REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8666
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDynkowska, Julia-
dc.date.accessioned2019-12-30T10:35:27Z-
dc.date.available2019-12-30T10:35:27Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 13, 2018, s. 51-63pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8666-
dc.description.abstractThe paper discusses literary forms of extension and transformation of the space of art works in the selected texts by Jakub Kornhauser. In the first mode, the spatial system of the painting is integrated with the real space, which is immediate to the subject, allowing the conceptualization of the subject’s experience. In the second mode the subject presents either a continuation or the story that precedes the plot featured in the work of art. The story narrated is subjected to the realities of the visual paradigm. It completes what remains unseen in the painting. The author asserts that it is this way of representing space that may determine the apocryphal component in the ekphrastic text.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectspace in the work of artpl
dc.subjectJakub Kornhauserpl
dc.subjectDrożdżowniapl
dc.subjectekphrasispl
dc.subjectekphrastic textpl
dc.subjectapocryphapl
dc.titlePark pod Lucerną albo kombinat fabryk. Przestrzeń dzieł sztuki w tekstach Jakuba Kornhauserapl
dc.title.alternativePark near Lu. or Manufacturing Plant: The Space of Art Works in Jakub Kornhauser’s Textspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2018.13.04-
dc.description.Emailjulia.dynkowska@gmail.compl
dc.description.BiographicalnoteJulia Dynkowska, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz instrumentalistyki na łódzkiej Akademii Muzycznej, doktorantka w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej oraz intertekstualnością – zwłaszcza apokryficznością oraz związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki. Artykuły na te tematy publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich” i tomach zbiorowych. Pracuje nad rozprawą dotyczącą powiązań ekfrazy i apokryfu.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesArnheim Rudolf (1978), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesBartsch Shadi, Elsner Jaś (2007), Introduction: Eight Ways of Looking at Ekphrasis, „Classical Philology”, nr 1, s. I–VI.pl
dc.description.referencesBecks-Malorny Ulrike (2000), James Ensor 1860–1949, trans. J. Gabriel, Koln: Taschen.pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata (2011), Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 183–200.pl
dc.description.referencesDziadek Adam (2011), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał (1977), Świadectwa i style odbioru, w: M. Głowiński, Style odbioru, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 116–137.pl
dc.description.referencesJames Ensor 1860–1949: grafika i malarstwo. 12.06.–25.08.2002 Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury [katalog wystawy] (2002), Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.pl
dc.description.referencesJanion Maria (1986), Maska. Los, w: Maski, wybór, oprac., red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.pl
dc.description.referencesKobelska Adela (2016), Przepisywanie miasta. Poznańskie „przechadzkowniki” jako lokalny gatunek miejski, w: Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 159–174.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2011), James Ensor (1860–1949). Sześć wspomnień z Ostendy, która nigdy nie istniała, „Strony”, nr 1, s. 28–31.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2015), Drożdżownia, Poznań: WBPiCAKpl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2016), Bycie poetą na co dzień spada na dalszy plan, rozm. G. Nurek, Ł. Grzeszczak, „Gazeta Wyborcza” 11.06.2016, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,20203183,jakub-kornhauser-bycie-poeta-na-co-dzien-spada-na-dalszy-plan.html.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2016), Jakub Kornhauser. Surrealista na rowerze, rozm. V. Szostak, „Gazeta Wyborcza” 9.06.2016, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,20206293,jakub-kornhauser-surrealista-na-rowerze.html.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2016), Zupełnie nieoczekiwane konteksty. Jakuba Kornhausera pytamy o „Drożdżownię”, rozm. R. Honet, http://www.literackapolska.pl/kilka-pytan-do/jakuba-kornhausera-pytamy-o-drozdzownie/.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2018), Granice miasta. Z Krzemionek na Przewóz, „Gazeta Wyborcza” 23.02.2018, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,23059312,jakub-kornhauser-granice-miasta-z-krzemionek-na-przewoz.html.pl
dc.description.referencesKornhauser Jakub (2018), Wolność krzepi, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.pl
dc.description.referencesLisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne Odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMaliszewski Karol (2016), Projekt „wyobraźnia” – ciąg dalszy nastąpił, „Nowa Dekada Krakowska”, nr 3, s. 120–123.pl
dc.description.referencesMarcinik Barbara (2016), Jakub Kornhauser i jego „Drożdżownia”, Trójka pod Księżycem, 15.07.2016, godz. 00.05, https://www.polskieradio.pl/9/398/Artykul/1643298,Jakub-Kornhauser-i-jego-Drozdzownia.pl
dc.description.referencesMarkowski Michał Paweł (1999), Ekphrasis: uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, s. 229–236.pl
dc.description.referencesOgłoszono nazwiska nominowanych do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2016, (2016) http://booklips.pl/newsy/ogloszono-nazwiska-nominowanych-do-nagrody-im-wislawy-szymborskiej-2016/.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSendyka Roma (2015), Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSzajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 54, s. 357–371.pl
dc.description.referencesSzajnert Danuta (2000), Mutacje apokryfu, w: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa: IBL PAN, s. 142–153.pl
dc.description.referencesWłodyga Piotr (2015), Wymiar hermeneutyczny apokryfów, w: W kręgu apokryfów, red. E. Jakiel, J. Mosakowski, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 56–71.pl
dc.description.referencesWójcik Piotr, Najciekawsze jest pogranicze. Jakub Kornhauser o tomiku „Drożdżownia”, http://video.gazeta.pl/cdn/5/20209/292535 DF Jakub KornhauserH.mp4.pl
dc.description.number13-
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage63pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-7657-2679-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2018, nr 13

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_13_2018_J_Dynkowska_Park_pod_Lucerna.pdf169,85 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)