REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8946
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSmyczek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2020-03-17T13:03:14Z-
dc.date.available2020-03-17T13:03:14Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 14, 2019, s. 129-142pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8946-
dc.description.abstractThe article addresses the topic of shmontses in Poland after 1945, focusing on historical and political circumstances that significantly influenced the perception of this performative and literary genre. Shmontses – a form extremely popular in the interwar cabaret – drew patterns from Jewish humour. As the relevant cultural context was gradually vanishing, the genre became less frequent on stage. Despite that the pre-war works by Konrad Tom, Ludwik Lawiński and Julian Tuwim were included in the repertoire of cabaret “Dudek”. A sketch referring to the Jewish themes appeared in the show of Television Theatre. It was entitled Cabaret Warietano, czyli XI Muza Juliana Tuwima (Cabaret Warietano, or 11th Muse of Julian Tuwim) and directed by Jerzy Dobrowolski. The author of the article also discusses the shmontses written by the young post-war writers – Wojciech Młynarski and Ryszard Marek (Ryszard Wierzbowski and Marek Groński).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectshmontsespl
dc.subjectcabaretpl
dc.subject1968 Polish political crisispl
dc.subjectcabaret “Dudek”pl
dc.subjectTelevision Theatrepl
dc.titleElegia starozakonna – o szmoncesie w PRL-upl
dc.title.alternative“Jewish Elegy”: On Shmontses in the Polish People’s Republicpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.14.09-
dc.description.Emailkatarzyna.smyczek@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Smyczek, doktorantka w Zakładzie Literatury Polskiej XX i XXI wieku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką artykułów Wariacje na temat twórczości kabaretowej Juliana Tuwima („Prace Polonistyczne” 2016, seria LXXI) oraz Irony, self-mockery, and ironic turns of events. Marian Załucki’s satirical performances („Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 7). W kręgu jej zainteresowań badawczych znajduje się literatura satyryczna, twórczość kabaretowa, cenzura w PRL oraz zagadnienie ograniczania wolności słowa w przestrzeni publicznej.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBorzymińska Zofia, Żebrowski Rafał [red.] (2003), Polski słownik judaistyczny, t. 2, Warszawa: Prószyński i S-ka, s. 638–639.pl
dc.description.referencesDziewoński Roman (1999), Sęk z Dudkiem, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesDziewoński Roman, Dziewoński Piotr (2007), Dożylnie o Dudku Edwardzie Dziewońskim, Warszawa: Świat Książki.pl
dc.description.referencesEisler Jerzy (2006), Polski rok 1968, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.pl
dc.description.referencesFox Dorota (2004), Teatralny rodowód Lopka. Na marginesie szmoncesu, w: Żydzi w lustrze dramatu, teatru i krytyki teatralnej, red. E. Udalska, A. Tytkowska, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 185–202.pl
dc.description.referencesFox Dorota (2007), Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Z prasowego archiwum Dwudziestolecia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesGrimstad Knut Andreas (2009), Polsko-żydowskie gry kabaretowe, czyli Juliana Tuwima próba akulturacji, przeł. M. Lachman i M. Lachman, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 47–62.pl
dc.description.referencesKazimierz Krukowski, „Almanach Sceny Polskiej 1984/1985”, t. 26, Warszawa 1989, s. 270–271.pl
dc.description.referencesKorcelli Kazimierz, Rudzki Kazimierz, Słonimski Antoni (1972), Wspomnienia o kabarecie (rozmowa), „Dialog”, nr 10, s. 119–125.pl
dc.description.referencesKrasowska Anna (2011), Obraz Żyda w szmoncesie kabaretowym, „Prace Językoznawcze”, nr 13, s. 125–139.pl
dc.description.referencesKrasowska Anna (2013), Obraz dziecka żydowskiego w wybranych tekstach szmoncesowych, w: Żydowskie dziecko, red. A. Jeziorkowska-Polakowska, A. Karczewska, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, s. 159–167.pl
dc.description.referencesKrasowska Anna (2013), Socjolingwistyczne i stylistyczne aspekty nazewnictwa Żydów w szmoncesie kabaretowym dwudziestolecia międzywojennego, w: Niejedno ma imię... Prace onomastyczne i dialektologiczne dedykowane Profesor Ewie Wolnicz-Pawłowskiej, red. E. Dzięgiel, T. Korpysz, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, s. 229–245.pl
dc.description.referencesKrukowski Kazimierz (1958), Moja Warszawka, Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesKrukowski Kazimierz (1982), Mała antologia kabaretu, Warszawa: Wydawnictwo Radia i Telewizji.pl
dc.description.referencesKrukowski Kazimierz (1987), Z Melpomeną na emigracji, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesMichalski Dariusz (2007), Kazimierz Krukowski, w: D. Michalski, Powróćmy jak za dawnych lat... Historia polskiej muzyki rozrywkowej (1900–1939), Warszawa: Wydawnictwo Iskry, s. 373–405.pl
dc.description.referencesMichnikowski Wiesław (2008), Poproszę zamiejscową Lubartów czydzieściczy, rozm. A. Uścińska, „Teatr”, nr 12, s. 70–74.pl
dc.description.referencesRyszard Marek (1959), Z szopki polityczno-literackiej 1958, „Odgłosy”, nr 15, s. 11.pl
dc.description.referencesStępień Tomasz (1989), Kabaret Juliana Tuwima, Katowice: Wydawnictwo Śląsk.pl
dc.description.referencesTom Konrad (1978), Jak się nie ma, co się lubi..., w: R.M. Groński, Jak w przedwojennym kabarecie, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, s. 88–89.pl
dc.description.referencesTuwim Julian (1978), Noc poślubna, w: R.M. Groński, Jak w przedwojennym kabarecie, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, s. 76–78.pl
dc.description.referencesTuwim Julian (2002), Kabaretiana, oprac. J. Stępień, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.pl
dc.description.referencesTynecki Jerzy (1988), Ryszard Wierzbowski 1936–1988, „Prace Polonistyczne”, t. 43, s. 361–367.pl
dc.description.referencesUścińska Agnieszka (2012), Elegia starozakonna, czyli szmonces w kabarecie polskim jako żart z pogranicza kultur, w: Jaki jest kabaret?, red. D. Fox, J. Mikołajczyk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 93–114.pl
dc.description.referencesUścińska Agnieszka (2014), Szmonces w polskim kabarecie dwudziestolecia międzywojennego, w: Humor polski, red. D. Brzozowska, W. Chłopicki, Kraków: Tertium, s. 495–517.pl
dc.description.number14
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage142pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6866-7731-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 14

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_14_2019_K_Smyczek_Elegia_starozakonna.pdf134,85 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)