REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8680
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiegluk-Leś, Weronika-
dc.date.accessioned2019-12-30T13:39:03Z-
dc.date.available2019-12-30T13:39:03Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 13, 2018, s. 263-284pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8680-
dc.description.abstractThe author of this article analyzes the play The Siege by Evgeny Grishkovets, a renowned contemporary Russian writer. She places it against a background of the rest of his works, exposing essential features that characterize his entire dramaturgy, such as the presence of metatheatrical devices, recognition of the importance of contact with the audience, and emphasis on stage performance. The analysis also draws attention to such elements of the play as non-homogeneous spatio-temoral framework, hybrid composition of characters, and parallel development of plot threads. Special attention is paid to the “imprisoning” of characters in discourses and the ambivalent nature of cultural symbols. As the author points out, the Siege stands out in the Grishkovets’s oeuvre, both by departing from the dominant monodrama form and by juxtaposing key themes recurring in his works: the human experience of war, the reflection on the nature of time, the collapse of language referential abilities, and the impossibility of authentic communicationpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcontemporary Russian dramapl
dc.subjectpostmodernismpl
dc.subjectintertextualitypl
dc.subjectmythpl
dc.titleZamknięcie w języku. Oblężenie Jewgienija Griszkowcapl
dc.title.alternativeEnclosed in Language: The Siege by Evgeny Grishkovetspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2018.13.18-
dc.description.Emailw.les@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteWeronika Biegluk-Leś, dr, pracuje w Katedrze Rosyjskiej Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się poetyką prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej, teorią narracji oraz współczesnym dramatem rosyjskim. Autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (2016) oraz szeregu artykułów poświęconych rosyjskiemu postmodernizmowi.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAbaulin Dmitrij (2002), Griszkowiec ante portas, „Dialog”, nr 5–6, s. 220–221.pl
dc.description.referencesBolotân Il’mira (2006), Griškovec: avtor, fenomen, sindrom, „Literaturnaâ Rossiâ”, nr 42, https://litrossia.ru/item/1263-oldarchive.pl
dc.description.referencesBreeva Tat’âna Nikolaevna (2008), Značenie kommunikativnogo provala v p’esah E. Griškovca, w: Sovremennaâ rossijskaâ drama: materialy meždunar. nauč. konf., 27–29 sent. 2007 g., Kazan’, s. 84–91.pl
dc.description.referencesBrodskij Iosif (1998), Odisej Telemaku, w: I. Brodskij, Sočineniâ Iosifa Brodskogo, t. 3, Sankt-Petersburg: Izdatel’stvo „Puškinskij fond”.pl
dc.description.referencesBykov Dmitrij (2002), Vzroslaâ žizn’ molodogo čeloveka, „Novyj mir”, nr 1, https://magazines.gorky.media/novyi mi/2002/1/vzroslaya-zhizn-molodogo-cheloveka.html.pl
dc.description.referencesCamus Albert (1971), Mit Syzyfa w: A. Camus, Eseje, wybór i przeł. J. Guze, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesDavydova Marina (2005), Konec teatral’noj èpohi, Moskva: Izdatel’stvo OGI.pl
dc.description.referencesEvrosinin Stas, Aktual’noe odinočestvo Evgeniâ Griškovca, „Novyj mir” 2006, nr 11, https://magazines.gorky.media/novyi mi/2006/11/aktualnoe-odinochestvo-evgeniya-grishkovcza.html.pl
dc.description.referencesGončarova-Grabovskaâ Svetlana (2009), Monodrama v tvorčestve E. Griškovca, „Vesnìk BDU”, seria 4, nr 3, s. 26–31.pl
dc.description.referencesGracla Jadwiga (2017), Jewgienij Griszkowiec: autor, aktor, twórca, w: Artysta. Biokulturowy interfejs?, red. M. Pieniążek, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, s. 56–65.pl
dc.description.referencesGriškovec Evgenij (2011), Satisfakciâ. Scenarij, p’esyi lirika, Moskva: Mahaon, Azbuka-Att.pl
dc.description.referencesGromova Margarita Ivanovna (2009), Russkaâ dramaturgiâ konca XX – načalo XXI vv., Moskva: Flinta.pl
dc.description.referencesGrotowski Jerzy (2012), Teatr a rytuał, w: J. Grotowski, Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek i in., Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, s. 356–373.pl
dc.description.referencesGudkova Violetta (2007), Teatr i mneniâ Evgeniâ Griškovca, w: Pro scenium. Voprosy teatra, izd. vtoroe, ispr., sost. i otv. red. V.A. Maksimova, Moskva, s. 58–75.pl
dc.description.referencesLipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2008), Travma – performans – identičnost’: intimnyj teatr Evgeniâ Griškovca, w: SSSR: territoriâ lûbvi. Sbornik statej. (Novye materialy i issledovaniâ po istoriirusskoj kul’tury. Vyp. 6), red.-sost. N. Borisova, K. Bogdanov, Û. Murašov, Moskva: Novoe izdatel’stvo, s. 233–267.pl
dc.description.referencesLipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2012), Performansy nasiliâ: literaturnye i teatral’nye èksperimenty „novoj dramy”, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.pl
dc.description.referencesMazurek Halina (2015), Oblicza monodramu w nowej dramaturgii rosyjskiej, „Studia Słowianoznawcze” , t. 11, s. 223–242.pl
dc.description.referencesMichalski Yan, Grotowski – mnich poszukiwań teatralnych, http://www.grotowski.net/performer/performer-6/grotowski-mnich-poszukiwan-teatralnych.pl
dc.description.referencesMięsowska Lidia (2004), Jewgienij Griszkowiec „nowy sentymentalista” rosyjskiej dramaturgii przełomu XX i XXI wieku, w: Tradycje i nowatorstwo w kulturach i literaturach słowiańskich, red. I. Kowalska-Paszt i in., Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, s. 118–126.pl
dc.description.referencesMięsowska Lidia (2016), Między postkomunizmem a postmodernizmem. Najnowszy dramat rosyjski w poszukiwaniu tożsamości kulturowej, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, nr 4, s. 59–77.pl
dc.description.referencesNaumova Ol’ga Sergeevna (2008), Problema teatral’nogo sinkretizma v tvorčestve E. Griškovca, w: Sovremennaâ rossijskaâ drama: materialy meždunar. nauč. konf., 27–29 sent. 2007 g., Kazan’: Škola.pl
dc.description.referencesNaumova Ol’ga Sergeevna (2018), Obraz čeloveka v hudožestvennoj literature konca XX – načala XXI vv., Samara: Samar. gos. tehn. un-t.pl
dc.description.referencesNDiaye Iwona Anna (2016), O specyfice kulturowo-językowej monodramu Jewgienija Griszkowca „Jak zjadłem psa” i potencjalnych oraz realnych reperkusjach przekładowych z uwzględnieniem tłumaczenia na język polski, „Acta Neophilologica” t. 18, nr 2, s. 161–177.pl
dc.description.referencesPiłat Walenty (2001), Jewgienij Griszkowiec – dramaturg, reżyser czy twórca spektaklu. „Przegląd Rusycystyczny”, z. 2, s. 68–74.pl
dc.description.referencesPiłat Walenty (2005), Teatr „nowego sentymentalizmu” Jewginija Griszkowca i jego polskie interpretacje, „Acta Polono-Ruthenica”, t. 10; s. 199–203.pl
dc.description.referencesPiłat Walenty (2015), Monodram we współczesnej dramaturgii rosyjskiej, „Acta Neophilologica”, t. 17, nr 1, s. 145–152.pl
dc.description.referencesRudnev Pavel (2018), Drama pâmati. Očerki istorii rossijskoj dramaturgii. 1950–2010-oe, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.pl
dc.description.referencesRuta-Rutkowska Krystyna (2000), Metateatralne gry w dramacie współczesnym na przykładzie twórczości Mariana Pankowskiego, „Pamiętnik Literacki”, z. 4., s. 125–153.pl
dc.description.referencesSyska Katarzyna (2013), Nowa sentymentalność. Przejawy świadomości konwergencyjnej w wybranych monodramach Jewgienija Griszkowca, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2, s. 56–82.pl
dc.description.referencesWittgenstein Ludwig (2000), Tractatus logico-philosophicus, przeł. i wstępem opatrzył B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesMaciejewski Łukasz, Śmiesznie i strasznie bywa w teatrze Bagatela, „Gazeta Krakowska” 30 listopada 2011, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/smiesznie-i-strasznie-bywa-w-teatrze-bagatela.html.pl
dc.description.number13-
dc.description.firstpage263pl
dc.description.lastpage284pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3596-1357-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2018, nr 13

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_13_2018_W_Biegluk-Les_Zamkniecie_w_jezyku.pdf243,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)