REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8702
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBezubik, Kamila M.-
dc.date.accessioned2020-01-14T13:23:01Z-
dc.date.available2020-01-14T13:23:01Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, Vol. 24 nr 4, 2019, s. 79-88pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8702-
dc.description.abstractThe Federal Republic of Germany is a federal state. The general division of competences between the Federation and the Länder, by establishing a presumption of competence in favour of the Länder, shall be enshrined in a Basic Law. The system of division of powers emphasizes the need for the Federation and the Länder to work together in individual matters. Hence, the model of federalism adopted in the Basic Law is referred to as cooperative federalism. The main focus here is on cooperation between the federal government and the federal states. Cooperation between the Federation and the Länder may take different forms. Some of them are defined in the Basic Law. Through the Bundesrat, the Länder shall act in the legislation and administration of the Federation as well as in the affairs of the European Union. They shall participate in the election of federal organs: the Federal President shall be elected by the Federal Assembly. Interaction at parliamentary level is different: Bundestag and national parliaments. Despite the lack of constitutional regulations, informal cooperation mechanisms have been developed at the level of contacts between the Bundestag and the Landtags. The Länder are ready to cooperate, but there is also a willingness to maintain their independence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2pl
dc.subjectGerman federalismpl
dc.subjectcooperationpl
dc.subjectconstitutionpl
dc.subjectniemiecki federalizmpl
dc.subjectwspółdziałaniepl
dc.subjectustawa zasadniczapl
dc.titleBundestag a parlamenty krajowepl
dc.title.alternativeBundestag and National Parliamentspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2019.24.04.04-
dc.description.Emailk.bezubik@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteKamila M. Bezubik – asystentka w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBalicki R., Piech K, Zasady podziału władzy w Niemczech, (w:) S. Grabowska, R. Grabowski (red.), Zasady podziału władzy we współczesnych państwach europejskich, Rzeszów 2016.pl
dc.description.referencesBanaszak B., Systemy administracyjne niemieckich krajów federalnych (landów) i polskich województw oraz ich znaczenie dla współpracy międzynarodowej, www.lubuskie.pl/uploads/pliki/wspolpraca_zagraniczna/prof%20%20Banaszak.pdf.pl
dc.description.referencesBericht des Petitionsausschusses – Bitten und Beschwerden an den Deutschen Bundestag – Die Tätigkeit des Petitionsausschusses des Deutschen Bundestages 2007, BT-Drs. 16/9500 vom 17. Juni 2008, www.dipbt.bundestag.de/dip21/btd/16/095/1609500.pdf.pl
dc.description.referencesBitten und Beschwerden an den Deutschen Bundestag – Die Tätigkeit des Petitionsausschusses des Deutschen Bundestages 2006, BT-Drs. 16/6270 vom 6. August 2007, www.dip21.bundestag.de/dip21/btd/16/062/1606270.pdf.pl
dc.description.referencesBrożek M., System konstytucyjny Republiki Federalnej Niemiec, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesDatenhandbuch des Bundestages, www.bundestag.de/blob/272504/53e7f461acdbe9a38f8d6b67961f139c/kapitel_12_03_konferenz_der_pr__sidenten_der_deutschen_landesparlamente-pdf-data.pdf.pl
dc.description.referencesGeschäftsordnung des Deutschen Bundestages in der Fassung der Bekanntmachung vom 2. Juli 1980, BGBl. I s. 1237.pl
dc.description.referencesGrundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland vom 23. Mai 1949, BGBl. 1949, s. 1.pl
dc.description.referencesHartmut K., Bundestag und Landesparlamente, (w:) H.P. Schneider, W. Zeh (red.), Parlamentsrecht und Parlamentspraxis in der Bundesrepublik Deutschland, Berlin 1989.pl
dc.description.referencesJanicka D., Ustawa zasadnicza w praktyce Republiki Federalnej Niemiec (1949-1989), Toruń 2009.pl
dc.description.referencesKlatt H., Bundestag und Landesparlamente, (w:) H.-P. Schneider, W. Zeh (red.), Parlamentsrecht und Parlamentspraxis in der Bundesrepublik Deutschland, Berlin 1989.pl
dc.description.referencesLaufer H., Münch U., Das föderative System der Bundesrepublik Deutschland, München 2010.pl
dc.description.referencesMielke S., Reutter W. (red.), Landesparlamentarismus. Geschichte – Struktur – Funktionen, Wiesbaden 2012.pl
dc.description.referencesParlamentarische Vereinigungen, www.bundestag.de/blob/276494/c4df512aad7ad197e35d95cd56d6de78/kapitel_22_parlamentarische_vereinigungen-data.pdf.pl
dc.description.referencesWagner R., Die Zulässigkeit des parlamentarischen Doppelmandats, (w:) Beiträge zum Parlamentsrecht, Bd. 9, Berlin 1986.pl
dc.description.volume24-
dc.description.number4-
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage88pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Prawniczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-2572-334X-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WP)
Białostockie Studia Prawnicze, 2019, Vol. 24 nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_24_4_KM_Bezubik_Bundestag_a_parlamenty_krajowe.pdf112,89 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)