REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8859
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZawadzka, Danuta-
dc.date.accessioned2020-02-24T12:55:55Z-
dc.date.available2020-02-24T12:55:55Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.isbn978-83-7431-385-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8859-
dc.description.abstractKsiążka przynosi próbę równoległego czytania pisarstwa historycznego Joachima Lelewela i tekstów o historii Adama Mickiewicza – dyskursywnych oraz literackich – powstałych w latach 1815-1833, a więc w okresie bliższej znajomości ich twórców. Wyrasta z zaciekawienia przyjaźnią dwóch fascynujących osobowości I połowy XIX wieku - najwybitniejszego wówczas historyka i kontrowersyjnego polityka oraz największego poety, wieszcza narodowego. Obaj należą do głównych bohaterów tamtej historii i są twórcami wielkich polskich narracji, gminowładczej i mesjanistycznej - decydujących dla dyskursu narodowego. Głównym celem pracy jest chronologiczne zestawienie wybranych tekstów o historii Lelewela i Mickiewicza, omówienie ich – właśnie paralelne - z poszanowaniem autonomii dziedzin, które reprezentują, w ten sposób najlepiej bowiem można uchwycić rezonans, w jaki ze sobą wchodziły lub ich wzajemną nieprzystawalność. Od strony metodologicznej praca nie tyle wykorzystuje określoną teorię, ile jest raczej studium przypadku, który wymagał odwołania się do kilku praktyk badawczych (oraz ich uogólnień) spod znaku kulturowej teorii literatury, np. badań porównawczych i „centro-peryferyjnych” (postkolonialnych). Zaliczyć ją można do „kulturowej historii literatury” przeciwstawianej Herderowskiej, „romantycznej” i „narodowej” historiografii literackiej. Romantyzm, jaki pojawi się na kartach tej książki, niewiele ma wspólnego z Herderowską wizją kultury opartą na zasadzie „trzech jedności: jednego ludu, jednego terytorium, jednego języka”. Należy raczej do kultur pogranicza, nie tylko przez swój wileński rodowód i trwałość tematu heterogenicznej Litwy u obu tytułowych bohaterów rozprawy, ale i omawiany w niej hybrydyczny, literacko-historiograficzny charakter historyzmu. W porządku lektury książkę otwiera część poświęcona recepcji obecności Lelewela i Mickiewicza w świadomości zbiorowej Polaków oraz biografiom obu twórców. Zaczerpnięte z lat 1861–2011 odczytania literaturoznawców i historyków układają się w dwie rzadko schodzące się linie i przeanalizowane zostały pod kątem diagnozy okoliczności sprzyjających zbliżaniu i oddalaniu od siebie dyskursów o historii: polonistycznego i dziejopisarskiego. Omawiane tu węzłowe momenty życia Lelewela i Mickiewicza ujawniają wiele zbieżnych, a wręcz wspólnych punktów w ich biografiach i legendach, zarówno znanych od dawna (uniwersytecki rodowód nauki i sztuki), jak i zapomnianych (obaj byli filomatami) oraz doświadczenia nieprzekładalne i trudne do porównania. Druga część pracy dotyczy z jednej strony rozumienia historii, z innej zaś wybranych problemów narracji historycznej. Jej przedmiotem jest semantyka terminów: „dzieje” i „historia” – rozróżnienia charakterystycznego dla świadomości nowożytnej (R. Koselleck) - w pismach Lelewela i w tekstach argumentacyjnych Mickiewicza oraz znaczenie metafor historiograficznych (na przykładzie akwatycznych) w relacji do języka pojęć. Podejmowane są tu również niektóre problemy języka Lelewela, historyka niezwykle twórczego na tym polu, szukającego dla wyrażenia nowożytnego odczucia historii formy najbardziej adekwatnej, a jednocześnie mającego swoje upodobania narracyjne: opisowe, synchroniczne. Kolejna, trzecia część rozprawy poświęcona została tematowi skandynawskiemu w pismach Lelewela z lat 1806-1828 oraz jego Mickiewiczowskim, wybranym, reperkusjom. Profesor historii powszechnej był bowiem autorem pierwszego przekładu Eddy na język polski, która to praca w dobie literackich fascynacji Północą, jej religią i kulturą okazał się ważna, m.in. zainspirowała Mochnackiego do poczytania mitologii skandynawskiej za źródło naszej literatury narodowej. Tymczasem wypowiedzi Lelewela dotyczące Skandynawii, świadczące o złożonych motywacjach leżących u podstaw zainteresowania tematem i dynamicznym stosunku uczonego do tej kultury, należą do zapomnianych. Ich prześledzenie wykazało związek owej dynamiki sądów tłumacza Eddy z dramaturgią przedpowstaniowej debaty krytycznoliterackiej w Polsce oraz z Lelewelowskim rozumieniem romantyczności, dostarczyło też interesującego kontekstu dla wileńsko-kowieńskiej twórczości Mickiewicza. W czwartej części omawiam wykłady uniwersyteckie Lelewela z 1822 roku, a przede wszystkim ten styczniowy, inaugurujący drugą profesurę, z okazji którego Mickiewicz napisał wiersz Do Joachima Lelewela. Akcent tu pada na samą formułę historyzmu i jego aporie, potrzebę i rodzaj kontaktu z przeszłością, jej funkcje, etos historyka. Staram się zrozumieć powody niebywałej popularności Lelewelowskiego ujęcia historii wśród filomatów, pośród nich zaś Mickiewicza, zatrzymując się przy inicjacyjnym i teatralnym sztafażu jego „lekcji”, które oferowały rodzaj estetycznego doświadczenia historycznego – sensoryczne doznanie przeszłości. Centralnym punktem części piątej jest interpretacja Grażyny jako literackiej wersji doświadczenia historycznego, inspirowanego historyką Lelewela. Archeologiczne ambicje poematu Mickiewicza wykraczają już jednak poza sumienne odrobione ćwiczenie z wyobraźni historycznej, podróż w głąb litewskich dziejów dotyka tkliwych miejsc pamięci indywidualnej i zbiorowej. Dlatego odczytanie Grażyny poprzedza refleksja na temat szerszego kompleksu zagadnień, który wiąże się z ważnością Litwy w myśleniu o historii Mickiewicza i Lelewela, dla ich definiowania polskości i pojmowania własnej tożsamości. Zainteresowanie Litwą w przypadku każdego z nich trwa długie lata, widać je w wielu tekstach i przechodzi różne fazy: od regionalistycznej, która towarzyszy staropolskiej jeszcze, politycznej koncepcji narodu i tożsamości wieloszczeblowej, po odwrót od regionalizmu w kierunku etnicznego nacjocentryzmu (polskiego i litewskiego), rozwijającego się w warunkach rosyjskiego imperium, następnie zaś emigracji. Mimo że obaj nie porzucają wizji unii polsko-litewskiej jako ideału kontaktów międzynarodowych, a nawet na emigracji wizja ta osiąga swoje najcelniejsze realizacje, to Lelewel rozwija myśl o „przenarodowieniu” jako istotnym problemie historii Rusi i Litwy, Mickiewicz zaś jeszcze wcześniej, w Rosji, tworzy wizerunki Litwinów z powikłaną tożsamością. Kolejna, szósta część obejmuje okres między wyrokiem w procesie filomatów a powstaniem listopadowym: Lelewel wraca wówczas do Warszawy i tu pisze m.in. pierwszą ze swoich syntez historycznych Dzieje Polski potocznie opowiedziane, Mickiewicz zaś zostaje zesłany do Rosji, gdzie powstaje Konrad Wallenrod. Dyskurs historyczny pierwszego zdominowała wówczas problematyka polska, drugiego litewska, ale rozwarstwienie nie dotyczy pobudek przywoływania przeszłości: obu przestaje wystarczać historyzm spełniający się w budowaniu warsztatu naukowego, pisaniu szkolnych podręczników, metodycznej realizacji zasad historyki oraz ocalającej, lecz bezideowej archiwizacji lokalnej pamięci. Szukają drogi do „historii egzystencjalnej”, takiej, która pomaga żyć. Tym bardziej, że każdemu z nich – choć Mickiewiczowi z całą dosłownością – przychodzi zmierzyć się z podrzędnością własnego statusu „pisarczyka z kraju przybranego” (sformułowanie Lelewela) i zależnością od imperium. Lelewel pisze wówczas pierwszą syntezę i ujawnia wbudowany w nią program – na razie nieco bezperspektywiczny, zamykający się na roku upadku, 1795 – stworzenia nowych Polaków przez wychowanie historyczne „dzieci polskich”. Mickiewicz w Rosji przeprowadza wnikliwe studium litewskiej tożsamości „przenarodowionej”, ogłasza koniec Litwy i tworzy bohaterów o podmiotowości zawieszonej, a przez to otwartej na dalszą suplementację i metamorfozy. W tej części wykorzystuję niektóre z narzędzi krytyki postkolonialnej, podejmując wątki obecne w dotychczasowych odczytaniach romantyzmu i Mickiewicza. Książkę zamyka część poświęcona Nowosilcowowi w Wilnie oraz III części Dziadów, tekstom, które wpisują indywidualną pamięć ich autorów o przebiegu i skutkach procesu filomatów do depozytów pamięci narodowej. Za pomocą wspomnienia wydarzeń, których obaj byli ofiarami, Mickiewicz i Lelewel autobiograficznie odnoszą się do powstania listopadowego, kodyfikując w ten sposób tradycję polskiego ruchu insurekcyjnego oraz wielką narrację wolnościową i tożsamościową. Zarazem poprzez gest archiwizacji spontanicznej pamięci własnej/pokoleniowej, przedkładają poetykę trzecioosobowego „świadectwa” (Małgorzata Czermińska) o dziejach filomatów – w Nowosilcowie narzuconą przez interes obiektywistycznej historiografii, w Dziadach przez etyczne zobowiązanie czy wręcz rytuał pamiętania - nad poetykę pierwszoosobowego „wyznania” własnych przeżyć. Te jednak powracają pod postacią pamięci straumatyzowanej i – zwłaszcza w III części Dziadów - zajmują dość eksponowane miejsce , jak „księga herkulańska” Cichowskiego. Książka ma konstrukcję ramową - jej wstępne części ujawniają istnienie dwóch odrębnych nurtów recepcji dzieł Lelewela i Mickiewicza: historiograficznego i literaturoznawczego, których niestyczny charakter uniemożliwia rozumienie I połowy XIX wieku jako epoki współtworzonej zarazem przez tego historyka i tego poetę. Ostatnie zaś fragmenty pokazują na przykładzie relacji: historia krytyczna – pamięć, jak często literackie sposoby przywoływania przeszłości splatają się z profesjonalnymi i jak są nawzajem dla siebie atrakcyjne. Patrząc z perspektywy polonistycznej, macierzystej dla tej pracy, odsłania ona wielką nieobecność Lelewela w świadomości zbiorowej Polaków oraz, paradoksalnie, wielką i wielopłaszczyznową jego obecność w Mickiewiczowskim rozumieniu historii. Książka zachęca do paralelnego czytania Mickiewicza i Lelewela, a także do interdyscyplinarnego badania dziejopisarskiego i poetyckiego historyzmu romantycznego.pl
dc.description.abstractThe book undertakes a parallel analysis of historic works by Joachim Lelewel and historic publications by Adam Mickiewicz, both discursive and literary, written between the years 1815–1833, that is at the time when the authors were closely acquainted. It builds on the friendship between the two fascinating personalities of the first half of the 19th century – between a renowned historian of his times, a controversial politician and an unsurpassed poet, the national bard. Both of them are great heroes of the past and they both author remarkable Polish narratives, the rule over the peasantry and messianism, so decisive for Polish national discourse. The main aim of this publication is to compare chronologically the selected historic texts by Lelewel and Mickiewicz, and, while respecting the autonomy of their fields, to provide their parallel analysis. This is the best method to capture how they resonated with each other or, on the contrary, how incongruous they were. In its methodological approach the work does not as much rely on a particular theory as it constitutes a case study. This necessitates the application of several research methods which belong to the field of cultural literary theory, e.g. ‘centroperipheral’ (postcolonial) and comparative studies. It can be viewed as belonging to ‘cultural history of literature’ juxtaposed with Herder’s ‘romantic’ or ‘national’ literary historiography. The romanticism which shows in this book, has little in common with Herderian vision of culture based on ‘three unities – one nation, one territory, one language’. It rather dwells in the borderland culture. The reason for this being not only its Vilnius origins, or, in both cases, constant presence of heterogeneous Lithuania, but also the hybrid, literary‑historiographical character of historism. The book’s opening Part is devoted to how Lelewel and Mickiewicz are received in collective Polish consciousness, and presents biographies of both writers. The two interpretative lines provided by literary critics and historians between the years 1861–2011 rarely merge. They have been analyzed to diagnose the circumstances which would bring closer, or, on the contrary, set far apart historic discourses – that of Polish studies and historiography. The numerous meaningful events from the lives of Lelewel and Mickiewicz which are discussed here reveal a number of common traits in their biographies and legends; those well known (academic and artistic background) as well as those long forgotten (both writers were Philomaths). But they also show their experience, which is simply impossible to compare. Part 2 of the work is on one hand concerned with understanding of history, and, on the other, with selected problems a historic narrative presents. It refers to the semantics of the terms ‘past times’ and ‘history’ in Lelewel’s works and Mickiewicz’s argumentative texts (the distinction characteristic for modern consciousness – R. Koselleck), and to the meaning of historiographic metaphors in relation to the language of notions (based on aquatic metaphors). Additionally, this part addresses some of the specific problems of Lelewel’s use of language, the historian being exceptionally imaginative in that respect, always searching for the most appropriate forms to express modern history, but at the same time following his own narrative preferences – synchronic and descriptive. Part 3 of the dissertation deals with the Scandinavian theme in Lelewel’s writing in 1806–1828, and with some of its Mickiewicz’s repercussions. Lelewel, professor of history, was the first to translate Edda into Polish. At the time of the widespread fascination with the North, its religion and culture the work proved to be a significant achievement; e.g. it inspired Mochnacki to consider Scandinavian mythology as the source of our national literature. Surprisingly, what seems to be forgotten is Lelewel’s opinions on Scandinavia, which testify to complex motives for his interest and to his dynamic approach to this culture. Their analysis revealed a correlation between the dynamics of his opinions, the dramatic pre‑Uprising debate among Polish literary critics, and Lelewel’s understanding of romanticism. It also provided an interesting context for Mickiewicz’s Vilnius‑Kaunas artistic period. Part 4 discusses Lelewel’s university lectures from the year 1822, especially the January lecture inaugurating his second professorship, which inspired Mickiewicz to write a poem Do Joachima Lelewela. What is emphasized here is the very formula of historism with its aporias, the type of contact with the past and the need to maintain it, its functions, and historian’s ethos. An attempt is made to understand the extraordinary popularity of Lelewel’s treatment of history among Philomaths, including Mickiewicz. Also, a special attention is given to the initiating and theatrical staffage of his ‘lessons’ which offered a special type of aesthetic historic experience – sensory perception of the past. The central point of Part 5 is the reading of Grażyna as a literary version of historic experience inspired by Lelewel’s historica. Archeological ambitions of Mickiewicz’s narrative poem go far beyond a meticulous exercise in historic imagination; and the journey into Lithuanian history touches the most subtle parts of individual and collective memory. For this reason the interpretation of Grażyna is preceded by a wider explanation of why Lithuania is so crucial in the way both writers think about history, in how they define Polishness, and in how they understand their own identity. Their interest in Lithuania is for years present in various texts and undergoes different phases: from regionalism with its old political concept of the nation and of multi‑tier identity; through its opposite – ethnic national centrism (Polish and Lithuanian) which developed under Russian empire; towards emigration. While both authors maintain the vision of Polish‑Lithuanian union as an ideal for mutual relations, with emigration providing its best realizations, Lelewel recognizes the problem of ‘overnationalization’ as typical for Russian and Lithuanian history. Prior to this, Mickiewicz while still in Russia, depicts Lithuanians with tangled identities. Part 6 describes the period between the sentence in the Philomaths’ trial and the November Uprising. At that time Lelewel returns to Warsaw, where, among others, he writes his first historic synthesis Dzieje Polski potocznie opowiedziane; while Mickiewicz is banished to Russian exile, where he writes Konrad Wallenrod. Whereas the historic discourse of the first work is dominated by Polish matters, the second concentrates on Lithuania. This dichotomy, however, does not stem from their motives to evoke the past: both authors are no longer satisfied with developing scientific historism, writing school textbooks, following methodological historica, or archiving ideologically neutral, albeit indispensible, local memory. This time they search for the path to ‘existential history’, the kind which will help people to live. All the stronger the need because now both of them, and especially Mickiewicz, will have to struggle against the lowliness of their own status, that is of being ‘a humble scribbler from a step‑country’ (Lelewel’s phrase) and being dependent on the empire. It is then that Lelewel writes his first synthesis and reveals its incorporated program. For the time being it lacks prospects and closes with the year of failure – 1795. It states that new Poles must be made through historic upbringing of ‘Polish children’. While in Russia, Mickiewicz meticulously studies the ‘overnationalized’ Lithuanian identity, announces the end of Lithuania, and creates protagonists with suspended selves who thus remain open to further development and metaphors. At this part of the thesis, while using the motives present in the hitherto interpretations of romanticism and Mickiewicz’s works, some postcolonial criticism tools are applied as well. The dissertation closes with the part devoted to Nowosilcow w Wilnie and Part III of Dziady (Forefathers’ Eve) – the texts which enrich national collective memory with individual recollections about the Philomaths’ trail. Both victims of the event, Mickiewicz and Lelewel autobiographically address the November Uprising, and in this way they codify Polish insurrection movement and build a powerful narrative of freedom and national identity. At the same time the first‑person intimate ‘confession’ is replaced with the third‑person poetics of ‘testimony’ (Małgorzata Czermińska) which concerns Philomaths’ history. In Nowosilcow, this gesture of archiving spontaneous personal/generational memory is imposed by the requirements of objective historiography, and in Dziady by ethical obligation, or rather by the ritual of remembering. The traumatised memories return, however, and, especially in Part III of Dziady they are duly exposed, as in Cichowski’s ‘Herculean chapter’. The book reveals the existence of two separate trends in how the works of Lelewel and Mickiewicz are received: one belongs to historiography, the other to literary criticism. Their disconnectedness hinders the understanding of the 1st half of the 19th century, the era influenced by both the historian and the poet. The closing part of the book utilizes the relation between critical history and memory in order to prove how often literary evocation of the past is intertwined with professional historical approach, and how attractive for each other they both become. Applying the perspective of its scientific discipline, Polish studies, the dissertation exposes Lelewel’s significant absence in Polish collective awareness, and, paradoxically, shows his meaningful, multilayer presence in Mickiewicz’s understanding of history. The book encourages us to read Lelewel and Mickiewicz in a comparative manner as well as to apply interdisciplinary approach in studying historiography and poetic romantic historism.pl
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji sfinansowano ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectLelewel Joachimpl
dc.subjectMickiewicz Adampl
dc.subjecthistoriapl
dc.subjectpisarstwo historycznepl
dc.subjectromantyzmpl
dc.subjectliteratura romantycznapl
dc.subjecthistoriografia I połowy XIX wiekupl
dc.subjectLitwapl
dc.subjectnaródpl
dc.subjectbiografiapl
dc.subjectpamięćpl
dc.subjectRosjapl
dc.subjecthistoryzmpl
dc.subjectPolska I połowy XIX wiekupl
dc.titleLelewel i Mickiewicz: paralelapl
dc.typeBookpl
dc.description.Emaild.zawadzka@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteDanuta Zawadzka, dr hab. prof. UwB - historyczka literatury w Zakładzie Literatury XIX wieku i Kultur Regionalnych Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka książek: Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach (Warszawa 2000), Lelewel i Mickiewicz. Paralela (Białystok 2014), Lelewel prasowy (Warszawa 2018). Inicjatorka Białej Serii, poświęconej podlaskiemu regionalizmowi literackiemu. Publikowała w „Pamiętniku Literackim”, „Wieku XIX”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Białostockich Studiach Literaturoznawczych”. Zainteresowania naukowe: piśmiennictwo dziewiętnastowieczne i jego recepcja (zwłaszcza w kontekście pamięcioznawczym i postkolonialnym), doświadczenie historyczne oraz „zapis” miejsca w literaturze, kulturze oraz historiografii, pamięć kobiet i chłopów.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdam Mickiewicz w oczach Francuzów, wyb., opr. i wstęp Z. Mitosek, przeł. R. Forycki, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesAdamus Jan, Monarchizm i republikanizm w syntezie dziejów Polski, Wrocław 1961pl
dc.description.referencesAlexandrowicz Stanisław, Joachim Lelewel jako historyk kartografii, w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesAleksandrowicz Tadeusz, Obraz historiografii rzymskiej w wykładach lozańskich Adama Mickiewicza, w: Wykłady lozańskie Adama Mickiewicza, pod. red. A. Nawarackiego i B. Mytych­‑Forajter, Katowice 2006pl
dc.description.referencesAnderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997pl
dc.description.referencesAnkersmit Franklin, Język a doświadczenie historyczne, w: tegoż, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, pod red. i ze wstępem E. Domańskiej, Kraków 2004pl
dc.description.referencesAnkersmit Franklin, Postmodernistyczna „prywatyzacja” przeszłości, przeł. M. Zapędowska, w: tegoż, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, pod red. i ze wstępem E. Domańskiej, Kraków 2004pl
dc.description.referencesAppleby Joyce, Hunt Lynn, Jacob Margaret, Powiedzieć prawdę o historii, przeł. S. Amsterdamski, Poznań 2000pl
dc.description.referencesAssmann Aleida, Erinnerungsräume. Formen Und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, Verlage C.H. Beck, München 2010pl
dc.description.referencesAssmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska‑Pham, wstęp R. Traba, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesAssorodobraj Nina, Kształtowanie się założeń teoretycznych historiografii Joachima Lelewela (okres przedpowstaniowy), w: Z dziejów polskiej myśli filozoficznej i społecznej, pod. red. N. Assorodobraj, B. Baczki, L. Kołakowskiego, B. Suchodolskiego, t. III: Wiek XIX, Warszawa 1957pl
dc.description.referencesJokiel Irena, Lornety i kapota. Studia o Mickiewiczu, Opole 2006pl
dc.description.referencesZgorzelski Czesław, Dwa posłowia liryczne Mickiewicza, w: tegoż, O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 1976pl
dc.description.referencesZgorzelski Czesław, Regionalizm poezji romantycznej na ziemiach Rzeczpospolitej wielu narodów, w: tegoż, Obserwacje, Warszawa 1993pl
dc.description.referencesBłachowska Katarzyna, Narodziny imperium. Rozwój terytorialny państwa carów w ujęciu historyków rosyjskich XVIII i XIX wieku, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesZielińska Marta, Polacy, Rosjanie, romantyzm, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesKieniewicz Stefan, Samotnik brukselski. Opowieść o Joachimie Lelewelu, Warszawa 1964, wyd II uzup.pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, Dyletant osobliwy przed sądem uczonych, w: tegoż, Z dawnego Wilna. Szkice obyczajowe i literackie, Wilno 1929pl
dc.description.referencesZieliński Tadeusz, Mickiewicz i antyk, Wrocław 1957pl
dc.description.referencesBartoszewicz Julian, Historia literatury polskiej potocznym sposobem opowiedziana, Warszawa 1861pl
dc.description.referencesBeauvois Daniel, Szkolnictwo polskie na ziemiach litewsko‑ruskich 1803–1832, przeł. I. Kania, t. I: Uniwersytet Wileński, Rzym–Lublin 1991pl
dc.description.referencesBhabha Homi K., Miejsca kultury, przeł. T. Dobrogoszcz, Kraków 2010pl
dc.description.referencesChachulski Tomasz, „Dumania w dzień odjazdu” Adama Mickiewicza. Tekst i jego tradycje, „Pamiętnik Literacki” 2001, z. 1pl
dc.description.referencesChakrabarty Dipesh, Prowincjonalizacja Europy: myśl postkolonialna i różnica historyczna, przeł. D. Kołodziejczyk, T. Dobrogoszcz, E. Domańska, Poznań 2011pl
dc.description.referencesChałasiński Józef, Tworzenie legendy i naukowe zadania historii. (Uwagi socjologiczne z powodu dwóch nowych książek o Lelewelu), w: tegoż, Kultura i naród. Studia i szkice, Warszawa 1968pl
dc.description.referencesCharytoniuk‑Michiej Grażyna, Obrzęd dziadów w dokumentach i w cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesChrzanowski Ignacy, Stanowisko Lelewela w historii literatury polskiej. Odczyt wygłoszony na uroczystym posiedzeniu „Biblioteki Polskiej” w Paryżu, dnia 3 maja 1935 r., w: tegoż, Studia i szkice, t. I, Kraków 1939pl
dc.description.referencesChrzanowski Ignacy, Joachim Lelewel: człowiek i pisarz, Kraków 1946pl
dc.description.referencesChrzanowski Ignacy, Optymizm i pesymizm polski. Studia z historii kultury, wyb. A. Biernacki, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesKieniewicz Stefan, Joachim Lelewel, Warszawa 1990pl
dc.description.referencesCygler Bogusław, Działalność polityczno‑społeczna Joachima Lelewela na emigracji w latach 1831–1861, Gdańsk 1969pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta, Krasicki do Naruszewicza, Mickiewicz do Lelewela, czyli retorycznie o pisaniu historii, „Napis”, seria VIII, 2002pl
dc.description.referencesSzelwach Grzegorz, Korespondencja Adama Mickiewicza z Joachimem Lelewelem, „Napis”, seria III, 1997pl
dc.description.referencesBłachowska Katarzyna, Wiele historii jednego państwa. Obraz dziejów Wielkiego Księstwa Litewskiego do 1569 roku w ujęciu historyków polskich, rosyjskich, ukraińskich, litewskich i białoruskich w XIX wieku, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesŚliwiński Artur, Joachim Lelewel. Zarys biograficzny, 1786–1831, Warszawa 1932pl
dc.description.referencesCygler Bogusław, „Z wolnością mego sumienia”. Poglądy Joachima Lelewela na religię i rolę Kościoła łacińskiego w dziejach, Gdańsk 1992pl
dc.description.referencesJanion Maria, Tematy żydowskie u Mickiewicza, w: Tajemnice Mickiewicza, pod red. M. Zielińskiej, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesChwin Stefan, Wstęp, w: A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, opr. S. Chwin, Wrocław 1990pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata, „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna, „Teksty Drugie” 2003, z. 2/3 (80/81)pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata, Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5pl
dc.description.referencesCzernianin Wiktor, Czernianin Halina, Wokół „Tygodnika Wileńskiego” 1815–1822. Studia i szkice, Wrocław 2011pl
dc.description.referencesKonończuk Elżbieta, W poszukiwaniu dostępu do przeszłości. O powieściach warsztatowych Hanny Malewskiej i Jacka Bocheńskiego, Białystok 2009pl
dc.description.referencesSzmydtowa Zofia, Rousseau – Mickiewicz i inne studia, Warszawa 1961pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Tożsamość przybrana w piśmiennictwie lat 40. i 50. XIX wieku, w: Biografie romantycznych poetów, pod red. Z. Trojanowiczowej i J. Borowczyka, Poznań 2007pl
dc.description.referencesIdeologia, poglądy, mity w dziejach Polski i Europy XIX i XX wieku. Studia historyczne, pod red. J. Topolskiego, W. Molika i K. Makowskiego, Poznań 1991pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Galeria ojców. Autorytet publiczny w literaturze polskiej 1800–1861, Białystok 2009pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Biografia transgraniczna, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 1/2010pl
dc.description.referencesŚmierć Mickiewicza. Teksty i rozmowy w Roku Mickiewiczowskim 2005, pod red. K. Czeczot i M. Zielińskiej, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesDomańska Ewa, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 1999pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta, Lelewel i romantycy – spór o rozumienie prawdy historycznej, w: Swoi i obcy. Studia z dziejów myśli Wielkiej Emigracji, red. P. Matusik, K. Marchlewicz, Poznań 2004pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, Formowanie „Dziadów” części drugiej. Rekonstrukcja genetyczna, Warszawa 1967pl
dc.description.referencesDomańska Ewa, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006pl
dc.description.referencesDomańska Ewa, Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa 2012pl
dc.description.referencesSzmyt Andrzej, Gimnazjum i Liceum Wołyńskie w Krzemieńcu w systemie oświaty Wileńskiego Okręgu Naukowego, Olsztyn 2009pl
dc.description.referencesDopart Bogusław, Mickiewiczowski romantyzm przedlistopadowy, Kraków 1992pl
dc.description.referencesPiwińska Marta, Wykłady lozańskie a prelekcje paryskie. Rekonesans, w: Wykłady lozańskie Adama Mickiewicza, pod. red. A. Nawarackiego i B. Mytych‑Forajter, Katowice 2006pl
dc.description.references„Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 2003, nr 1–2 i 3–4 (numery monograficzne: „Pamięć i zapomnienie”)pl
dc.description.referencesDopart Bogusław, „Kilka rysów ogromnego obrazu”. O epickości „Dziadów” drezdeńskich, w: Lustra historii. Rozprawy i eseje ofiarowane Profesor Marii Żmigrodzkiej z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej, pod red. M. Kalinowskiej i D. Kiślak, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesDopart Bogusław, Forma i sens Mickiewiczowskiej „Grażyny”, „Ruch Literacki” 2002, z. 2 (251), s. 143pl
dc.description.referencesDopart Bogusław, Poemat profetyczny. O „Dziadach” drezdeńskich Adama Mickiewicza, Kraków 2002pl
dc.description.referencesDutkiewicz Józef, Serejski Marian H., Więckowska Helena, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. VIII, opr. J. Dutkiewicz, M. H. Serejski, H. Więckowska, Warszawa 1961pl
dc.description.referencesŚnieżko Dariusz, Pismo i głos. Historia i literatura, w: Zapisywanie historii. Literaturoznawstwo i historiografia, pod red. W. Boleckiego i J. Madejskiego, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesFiećko Jerzy, Polityczne podteksty wiersza „Do Joachima Lelewela”, w: Adam Mickiewicz i kultura światowa, księga 1, pod red. S. Makowskiego i E. Szymanisa, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesFiećko Jerzy, Krasiński przeciw Mickiewiczowi. Najważniejszy spór romantyków, Poznań 2011,pl
dc.description.referencesSzujski Józef, Dzieje Polski podług ostatnich badań, t. I, Lwów 1862pl
dc.description.referencesFieguth Rolf, Kilka uwag o stylu „Grażyny”, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, Zawsze o Nim, Studia i odczyty o Mickiewiczu, wyd. II powiększone, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta, Historia dla wyobraźni. Recepcja i interpretacja pisarstwa historycznego Karola Szajnochy, Poznań 2010pl
dc.description.referencesPrzychodniak Zbigniew, Walka o rząd dusz. Studia literaturze i polityce Wielkiej Emigracji, Poznań 2001pl
dc.description.referencesKończal Kornelia, Wawrzyniak Joanna, Polskie badania pamięcioznawcze: tradycje, koncepcje, nieciągłości, „Kultura i Społeczeństwo” 2011, nr 4pl
dc.description.referencesFlorczak Zofia, Europejskie źródła teorii językowych w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku, Wrocław 1978pl
dc.description.referencesGall Alfred, Gawęda jako medium literackie polityki pamięci: „Pamiątki Soplicy” Henryka Rzewuskiego, „Słupskie Prace Filologiczne” 6/2008pl
dc.description.referencesGall Alfred, Konfrontacja z Imperium. Mickiewicz („Dziady”, cz. III) i Puszkin („Jeździec miedziany”) w perspektywie postkolonialnej, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski”/„Słupskie Prace Filologiczne” 8/2010pl
dc.description.referencesGalster Bohdan, O Lelewelowskiej krytyce „Historii” Karamzina, w: Paralele romantyczne. Polsko‑rosyjskie powinowactwa literackie, Warszawa 1987pl
dc.description.referencesGatterer Johann Christoph, O oczywistości w historii, w: Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od późnego oświecenia do współczesności, wyb., przekł. i oprac. J. Kałążny, Poznań 2003pl
dc.description.referencesBukowiec Paweł, Tożsamość jako tekst, w: Na pograniczach literatury, pod red. J. Fazana i K. Zajasa, Kraków 2012pl
dc.description.referencesBieniarzówna Janina, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. VII, opr. J. Bieniarzówna, Warszawa 1961pl
dc.description.referencesGąsiorowska Natalia, Wolność druku w Królestwie Kongresowym 1815–1830, Warszawa 1916pl
dc.description.referencesGille‑Maisani Jean‑Charles, Adam Mickiewicz. Studium psychologiczne: od dzieciństwa do „Dziadów” części trzeciej, przeł. A. Kuryś, K. Marczewska, Warszawa 1996pl
dc.description.referencesGołuński Mirosław, Strategie antygermańskie w powieściach historycz­nych Józefa Ignacego Kraszewskiego i pisarstwie historycznym Joachima Lelewela (o czasach przedchrześcijańskich), w: Polityka historyczna w literaturze polskiej, pod red. K. Stępnika i M. Piechoty, Lublin 2011pl
dc.description.referencesPtaszyński Maciej, Polityka i historia. „Historyczna paralela Hiszpanii z Polską w XVI, XVII, XVIII wieku” Joachima Lelewela, „Przegląd Humanistyczny” 2002, nr 1pl
dc.description.referencesGórski Artur, Monsalwat. Rzecz o Adamie Mickiewiczu, Warszawa 1998, wyd. Vpl
dc.description.referencesKończal Kornelia, Lieux mémoire, Erinnerungsorte, miejsca pamięci. O pewnym koncepcie i jego europejskim sukcesie, „Dialog. Deutsch‑Polnisches Magazin/Magazyn Polsko‑Niemiecki” 101/2012pl
dc.description.referencesPiwińska Marta, „Sfinks powstania”, w: Powstanie listopadowe. Geneza, uwarunkowania, bilans, porównania, pod red. J. Skowronka i M. Żmigrodzkiej, Wrocław 1983pl
dc.description.referencesGórski Konrad, „Grażyna” jako poemat archeologiczny, w: tegoż, Mickiewicz, artyzm i język, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesKałążny Jerzy [wstęp] do: Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od późnego oświecenia do współczesności, wybór, przekład i oprac. J. Kałążny, Poznań 2003pl
dc.description.referencesJaros Violetta, Wartościowanie leksykalne w stylu naukowym Joachima Lelewela, w: Język – społeczeństwo – wartości, red. E. Laskowska, I. Benenowska, M. Jaracz, Bydgoszcz 2008pl
dc.description.referencesGórski Konrad, Mickiewicz – Lelewel, Toruń 1986pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Działalność Joachima Lelewela w Towarzystwie Warszawskim Przyjaciół Nauk (1808–1815–1831), „Kwartalnik Historyczny” 1961, z. 4pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Joachima Lelewela koncepcja dziejów Polski, w: tegoż, Perspektywy przeszłości, Lublin 1983pl
dc.description.referencesŚwiatopoglądy historiograficzne, pod red. J. Pomorskiego, Lublin 2002pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Joachim Lelewel i nauka historyczna jego czasów, w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesРейтблат Абрам Ильич, Видок Фиглярин. Письма и агентурные записки Ф. В. Булгарина в III отделение, Москва 1998pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Myśl historyczna polskiego oświecenia, Warszawa 1976, s. 56–97pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000pl
dc.description.referencesZawadzki Tadeusz, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. IV, opr. T. Zawadzki, Warszawa 1966pl
dc.description.referencesGrabski Andrzej Feliks, Dzieje historiografii, opr. R. Stobiecki, Poznań 2006pl
dc.description.referencesSzymański Józef, Joachima Lelewela nauki dające poznawać źródła historyczne, w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesGraczyk Ewa, Szczęście „Pana Tadeusza”, w: Balsam i trucizna. 13 tekstów o Mickiewiczu, pod red. E. Graczyk i Z. Majchrowskiego, Gdańsk 1993pl
dc.description.referencesPiwińska Marta, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003pl
dc.description.referencesGumbrecht Hans Ulrich, Użyteczność historii (uobecnienie i odkupienie), przeł. E. Domańska, w: Pamięć, etyka i historia. Anglo‑amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, pod red. E. Domańskiej, Poznań 2002pl
dc.description.referencesHumboldt Wilhelm von, O zadaniu historiografa, przeł. B. Andrzejewski, w: B. Andrzejewski, Wilhelm von Humboldt, Warszawa 1989pl
dc.description.referencesAssorodobraj Nina, Lelewelowska wizja historii, w: Obecność. Leszkowi Kołakowskiemu w 60 rocznicę urodzin, Londyn 1987pl
dc.description.referencesHorodyski Bogdan, Lelewel o prasie warszawskiej, „Przegląd Biblioteczny” 1961, R. 29pl
dc.description.referencesReizow Borys, Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, przeł. P. Hertz, Warszawa 1969pl
dc.description.references„Teksty Drugie” 2004, nr 1/2 (numer tematyczny „We władzy opowieści”)pl
dc.description.referencesIdee i koncepcje narodu w polskiej myśli politycznej czasów porozbiorowych, pod red. J. Goćkowskiego i A. Walickiego, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesJaros Violetta, Kategoria fleksyjna osoby w wybranych pismach naukowych Joachima Lelewela, w: Romantyczne repetycje i powroty, pod red. A. Czajkowskiej i A. Żywiołka, Częstochowa 2011pl
dc.description.referencesJoachim Lelewel. Księgoznawca, bibliotekarz, bibliograf, pod red. M. M. Biernackiej, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesBachórz Józef, Jak pachnie na Litwie Mickiewicza i inne studia o romantyzmie, Gdańsk 2003pl
dc.description.referencesKopczyński Krzysztof, Mickiewicz i jego czytelnicy. O recepcji wieszcza w zaborze rosyjskim w latach 1831–1855, Warszawa 1994pl
dc.description.referencesKoropeckyj Roman, Orientalizm w „Sonetach krymskich” Adama Mickiewicza, w: Polonistyka po amerykańsku. Badania nad literatura polską w Ameryce Północnej, pod red. H. Filipowicz, A. Karcza i T. Trojanowskiej, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesKoropeckyj Roman, Adam Mickiewicz, The Life of Romantic, Cornel University Press, Ithaca and London 2008pl
dc.description.referencesKorpała Józef, Historiografia literacka w latach 1800–1863, w: Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831–1863, t. I, pod red. M. Janion, B. Zakrzewskiego i M. Dernałowicz, Krakow 1975pl
dc.description.referencesKoselleck Reinhart, Semantyka historyczna, wybór i oprac. H. Orłowski, przeł. W. Kunicki, Poznań 2001pl
dc.description.referencesKowalska Aniela, Mochnacki i Lelewel. Współtwórcy życia umysłowego Warszawy i kraju 1825–1830, Warszawa 1971pl
dc.description.references„Res Publica Nowa” 2001, nr 7 (numer monograficzny: „Pamięć i historia”)pl
dc.description.referencesKrukowska Halina, Noc romantyczna (Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński). Interpretacje, Białystok 1985pl
dc.description.referencesPomian Krzysztof, Niezbywalna różnorodność historii, w: Romantyzm, poezja, historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, pod red. M. Prussak i Z. Trojanowiczowej, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesKamionka‑Straszakowa Janina, Nasz naród jak lawa. Studia z literatury i obyczaju doby romantyzmu, Warszawa 1973pl
dc.description.referencesZiołowicz Agnieszka, Uwagi o wybranych miejscach metatekstowych w III cz. „Dziadów”, w: Rozmowy o „Dziadach”, pod red. B. Kuczery Chachulskiej i M. Prussak, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesKubacki Wacław, Popas w Upicie, „Ruch Literacki” 1960, z. 1–2pl
dc.description.referencesOkulicz‑Kozaryn Radosław, „Pan Tadeusz” widziany z Baublisa, w: „Pan Tadeusz” i jego dziedzictwo. Poemat, pod red. B. Doparta i F. Ziejki, Krakow 1999pl
dc.description.referencesKubacki Wacław, Twórczość Feliksa Bernatowicza, Wrocław 1964pl
dc.description.referencesKuczera‑Chachulska Bernadetta, Od „Romantyczności” do III cz. „Dziadów”, w: Rozmowy o „Dziadach, pod red. B. Kuczery‑Chachulskiej i M. Prussak, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesBadania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., pod red. A. Nowickiej‑Jeżowej, Izabelin 1998pl
dc.description.referencesKulesza Przemysław, Normanowie a chrześcijaństwo. Recepcja nowej wiary w Skandynawii w IX i X wieku, Wrocław‑Racibórz 2007pl
dc.description.referencesKuziak Michał, Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006pl
dc.description.referencesRicoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2007pl
dc.description.referencesKuziak Michał, O prelekcjach paryskich Adama Mickiewicza, Słupsk 2007pl
dc.description.referencesNowak Andrzej, Emigracyjne Towarzystwo Litewskie i Ziem Ruskich (1831–1833): w laboratorium rozpadu „przednowoczesnego” narodu Rzeczypospolitej. w: Życie jest wszędzie. Всюды жизнь. Ruchy społeczne w Polsce i Rosji do II wojny światowej, pod red. A. Brus, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesKuziak Michał, Mickiewiczowski projekt pisania (o) historii, w: Zapisywanie historii. Literaturoznawstwo i historiografia, pod red. W. Boleckiego i J. Madejskiego, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesKuziak Michał, Mickiewicz jako historyk literatury w prelekcjach paryskich, „Pamiętnik Literacki” 2011, nr 1pl
dc.description.referencesŻółkiewski Stefan, Spór o Mickiewicza, Wrocław 1952pl
dc.description.referencesKuziak Michał, „Sen srebrny Salomei” Słowackiego. Mapy tożsamości, w: Geografia Słowackiego, pod red. D. Siwickiej i M. Zielińskiej, Warszawa 2012pl
dc.description.referencesPomian Krzysztof, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, wyd. II popr., Warszawa 2010pl
dc.description.referencesTeraźniejszość przeszłości. Rozumienie historii w literaturze polskiej XX i XXI wieku, pod red. H. Gosk i A. Zieniewicza, wstęp H. Gosk, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesLibera Zdzisław, „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza, Warszawa 1966pl
dc.description.referencesLimanowski Bolesław, Historia demokracji polskiej w epoce porozbiorowej, wstęp i oprac. A. Leinwand, Warszawa 1983pl
dc.description.referencesLipko Stanisław, Poglądowość w nauczaniu geografii w szkołach polskich XVIII wieku, w: Studia z dziejów geografii i kartografii, pod red. J. Babicza, Wrocław 1973pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesLitwinowicz‑Droździel Małgorzata, O starożytnościach litewskich. Mitologizacja historii w XIX‑wiecznym piśmiennictwie byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego, Kraków 2008pl
dc.description.referencesBakuła Bogusław, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo‑Wschodniej XX wieku, Poznań 2000pl
dc.description.referencesLitwornia Andrzej, Rzym Mickiewicza. Poeta nad Tybrem, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesLöwith Karl, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, przeł. J. Marzęcki, Kęty 2002pl
dc.description.referencesŻmigrodzka Maria, Mit – podanie – historia, w: tejże, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, pod red. M. Kalinowskiej i D. Kiślak, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesLustra historii. Rozprawy i eseje ofiarowane Profesor Marii Żmigrodzkiej z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej, pod red. M. Kalinowskiej i E. Kiślak, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesŁawski Jarosław, Od historiografii do historiozofii. Mickiewiczowska refleksja o metodach poznania przeszłości (1832–1840), „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 4pl
dc.description.referencesŁawski Jarosław, Mickiewicz – mit – historia. Studia, Białystok 2010pl
dc.description.referencesTrojanowiczowa Zofia, Mickiewicz wobec autora „Śpiewów historycznych”, w: Mickiewicz w Gdańsku. Rok 2005, pod red. J. Bachórz i B. Oleksowicza, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesOzick Cynthia, Prawa historii i prawa wyobraźni, przeł. A. Ziębińska‑Witek, „Literatura na Świecie” 2004, z. 1–2pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Od Achillesa do Beatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesRomanowski Andrzej, Literatura polska czy polskojęzyczna?, w: Między Wschodem a Zachodem. O relacjach literatury polskiej z kulturami ościennymi, pod. red. G. Borkowskiej i M. Rudaś‑Grodzkiej, Wrocław 2007pl
dc.description.referencesŁatyszonek Oleg, Mironowicz Eugeniusz, Historia Białorusi od połowy XVIII do XX wieku, Białystok 2002pl
dc.description.referencesŁepkowski Tadeusz, Polska – narodziny nowoczesnego narodu 1764–1870, posłowie J. Jedlicki, Poznań 2003pl
dc.description.referencesŁowmiański Henryk, Lelewel jako historyk Litwy i Rusi, w: Dzieła, t. X, opr. J. Ochmański, wstęp H. Łowmiański, Warszawa 1969pl
dc.description.referencesŁowmiański Henryk, Religia Słowian i jej upadek, Warszawa 1979pl
dc.description.referencesMaciejewski Jarosław, Joachim Lelewel w świetle emigracyjnej poezji, w: Z badań nad pracami historycznymi Joachima Lelewela. Referaty i glosy z sesji naukowej UAM zorganizowanej ku uczczeniu setnej rocznicy śmierci, pod red. J. Pajewski, Poznań 1962pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta, Retoryka w narracji historycznej Joachima Lelewela, Poznań 1998pl
dc.description.referencesBardach Juliusz, Wieloszczeblowa świadomość narodowa, w: Krajowość – tradycje zgody narodów w dobie nacjonalizmu. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Instytucie Historii UAM w Poznaniu (11–12 maja 1998), pod red. J. Jurkiewicza, Poznań 1999pl
dc.description.referencesMaciejewski Janusz, Obszary i konteksty literatury, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesMaciejewski Marian, Gawęda jako słowo przedstawione, w: tegoż, Poetyka, gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977pl
dc.description.referencesTozzi Verónica, Przywileje świadectwa. Historia, pamięć i literatura w sporach o konstruowanie nieodległej przeszłości, przeł. E. i J. Zięba i in., „Teksty Drugie” 2010, nr 6pl
dc.description.referencesMarkiewicz Henryk, Historia a literatura, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3pl
dc.description.referencesRomantyzm. Poezja. Historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, pod red. M. Prussak i Z. Trojanowiczowej, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesTrojanowiczowa Zofia, Romantyzm. Od poetyki do polityki. Interpretacje i materiały, wyb. i red. A. Artwińska, J. Borowczyk, P. Śniedziewski, Kraków 2010pl
dc.description.referencesMaślanka Julian, Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1984pl
dc.description.referencesPomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, przeł. H. Abramowicz i J. Pietrzak‑Thebault, Lublin 2006pl
dc.description.referencesMaślanka Julian, Historyczne poglądy Mickiewicza, w: Księga w 170 rocznicę wydania „Ballad i romansów”, pod red. J. Kolbuszewskiego, Wrocław 1993pl
dc.description.referencesMaternicki Jerzy, Dydaktyka historii w Polsce 1773–1918, Warszawa 1974pl
dc.description.referencesMaurer Jadwiga, „Z matki obcej…”. Szkice o powiązaniach Mickiewicza ze światem Żydów, Londyn 1990pl
dc.description.referencesŻmigrodzka Maria, Problemy romantycznego przełomu, w: tejże, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, pod red. M. Kalinowskiej i D. Kiślak, Warszawa 2002 (pierwodruk w 1973 r.)pl
dc.description.referencesMichalski Jerzy, Joachim Lelewel o Stanisławie Auguście, w: Romantyzm. Poezja. Historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, pod red. M. Prussak i Z. Trojanowiczowej, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesTraba Robert, Gdzie jesteśmy? Nowe otwarcie w polskich badaniach pamięci zbiorowej i ich europejski kontekst, „Kultura i Społeczeństwo” 2011, nr 4pl
dc.description.referencesMichalski Jerzy, Studia historyczne z XVIII i XIX wieku, pod red. W. Kriegseisena i Z. Zielińskiej, t. II, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesMiłosz Czesław, Rodzinna Europa, Warszawa 1990pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz Janusz, Przedmowa, w: J. Lelewel, Pamiętnik z roku 1830–31, przedm. i przyp. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1924pl
dc.description.referencesBarthes Roland, Michelet, przeł. P. Geble, Frankfurt am Main 1980pl
dc.description.referencesMościcki Henryk, Pod berłem carów, Warszawa 1924pl
dc.description.referencesThompson Ewa M., Trubadurzy imperium: literatura rosyjska i kolonializm, przeł. A. Sierszulska, Kraków 2000pl
dc.description.referencesMościcki Henryk, Wilno i Warszawa w „Dziadach” Mickiewicza. Tło historyczne trzeciej części „Dziadów”, posł. J. Borowczyk, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesNarracja, historia, fikcja. Dawne kultury w historiografii i literaturze, pod red. Ł. Grützmachera, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesJanion Maria, Słowiańszczyzna, szaleństwo, śmierć, w: Inny, inna, inne. O inności w kulturze, pod red. M. Janion, C. Snochowskiej‑Gonzalez, K. Szczuki, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesNiethammer Lutz, Postmodernistyczne wyzwanie. Historia jako pamięć w epoce nauki, w: Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności, wybór, przekł. i oprac. J. Kałążny, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesTrybuś Krzysztof, Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011pl
dc.description.referencesŻukowska Kazimiera, Wychowankowie Uniwersytetu Wileńskiego w świetle korespondencji, wspomnień, dokumentów: Joachim Lelewel i Szymon Żukowski, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesNowak Andrzej, Jak rozbić rosyjskie imperium? Idee polskiej polityki wschodniej (1733–1921), Kraków 1999pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, Projekt katedry języka litewskiego w dawnym uniwersytecie wileńskim, w: tegoż, Z dawnego Wilna. Szkice obyczajowe i literackie, Wilno 1929pl
dc.description.referencesJanion Maria, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesRosiek Stanisław, Mickiewiczologia pars pro toto, w: Mickiewicz w „Pamiętniku Literackim”, przedm., wyb. i oprac. S. Rosiek, Gdańsk 2011pl
dc.description.referencesBeauvois Daniel, Rzeczpospolita polsko‑litewska w XVIII i XIX wieku, w: Historia Europy Środkowo‑Wschodniej, red. J. Kłoczowski, t. I, Lublin 2000pl
dc.description.referencesRosner Katarzyna, Narracja, tożsamość, czas, Kraków 2003pl
dc.description.referencesRozum i świat. Herder i filozofia XVIII, XIX i XX wieku, pod red. naukową M. Heinz, M. Potępy, Z. Zwolińskiego, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesRushdie Salman, Ojczyzny wyobrażone. Eseje i teksty krytyczne 1981–1991, przeł. E. i T. Hornowscy, Poznań 2013pl
dc.description.referencesRymkiewicz Jarosław Marek, Siwicka Dorota, Witkowska Alina, Zielińska Marta, Mickiewicz. Encyklopedia, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesUffelmann Dirk, „Ja bym mój naród jak pieśń żywą stworzył”. Literatura romantyczna w obliczu badań postkolonialnych, „Słupskie Prace Filologiczne” 6/2008pl
dc.description.referencesSaid Edward, Orientalizm, przeł. M. Wyrwas‑Wiśniewska, Poznań 2005pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Lelewel a postęp metodologiczny historiografii europejskiej. (Refleksje o „Historykach” Joachima Lelewela), w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz Janusz, Ignacy Żegota Onacewicz – historyk Litwy. Z dziejów dawnego Uniwersytetu Wileńskiego, w: „Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej”, seria A „Historia Nauk Społecznych”, z. 4, Warszawa 1961pl
dc.description.referencesSaid Edward, Kultura i imperializm, przeł. M. Wyrwas‑Wiśniewska, Kraków 2009pl
dc.description.referencesSzyndler Bartłomiej, Mikołaj Nowosilcow (1762–1838). Portret carskiego inkwizytora, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesSamsonowicz Henryk, Mity, legendy i podania jako źródło historyczne, Gdańska 1997pl
dc.description.referencesSawicki Stefan, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w I połowie w. XIX, Warszawa 1969pl
dc.description.referencesJanion Maria, Mickiewicz w Odessie, w: Miedzy Wschodem a Zachodem. Europa Mickiewicza i innych. O relacjach literatury polskiej z kulturami ościennymi, pod red. G. Borkowskiej i M. Rudaś‑Grodzkiej, Wrocław 2007pl
dc.description.referencesSchiller Fryderyk, Co to jest historia powszechna i po co ją studiujemy? w: J. M. Siemek, Fryderyk Schiller, Warszawa 1970pl
dc.description.referencesSchlögel Karl, W przestrzeni czas czytamy. O historii, cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, posł. H. Orłowski, Poznań 2009pl
dc.description.referencesUffelmann Dirk, „Litwo! Wschodzie mój”, przeł. M. Kuziak, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski”/„Słupskie Prace Filologiczne” 8/2010pl
dc.description.referencesBeauvois Daniel, Wilno – polska stolica kulturalna zaboru rosyjskiego 1803–1832, Wrocław 2010pl
dc.description.referencesSendyka Roma, Poetyka kultury: propozycje Stephena Greenblatta, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. T. Walas i R. Nycz, Kraków 2012pl
dc.description.referencesSerejski Marian Henryk, Joachim Lelewel. Z dziejów postępowej myśli historycznej w Polsce, Warszawa 1953pl
dc.description.referencesJanion Maria, Tragizm „Konrada Wallenroda”, w: tejże, Romantyzm. Studia o ideach i stylu, Warszawa 1969pl
dc.description.referencesSerejski Marian Henryk, Koncepcja historii powszechnej Joachima Lelewela, Warszawa 1958pl
dc.description.referencesBillip Witold, Mickiewicz w oczach współczesnych, Wrocław 1962pl
dc.description.referencesBronowski Franciszek, Idea gminowładztwa w polskiej historiografii. (Geneza i formowanie się syntezy republikańskiej J. Lelewela), Łódź 1969pl
dc.description.referencesSerejski Marian Henryk, Joachim Lelewel. Indywidualność historyka a jego poglądy oraz Joachim Lelewel a współczesna mu nauka historyczna, w: tegoż, Przeszłość a teraźniejszość. Studia i szkice historiograficzne, Wrocław 1965pl
dc.description.referencesSerejski Marian Henryk, Naród a państwo w polskiej myśli historycznej, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesSerejski Marian Henryk, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. III, opr. M. H. Serejski, Warszawa 1959pl
dc.description.referencesBurska Lidia, Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesSeweryn Dariusz, „…jak tam zaszedłeś”. Mickiewicz w szkole klasycznej, Lublin 1997pl
dc.description.referencesJanion Maria, Gorączka romantyczna, w: tejże, Prace wybrane, pod red. M. Czermińskiej, t. I, Kraków 2000pl
dc.description.referencesSiwicka Dorota, Zapytaj Mickiewicza, Gdańsk 2007pl
dc.description.referencesSkórczewski Dariusz, Retoryka pominięcia i przemilczenia a prawda literatury: o postkolonialnych implikacjach pewnych praktyk dyskursywnych, w: (Nie) obecność, pominięcie i przemilczenie w narracjach XX wieku, pod red. H. Gosk i B. Karwowskiej, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesJanion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i historia, Warszawa 1978pl
dc.description.referencesSkórczewski Dariusz, „Sen srebrny Salomei”, czyli parada hybryd, „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 1pl
dc.description.referencesBerlin Isaiah, Korzenie romantyzmu, red. H. Hardy, przeł. A. Bartkowicz, Poznań 2004pl
dc.description.referencesSkwarczyńska Stefania, Mickiewicza „Historia przyszłości” i jej realizacje literackie, Łódź 1964pl
dc.description.referencesBrzozowski Jacek, Sens krymskiej podróży, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, pod red. E. Kiślak i M. Gumkowskiego, Warszawa 1996pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Teoretyczne i metodologiczne idee historiozofii Oświecenia, w: Adam Naruszewicz i historiografia oświecenia, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1998pl
dc.description.referencesWalas Teresa, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993pl
dc.description.referencesSmith Anthony D., Nacjonalizm. Teoria, ideologia, historia, przeł. E. Chomicka, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesSmoleński Władysław, Szkoły historyczne w Polsce. (Główne kierunki poglądów na przeszłość), wyd. II, przedm. A. F. Grabski, Warszawa 1986pl
dc.description.referencesSłoczyński Henryk Marek, Światło w dziejarskiej ciemnicy. Koncepcja dziejów i interpretacja przeszłości Polski Joachima Lelewela, Kraków 2010pl
dc.description.referencesSłowikowski Tadeusz, Joachim Lelewel. Krytyk i autor podręczników historii, Warszawa 1974pl
dc.description.referencesSokólska Urszula, Udział Joachima Lelewela w dyskusji nad ortografią polską pierwszej połowy XIX wieku, w: Wokół polszczyzny dawnej i obecnej, pod red. B. Nowowiejskiego, Białystok 2006,pl
dc.description.referencesPiwińska Marta, „Sonety krymskie” czytane na Krymie w 2004 roku, „Pamiętnik Literacki” 2005, z. 4pl
dc.description.referencesJaros Violetta, Dyskurs asekuracyjny w wybranych pismach naukowych Joachima Lelewela, w: Formy dyskursywne w kulturze, językach i literaturze europejskiej XX wieku, t. 4, red. L. Rożek, Częstochowa 2005, s. 581–591pl
dc.description.referencesSokólska Urszula, Lelewelowska teoria kultury języka w „Pismach metodologicznych” i „Listach emigracyjnych” wyłożona, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 8, pod red. B. Nowowiejskiego, Białystok 2008pl
dc.description.referencesSosnowska Danuta, Inna Galicja, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesSpeičytė Brigita, Litewska literatura początku XIX wieku, w: Žemaičių šlovė/ Sława Żmudzinów. Antologia dwujęzycznej poezji litewsko‑polskiej z lat 1794–1830, koncepcja całości, wyb. i oprac. P. Bukowiec, Kraków 2012pl
dc.description.referencesBocheński Aleksander, Lelewel, w: tegoż, Dzieje głupoty w Polsce, Warszawa 1984pl
dc.description.referencesBugajewski Maciej, Historiografia i czas. Paula Ricoeura teoria poznania historycznego, Poznań 2002pl
dc.description.referencesStanisz Marek, Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem, Kraków 2007pl
dc.description.referencesTopolski Jerzy, Świat bez historii, Poznań 1998pl
dc.description.referencesBhabha Homi K., Mimikra i ludzie. O dwuznaczności dyskursu kolonialnego, przeł. T. Dobrogoszcz, „Literatura na Świecie” 2008, nr 1–2pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia, Wstęp w: A. Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, opr. Z. Stefanowska, Wrocław 1956pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia, Historia i profecja. Studium o „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza, Warszawa 1962pl
dc.description.referencesJanion Maria, Życie pośmiertne Konrada Wallenroda, Warszawa 1990pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 1976pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia, Przyczynek do badań nad kanonem romantycznego patriotyzmu, w: Nasze pojedynki o romantyzm, pod red. D. Siwickiej i M. Bieńczyka, Warszawa 1995pl
dc.description.referencesStobiecki Rafał, Historiografia regionalna. Nowa wizja dziejów czy nowa metoda?, „Borussia” 2008pl
dc.description.referencesNowak Andrzej, Ofiary, imperia i historycy. Studium przypadków (od XVII do XXI wieku), Kraków 2009pl
dc.description.referencesJaros Violetta, Emocjonalność w stylu naukowym Joachima Lelewela, w: W świecie wartości. Literatura – kultura – interpretacje, red. Z. Szymańska, A. Wypych‑Gawrońska, Częstochowa 2008pl
dc.description.referencesStochel Halina, Historiografia Lelewela i Karamzina, w: Spotkania literackie: z dziejów powiązań polsko‑rosyjskich w dobie romantyzmu i neoromantyzmu, pod red. B. Galstera i J. Kamionkowej, przy współudziale A. Piorunowej, Wrocław 1973pl
dc.description.referencesBukowiec Paweł, Dwujęzyczne początki nowoczesnej literatury litewskiej. Rzecz z pogranicza polonistyki, Kraków 2008pl
dc.description.referencesStraszewska Maria, Życie literackie Wielkiej Emigracji we Francji 1831–1840, Warszawa 1970pl
dc.description.referencesStrzyżewski Mirosław, Mickiewicz wśród krytyków. Studia o przemianach i formach romantycznej krytyki w Polsce, Toruń 2001pl
dc.description.referencesOkulicz‑Kozaryn Radosław, Żywila Mickiewicza i Živilė Daukantasa, czyli adaptacja pastiszu na potrzeby wielkiej historii, w: Na pograniczach literatury, pod red. J. Fazan i K. Zajasa, Krakow 2012pl
dc.description.referencesSudolski Zbigniew, Mickiewicz, Warszawa 1995pl
dc.description.referencesJanion Maria, Żmigrodzka Maria, Odyseja wychowania. Goetheańska wizja człowieka w „Latach nauki i latach wędrówki Wilhelma Meistra”, Kraków 1998pl
dc.description.referencesSzacki Jerzy, O tożsamości (zwłaszcza narodowej), „Kultura i Społeczeństwo”, 2004, nr 3pl
dc.description.references„Teksty Drugie” 2007, nr 5 („Zdarzenie, świadectwo, reprezentacja”)pl
dc.description.referencesOleksowicz Bolesław, Abaddon (Joachim Lelewel w opinii Kajetana Koźmiana), „Ruch Literacki” 1999, z. 1pl
dc.description.referencesWalicki Andrzej, Idea narodu w polskiej myśli oświeceniowej, w: tegoż, Prace wybrane, t. I: Naród, nacjonalizm, patriotyzm, pod red. A. Mencwela, Kraków 2009pl
dc.description.referencesAssorodobraj Nina, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. II (1), opr. N. Assorodobraj, Warszawa 1964pl
dc.description.referencesWalicki Andrzej, Mesjanistyczne koncepcje narodu i późniejsze losy tej tradycji, w: tegoż, Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t. I: Naród, nacjonalizm patriotyzm, wstęp A. Mencwel, Kraków 2009pl
dc.description.referencesWandelberg Marek, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo‑Wschodniej. Dzieje konfliktów i idei, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesWarnka Stanisław, Joachima Lelewela zasługi na polu geografii, Poznań 1878pl
dc.description.referencesWeintraub Wiktor, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet, Quinet, Warszawa 1973pl
dc.description.referencesWeintraub Wiktor, Mickiewicz – mistyczny polityk i inne studia o poecie, wyb. i oprac. Z. Stefanowska, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesCarr Edward H., Historia. Czym jest, opr. R. W. Davies, przeł. P. Kuś, Poznań [1999]pl
dc.description.referencesNowakowska Elżbieta, Lelewela koncepcja kultury, w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesWęgrzyn Iwona, W świecie powieści Henryka Rzewuskiego, Kraków 2012pl
dc.description.referencesZiołowicz Agnieszka, Dramat w metatekstowej ramie, w: tejże, Dramat i romantyczne „Ja”, Kraków 2002pl
dc.description.referencesWhite Hayden, Brzemię historii, przeł. E. Domańska, w: tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, Kraków 2000pl
dc.description.referencesWhite Hayden, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, przekł. M. Wilczyński, w: tegoż, Poetyka pisarstwa historycznego, pod. red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, Kraków 2000pl
dc.description.referencesOleksowicz Bolesław, „Dziady”, historia, romantyzm. Studia i szkice, Gdańsk 2008pl
dc.description.referencesWhite Hayden, Realizm figuralny w literaturze świadectwa, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2pl
dc.description.referencesBorowczyk Jerzy, Rekonstrukcja procesu filomatów i filaretów 1823–24, Poznań 2003pl
dc.description.referencesJoachim Lelewel. Człowiek – obywatel – uczony, Toruń 1986 (tu: szkic Jerzego Serczyka)pl
dc.description.referencesWierzbicka Maria, Dawne syntezy dziejów Polski. Rozwój i przemiany koncepcji metodologicznych, Wrocław 1974pl
dc.description.referencesWierzbicka Maria, Joachim Lelewel (1786–1861), w: Historycy warszawscy ostatnich dwóch stuleci, pod red. A. Gieysztora, J. Maternickiego, H. Samsonowicza, Warszawa 1986pl
dc.description.referencesNycz Ryszard, KTL: wyjaśnienia i propozycje, w: Kulturowa teoria literatury 2, pod red. T. Walas i R. Nycza, Kraków 2012pl
dc.description.referencesWierzbicka Maria, Lelewel i Mickiewicz. Problem trwałości romantycznych koncepcji dziejów Polski, w: Joachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin. Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej, Żagań 12–14 IX 1986, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesJulkowska Violetta, Naruszewiczowska koncepcja narracji historycznej, czyli sztuka pisania historii, w: Adam Naruszewicz i historiografia oświecenia, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1998pl
dc.description.referencesKappeler Andreas, Rußland als Vielvölkerreich. Enstehung‑Geschichte‑Zerfall, Verlag C.H. Beck 2008pl
dc.description.referencesWierzbicki Andrzej, Historiografia polska doby romantyzmu, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesWierzbicki Andrzej, Od historiografii do mitografii? Mit w historiografii polskiej ostatniego półwiecza, w: Klio polska. Studia i materiały z dziejów historiografii polskiej po II wojnie światowej, pod red. A. Wierzbickiego, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesWierzbicki Andrzej, Spory o polską duszę. Z zagadnień charakterologii narodowej w historiografii XIX i XX wieku, wyd. II rozszerzone, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesWięckowska Helena, Joachim Lelewel: uczony – polityk – człowiek, Warszawa 1980pl
dc.description.referencesPamięć, etyka i historia. Angloamerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. (Antologia przekładów), pod red. E. Domańskiej, Poznań 2002pl
dc.description.referencesWięckowska Helena, Lelewel w opinii historyków polskich, „Kwartalnik Historyczny” 1961, z. 4pl
dc.description.referencesWięckowska Helena, Wstęp, w: J. Lelewel, Dzieła, t. I, opr. H. Więckowska, Warszawa 1957pl
dc.description.referencesNycz Ryszard, Możliwa historia literatury, w: Na pograniczach literatury, pod red. J. Fazana i K. Zajasa, Kraków 2012, s. 32pl
dc.description.references„Więź” 2004, nr 4 („Jak opowiadać historię ciekawie?”)pl
dc.description.referencesJoachim Lelewel à Bruxelles de 1833 à 1861, par Teresa Wysokinska et Stéphane Pirard, Bruxelles 1987pl
dc.description.referencesBorowczyk Jerzy, „Wierna pamiątka” pokolenia, w: Rozmowy o „Dziadach”, pod red. B. Kuczery‑Chachulskiej i M. Prussak, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesKasztenna Katarzyna, Z dziejów formy niemożliwej. Wybrane problemy historii i poetyki polskiej powojennej syntezy historycznoliterackiej, Wrocław 1995pl
dc.description.references[Caruth Cathy] Teoria traumy jako siła lektury. Cathy Caruth w rozmowie z Katarzyną Bojarską, „Teksty Drugie” 2010, nr 6 (126)pl
dc.description.referencesWitkowska Alina, Historiozoficzna lekcja romantyka. O wierszu „Do Joachima Lelewela”, „Pamiętnik Literacki” 1961, z. 3pl
dc.description.referencesWitkowska Alina, Sławianie, my lubim sielanki…, Warszawa 1972pl
dc.description.referencesWitkowska Alina, Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975pl
dc.description.referencesWitkowska Alina, Cześć i skandale. O emigracyjnym doświadczeniu Polaków, Gdańsk 1997pl
dc.description.referencesWitkowska Alina, Rówieśnicy Mickiewicza. Życiorys jednego pokolenia, wyd. II, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesThompson Ewa M., Sarmatyzm i postkolonializm, „Dziennik” („Europa”) z 10 lutego 2008pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, O „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” A. Mickiewicza, Kraków 1911pl
dc.description.referencesWrzosek Wojciech, Historia, kultura, metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995pl
dc.description.referencesVenclova Tomas, Powrót do rodzinnej Europy, czyli Mickiewiczowska Litwa i Mickiewicz na Litwie, w: tegoż, Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze, Sejny 2002,pl
dc.description.referencesZajewski Władysław, Joachim Lelewel w Powstaniu Listopadowym, w: Joachim Lelewel. Człowiek i ­dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesKelly Donald R., Oblicza historii. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, przeł. M. Tomaszewski, Warszawa2010pl
dc.description.referencesZaleski Marek, Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa 1996pl
dc.description.referencesChachaj Małgorzata, Dramy i tragedie historyczne Juliana Ursyna Niemcewicza, Lublin 2007pl
dc.description.referencesJoachim Lelewel. Człowiek i dzieło. W 200‑lecie urodzin, pod. red. K. Bartkiewicza, Zielona Góra 1988pl
dc.description.referencesZałuska‑Strömberg Anna, Wstęp, w: Edda poetycka, ze staroislandzkiego przekł. i oprac. A. Załuska‑Strömberg, Wrocław 1986pl
dc.description.referencesBorowy Wacław, O poezji Mickiewicza, Lublin 1999pl
dc.description.referencesBarthes Roland, Dyskurs historii, przeł. A. Rysiewicz, Z. Kłoch, „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 3.pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Emigracja w listach Lelewela, w: Romantycy i Europa. Marzenia, doświadczenia, propozycje, pod red. M. Piwińskiej, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Mickiewicz – Lelewel: ich przyjaźń zawodowa, w: Mickiewicz w Gdańsku. Rok 2005, pod red. J. Bachórz i B. Oleksowicza, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesPigoń Stanisław, Historiozofia młodego Mickiewicza na tle literatury wieku oświecenia, w: tegoż, Z epoki Mickiewicza, Lwów 1922pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Litwa, Podlasie i kartofle. O pewnej narracji regionalnej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 1/2010pl
dc.description.referencesKieniewicz Jan, Dlaczego trzeba czytać Lelewela?, w: J. Lelewel, Historyczna paralela Hiszpanii z Polską, wyd. nowe, przyg. J. Kieniewicz, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Bałtyk Mickiewicza – literatura i geografia, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2010, nr 8pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Prelekcje Mickiewicza w oczach Lelewela, w: Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej, pod red. M. Kalinowskiej, J. Ławskiego i M. Bizior‑Dombrowskiej, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesŚliwiński Artur, Maurycy Mochnacki, Warszawa 1921pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Lelewel i Lelewel – glosa do pokolenia 1812, „Czasopismo Zakładu Naukowego Imienia Ossolińskich” 2012, z. 23pl
dc.description.referencesO historyczności, pod red. K. Meller i K. Trybusia, Poznań 2006pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta, Geografia w Wilnie, w: Geografia Słowackiego, pod red. D. Siwickiej i M. Zielińskiej, Warszawa 2012pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik RozmiarFormat 
LELEWEL-MICKIEWICZ-CALOSC LR.pdf7,74 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)