REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6437
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTomczak, Anna-
dc.date.accessioned2018-03-29T10:19:46Z-
dc.date.available2018-03-29T10:19:46Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 10, 2017, s. 137-154pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6437-
dc.description.abstractThe article argues that Lytton Strachey’s Eminent Victorians (1918) exemplifies the use of modernist irony, as defined by AlanWilde in Horizons of Assent: Modernism, Postmodernism, and the Ironic Imagination (1981). The Polish translation of Strachey’s book, which includes only two of the four original essays, while losing the ironic undertones of the title in Ludzie epoki Wiktorii, keeps some significant characteristics discussed by Wilde, such as disjunction, paradox and parataxis. Strachey’s disjunctive irony, his awareness of life’s incongruities and disparities, his perspective of distance and detachment, as well as his employment of narrative techniques suggesting discontinuity, fleeting impression and subjectivity – all lie at the root of the new form of biography as a genre.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmodernist ironypl
dc.subjectdisjunctive ironypl
dc.subjectbiographypl
dc.subjectEminent Victorianspl
dc.subjectLytton Stracheypl
dc.subjectmodernismpl
dc.subjectAlan Wildepl
dc.titleIronia modernistyczna i nowy rodzaj biografii: Ludzie epoki Wiktorii Lyttona Stracheyapl
dc.title.alternativeModernist Irony and a New Type of Biography: Eminent Victorians by Lytton Stracheypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2017.10.09-
dc.description.Emailatomczak@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Maria Tomczak, dr hab., adiunkt w Instytucie Neofilologii Uniwersytetu w Białymstoku, jest autorką książek Reading Class: Nonverbal Communication as a Reflection of Middle Class Attitudes and Behaviours in Selected Novels of Iris Murdoch (2009) oraz Cultural Memory and Food: South Asian Diasporic Fiction (2012).pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAllemann Beda, O ironii jako o kategorii literackiej, przeł. M. Dramińska-Joczowa, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 17–41.pl
dc.description.referencesAdamczyk-Garbowska Monika, Polskie tłumaczenia angielskiej literatury dziecięcej. Problemy krytyki przekładu, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1988.pl
dc.description.referencesAltick Richard D., Eminent Victorianism. What Lytton Strachey Hath Wrought, „The American Scholar” 1995, vol. 64, no 1 (Winter), s. 81–89.pl
dc.description.referencesBarbe Katherina, Irony in Context, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 1995.pl
dc.description.referencesBov´e Paul A., Modern Irony and the Ironic Imagination, „Contemporary Literature” 1982, vol. 23, issue 2 (Spring), s. 244–254.pl
dc.description.referencesDane Joseph A., The Critical Mythology of Irony, Athens and London: U. of Georgia Press, 2011.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał, Ironia jako akt komunikacyjny, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 5–16.pl
dc.description.referencesHamilton Nigel, Biography. A Brief History. Cambridge, Ma. and London: Harvard UP, 2007.pl
dc.description.referencesHaan de Binne, Renders Hans, Towards Traditions and Nations, w: Theoretical Discussions of Biography: Approaches from History, Microhistory and Life Writing, eds. B. de Haan, Binnee, H. Renders, Leiden: Brill, 2014, s. 11–23.pl
dc.description.referencesHooper Brad, Another Look At: Lytton Strachey’s „Eminent Victorians”, „Booklist” 2011, vol. 107, issue 19/20, s. 28.pl
dc.description.referencesHoughton Walter, The Victorian Frame of Mind, 1830–1870, New Haven and London: Yale University Press, 1985.pl
dc.description.referencesHutcheon Linda, Irony’s Edge: The Theory and Politics of Irony, London and New York: Routledge, 1995.pl
dc.description.referencesHutcheon Linda, „Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym”, przeł. K. Górska, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 165–190.pl
dc.description.referencesKerbrat-Orecchiani Catherine, Ironia jako trop, przeł. M. Dramińska-Joczowa, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 109–143.pl
dc.description.referencesKorwin-Piotrowska Dorota, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.pl
dc.description.referencesŁaguna Piotr, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984.pl
dc.description.referencesMay Brian, TheModernist as Pragmatist: E.M. Forster and the Fate of Liberalism, Columbia and London: Univ. of Missouri Press, 1997.pl
dc.description.referencesMcCrum Robert, „Eminent Victorians”, „Guardian”, 16 stycznia 2017.pl
dc.description.referencesMelbye David, Irony in the Twilight Zone: How the Series Critiqued Postwar American Culture, Lanham: Rowman and Littlefield, 2016.pl
dc.description.referencesMiller Tyrus, Late Modernism: Politics, Fiction, and the Arts between the World Wars, Berkeley–Los Angeles–London: U. of California Press, 1999.pl
dc.description.referencesMitosek Zofia, Co z tą ironią?, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2013.pl
dc.description.referencesMuecke D. S., Ironia: podstawowe klasyfikacje, przeł. G. Cendrowska, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 43–74.pl
dc.description.referencesPaxman Jeremy, Empire, London: Penguin Books, 2011.pl
dc.description.referencesReviron-Pi´egay Floriane, The Age of Outrage: Eminent Victorians: Outrageous Strachey? The Indecent Exposure of Victorian Characters and Mores, „´Etudes britanniques contemporaines” 2013, nr 45, https://ebc.revues.org/638, DOI: 10.4000/ebc.638.pl
dc.description.referencesRodriguez Rosique Susana, The power of inversion. Irony, from utterance to discourse, w: Irony and Humour. From Pragmatics to Discourse, eds. L.R. Gurillo, M. Bel´en Alvaro Ortega, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2013, s. 17–38.pl
dc.description.referencesSkidelsky Robert, Only Connect: Biography and Truth, w: The Troubled Face of Biography, ed. E. Homberger, J. Charmley, New York: Macmillan, 1988, s. 1–16.pl
dc.description.referencesSperber Dan, DeirdreWilson, Ironia a rozróżnienie między użyciem a przywołaniem, przeł. M. B. Fedewicz, w: Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2002, s. 75–108.pl
dc.description.referencesStamirowska Krystyna, Bloomsbury i Virginia Woolf, w: Grupa Bloomsbury. Brytyjska bohema kręgu Virginii Woolf, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2010, s. 23–31.pl
dc.description.referencesStorrm William, Irony and the Modern Theatre, Cambridge: CUP, 2011.pl
dc.description.referencesStrachey Lytton, Eminent Victorians, New York: Garden City, 1918.pl
dc.description.referencesStrachey Lytton, Ludzie epoki Wiktorii. Florence Nightingale. Generał Gordon, przeł. A. Pański, Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, 1938.pl
dc.description.referencesTekcan Rana, The Biographer and the Subject: A Study of Biographical Distance, Stuttgart: ibidem–Verlag/ibidem Press, 2014.pl
dc.description.referencesWalczuk Anna, Irony as a Mode of Perception and Principle of Ordering Reality in the Novels of Muriel Spark, Kraków: Universitas, 2005.pl
dc.description.referencesWalter James, The Solace of Doubt? Biographical Methodology after the Short Twentieth Century, w: Theoretical Discussions of Biography: Approaches from History, Microhistory and Life Writing, eds. B. de Haan, Binnee, H. Renders, Leiden: Brill, 2014, s. 43–58.pl
dc.description.referencesWilde Alan, Modernism and the Aesthetic of Crisis, „Contemporary Literature” 1979, vol. 20, issue 1, s. 13–50.pl
dc.description.referencesWilde Alan, Horizons of Assent: Modernism, Postmodernism, and the Ironic Imagination, Baltimore: Johns Hopkins U. Press, 1987.pl
dc.description.number10
dc.description.firstpage137pl
dc.description.lastpage154pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2017, nr 10

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_10_2017_A.Tomczak_Ironia_modernistyczna_i_nowy_rodzaj_biografii.pdf188,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)