www.tvn24.pl/xiegarnia,66,m/xiegarnia-w-tvn 24,602226.html.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (1997), Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław: „Leopoldinum” Wydawnictwo Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesPuchalska Mirosława (2008), Wokół Młodej Polski. Szkice i sylwetki, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesPyszny Joanna (1999), Wstęp, w: M. Hłasko, Pierwszy krok w chmurach; Następny do raju, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesReymont Władysław (1956), Nowele, t. 1, red. Z. Skrzatówna, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesReymont Władysław (2002), Korespondencja 1890–1925, oprac. B. Koc, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl
dc.description.referencesStabro Stanisław (1985), Legenda i twórczość Marka Hłaski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesTańczuk Renata (2015), „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem miasta, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 1, s. 10–19.pl
dc.description.referencesTyrmand Leopold (2014), U brzegów jazzu, Warszawa: Wydawnictwo MG.pl
dc.description.referencesWasilewski Piotr (1994), Śladami Marka Hłaski, Kraków: Oficyna Wydawnicza Parol.pl
dc.description.referencesWiegandt Ewa (1980), Problem tzw. muzyczności prozy powieściowej XX w., w: Pogranicza i korespondencje sztuk. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesŻeromski Stefan (1982), Przedwiośnie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesŻeromski Stefan (1997), Ludzie bezdomni, w: S. Żeromski, Pisma zebrane, t. 8, red. Z. Goliński, oprac. W. Wasilewska, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.number14
dc.description.firstpage203pl
dc.description.lastpage217pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2313-3730-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 14

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_14_2019_A_Bialek_Wilk_Marka_Hlaski.pdf143,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)