REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5846
Tytuł: Zabłudowska cudowna łąka. Miejsce święte – wyśmiane i zapomniane
Inne tytuły: The miraculous meadow in Zabludow. The holy place - ridiculed and forgotten
Autorzy: Krzywosz, Maciej
Słowa kluczowe: cud zabłudowski
objawienia maryjne
zabłudowska cudowna łąka
gesty wotywne
wota
religijność ludowa
pogranicze katolicko-prawosławne
miracle of Zabludow
Marian apparitions
miraculous meadow in Zabludow
votive gestures
votive offerings
popular religion
the Catholic-Orthodox borderland
Data wydania: 2012
Data dodania: 13-wrz-2017
Wydawca: Oficyna Wydawnicza „Stopka”
Źródło: Miejsca święte, miejsca przeklęte. Polskie doświadczenie przestrzeni, pod red. Włodzimierza Pawluczuka i Stanisława Zagórskiego, Łomża 2012, s. 133-157
Abstrakt: Celem artykułu jest opisanie przestrzeni cudownej łąki w Zabłudowie, gdzie w maju 1965 r doszło do objawienia maryjnego, a także religijnych zachowań przybywających tam osób. Wskutek objawienia – hierofanii, zwyczajna dotychczas łąka, zmieniła swój status i stała się świętym miejscem. Ustawiono na niej katolickie i prawosławne symbole religijne, bowiem Zabłudów leży na terenie pogranicza katolicko-prawosławnego i wyznawcy tych konfesji licznie tam podążali. Przybywające na łące osoby, oczekiwały różnych łask oraz kolejnych zdarzeń cudownych. Pielgrzymi zostawiali przedmioty o charakterze wotywnym (świece, różańce, ręczniki obrzędowe), a pobierali wodę z wykopanego dołu, które zostało uznane za cudowne źródełko. Powszechnie rozchodziły się informacje o kolejnych cudach. Na łące głównie się modlono oraz śpiewano pieśni religijne. Miejscowa ludność katolicka czyniła to w języku polskim, miejscowa ludność prawosławna w gwarach wschodniosłowiańskich. Ówczesna komunistyczna prasa wyśmiewała te zachowania religijne, ujmując je w kategoriach ciemnoty i zabobonu. Po likwidacji cudu zabłudowskiego, cudowna łąka popadała niemal w całkowite zapomnienie. Dziś znajduje się tam mała kapliczka.
The aim of the article is to describe the space of the miraculous meadow in Zabludow, where in May 1965 there has been a Marian apparition, and religious behavior of the people who came there. As a result of the apparition – hierophany, the so far ordinary meadow, changed its status and became a sacred place. It has set up Catholic and Orthodox religious symbols there, because Zabludow is located in the Catholic-Orthodox borderland and the believers of these confessions followed there. Arriving on the meadow, people expected different graces and subsequent miracles. The pilgrims left votive offerings (candles, rosaries, ritual towels) and took water from the dug hole, which was considered as a miraculous spring. Widely spread information about the further miracles. On the meadow people mainly prayed and sang religious songs. The local Catholic population did so in the Polish language, the local Orthodox population in the East Slavic dialects. The former Communist press ridiculed these religious behaviors, to put them in terms of ignorance and superstition. After the liquidation of the miracle of Zabludow, the miraculous meadow fell into almost total oblivion. Today there is a small chapel.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny
E-mail: maciej@uwb.edu.pl
Opis: W tekście zostały zamieszczone zdjęcia zabłudowskiej cudownej łąki z 1965 r. oraz przybywających tam osób, wykonane przez funkcjonariuszy SB.
URI: http://hdl.handle.net/11320/5846
ISBN: 978-83-85734-99-4
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Zabludowska_cudowna_laka.pdf877,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)