Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8680
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Biegluk-Leś, Weronika | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-30T13:39:03Z | - |
dc.date.available | 2019-12-30T13:39:03Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 13, 2018, s. 263-284 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8680 | - |
dc.description.abstract | The author of this article analyzes the play The Siege by Evgeny Grishkovets, a renowned contemporary Russian writer. She places it against a background of the rest of his works, exposing essential features that characterize his entire dramaturgy, such as the presence of metatheatrical devices, recognition of the importance of contact with the audience, and emphasis on stage performance. The analysis also draws attention to such elements of the play as non-homogeneous spatio-temoral framework, hybrid composition of characters, and parallel development of plot threads. Special attention is paid to the “imprisoning” of characters in discourses and the ambivalent nature of cultural symbols. As the author points out, the Siege stands out in the Grishkovets’s oeuvre, both by departing from the dominant monodrama form and by juxtaposing key themes recurring in his works: the human experience of war, the reflection on the nature of time, the collapse of language referential abilities, and the impossibility of authentic communication | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | contemporary Russian drama | pl |
dc.subject | postmodernism | pl |
dc.subject | intertextuality | pl |
dc.subject | myth | pl |
dc.title | Zamknięcie w języku. Oblężenie Jewgienija Griszkowca | pl |
dc.title.alternative | Enclosed in Language: The Siege by Evgeny Grishkovets | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2018.13.18 | - |
dc.description.Email | w.les@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Weronika Biegluk-Leś, dr, pracuje w Katedrze Rosyjskiej Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się poetyką prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej, teorią narracji oraz współczesnym dramatem rosyjskim. Autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (2016) oraz szeregu artykułów poświęconych rosyjskiemu postmodernizmowi. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Abaulin Dmitrij (2002), Griszkowiec ante portas, „Dialog”, nr 5–6, s. 220–221. | pl |
dc.description.references | Bolotân Il’mira (2006), Griškovec: avtor, fenomen, sindrom, „Literaturnaâ Rossiâ”, nr 42, https://litrossia.ru/item/1263-oldarchive. | pl |
dc.description.references | Breeva Tat’âna Nikolaevna (2008), Značenie kommunikativnogo provala v p’esah E. Griškovca, w: Sovremennaâ rossijskaâ drama: materialy meždunar. nauč. konf., 27–29 sent. 2007 g., Kazan’, s. 84–91. | pl |
dc.description.references | Brodskij Iosif (1998), Odisej Telemaku, w: I. Brodskij, Sočineniâ Iosifa Brodskogo, t. 3, Sankt-Petersburg: Izdatel’stvo „Puškinskij fond”. | pl |
dc.description.references | Bykov Dmitrij (2002), Vzroslaâ žizn’ molodogo čeloveka, „Novyj mir”, nr 1, https://magazines.gorky.media/novyi mi/2002/1/vzroslaya-zhizn-molodogo-cheloveka.html. | pl |
dc.description.references | Camus Albert (1971), Mit Syzyfa w: A. Camus, Eseje, wybór i przeł. J. Guze, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Davydova Marina (2005), Konec teatral’noj èpohi, Moskva: Izdatel’stvo OGI. | pl |
dc.description.references | Evrosinin Stas, Aktual’noe odinočestvo Evgeniâ Griškovca, „Novyj mir” 2006, nr 11, https://magazines.gorky.media/novyi mi/2006/11/aktualnoe-odinochestvo-evgeniya-grishkovcza.html. | pl |
dc.description.references | Gončarova-Grabovskaâ Svetlana (2009), Monodrama v tvorčestve E. Griškovca, „Vesnìk BDU”, seria 4, nr 3, s. 26–31. | pl |
dc.description.references | Gracla Jadwiga (2017), Jewgienij Griszkowiec: autor, aktor, twórca, w: Artysta. Biokulturowy interfejs?, red. M. Pieniążek, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, s. 56–65. | pl |
dc.description.references | Griškovec Evgenij (2011), Satisfakciâ. Scenarij, p’esyi lirika, Moskva: Mahaon, Azbuka-Att. | pl |
dc.description.references | Gromova Margarita Ivanovna (2009), Russkaâ dramaturgiâ konca XX – načalo XXI vv., Moskva: Flinta. | pl |
dc.description.references | Grotowski Jerzy (2012), Teatr a rytuał, w: J. Grotowski, Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek i in., Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, s. 356–373. | pl |
dc.description.references | Gudkova Violetta (2007), Teatr i mneniâ Evgeniâ Griškovca, w: Pro scenium. Voprosy teatra, izd. vtoroe, ispr., sost. i otv. red. V.A. Maksimova, Moskva, s. 58–75. | pl |
dc.description.references | Lipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2008), Travma – performans – identičnost’: intimnyj teatr Evgeniâ Griškovca, w: SSSR: territoriâ lûbvi. Sbornik statej. (Novye materialy i issledovaniâ po istoriirusskoj kul’tury. Vyp. 6), red.-sost. N. Borisova, K. Bogdanov, Û. Murašov, Moskva: Novoe izdatel’stvo, s. 233–267. | pl |
dc.description.references | Lipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2012), Performansy nasiliâ: literaturnye i teatral’nye èksperimenty „novoj dramy”, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. | pl |
dc.description.references | Mazurek Halina (2015), Oblicza monodramu w nowej dramaturgii rosyjskiej, „Studia Słowianoznawcze” , t. 11, s. 223–242. | pl |
dc.description.references | Michalski Yan, Grotowski – mnich poszukiwań teatralnych, http://www.grotowski.net/performer/performer-6/grotowski-mnich-poszukiwan-teatralnych. | pl |
dc.description.references | Mięsowska Lidia (2004), Jewgienij Griszkowiec „nowy sentymentalista” rosyjskiej dramaturgii przełomu XX i XXI wieku, w: Tradycje i nowatorstwo w kulturach i literaturach słowiańskich, red. I. Kowalska-Paszt i in., Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, s. 118–126. | pl |
dc.description.references | Mięsowska Lidia (2016), Między postkomunizmem a postmodernizmem. Najnowszy dramat rosyjski w poszukiwaniu tożsamości kulturowej, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, nr 4, s. 59–77. | pl |
dc.description.references | Naumova Ol’ga Sergeevna (2008), Problema teatral’nogo sinkretizma v tvorčestve E. Griškovca, w: Sovremennaâ rossijskaâ drama: materialy meždunar. nauč. konf., 27–29 sent. 2007 g., Kazan’: Škola. | pl |
dc.description.references | Naumova Ol’ga Sergeevna (2018), Obraz čeloveka v hudožestvennoj literature konca XX – načala XXI vv., Samara: Samar. gos. tehn. un-t. | pl |
dc.description.references | NDiaye Iwona Anna (2016), O specyfice kulturowo-językowej monodramu Jewgienija Griszkowca „Jak zjadłem psa” i potencjalnych oraz realnych reperkusjach przekładowych z uwzględnieniem tłumaczenia na język polski, „Acta Neophilologica” t. 18, nr 2, s. 161–177. | pl |
dc.description.references | Piłat Walenty (2001), Jewgienij Griszkowiec – dramaturg, reżyser czy twórca spektaklu. „Przegląd Rusycystyczny”, z. 2, s. 68–74. | pl |
dc.description.references | Piłat Walenty (2005), Teatr „nowego sentymentalizmu” Jewginija Griszkowca i jego polskie interpretacje, „Acta Polono-Ruthenica”, t. 10; s. 199–203. | pl |
dc.description.references | Piłat Walenty (2015), Monodram we współczesnej dramaturgii rosyjskiej, „Acta Neophilologica”, t. 17, nr 1, s. 145–152. | pl |
dc.description.references | Rudnev Pavel (2018), Drama pâmati. Očerki istorii rossijskoj dramaturgii. 1950–2010-oe, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. | pl |
dc.description.references | Ruta-Rutkowska Krystyna (2000), Metateatralne gry w dramacie współczesnym na przykładzie twórczości Mariana Pankowskiego, „Pamiętnik Literacki”, z. 4., s. 125–153. | pl |
dc.description.references | Syska Katarzyna (2013), Nowa sentymentalność. Przejawy świadomości konwergencyjnej w wybranych monodramach Jewgienija Griszkowca, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2, s. 56–82. | pl |
dc.description.references | Wittgenstein Ludwig (2000), Tractatus logico-philosophicus, przeł. i wstępem opatrzył B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Maciejewski Łukasz, Śmiesznie i strasznie bywa w teatrze Bagatela, „Gazeta Krakowska” 30 listopada 2011, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/smiesznie-i-strasznie-bywa-w-teatrze-bagatela.html. | pl |
dc.description.number | 13 | - |
dc.description.firstpage | 263 | pl |
dc.description.lastpage | 284 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-3596-1357 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2018, nr 13 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_13_2018_W_Biegluk-Les_Zamkniecie_w_jezyku.pdf | 243,55 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)