REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6122
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2018-01-02T09:20:46Z-
dc.date.available2018-01-02T09:20:46Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/2, 2017, s. 177-190pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6122-
dc.description.abstractThis article analyzes the elements of the personal sensibility and miraculous religiosity of two twentieth-century Polish visionaries, Servant of God Rozalia Celakówna and Sr. Wanda Boniszewska. The analysis is broken down into three sections. The first section elaborates on the concept of miraculous religiosity, which Polish sociologists and ethnologists of religion define as openness to any kind of miraculous occurrence. The second section provides brief biographies of Rozalia Celakówna (1901-1944) and Sr. Wanda Boniszewska (1907-2003). The third section describes the miraculous events (revelations, stigmata, proven prophecies) that occurred in the lives of both visionaries. The conclusion demonstrates how both visionaries manifested elements of miraculous sensibility; however, because both women avoided spectacular miracles and focused on their relationship with Christ (and not Mary), they definitely surpassed the scope of this research.pl
dc.description.abstractArtykuł analizuje elementy indywidulanej wrażliwości, religijności mirakularnej polskich XX-wiecznych wizjonerek – Sługi Bożej Rozalii Celakówny i s. Wandy Boniszewskiej. Tekst składa się z trzech części. W pierwszej, przedstawiona jest koncepcja religijności mirakularnej, wypracowana przez polskich socjologów i etnologów religii, rozumiana jako otwarcie na wszelkiego rodzaju zdarzenia cudowne. W części drugiej, zostały krótko ukazane biografie bohaterek tekstu, tj. Rozalii Celakówny (1901-1944) i Wandy Boniszewskiej (1907-2003). W części trzeciej, opisano zdarzenia cudowne (objawienia, stygmaty, sprawdzone proroctwa), których doświadczyły w swym życiu Celakówna i Boniszewska. W podsumowaniu wykazano, że u obu wizjonerek występują elementy wrażliwości mirakularnej, ale poprzez unikanie spektakularnych cudów oraz skupianie się na relacji z Chrystusem, a nie Maryją, zdecydowanie tę perspektywę badawczą przekraczają.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectfemale religiositypl
dc.subjectmiraculous sensibilitypl
dc.subjectmiraclespl
dc.subjectprivate revelationspl
dc.subjectRozalia Celakównapl
dc.subjectWanda Boniszewskapl
dc.subjectreligijność kobietpl
dc.subjectwrażliwość mirakularnapl
dc.subjectreligijność mirakularnapl
dc.subjectcudapl
dc.subjectobjawienia prywatnepl
dc.titleThe Miraculous Sensibility of Two Twentieth-Century Polish Visionaries: Servant of God Rozalia Celakówna and Sr. Wanda Boniszewskapl
dc.title.alternativeElementy indywidualnej wrażliwości mirakularnej polskich XX-wiecznych wizjonerek – na przykładzie sługi bożej Rozalii Celakówny i siostry Wandy Boniszewskiejpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.2.11-
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMACIEJ KRZYWOSZ – dr, ur. 1972 r. w Białymstoku. Absolwent filozofii i religioznawstwa UJ, dr nauk humanistycznych – UJ 2007, założyciel oraz kierownik Pracowni Badań i Dokumentacji Zjawisk Mirakularnych w Polsce, działającej w ramach Instytutu Socjologii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku, a zajmującej się zbieraniem oraz udostępnianiem informacji o zjawiskach uznanych za cudowne w naszym kraju. Ostatnio opublikował książkę "Cuda w Polsce Ludowej. Studium przypadku prywatnego objawienia maryjnego w Zabłudowie”. Pełni funkcję przewodniczącego białostockiego oddziału Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBoniszewska, W. Dziennik duszy: Ukryta przed światem. Warsaw: Edycja Św. Pawła, 2016.pl
dc.description.referencesCelakówna, R. Rozalia Celakówna: Pisma. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2008.pl
dc.description.referencesCzachowski, H. “Współczesne objawienia maryjne–religijność ludowa pomiędzy magią a teologią.” Studia Etnologiczne i Antropologiczne 3 (1999): 201-210.pl
dc.description.referencesDamazyn, M. “Analiza źródeł,” in Dziennik duszy: Ukryta przed światem.” Warsaw: Edycja Św. Pawła, 2016, 15-45.pl
dc.description.referencesDobrzycki, Z., and S. Szafraniec. Wielkie wezwanie Serca Jezusa do Narodu Polskiego: Rozalia Celakówna i jej misja. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2007.pl
dc.description.referencesHemka, A., and J. Olędzki. “Wrażliwość mirakularna.” Polska Sztuka Ludowa, no. 1 (1990): 8-14.pl
dc.description.referencesOlędzki, J. “Świadomość mirakularna.” Polska Sztuka Ludowa, nr. 3 (1989): 147-157.pl
dc.description.referencesKubik, W. “Życie Służebnicy Bożej Rozalii Celakówny.” In Rozalia Celakówna: Pisma. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2008, 9-19.pl
dc.description.referencesKubik, W. Trudna droga: Rozalia Celakówna Apostołka Miłości objawionej w Sercu Jezusa. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2014.pl
dc.description.referencesKindziuk, M. “Nowa święta w Kościele?” Gość Niedzielny, nr. 15 (2008): 22-23.pl
dc.description.referencesNagel, B. Mistyczka z Jahówki: Doświadczenie nocy ciemnej w życiu duchowym Służebnicy Bożej Rozalii Celakówny. Cracow: Wydawnictwo Św. Stanisława BM, 2015.pl
dc.description.referencesPindel, R. Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie: Objawienia prywatne w świetle słowa Bożego. Cracow: Wydawnictwo M, 1998.pl
dc.description.referencesPryszmont, J. Ukryta stygmatyczka: Siostra Wanda Boniszewska, 1907-2003. Szczecinek: Fundacja Nasza Przyszlość 2003.pl
dc.description.referencesUrbański, S. Introduction to Dziennik duszy: Ukryta przed światem. Warsaw: Edycja Św. Pawła, 2016, 7-14.pl
dc.description.pages177-190pl
dc.description.volume16/2-
dc.description.firstpage177pl
dc.description.lastpage190pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)