REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7106
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKarczewska, Anna Maria-
dc.date.accessioned2018-10-29T08:48:47Z-
dc.date.available2018-10-29T08:48:47Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-83-7657-266-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7106-
dc.description.abstractObecnie niewiele miejsca poświęca się w opracowaniach historycznoliterackich nurtowi Nowego Dziennikarstwa. Szczególnie w Polsce czytelnik lub badacz rzadko ma okazję dostrzec to zjawisko. W Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych cieszyło się ono dużą popularnością i wzbudzało ogromne zainteresowanie. Wielu Nowych Dziennikarzy zdobyło sławę i miano celebrytów. W Polsce autorzy reprezentujący owe dziennikarstwo są mało znani, a ich twórczość tylko sporadycznie pojawia się w księgarniach. Powodem takiej sytuacji może być obawa tłumaczy i wydawców przed ograniczeniami związanymi z nieznajomością kontekstu kulturowego i polityczno-historycznego tekstów. Uważam, że jeśli taki jest powód niewielkiej popularności tego nurtu w Polsce, to należałoby zachęcić do sięgnięcia po lekturę dzieł takich kronikarzy jak Tom Wolfe czy Hunter Thompson. Bowiem twórczość autorów Nowego Dziennikarstwa dostarcza czytelnikowi ogromnej wiedzy o sytuacji politycznej, społecznej i kulturowej Ameryki drugiej połowy XX wieku, wyjaśnia przedstawione wydarzenia i obszernie je komentuje. Teksty Nowych Dziennikarzy wpisują się także w dyskusję nad tym jaką rolę tekst dziennikarski odgrywa w dostarczaniu wiedzy o świecie i interpretowaniu rzeczywistości. W mojej książce pragnę dowieść, że teksty z nurtu Nowego Dziennikarstwa są szczególnie ważnym źródłem wiedzy o kontrkulturze lat sześćdziesiątych. Fakt ten jest często ignorowany w badaniach kontrkultury, które skupiają się najczęściej tylko na analizie dokumentów historycznych i socjologicznych a zapominają o, w równej mierze ważnych, literackich reprezentacjach epoki lat sześćdziesiątych. Lata sześćdziesiąte w Stanach Zjednoczonych były erą burzliwych przemian społecznych, masowych rozruchów, antywietnamskich protestów, rewolucji seksualnej, zamachów politycznych, strajków studenckich, demonstracji, które wstrząsały Amerykanami. Nie byli oni w stanie zrozumieć tempa przemian oraz wydarzeń, których byli świadkami. W tym okresie zamordowano prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna Kennedy’ego, zastrzelono Martina Luthera Kinga, represjonowano walczącą o swobody życiowe część społeczności amerykańskiej. Codziennością stało się uczestniczenie w masowych pogrzebach ciał przywożonych z Wietnamu żołnierzy. Dziennikarze i reportażyści próbowali wytłumaczyć ludziom skomplikowaną naturę otaczającej ich rzeczywistości. By sytuację unaocznić, przedstawić zrozumiale i wyczerpująco musieli zastosować nowe sposoby i metody obrazowania i przedstawiania świata. Zmienili dotychczasowe środki wyrazu, użyli narracji, monologu wewnętrznego, dialogu, bogatych opisów świata, nadali koloryt widzianym obrazom. Tak powstało jedno z ciekawszych zjawisk literackich tamtej epoki – Nowe Dziennikarstwo, którego twórcy odpowiadali na zapotrzebowania społeczne analizując i komentując ważne wydarzenia polityczne i kulturalne Ameryki. Rysując skomplikowaną rzeczywistość Nowi Dziennikarze stworzyli reportażowo-literacki styl, zawierający socjologiczne i historyczne walory. Żywiołowo relacjonowali także rozwijającą się kulturę popularną, byli głównymi kronikarzami kontrkultury i czasów hippisowskich. Przede wszystkim jednak Nowe Dziennikarstwo i jego twórcy okazali się wspaniałymi charakteryzatorami jednostek. Poprzez opis zachowań postaci, ich sposobu mówienia, stylu ubierania, miejsc zamieszkania, charakteru wykonywanych przez nie prac dawali obraz ówczesnego społeczeństwa kontestującego. Celem niniejszej książki jest analiza wybranych tekstów Nowego Dziennikarstwa, która pozwala lepiej zrozumieć kontrkulturę i obyczaje Ameryki lat sześćdziesiątych, scharakteryzować ówczesną sytuację, oraz umożliwić dostrzeżenie wszystkiego w jaskrawych i wyraźnych kolorach. Kluczem do analizy stała się teoria nowego historyzmu, który przywrócił dziełom literackim kontekst historyczny, nie traktując tekstu jako autonomicznego tworu, a osadzając go w kontekście kulturowym. Literatura bowiem przekazuje społeczne, polityczne i kulturowe nastroje, ukazując ducha danej epoki. Nowi historycyści postrzegają ją jako źródło historyczne, odzwierciedlające realną rzeczywistość. Chcąc przedstawić nieodzowny kontekst do analizy kontrkultury, próbuję w rozdziale pierwszym przedstawić tło historyczne buntu i udział w nim prekursorów – hipsterów i bitników. Dalej zmierzam do przedstawienia wybuchu rebelii hippisowskiej w latach sześćdziesiątych, opisuję również społeczne i kulturowe przyczyny powstania kontrkultury, analizuję wydarzenia, które doprowadziły do upadku ruchu hippisowskiego. W rozdziale drugim skupiam się na okolicznościach narodzin i charakterystyce Nowego Dziennikarstwa, przedstawiam jego prekursorów, ich twórczość oraz głosy krytyki. Wskazuję też na fakt podniesienia rangi dziennikarstwa i przyczynienia się do jego rozwoju i rozpowszechnienia. W rozdziale trzecim zajmuję się genezą wymienionych niżej tekstów i przedstawiam sylwetki ich autorów. W drugiej części książki analizuję poszczególne powieści i artykuły prasowe Nowego Dziennikarstwa, które w całości skupiają się na ruchu hippisowskim i jego upadku. Analiza obejmuje powieści: Próbę kwasu w elektrycznej oranżadzie (1968) Toma Wolfa, Lęk i odrazę w Las Vegas (1971) Huntera Thompsona, esej Joan Didion Slouching Towards Bethlehem (1968), artykuły Richarda Goldsteina: Psychedelic Psell (1967), The Catcher In the Haight (1967), Love: A Groovy Idea While He Lasted (1967), San Francisco Bray (1967) oraz artykuły Huntera Thompsona: Why Boys Will Be Girls (1967), The ‘Hashbury’ Is the Capital of the Hippies (1967), The Hippies (1967). W książce wykorzystuję również do analizy fragmenty Hell’s Angels. Anioły piekieł (1966) Huntera Thompsona, The Armies of the Night (1968) Normana Mailera, Loose Change (1977) Sary Davidson oraz We Are The People Our Parents Warned Us Against (1968) Nicholasa Von Hoffmana. Głównymi kryteriami wyboru tekstów były kontrkulturowe treści w nich zawarte oraz przynależność ich autorów do nurtu Nowego Dziennikarstwa. Analiza wspomnianych tekstów pozwala na scalenie i szerokie zobrazowanie integralnych elementów kontrkultury. W mojej książce opisuję rolę kontrkulturowych liderów, którzy w ogromnej mierze przyczynili się do rozszerzenia ruchu hippisowskiego i propagowania idei kontestacyjnych. Wskazuję na używanie środków poszerzających świadomość jako nieodłączną część buntu lat sześćdziesiątych. Opisuję hippisowskie komuny, życie w atmosferze wolnej miłości i rewolucji seksualnej. Analizuję komuny jako alternatywny sposób życia oraz jako formy protestu przeciw establishmentowi. Ukazuję rolę muzyki, tekstów piosenek, wydarzeń muzycznych i muzycznych idoli w czasach kontrkultury. W dalszej części książki omawiam czynniki, które w późnych latach sześćdziesiątych doprowadziły do upadku kontrkultury. Analiza kończy się zobrazowaniem komercjalizacji ruchu hippisowskiego, schyłku dekady lat sześćdziesiątych, upadku kontrkultury i koncepcji „American Dream”. Śmiem twierdzić, że teksty, które wyszły spod pióra Nowych Dziennikarzy nie są dziś jedynie kulturowym artefaktem. Są bogatym źródłem wiedzy na temat kontrkultury lat sześćdziesiątych oraz częścią dziejów Stanów Zjednoczonych. Przedziwne i często zdumiewające wydarzenia, opisywane przez autorów, mogą stanowić źródło silnych i głębokich przemyśleń. Są jednocześnie jak ożywczy wiatr, który otwiera okiennice okna i pozwala na szersze, wyraźniejsze widzenie świata i jego spraw, oglądanych dotychczas tylko przez szparę owych okiennic. Szeroko otwarte okno jest metaforą odbierania świata widzianego nie wyłącznie przez „szkiełko i oko”, ale wzbogaconego uczuciami Nowych Dziennikarzy, ich świeżym spojrzeniem, ich młodymi opiniami, interpretacją, dziennikarską swobodą i swadą. Należy podkreślić, że teksty Nowych Dziennikarzy są ważną i nierozerwalną częścią historii, stanowią dokumenty, które powinny być traktowane na równi z tekstami czysto literackimi, historycznymi i socjologicznymi. Ich połączona analiza uzupełnia dotychczas istniejący stan wiedzy na temat ruchów kontrkulturowych w Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych.pl
dc.description.sponsorshipKsiążka dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoen_USpl
dc.publisherPrymatpl
dc.rightsCC0 1.0 uniwersalna*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectNew Journalismpl
dc.subjectgonzo journalismpl
dc.subjectcounterculturepl
dc.subjecthippiespl
dc.titleNew Journalism as a Window onto the 1960s Counterculturepl
dc.typeBookpl
dc.description.referencesDavidson, Sara. Loose Change, London: Fontana, 1978.pl
dc.description.referencesDidion, Joan. Slouching Towards Bethlehem. London: Flamingo, 2001.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. Goldstein’s Greatest Hits, New York: Tower Publications, 1970.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. (a) Reporting the Counterculture, Boston: Unwin Hyman, 1989.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. (b) “The Psychedelic Psell”, The Village Voice, 1967 in Richard Goldstein, Goldstein’s Greatest Hits, New York: Tower Publications, 1970, 127-132.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. (c) “Catcher in the Haight”, 1967, in Richard Goldstein, Reporting the Counterculture, Boston: Unwin Hyman, 1989, 95-100.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. (d) “San Francisco Bray”, 1967, in Richard Goldstein, Reporting the Counterculture, Boston: Unwin Hyman, 1989, 53-58.pl
dc.description.referencesGoldstein, Richard. (e) “Love: A Groovy Idea While He Lasted”, Village Voice, 1967, in Richard Goldstein, Goldstein’s Greatest Hits, New York: Tower Publications, 1970, 167-170.pl
dc.description.referencesMailer, Norman. The Armies of The Night. History as a Novel. The Novel as History, New York: Plume, 1994.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. (a) Hell’s Angels, London: Penguin Books, 1967.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. Fear and Loathing in Las Vegas, New York: Second Vintage Books Edition, 1998.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. “The Hashbury Is the Capital of the Hippies”, The New York Times Magazine, May 14, 1967 in James F. Fixx ed., Drugs. The Great Contemporary Issues, New York, The New York Times, 1971, 674-688.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. “The Hippies”, 1968 Collier’s Encyclopedia Yearbook: Covering the Year 1967. article on-line available from http://www.lovehaight.org/history/counterculture.html. Accessed: August 2, 2011.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. “Why Boys Will Be Girls”, Pageant, Aug. 1967, 94-101.pl
dc.description.referencesVon Hoffman, Nicholas. We Are The People Our Parents Warned Us Against, Chicago: Ivan R. Dee, 1968.pl
dc.description.referencesWolfe, Tom. The Electric Kool-Aid Acid Test, London: Black Swan, 1993.pl
dc.description.referencesWolfe, Tom. “The ‘Me’ Decade and the Third Great Awakening”, New York Magazine (August 23, 1976). article on-line available from http://nymag.com/news/features/45938/. Accessed: May 30, 2015.pl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich, Lucyna, ed. W kanonie prozy amerykańskiej. Od Poego do McCarthy’ego, Warszawa: Academica, 2011.pl
dc.description.referencesAssmann, Aleida. Introduction to Cultural Studies: Topics, Concepts, Issues. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012.pl
dc.description.referencesBanco, Lindsey Michael. “Trafficking Trips: Drugs and the AntiTourist Novels of Hunter S. Thompson and Alex Garland”, Studies in Travel Writing, September, Vol. 11, No. 2, 2007, 127-153.pl
dc.description.referencesBawer, Bruce. “Didion’s Dreamwork”, Hudson Review, Spring 2007. Vol. 60. Issue 1, 85-103.pl
dc.description.referencesBingham, June. “The Intelligent Square’s Guide to Hippieland”, September 24, 1967, New York Times, in James F. Fixx, ed., Drugs. The Great Contemporary Issues, New York: The New York Times, 1971, 25-81.pl
dc.description.referencesBird, Caroline. “Born 1930: The Unlost Generation”, Harper’s Bazaar, February 1957, 104-107, 174-175.pl
dc.description.referencesBrannigan, John. New Historicism and Cultural Materialism, Basingstoke: Macmillan Press, 1998.pl
dc.description.referencesBrannstein, Peter and Michael William Doyle. Imagine Nation: The American Counterculture of the 60s and 70s, New York; London: Routledge, 2002.pl
dc.description.referencesBreslin, Jimmy. “Digging JFK Grave Was His Honor”, The New York Herald Tribune, November 26, 1963.pl
dc.description.referencesBurszta, Wojciech J., Mariusz Czubaj and Marcin Rychlewski, eds. Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Warszawa: Academica, 2005.pl
dc.description.referencesBurszta, Wojciech J. „Kontrkultura – mit zdegradowany?” in Wojciech J. Burszta, Mariusz Czubaj, Marcin Rychlewski, eds., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Warszawa: Academica, 2005, 218-222.pl
dc.description.referencesCarroll, Jean E. Hunter: The Strange and Savage Life of Hunter S. Thompson, New York: A Plume Book, 1993.pl
dc.description.referencesCasale, Anthony M. and Philip Lerman. Where Have All The Flowers Gone?, Kansas City: A Universal Press Syndicate Company, 1989.pl
dc.description.referencesCohn, Norman. The Pursuit of the Millennium, London: Secker and Warburg, 1957.pl
dc.description.referencesCurrent, Richard N.; Frank Friedel; T. Harry Williams and Alan Brinkley. American History: A Survey, seventh edition, New York: Alfred A. Knopf, 1987.pl
dc.description.referencesDeKoven, Marianne. Utopia Limited. The Sixties and the Emergence of the Postmodern, Durham: Duke University Press, 2004.pl
dc.description.referencesDemiańczuk, Jakub. „Lęk i odraza w Ameryce”, Dziennik Nr 150, June 26, 2008, 20.pl
dc.description.referencesDennis, Everette E. and William L. Rivers. Other Voices. The New Journalism in America, San Francisco, Canfield Press, 1974.pl
dc.description.referencesDickens, Charles. A Tale of Two Cities, London: Grant Richards, 1903.pl
dc.description.referencesDidion, Joan. “Why I Write”, New York Times Magazine, December 5, 1979. article on-line available from: http://www.idiom.com/~rick/html/why_i_write.htm. Accessed: Feb. 20, 2010.pl
dc.description.referencesDobkin De Rios, Marlene. Hallucinogens: Cross-Cultural Perspectives, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1984.pl
dc.description.referencesDu Bois, William Edward Burghardt. “The Conservation of Races”, in Wilson J. Moses, The Golden Age of Black Nationalism, 1850-1925, Hamden, Conn.: Archon, 1978, 134.pl
dc.description.referencesDurczak, Jerzy. Contemporary American Nonfiction, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 1988.pl
dc.description.referencesDurczak, Jerzy. „Nowe dziennikarstwo” in A.Salska, ed., Historia literatury amerykańskiej XX wieku, vol. 2, Kraków: Universitas, 2003, 329-336.pl
dc.description.referencesDurczak, Jerzy. „Beatnicy” in A.Salska, ed., Historia literatury amerykańskiej XX wieku, vol. 2, Kraków: Universitas, 2003, 53-65.pl
dc.description.referencesEchols, Alice. Shaky Ground. The 60s and Its Aftershocks, New York: Columbia University Press, 2002.pl
dc.description.referencesEliade, Mircea. The Two And The One, translated by J. M. Cohen, London: Harvill Press, 1965.pl
dc.description.referencesEstellachild, Vivian. “Hippie Communes”, Women: A Journal of Liberation 2, no. 2, 1970.pl
dc.description.referencesEvans, Elizabeth. “The Prince of Gonzo” in William McKeen, Hunter S. Thompson, Boston: Twayne Publishers, 1991. article on-line available from: Literature Resource Center. Gale. NEW YORK PUBLIC LIBRARY http://go.galegroup.com/ps/start.do?p=LitRC&u+nypl, 29-39.pl
dc.description.referencesFarber, David. “The Intoxicated State/Illegal Nation. Drugs in the Sixties Counterculture” in P. Brannstein, M.W. Doyle, Imagine Nation: The American Counterculture of the 60s and 70s, New York; London: Routledge, 2002, 17-40.pl
dc.description.referencesFarber, David and Beth Bailey. The Columbia Guide to America in the 1960s, New York: Columbia University Press, 2001.pl
dc.description.referencesFixx, James F., ed. Drugs. The Great Contemporary Issues, New York: The New York Times, 1971.pl
dc.description.referencesFrank, Thomas. The Conquest of Cool: Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism, Chicago: University Of Chicago Press, 1997.pl
dc.description.referencesGair, Christopher. The American Counterculture, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.pl
dc.description.referencesGates, David. “Some Kind of Journalist”, Columbia Journalism Review, September/October 2008, 58-60.pl
dc.description.referencesGitlin, Todd. The Sixties. Years of Hope, Days of Rage, New York: Bantam Books, 1993.pl
dc.description.referencesGilmore, Mikal. “The Last Outlaw”, Rolling Stone, March 24, 2005, Issue 970, 44-47.pl
dc.description.referencesGinsberg, Allen. “Howl”, Collected poems 1947-1980, Great Britain: Viking Press, 1984, 134-140.pl
dc.description.references“Gonzo”, Collins English Dictionary, 10th edition, Glasgow: Harper Collins, 2009, 49.pl
dc.description.references“Gonzo”, Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, Deluxe Edition, Springfield, Massachusetts: Merriam-Webster, Incorporated, 1998, 791.pl
dc.description.referencesGreen, James. “Gonzo”, Journal of Popular Culture, Vol 9:1, Summer, 1975, 204-210.pl
dc.description.referencesGreen, Jonathan. All Dressed Up. The Sixties and the Counterculture, London: Pimlico, 1999.pl
dc.description.referencesGreene, John Robert. America in the Sixties, Syracuse: Syracuse University Press, 2010.pl
dc.description.referencesGrinspoon, Lester and James B. Bakalar. Psychedelic Drugs Reconsidered, New York: Basic Books, 1979.pl
dc.description.referencesGrinspoon Lester and Peter Hedblom. The Speed Culture: Amphetamine Use and Abuse in America, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1975.pl
dc.description.referencesGrunenberg, Christopher and Jonathan Harris. Summer of Love. Psychedelic Art, Social Crisis and Counterculture in the 60s, Cambridge: Liverpool University Press, 2005.pl
dc.description.referencesHellman, John. Fables of Fact, Urbana; London: University of Illinois Press, 1981.pl
dc.description.referencesHentoff, Nat. “Behold The New Journalism–It’s Coming After You”, Evergreen Review, July 1968, 49-53.pl
dc.description.referencesHofmann, Albert. LSD – My Problem Child, book on-line available from: http://www.erowid.org/library/books_online/lsd_my_problem_child/index.shtml. Accessed: May 7, 2011.pl
dc.description.referencesHollowell, John. Fact & Fiction. The New Journalism and the Nonfiction Novel, Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1977.pl
dc.description.referencesHomberger, Eric. ”John Gregory Dunne”, The Guardian, 2 January 2004, article on-line available from: http://www.guardian.co.uk/news/2004/jan/02/guardianobituaries.booksobituaries Accessed: Feb. 7, 2012.pl
dc.description.referencesHopkins, Jerry. The Hippie Papers, Toronto: Signet, 1968.pl
dc.description.referencesHorowitz, David, Michael P. Lerner and David Pyes, eds. Counterculture and Revolution, New York: Random House, 1972.pl
dc.description.referencesHough 3rd, George A. “How “New”?”, Journal of Popular Culture, Vol 9:1, Summer 1975, 114-121.pl
dc.description.referencesInciardi, James A. Youth, Drugs, and Street Crime, In Chemical Dependence. Patterns, Costs and Consequences, Athens, Ohio: Ohio University Press, 1987.pl
dc.description.referencesIssitt, Mikah L. Hippies. A Guide to an American Subculture, Santa Barbara: Greenwood Press, 2009.pl
dc.description.referencesJankowski, Kazimierz. Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, 2003.pl
dc.description.referencesJohnson, Michael L. The New Journalism. The Underground Press, the Artists of Nonfiction, and Changes in the Established Media, Lawrence: The University Press of Kansas, 1971.pl
dc.description.referencesKallan, Richard A. “Entrance”, Journal of Popular Culture, Vol 9:1, Summer 1975, 106-111.pl
dc.description.referencesKaplan, Fred. 1959. The Year Everything Changed, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2009.pl
dc.description.referencesKapralov, Yuri. Once There Was a Village, New York: Akashic Books, 1974.pl
dc.description.referencesKaul, A. J. “Richard Goldstein”, American Literary Journalists, 1945-1995: First Series. ed. Arthur J Kaul. Detroit: Gale Research, 1997. Dictionary of Literary Biography Vol. 185. Literature Resource Center. Accessed: Nov. 29, 2010.pl
dc.description.referencesKerouac, Jack. On the Road, London: Penguin Books, 1991.pl
dc.description.referencesKimball, Roger. The Long March. How the Cultural Revolution of the 1960s Changed America, San Francisco: Encounter Books, 2000.pl
dc.description.referencesKuligowski, Waldemar. „Płeć kontrkultury” in Wojciech J. Burszta, Mariusz Czubaj, Marcin Rychlewski, eds., Kontrkultura. Conam z tamtych lat?, Warszawa: Academica, 2005, 79-92.pl
dc.description.referencesLabin, Suzanne. Hippies, Drugs and Promiscuity, New Rochelle, N.Y.: Arlington House, 1972.pl
dc.description.referencesLeary, Timothy, et. al. The Psychedelic Experience, New Hyde Park, N.Y.: University Books, 1964.pl
dc.description.referencesLee, Martin and Bruce Shlain. Acid Dreams: The Complete Social History of LSD: The CIA, the Sixties and Beyond, New York: Grove Press, 1985.pl
dc.description.referencesLeech, Kenneth. Youthquake. The growth of a counterculture through two decades, London: Sheldon Press, 1973.pl
dc.description.referencesLindberg, Ulf, et al. Rock Criticism from the Beginning: amusers, bruisers and cool-headed cruisers, New York: Peter Lang, 2005.pl
dc.description.referencesLukas, J. Anthony. “The Life and Death of a Hippie”, Esquire, May 1968, 106-178.pl
dc.description.referencesLukas, J. Anthony. “The Prince of Gonzo” in Richard Pollack et.al., Stop The Presses, I Want to Get Off, New York: Random House, 1975, 183-186.pl
dc.description.referencesMacFarlane, Scott. The Hippie Narrative. A Literary Perspective on the Counterculture, Jefferson: McFarland & Company, inc., Publishers, 2007.pl
dc.description.referencesMailer, Norman. Advertisements for Myself, London: A. Deutsch, 1961.pl
dc.description.referencesMatusow, Allen J. The Unraveling of America, New York: Harper& Row, 1984.pl
dc.description.referencesMcEneaney, Kevin T. Tom Wolfe’s America. Heroes, Pranksters, and Fools, Westport: Praeger, 2009.pl
dc.description.referencesMcKeen, William. Outlaw Journalist. The Life and Times of Hunter S. Thompson, New York: W.W. Norton & Company, 2008.pl
dc.description.referencesMcKeen, William. Tom Wolfe, New York: Twayne Publishers, 1995.pl
dc.description.referencesMcWilliams, John C. The 1960s Cultural Revolution, Westport: Greenwood Press, 2000.pl
dc.description.referencesMelville, Keith. Communes in the Counter Culture, New York: William Morrow & Company, 1972.pl
dc.description.referencesMenand, Louis. “Life in the Stone Age”, in Deborah A. Schmitt,ed., Contemporary Literary Criticism, Vol. 104, Detroit, 1988, 38-44.pl
dc.description.referencesMiles, Barry. Hippie. New York, London: Sterling, 2004.pl
dc.description.referencesMiller, Timothy. The Hippies and American Values, Knoxville: The University of Tennessee Press, 1991.pl
dc.description.referencesMitgang, Herbert. ”The Art of Insult Is Back, Gonzo Style”, New York Times, 11 August 1988, C23.pl
dc.description.referencesMorgan, Edward P. What Really Happened to the 1960s. How Mass Media Culture Failed American Democracy, Lawrence, Kansas: University Press of Kansas, 2010.pl
dc.description.referencesMosser, Jason. “What’s Gonzo about Gonzo Journalism?”, Literary Journalism Studies, Fear and Loathing in Las Vegas +40: a special issue, Vol. 4, No 1, Spring 2012, 85-90.pl
dc.description.referencesNobelprize.org, “Bob Dylan – Nobel Lecture”, available from: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2016/dylan-lecture.html, Accessed: Nov. 10, 2017.pl
dc.description.referencesOrliński, Wojciech. „Naćpany idealista w Las Vegas”, Gazeta Wyborcza, June 24, 2008, K17.pl
dc.description.referencesOthitis, Christine. “The Beginnings and Concept of Gonzo Journalism”, 1994, article on-line available from: http://www.mahalo.com/Gonzo_Journalism, Accessed: Nov. 21, 2011.pl
dc.description.referencesPalmer, Cynthia and Michael Horowitz, eds. Sisters of the Extreme. Women Writing on the Drug Experience, Rochester, Vermont: Park Street Press, 2000.pl
dc.description.referencesParsons, Talcott. The Social System, London: Routlege & Kegan Paul Ltd, 1991.pl
dc.description.referencesParyż, Marek. „Dziennikarstwo wyjęte spod prawa: Huntera S. Thompsona szaleńcza podróż de serca amerykańskiego snu” in Lucyna Aleksandrowicz-Pędich, ed., W kanonie prozy amerykańskiej. Od Poego do McCarthy’ego, Warszawa: Academica, 2011, 165-180.pl
dc.description.referencesPeck, Abe. Uncovering the Sixties, New York: Pantheon, 1985.pl
dc.description.referencesPerlmutter, Emanuel. “Girl, Youth Slain In ‘Village’ Cellar”, The New York Times, October 9, 1967 in James F. Fixx, ed., Drugs. The Great Contemporary Issues, New York: The New York Times, 1971, 660-673.pl
dc.description.referencesPerry, Charles. The Haight – Ashbury, New York: Wenner Books, 2005.pl
dc.description.referencesPerry, Paul. On the Bus. The Complete Guide to the Legendary Trip of Ken Kesey and The Merry Pranksters and the Birth of the Counterculture, New York: Thunder’s Mouth Press, 1990.pl
dc.description.referencesPichaske, David. A Generation In Motion. Popular Music And Culture in The Sixties, Granite Falls, Minn.: Ellis Press, 1989.pl
dc.description.referencesPlant, Sadie. Writing On Drugs, New York: Picador, 2001.pl
dc.description.referencesPollack, Richard, et. al. Stop The Presses, I Want to Get Off, New York: Random House, 1975.pl
dc.description.referencesRadford, Jean. Norman Mailer: a critical study, London: Macmillan, 1975.pl
dc.description.referencesReich, Charles A. The Greening of America, New York: Bantam Books, 1971.pl
dc.description.referencesRobbins, Tom. Wild Ducks Flying Backward, New York: Bantam Books, 2005.pl
dc.description.referencesRoszak, Theodore. From Satori to Sillicon Valley, San Francisco: Don't Call It Frisco Press, 1986.pl
dc.description.referencesRoszak, Theodore. The Making of a Counter Culture. Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition, Berkeley: University of California Press, 1995.pl
dc.description.referencesRoth, Philip. American Pastoral, Kindle Edition, 2013.pl
dc.description.referencesRoth, Philip. Reading Myself and Others, London: Cape, 1975.pl
dc.description.referencesRussel, Jennifer M. ““A Savage Place!” Hunter S. Thompson and His Pleasure Dome”, Literary Journalism Studies, Fear and Loathing in Las Vegas +40: a special issue, Vol. 4, No 1, Spring 2012, 37-50.pl
dc.description.referencesSalska, Agnieszka, ed. Historia literatury amerykańskiej XX wieku, vol. 2, Kraków: Universitas, 2003.pl
dc.description.referencesSchmitt, Deborah A., ed. Contemporary Literary Criticism, Vol. 104, Detroit, 1988.pl
dc.description.referencesShafer, Jack. “The Tripster in Wolfe’s Clothing”, Columbia Journalism Review, March/April 2006, 54-57.pl
dc.description.referencesShapiro, Harry. Waiting For The Man. The Story Of Drugs And Popular Music, London: Helter Skelter Publishing, 2003.pl
dc.description.referencesSickles, Robert C. “A Countercultural Gatsby: Hunter S. Thompson’s Fear and Loathing In Las Vegas, the Death of the American Dream and the Rise of Las Vegas, USA”, Popular Culture Review, Vol. 11, 2000, 61-74.pl
dc.description.referencesSims, Norman. True Stories. A Century of Literary Journalism, Evanston: Northwestern University Press, 2007.pl
dc.description.referencesSingleton, Carl, ed. The Sixties in America Vol I, Pasadena: Salem Press, 1999.pl
dc.description.referencesStevens, Jay. Storming Heaven. LSD and The American Dream, New York: Harper & Row, 1988.pl
dc.description.referencesSnyder, Gary. “Buddhist Anarchism”, Journal for the Protection of All Beings #1, City Lights, 1961.pl
dc.description.referencesSzczerba, Jacek. „Dziennikarze z Karaibów”, Gazeta Wyborcza, Dec. 31, 2011, article on-line available from: http://wyborcza.pl/1,75475,10893724,Dziennikarze_z_Karaibow.html. Accessed: Jan. 1, 2012.pl
dc.description.referencesTalese, Gay. “Joe Louis: The King as a Middle-Aged Man”, Esquire, June 1962.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. Fear and Loathing on the Campaign Trail ’72, London: Flamingo, 1973.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. The Great Shark Hunt, London: Picador, 1980.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. “The Kentucky Derby is Decadent and Depraved”, Scanlan's Monthly, vol. 1, no. 4, June 1970.pl
dc.description.referencesThompson, Hunter S. “There were no rules, fear was unknown, and sleep was out of the question”, foreword in Paul Perry, On The Bus. The Complete Guide to the Legendary Trip of Ken Kesey and the Merry Pranksters and the Birth of the Counterculture, New York: Thunder’s Mouth Press, 1990, xv-xvi.pl
dc.description.referencesTorgoff, Martin. Can’t Find My Way Home: America in the Great Stoned Age 1945-2000, New York: Simon & Schuster Paperbacks, 2005.pl
dc.description.referencesTytell, John. Naked Angels. The Lives and Literature of the Beat Generation, New York: McGraw-Hill, 1976.pl
dc.description.referencesUsher Henderson, Katherine. Joan Didion, New York: Ungar, 1981.pl
dc.description.referencesVan Meter, Jonathan. “When Everything Changes”, New York Books, October 7, 2005. article on-line available from: http://nymag.com/nymetro/arts/books/14633/. Accessed: Dec. 7, 2010.pl
dc.description.referencesWatson, Steven. The Birth of the Beat Generation, New York: Pantheon Books, 1998.pl
dc.description.referencesWeber, Ronald. The Literature of Fact: Literary Nonfiction in American Writing, Athens, Ohio: Ohio University Press, 1980.pl
dc.description.referencesWeinberg, Arthur and Lila. The Muckrakers, Urbana: University of Illinois Press, 2001.pl
dc.description.referencesWeingarten, Marc. The Gang That Wouldn’t Write Straight, New York: Three Rivers Press, 2005.pl
dc.description.referencesWhelan, Brent. “Furthur: Reflections on Counter-Culture and the Postmodern”, Cultural Critique, Number 11, Winter 1988-89, 63-86.pl
dc.description.referencesWhitmer, Peter O. When the Going Gets Weird: The Twisted Life and Times of Hunter S. Thompson: a very unauthorized biography, New York: Hyperion, 1993.pl
dc.description.referencesWhitmer, Peter O. and Bruce VanWyngarden. Aquarius Revisited, New York: Macmillan, 1987.pl
dc.description.referencesWillis, Paul E. Profane Culture, London: Routlege & Kegan Paul, 1978.pl
dc.description.referencesWinchell, Mark Royden. "Joan Didion" in James R. Giles and Wanda H. Giles, eds., American Novelists Since World War II: Fifth Series, Detroit: Gale Research, 1996. Accessed: Nov. 29, 2010.pl
dc.description.referencesWolfe, Tom. The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline Baby, London: Picador, 1966.pl
dc.description.referencesWolfe, Tom. The New Journalism, London: Picador, 1975.pl
dc.description.referencesYardley, Jonathan. “The Sixties Revival: Echoes from an Empty Decade,” Washington Post, July 24, 1987, C2.pl
dc.description.referencesYablonsky, Lewis. The Hippie Trip, San Jose: toExcel, 2000.pl
dc.description.referencesYinger, John Milton. “Contraculture and Subculture,” American Sociological Review 25(1960), 625-635.pl
dc.description.referencesZimmerman, Nadya. Counterculture Kaleidoscope: musical and cultural perspectives on late sixties San Francisco, Ann Arbor, Mich.: University of Michigan Press, 2008.pl
dc.description.referencesŻulczyk, Jakub. „W poszukiwaniu amerykańskiego snu”, introduction to Hunter S. Thompson, Lęk i odraza w Las Vegas, translated by Marcin Wróbel, Maciej Potulny, Warszawa: Niebieska Studnia, 2008, 257-270.pl
dc.description.referencesGibney, Alex (director). Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson, USA: Magnolia Home Entertainment, 2008.pl
dc.description.referencesDylan, Bob. “Mr. Tambourine Man”, Bringing It All Back Home, 1965. Lyrics available from: http://www.bobdylan.com/songs/mr-tambourine-man. Accessed: Jan. 3, 2012.pl
dc.description.referencesJefferson Airplane. “White Rabbit”, Surrealistic Pillow, 1967. Lyrics available from: http://www.metrolyrics.com/white-rabbitlyrics-jefferson-airplane.html. Accessed: Jan. 3, 2012.pl
dc.description.referencesJefferson Airplane. “Let’s Get Together”, Jefferson Airplane Takes Off, 1966. Lyrics available from: http://www.lyricsfreak.com/ j/jefferson+airplane/lets+get+together_20244570.html. Accessed: Jan. 3, 2012.pl
dc.description.referencesMcLean, Don. “American Pie”, American Pie, 1971. Lyrics available from: http://www.lyrics007.com/Don%20McLean%20Lyrics/American%20Pie%20Lyrics.html. Accessed: Jan. 3, 2012.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
DRUK Karczewska A. M., New Journalism as a window onto the 1960s counterculture.pdf1,79 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons