REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8914
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMakaruk, Maria-
dc.date.accessioned2020-03-17T07:07:52Z-
dc.date.available2020-03-17T07:07:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 14, 2019, s. 25-36pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8914-
dc.description.abstractThe theme of this paper is Aleksader Fredro’s Husband and wife – one of the most valued performances in the works of Bohdan Korzeniewski. The author reconstructs the actual performance based on reviews, director comments and remarks preserved in the prompter’s copy and proves that superimposing these perspectives shows the emancipatory potential of stage play. The author concludes that interpreting Husband and wife in a libertine spirit matches Korzeniewski’s directing strategy which can be described as Wallenrodic.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttheatrepl
dc.subjectdramapl
dc.subjectcomedypl
dc.subjectstagingpl
dc.subjectPolish People’s Republicpl
dc.title„...Bo wiedział, że dopuściłem się żartu”. O Mężu i żonie Aleksandra Fredry w reżyserii Bohdana Korzeniewskiego z 1949 rokupl
dc.title.alternative“...Because He Knew I Was Joking”: Aleksander Fredro’s Mąż i żona Directed by Bohdan Korzeniewski in 1949pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.14.02-
dc.description.Emailmaria.makaruk@uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMaria Makaruk, dr, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, literaturoznawczyni i teatrolożka, badaczka dziejów inscenizacji dramatu romantycznego i współczesnego teatru. Autorka książki Antoni Edward Odyniec – romantyk w zwierciadle biedermeieru (Warszawa 2012). Sprawuje opiekę naukową nad Kołem Naukowym Krytyki Teatralnej na Wydziale Polonistyki, jest przewodniczącą Warszawskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.pl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki. Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesArtemski Jerzy (1949), Nieudane nowatorstwo, „Dziś i Jutro”, nr 47.pl
dc.description.referencesBeylin Karolina (1949), Świat plotki i wiecznego próżniactwa. „Mąż i żona” Aleksandra Fredry w Państwowym Teatrze Kameralnym, „Express Wieczorny”, nr 323.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila (2014), Cenzura obyczajowa w Polsce w latach 1948–1958, w: K. Budrowska, Studia i szkice o cenzurze w Polsce ludowej w latach 40. i 50. XX wieku, Białystok: Wydawnictwo Alter Studio.pl
dc.description.referencesDąbrowski Stanisław, Górski Ryszard (1963), Fredro na scenie, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesGrodzicki August (1949), „Mąż i żona” A. Fredry w Państwowym Teatrze Kameralnym, „Kurier Codzienny”, nr 312.pl
dc.description.referencesJakubiszyn Anna (1949), „Mąż i żona”, „Polska Zbrojna”, nr 317.pl
dc.description.referencesJaszcz [Szczepański Jan Alfred] (1949), Hrabiowie się bawią i nudzą, „Trybuna Ludu”, nr 315.pl
dc.description.referencesKantor Tadeusz i in. (1957), Autor a inscenizator. Rozmowa Tadeusza Kantora, Bohdana Korzeniewskiego, Konstantego Puzyny i Adama Tarna, „Dialog”, nr 11.pl
dc.description.referencesKorzeniewski Bohdan (1949), Komedia omyłek krytycznych, w: Aleksander Fredro, Mąż i żona, Państwowy Teatr Polski w Warszawie, program teatralny.pl
dc.description.referencesKorzeniewski Bohdan (1949), Socjologia w trwałej ondulacji, „Rzeczy Teatralne”, nr 2/3.pl
dc.description.referencesKrzywicka Irena (1948), Kwartet miłosny, „Rzeczpospolita”, nr 313.pl
dc.description.referencesMarkiewicz Henryk (1956), Kampania fredrowska Boya, w: T. Żeleński (Boy), Obrachunki fredrowskie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesMatuszewski Ryszard (1950), Fredro w teatrze Kameralnym, „Kuźnica”, nr 3.pl
dc.description.referencesRymkiewicz Jarosław Marek (2000), Aleksander Fredro i jego krytycy, w: A. Fredro, Komedie i inne utwory, Warszawa: Świat Książki.pl
dc.description.referencesSiekierska Jadwiga, O moralności proletariackiej. Tezy referatu, Instytut Kształcenia Kadr Naukowych przy KC PZPR, AAN, sygn. 2/1565/0 Akta Jadwigi Siekierskiej.pl
dc.description.referencesSpink John Stephenson (1974), Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a, przeł. A. Neuman, Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesStene-Johansen Knut (2013), Historia uwodzenia, przeł. K. Breś, Warszawa: Bellona.pl
dc.description.referencesSzejnert Małgorzata (1988), Sława i infamia. Rozmowa z Bohdanem Korzeniewskim, Warszawa: Aneks.pl
dc.description.referencesWielowieyska Helena (1949), Sztuka dobrego teatru, „Dziennik Literacki”, nr 48.pl
dc.description.referencesWojtczak Mieczysław (2016), Teatr na scenie polityki 1944–1969, Warszawa: Studio EMKA.pl
dc.description.referencesWójcicki Bolesław (1949), Aleksander Fredro, „Mąż i żona”, Państwowy Teatr Kameralny, „Życie Warszawy”, nr 316.pl
dc.description.referencesŻeleński Tadeusz (Boy) (1956), Obrachunki fredrowskie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.number14
dc.description.firstpage25pl
dc.description.lastpage36pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-9210-5533-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 14

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_14_2019_M_Makaruk_Bo_wiedzial_ze_dopuscilem_sie_zartu.pdf119,95 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)