REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6041
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2017-12-05T08:36:30Z-
dc.date.available2017-12-05T08:36:30Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-83-62357-89-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6041-
dc.description.abstract13 maja 1965 r. na łące pod Zabłudowem na Podlasiu, czternastoletniej Jadwidze Jakubowskiej objawiła się Matka Boska. Zdarzenie to, nazwane przez miejscową ludność cudem zabłudowskim, wywołało mnóstwo nieprzewidzialnych skutków na różnych poziomach życia społecznego. Od modlitw katolickich i prawosławnych pielgrzymów na miejscu objawienia aż do powołania przez ministra spraw wewnętrznych komisji, która miała wyjaśnić, dlaczego milicja użyła przemocy w stosunku do przybywających tam ludzi. Praca analizuje z perspektywy socjologicznej społeczne skutki objawienia takie jak: powstanie ruchu społecznego skupionego wokół cudu zabłudowskiego, konflikty w lokalnej społeczności oraz religijność przebywających do Zabłudowa pielgrzymów. Osobnej analizie został poddany stosunek Kościołów katolickiego i prawosławnego do objawienia oraz działania komunistycznej władzy, która starała się zlikwidować cud. Książka przedstawia objawienie z Zabłudowa na tle innych podobnych zdarzeń w Polsce Ludowej. Mimo narzuconej po drugiej wojnie światowej ateizacji, cuda i objawienia występowały niezwykle często w polskim maryjnym krajobrazie religijnym. Pracę kończy porównanie cudów z okresu komunistycznego, z tym które nastąpiły już po transformacji ustrojowej. Elementami tradycyjnymi są niechęć do zrywania z Kościołem katolickim, przekonanie o życiu w momencie przełomowym dla losów świata oraz zapowiedź nadchodzącej katastrofy. Z nowych fenomenów można wymienić: pojawiające się tematy konserwatywne, głównie w kwestiach posoborowych reform liturgii katolickiej, krytyka duchowieństwa oraz korzystanie z nowych mediów.pl
dc.description.abstractOn 13 May 1965, the Virgin Mary appeared to the 14 years girl – Jadwiga Jakubowska, on the meadow near a small town – Zabłudow in Podlasie. The apparition was called by the local population: a miracle of Zabłudów and caused a lot of unforeseen consequences on the different levels of social life. From the prayers of Catholics and Orthodox pilgrims on the site of the apparition to the appointment of the Special Commission by the Minister of Internal Affairs, in order to investigate why the Citizens’ Militia used brutal physical violence against the people arriving there. The book from, sociological perspective, examines the social effects of apparitions, such as the emergence of a social movement focused on the miracles, conflicts in the local community and the religiosity of pilgrims. A separate analysis has undergone the attitude of the Catholic and Orthodox Church to the apparition and the activity of communist authority wanted to eliminate the miracle of Zabłudów. This study presents the Zabłudów apparition in the background of other similar events in Polish People’s Republic. Despite imposed atheism after World War II, miracles and apparitions were extremely common in the Polish Marian religious landscape. The book ends with a comparison of the miracles of the communist period, with those that have taken place after the political transformation. The traditional elements are: the reluctance to separate from the Catholic Church, the conviction of life at the moment of the turning point for the future of the world and the announcement of the coming catastrophe. Among the new phenomena can be mentioned: appearing conservative topics, mainly in the post-Conciliar reforms of the Catholic liturgy, criticism of the clergy, and the use of new media.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Pamięci Narodowej. Oddział w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesOddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku;tom 32-
dc.subjectobjawienia maryjnepl
dc.subjectcudapl
dc.subjectcud zabłudowskipl
dc.subjectreligijność mirakularnapl
dc.subjectspołeczny ruch mirakularnypl
dc.subjectreligijność ludowapl
dc.subjectkult maryjnypl
dc.subjectPolska Rzeczpospolita Ludowapl
dc.subjectMarian apparitionspl
dc.subjectmiraclespl
dc.subjectmiracle of Zabłudówpl
dc.subjectmiracular religiositypl
dc.subjectapparitional social movementpl
dc.subjectpopular religiositypl
dc.subjectMarian devotionpl
dc.subjectPolish People’s Republicpl
dc.titleCuda w Polsce Ludowej. Studium przypadku prywatnego objawienia maryjnego w Zabłudowiepl
dc.title.alternativeMiracles in the Polish People’s Republic. A case study of the private Marian apparition in Zabłudówpl
dc.typeBookpl
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologicznypl
dc.description.referencesAmbroziewicz J., Apokalipsa, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesAmbroziewicz J., Mag A., Posłuchajże, wierny ludu, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesBudzyński S., Stygmatyczka Katarzyna Szymon. Ekstazy, wizje, orędzia, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesBusłowska A., Zabłudowski cud, „Z Zabłudowskiej Ziemi” 1999, nr 44.pl
dc.description.referencesDakowicz S., Nawiedzenie Cudownego Obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej Królowej Polski w parafii zabłudowskiej w dniu 14, 15 listopada 1959 roku, „Z Zabłudowskiej Ziemi 2002, nr 52.pl
dc.description.referencesDominik I., Cud pojawia się i znika, „Polityka” 2002, nr 51/52.pl
dc.description.referencesDziadul J., Cud mniemany. Zabrze: Co ludzie widzą na szybie?, „Polityka” 1997, nr 48.pl
dc.description.referencesGrodziński J., Tajemnice cudu, „Fakty i Myśli” 1966, nr 23.pl
dc.description.referencesHierzenberger G., Nedomansky O., Księga objawień maryjnych od I do XX w. „Przybywam uratować świat”, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesIskra Bożego Pokoju z Oławy, red. B. Pawlak, W. Moszkowski, Wrocław 1997.pl
dc.description.referencesIskra Bożego Pokoju z Oławy, cz. 2, red. B. Pawlak, W. Moszkowski, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesJeszcze o zabłudowskim „cudzie”. Groźba dla ludzkiego zdrowia, „Gazeta Białostocka”, 26–27 VI 1965.pl
dc.description.referencesKatarzyna Szymon stygmatyczka. Życie i świadectwa, red. T. Mickowski, Katowice–Kostuchna 2005.pl
dc.description.referencesKomunikat Państwowego Inspektoratu Sanitarnego dla pow. białostockiego, „Gazeta Białostocka”, 12 VII 1965.pl
dc.description.referencesKról R., Kunda T., Znak na słupskim Krzyżu, Komorów b.r.w.pl
dc.description.referencesLovell J., Cud się zdarzył, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesMarszałek K., Czas odległy a jednak bliski, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesMatus I., Ręcznik – przedmiot, symbol, sacrum, „Przegląd Prawosławny” 2006, nr 8.pl
dc.description.referencesMichaluk E., Legenda i rzeczywistość, „Zarzewie” 1965, nr 35.pl
dc.description.referencesMystkowska D., Cudowne miejsce, „Kurier Poranny”, 17 V 1996.pl
dc.description.referencesNesterowicz P., Cudowna, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesO.J.J., Rejestr wybranych wypowiedzi ludowych na temat „Cudu” na Nowolipkach, „Argumenty” 1959, nr 45.pl
dc.description.referencesOstrzeżenie Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, „Gazeta Białostocka”, 28 VI 1965.pl
dc.description.referencesPaulska A., Dudkiewicz W. (współprac.), Cud na Nowolipiu, „Nowe Państwo” 2003, nr 1.pl
dc.description.referencesPolak M. CSMA, Chrystus idący do ludzi, b.m.w., b.r.w.pl
dc.description.referencesRedliński E., Cud [w:] tegoż, Ja w nerwowej sprawie, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesRedliński E., Jakiś, „Kultura” [warszawska], 28 II 1971.pl
dc.description.referencesRedliński E., Zabłudowskie „cuda”, „Gazeta Białostocka”, 29 VI 1965.pl
dc.description.referencesRudnicki K., Cuda i objawienia w Polsce. Opis dwudziestu trzech fenomenalnych wydarzeń uznanych przez ogół za ponadnaturalne, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesRustecki W., Wieluński A., Cud w łasce milczenia, „Argumenty” 1965, nr 27.pl
dc.description.referencesRybiński J., Cud w Zabłudowie, „Panorama Północy” 1965, nr 29.pl
dc.description.referencesSporniak A., Paradoksy objawień prywatnych, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 16.pl
dc.description.referencesSypniewska K., Jawienia przy pomidorach, „Gazeta Wyborcza”, 29 V 1996.pl
dc.description.referencesSzczesiak E., Oni uzdrawiają. Reportaże z miejsc najgłośniejszych cudów w Polsce, b.m.w. 1998.pl
dc.description.referencesSzeląga Z., Ostatnie województwo, „Polityka” 1965, nr 50.pl
dc.description.referencesTak rodzą się mity, „Gazeta Białostocka”, 19–20 VI 1965.pl
dc.description.referencesTryfan B., Cud, „Nowa Wieś” 1965, nr 28.pl
dc.description.referencesUrban J., Cud pod Radzyminem, „Polityka” 1971, nr 36.pl
dc.description.referencesWIT, Zabłudowskie refleksje, „Gazeta Białostocka”, 24–25 VII 1965.pl
dc.description.referencesZielińska A., Zlikwidować cud, „Kurier Poranny”, 25–28 III 2005.pl
dc.description.referencesŻeromski A., Cud w Chełmku, „Argumenty” 1958, nr 23.pl
dc.description.referencesAltermatt U., Katolicyzm a nowoczesny świat, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesAutuchiewicz J., „Jakiś” reportaż Edwarda Redlińskiego, „Biuletyn IPN” 2008, nr 8–9.pl
dc.description.referencesBarnay S., Objawienia i widzenia Najświętszej Maryi Panny w średniowieczu [w:] Objawienia maryjne: drogi interpretacji, red. K. Pek MIC, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesBłachowski S., O sztucznych ekstazach i widzeniach, „Rocznik Psychiatryczny” 1938, z. 34/35.pl
dc.description.referencesBłachowski S., Borowiecki S., Epidemia Psychiczna w Słupi pod Środą. (Z psychologii i psychopatologii sugestii), „Rocznik Psychiatryczny” 1928, z. 8.pl
dc.description.referencesBouflet J., Historia cudów. Od średniowiecza do dziś, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBouflet J., Boutry P., Znak na niebie. Objawienia Matki Bożej, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesBukraba-Rylska I., Religijność ludowa i jej niemuzykalni krytycy, „Znak” 2008, nr 3.pl
dc.description.referencesBukraba-Rylska I., Socjologia wsi polskiej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesCarroll M.P., Dziewica z La Salette i Lourdes: kogo widziały dzieci?, „Nomos” 1994, nr 5/6.pl
dc.description.referencesCarroll M.P., Visions of the Virgin Mary: The Effect of Family Structures on Marian Apparitions, „Journal for the Scientific Study of Religion” 1983, No. 3.pl
dc.description.referencesCiupak E., Kult religijny i jego społeczne podłoże, Warszawa 1965.pl
dc.description.referencesCiupak E., Socjologia cudu i pielgrzymek (część pierwsza), „Euhemer. Przegląd Religioznawczy” 1964, nr 1.pl
dc.description.referencesCiupak E., Socjologia cudu i pielgrzymek (część druga), „Euhemer. Przegląd Religioznawczy” 1964, nr 2.pl
dc.description.referencesCo kryją teczki? O tajnych współpracownikach bezpieki z Andrzejem Chojnowskim, Grzegorzem Majchrzakiem, Zbigniewem Nawrockim i Tadeuszem Ruzikowskim rozmawia Władysław Bułhak, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2005, nr 3.pl
dc.description.referencesCoser L.A., Funkcje konfliktu społecznego, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesCzachowski H., Cuda, wizjonerzy i pielgrzymi. Studium religijności mirakularnej końca XX wieku w Polsce, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesCzachowski H., Współczesne objawienia maryjne – religijność ludowa pomiędzy magią a teologią, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 1999, t. 3.pl
dc.description.referencesCzarnowski S., Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego [w:] tegoż, Wybór pism socjologicznych, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesDatko A., Sanktuaria i pielgrzymki – pątnictwo w Polsce po 1945 roku [w:] Kościół i religijność Polaków 1945–1999, red. ks. W. Zdaniewicz SAC, T. Zembrzuski, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesDąbrowski W., Cud na Nowolipkach. Objawienie w kościele św. Augustyna w 1959 roku w Warszawie, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesEliade M., Święty obszar i sakralizacja świata [w:] tegoż, Sacrum, mit, historia, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesFoucault M., Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa–Wrocław 2000.pl
dc.description.referencesFoucault M., Porządek dyskursu, Gdańsk 2002.pl
dc.description.referencesGapiński B., Sacrum i codzienność. Prośby o modlitwę nadsyłane do Kalwarii Zebrzydowskiej w latach 1965–1979, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesGliński P., Polscy zieloni. Ruch społeczny w okresie przemian, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesHemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1.pl
dc.description.referencesHorsfall S., The Experience of Marian Apparitions and The Mary Cult, „The Social Science Journal” 2000, vol. 37, No. 3.pl
dc.description.referencesJastrząb M., Cuda podwarszawskie, „Więź” 1998, nr 12.pl
dc.description.referencesKaszowski M., Czy objawienia oławskie pochodzą od Boga (1), „Vox Domini” 1995, nr 8.pl
dc.description.referencesKaszowski M., Czy orędzia oławskie pochodzą od Boga (2), „Vox Domini” 1995, nr 9.pl
dc.description.referencesKobus J., ks. Tomaszewski M., Zarys dziejów parafii prawosławnej w Zabłudowie, b.m.w., b.r.w.pl
dc.description.referencesKomendant T., Władze dyskursu. Michel Foucault w poszukiwaniu siebie, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesKowalski P., Prośba do Pana Boga. Rzecz o gestach wotywnych, Opole 1994.pl
dc.description.referencesKracik J., Odwieczne kłopoty Kościoła z cudami, „Znak” 1996, nr 6.pl
dc.description.referencesKrzysztofiński M., Sychowicz K., W kręgu „Bizancjum”, „Aparat represji w Polsce Ludowej 1944–1989” 2008, nr 1.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., „Cud zabłudowski” w perspektywie socjologicznej [w:] Światopogląd: między transcendencją a codziennością, red. I. Borowik, H. Hoffmann, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Czego powinniśmy się wstydzić, a z czego możemy być dumni według współczesnych polskich „cudowiczów”? [w:] Prawda i fałsz. O polskiej chwale i wstydzie, red. W.K. Pessel, S. Zagórski, Łomża 2010.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Fides quaerens miraculum. Na styku mistyka i Kościoła [w:] W co wierzymy?, red. W. Pawluczuk, Łomża 2007.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Klasyfikacja ruchów mirakularnych pod względem poziomu napięcia z instytucjonalnym Kościołem rzymskokatolickim. Próba typologii [w:] Między instytucją i wspólnotą. Udział katolików w życiu Kościoła. Założenia i rzeczywistość, red. J. Baniak, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Polskie stygmatyczki i wizjonerki jako przykład ludowych elit religijnych w czasach PRL [w:] Elity polskie, red. J. Żarnowski, S. Zagórski, Łomża 2014.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Postawa apokaliptyczna we współczesnej polskiej religijności mirakularnej [w:] Czego się boimy?, red. W. Pawluczuk, S. Zagórski, Łomża 2008.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Religijność ludowa na pograniczu katolicko-prawosławnym w perspektywie prywatnego objawienia maryjnego, „Pogranicze. Studia Społeczne” 2003, t. 9.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Władza i nadprzyrodzone. Strategie władzy w stosunku do mariofanii zabłudowskiej [w:] W kręgu sacrum i pogranicza, red. E. Matuszczyk, M. Krzywosz, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Zabłudowska cudowna łąka. Miejsce święte – wyśmiane i zapomniane [w:] Miejsca święte, miejsca przeklęte. Polskie doświadczenie przestrzeni, red. W. Pawluczuk, S. Zagórski, Łomża 2012.pl
dc.description.referencesKrzywosz M., Zjawiska mirakularne w PRL i po transformacji ustrojowej. Próba socjologicznej analizy porównawczej [w:] Religia i Kościół w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim w Polsce. Między losem a wyborem, red. J. Baniak, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesLeończuk A.Ł., „Cud w Zabłudowie” w świetle materiałów zgromadzonych w Białostockim Oddziale Instytutu Pamięci Narodowej, „Rocznik Zabłudowski” 2012, t. 6.pl
dc.description.referencesLulewicz S.I., Rola mediów w likwidacji tzw. cudu zabłudowskiego, „Rocznik Zabłudowski” 2012, t. 6.pl
dc.description.referencesŁuczewski M., Czarnowski zabłądził w Zaciszu, „Znak” 2008, nr 3. „Mała stabilizacja” w województwie białostockim 1956–1970, red. M. Markiewicz, Białystok 2012.pl
dc.description.referencesMariański J., Przemiany religijności ludowej w środowisku wiejskim [w:] Religijność ludowa. Ciągłość i zmiana, red. W. Piwowarski, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesMarx G.T., Uwagi na temat odkrywania, gromadzenia i oceny ukrytych i brudnych danych, „ASK” 2003, nr 12.pl
dc.description.referencesMazur M., „Cud” lubelski na łamach prasy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F” 2005, vol. 60.pl
dc.description.referencesMisztal B., Socjologiczna teoria ruchów społecznych, „Studia Socjologiczne” 1984, nr 1.pl
dc.description.referencesMlicki M.K., Konflikty społeczne. Pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesMucha J., hasło: konflikt społeczny [w:] Encyklopedia Socjologii, t. 2: K – N, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesMucha J., Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesNiedźwiedź A., Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesNiedźwiedź A., Wszyscy jesteśmy kalwarianami. Religijność ludowa: dywersanci w Ziemi Ulro, „Tygodnik Powszechny” 2006, nr 34.pl
dc.description.referencesNowicka E., Nierozwiązane kwestie w twórczości Clifforda Geertza [w:] Geertz. Dziedzictwo – Interpretacje – Dylematy, red. A.A. Szafrański, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesOlędzki J., Meksyk. Współczesna świadomość mirakularna, „Konteksty” 2002, nr 1–2.pl
dc.description.referencesOlędzki J., Świadomość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1989, nr 3.pl
dc.description.referencesPannet R., Objawienia maryjne w świecie współczesnym, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesPawluczuk W., Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu społeczności tradycyjnej, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesPindel R., Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie. Objawienia prywatne w świetle Słowa Bożego, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesPiwowarski W., Ewolucja środowiska wiejskiego – problemy i hipotezy przemian religijności [w:] tegoż, Socjologia religii, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesPiwowarski W., Kościół ludowy wobec potrzeb i problemów duszpasterstwa [w:] Religijność ludowa. Ciągłość i zmiana, red. tenże, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesPiwowarski W., Kościół ludowy w społeczeństwie polskim [w:] tegoż, Socjologia religii, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesPiwowarski W., Od „Kościoła ludu” do „Kościoła wyboru” [w:] tegoż, Socjologia religii, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesPiwowarski W., Wprowadzenie [w:] Religijność ludowa. Ciągłość i zmiana, red. tenże, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesPoczykowski R., Lokalny wymiar pamięci. Pamięć zbiorowa i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesPrzytuła A., Cud lubelski 1949. Łzy – nadzieje – represje, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesReligia. Encyklopedia PWN, płyta CD, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesRocznik statystyczny województwa białostockiego 1966, Białystok 1966.pl
dc.description.references[Roszkowski W.] Albert A., Najnowsza historia Polski, Londyn 1989.pl
dc.description.referencesRusecki M., Cud w chrześcijaństwie, Lublin 1996.pl
dc.description.referencesRusecki M., Problem wiarygodności „objawień prywatnych”, „Ateneum Kapłańskie” 1986, nr 461.pl
dc.description.referencesRusecki M., Traktat o cudzie, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesRuzikowski T., Agenci, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2005, nr 3.pl
dc.description.referencesSadowski A., Narody wielkie i małe. Białorusini w Polsce, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesScheurich J.J., Bell McKenzie K., Metodologie Foucaulta. Archeologia i genealogia [w:] Metody badań jakościowych, t. 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesSeweryn T., Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce, Warszawa 1958.pl
dc.description.referencesSontag S., Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSroczyńska M., Fenomen religijności ludowej w Polsce – ciągłość i przeobrażenia [w:] Kościół i religijność Polaków 1945–1999, red. ks. W. Zdaniewicz SAC, T. Zembrzuski, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesStark R., A Theory of Revelations, „Journal for the Scientific Study of Religion” 1999, No. 2.pl
dc.description.referencesStarosta P., Konflikt lokalny [w:] Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, t. 2, red. M. Malikowski, Z. Seręga, Rzeszów 2000.pl
dc.description.referencesSułek A., hasło: dokumenty urzędowe [w:] Encyklopedia Socjologii, t. 1: A – J, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesSułek A., Socjolog wobec danych urzędowych. Przyczynek do metodologii badań nieankietowych [w:] tegoż, W terenie, w archiwum i w laboratorium. Studia nad warsztatem socjologa, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesSułek A., Socjolog wobec dokumentów urzędowych [w:] tegoż, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesSułek A., Wiarygodność źródeł i rzetelność danych urzędowych [w:] tegoż, W terenie, w archiwum i w laboratorium. Studia nad warsztatem socjologa, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesSwieżawski S., Dostrzegać znaki, „Znak” 2002, nr 8.pl
dc.description.referencesSychowicz K., Władze komunistyczne wobec Kościołów i związków wyznaniowych w województwie białostockim w latach 1944–1975, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesSychowicz K., Żadnych cudów, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2004, nr 10.pl
dc.description.referencesSzot A., Dzieje Rzymskokatolickiej Parafii pw. św. apostołów Piotra i Pawła w Zabłudowie, Białystok 2003.pl
dc.description.referencesTokarska-Bakir J., Obraz osobliwy: hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesTrębacz W., „Cud w Oławie” w świetle materiałów Służby Bezpieczeństwa [w:] 800 lat historii Oławy. Studia i materiały z konferencji naukowej zorganizowanej w Oławie 12–13 marca 2009, red. T. Gałwiaczek, Wrocław 2010.pl
dc.description.referencesTurkowski R., Władza komunistyczna wobec przejawów religijności w Polsce u schyłku lat 40-tych XX wieku [w:] Propaganda antykościelna w Polsce w latach 1945–1978, red. S. Dąbrowski, B. Rogowska, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesWierzbicki P., Struktura kłamstwa, Londyn 1987.pl
dc.description.referencesZieliński A., Na straży prawdziwej wiary. Zjawiska cudowne w polskim katolicyzmie ludowym, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesZiółek J., Przytuła A., Represje wobec uczestników wydarzeń w Katedrze Lubelskiej w 1949, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesZowczak M., Między tradycją a komercją, „Znak” 2008, nr 3.pl
dc.description.referenceswww.dziennikwschodni.plpl
dc.description.referenceswww.katarzynaszymon.plpl
dc.description.referenceswww.kuria.lomza.plpl
dc.description.referenceswww.lublin.gazeta.plpl
dc.description.referenceswww.malirycerze.koszalin.opoka.org.plpl
dc.description.referenceswww.osservatoreromano.vapl
dc.description.referenceswww.sm.fki.plpl
dc.description.referenceswww.zrynkiewicz.plpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Cuda_w_Polsce_Ludowej.pdf16,19 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)