REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8608
Tytuł: Wideoblog Mówiąc inaczej jako wariant gatunkowy wirtualnego poradnictwa językowego
Inne tytuły: The Video Blog Mówiąc inaczej as a Variant of Virtual Language Counselling
Autorzy: Gorlewska, Ewa
Słowa kluczowe: gatunek mowy
wideoblog
poradnictwo językowe
poprawność językowa
komunikacja internetowa
genre
video blog
language guidance
linguistic correctness
communication on the Internet
Data wydania: 2015
Data dodania: 21-lis-2019
Wydawca: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Źródło: Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, nr 11/4, 2015, s. 47-65
Abstrakt: Tematem artykułu jest wideoblog Mówiąc inaczej badany jako wariant gatunkowy poradnictwa językowego. Celem analizy jest zaprezentowanie nowego stylu kształcenia językowego i propagowania kultury słowa w Internecie oraz próba oceny poradnictwa realizowanego w formie rozrywkowego wideoblogu. W tekście opisano aspekty gatunkowe wideoblogu. Wzięto pod uwagę: profil nadawcy i odbiorcy, relację nadawczo-odbiorczą, styl wypowiedzi autorki nagrań i ich widzów, tematykę programu oraz wewnętrzną strukturę komunikatu. Skomentowano także zasadność i praktyczność tej formy wirtualnego doradztwa. W konkluzji wskazano podobieństwo analizowanego gatunku do programu rozrywkowego, a także wymieniono pozytywne i negatywne skutki poradnictwa prowadzonego w formie wideoblogu. Zaletą okazało się zainteresowanie młodych internautów poprawnością języka i skłonienie ich do pracy nad sposobem wyrażania. Ujemnie oceniono zaś swobodną formę wideoblogu Mówiąc inaczej oraz ogólnikowość przekazywanej wiedzy.
This article is about virtual language guidance run in the form of a video blog. The aim of this analysis is to present a new style of language advising that functions on the Internet in the video blog genre. The communicational elements of a video blog that create the general view of multimedia guidance practised online are shown. Specific features of a video blog, the figures of a broadcaster and a viewer, and the relationship between them both, as well as the methodology of giving language advice and the speech style of the author, are taken into account. There is also a comment on the content and the substantive value of some particular pieces of advice. The positive and negative effects of running language guidance on a video blog are depicted in the conclusion. One positive aspect is that young people become more interested in language correctness, and video blogs prompt them to work and develop their way of speaking in Polish. However, an important drawback of this kind of language education is the entertaining style of the Mówiąc inaczej video blog and the vagueness of the knowledge conveyed.
Afiliacja: Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/8608
ISSN: 1734–3801
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Gorlewska_Wideoblog_mowiac_ inaczej_jako_wariant_gatunkowy_poradnictwa_jezykowego.pdf209,86 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)