Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8666
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Dynkowska, Julia | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-30T10:35:27Z | - |
dc.date.available | 2019-12-30T10:35:27Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 13, 2018, s. 51-63 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8666 | - |
dc.description.abstract | The paper discusses literary forms of extension and transformation of the space of art works in the selected texts by Jakub Kornhauser. In the first mode, the spatial system of the painting is integrated with the real space, which is immediate to the subject, allowing the conceptualization of the subject’s experience. In the second mode the subject presents either a continuation or the story that precedes the plot featured in the work of art. The story narrated is subjected to the realities of the visual paradigm. It completes what remains unseen in the painting. The author asserts that it is this way of representing space that may determine the apocryphal component in the ekphrastic text. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | space in the work of art | pl |
dc.subject | Jakub Kornhauser | pl |
dc.subject | Drożdżownia | pl |
dc.subject | ekphrasis | pl |
dc.subject | ekphrastic text | pl |
dc.subject | apocrypha | pl |
dc.title | Park pod Lucerną albo kombinat fabryk. Przestrzeń dzieł sztuki w tekstach Jakuba Kornhausera | pl |
dc.title.alternative | Park near Lu. or Manufacturing Plant: The Space of Art Works in Jakub Kornhauser’s Texts | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2018.13.04 | - |
dc.description.Email | julia.dynkowska@gmail.com | pl |
dc.description.Biographicalnote | Julia Dynkowska, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz instrumentalistyki na łódzkiej Akademii Muzycznej, doktorantka w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej oraz intertekstualnością – zwłaszcza apokryficznością oraz związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki. Artykuły na te tematy publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich” i tomach zbiorowych. Pracuje nad rozprawą dotyczącą powiązań ekfrazy i apokryfu. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Arnheim Rudolf (1978), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl |
dc.description.references | Bartsch Shadi, Elsner Jaś (2007), Introduction: Eight Ways of Looking at Ekphrasis, „Classical Philology”, nr 1, s. I–VI. | pl |
dc.description.references | Becks-Malorny Ulrike (2000), James Ensor 1860–1949, trans. J. Gabriel, Koln: Taschen. | pl |
dc.description.references | Czermińska Małgorzata (2011), Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 183–200. | pl |
dc.description.references | Dziadek Adam (2011), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.description.references | Głowiński Michał (1977), Świadectwa i style odbioru, w: M. Głowiński, Style odbioru, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 116–137. | pl |
dc.description.references | James Ensor 1860–1949: grafika i malarstwo. 12.06.–25.08.2002 Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury [katalog wystawy] (2002), Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. | pl |
dc.description.references | Janion Maria (1986), Maska. Los, w: Maski, wybór, oprac., red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie. | pl |
dc.description.references | Kobelska Adela (2016), Przepisywanie miasta. Poznańskie „przechadzkowniki” jako lokalny gatunek miejski, w: Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 159–174. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2011), James Ensor (1860–1949). Sześć wspomnień z Ostendy, która nigdy nie istniała, „Strony”, nr 1, s. 28–31. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2015), Drożdżownia, Poznań: WBPiCAK | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2016), Bycie poetą na co dzień spada na dalszy plan, rozm. G. Nurek, Ł. Grzeszczak, „Gazeta Wyborcza” 11.06.2016, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,20203183,jakub-kornhauser-bycie-poeta-na-co-dzien-spada-na-dalszy-plan.html. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2016), Jakub Kornhauser. Surrealista na rowerze, rozm. V. Szostak, „Gazeta Wyborcza” 9.06.2016, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,20206293,jakub-kornhauser-surrealista-na-rowerze.html. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2016), Zupełnie nieoczekiwane konteksty. Jakuba Kornhausera pytamy o „Drożdżownię”, rozm. R. Honet, http://www.literackapolska.pl/kilka-pytan-do/jakuba-kornhausera-pytamy-o-drozdzownie/. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2018), Granice miasta. Z Krzemionek na Przewóz, „Gazeta Wyborcza” 23.02.2018, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,23059312,jakub-kornhauser-granice-miasta-z-krzemionek-na-przewoz.html. | pl |
dc.description.references | Kornhauser Jakub (2018), Wolność krzepi, Kraków: Małopolski Instytut Kultury. | pl |
dc.description.references | Lisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne Odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Maliszewski Karol (2016), Projekt „wyobraźnia” – ciąg dalszy nastąpił, „Nowa Dekada Krakowska”, nr 3, s. 120–123. | pl |
dc.description.references | Marcinik Barbara (2016), Jakub Kornhauser i jego „Drożdżownia”, Trójka pod Księżycem, 15.07.2016, godz. 00.05, https://www.polskieradio.pl/9/398/Artykul/1643298,Jakub-Kornhauser-i-jego-Drozdzownia. | pl |
dc.description.references | Markowski Michał Paweł (1999), Ekphrasis: uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, s. 229–236. | pl |
dc.description.references | Ogłoszono nazwiska nominowanych do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2016, (2016) http://booklips.pl/newsy/ogloszono-nazwiska-nominowanych-do-nagrody-im-wislawy-szymborskiej-2016/. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Sendyka Roma (2015), Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Szajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 54, s. 357–371. | pl |
dc.description.references | Szajnert Danuta (2000), Mutacje apokryfu, w: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa: IBL PAN, s. 142–153. | pl |
dc.description.references | Włodyga Piotr (2015), Wymiar hermeneutyczny apokryfów, w: W kręgu apokryfów, red. E. Jakiel, J. Mosakowski, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 56–71. | pl |
dc.description.references | Wójcik Piotr, Najciekawsze jest pogranicze. Jakub Kornhauser o tomiku „Drożdżownia”, http://video.gazeta.pl/cdn/5/20209/292535 DF Jakub KornhauserH.mp4. | pl |
dc.description.number | 13 | - |
dc.description.firstpage | 51 | pl |
dc.description.lastpage | 63 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7657-2679 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2018, nr 13 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_13_2018_J_Dynkowska_Park_pod_Lucerna.pdf | 169,85 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)