Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5780
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Krzywosz, Maciej | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-31T09:12:44Z | - |
dc.date.available | 2017-07-31T09:12:44Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Pogranicza. Księga jubileuszowa Profesora Andrzeja Sadowskiego, pod redakcją Małgorzaty Bieńkowskiej i Waltera Żelaznego, Białystok 2015, s. 607-626 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-453-4 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5780 | - |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia oświeceniowe koncepcje możliwości powstania społeczeństwa ateistów. Pierwszy pytanie o to postawił Bayle w 1682 r. i przez następne dziesięciolecia do zagadnienia odnosiło się wielu filozofów i myślicieli. Tekst skupia się głównie na koncepcjach markiza de Sade, przedstawionych w tekście „Francuzi, jeszcze jeden wysiłek, jeżeli chcecie stać się republikanami!” z 1795 r. Poglądy Sade’a analizujące z pozycji rozumu, możliwość czy wręcz konieczność istnienia społeczeństwa ateistów – ateologia społeczna, są ukazane na tle innych oświeceniowych koncepcji (deizmu Woltera i ateizmu konwencjonalnego Holbacha) i ich prób wypracowania miejsca religii w nowoczesnym społeczeństwie. Paradoksalnie myśl Markiza, dla którego osobiście ateizm stanowił ważną, jeśli nie najważniejszą część światopoglądu, ukazuje niemożność istnienia takiego społeczeństwa i konieczność Boga, lub jego zastępników, do funkcjonowania ludzkiej wspólnoty. | pl |
dc.description.abstract | The article presents the enlightenment concepts of the possibility of an atheistic society. The first question was raised by Bayle in 1682, and for the next decades many philosophers and thinkers referred to the issue. The text focuses mainly on the Marquis de Sade concept, presented in the text “Frenchmen, one more effort, if you want to be Republicans!” from 1795. The views of Sade, analysing from the point of reason the possibility or even the necessity of an atheistic society – social atheology, are shown against other enlightenment concepts (Voltaire’s deism and D’Holbach’s conventional atheism) and their attempts to find a place of religion in modern society. Paradoxically, the thought of the Marquis’s, for whom atheism was a personally important, if not the most important part of the worldview, shows the impossibility of the existence of such a society and the necessity of God, or its substitutes, for the functioning of the human community. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | de Sade | pl |
dc.subject | ateologia społeczna | pl |
dc.subject | społeczeństwo ateistów | pl |
dc.subject | oświecenie francuskie | pl |
dc.subject | deizm | pl |
dc.subject | ateizm integralny | pl |
dc.subject | Pierre Bayle | pl |
dc.subject | Walter | pl |
dc.subject | Holbach | pl |
dc.subject | Pierre Klossowski | pl |
dc.subject | „Francuzi, jeszcze jeden wysiłek, jeżeli chcecie stać się republikanami!” | pl |
dc.subject | social atheology | pl |
dc.subject | atheistic society | pl |
dc.subject | French Enlightenment | pl |
dc.subject | deism | pl |
dc.subject | integral atheism | pl |
dc.subject | Pierre Bayle | pl |
dc.subject | Voltaire | pl |
dc.subject | D’Holbach | pl |
dc.subject | “Frenchmen, one more effort, if you want to be Republicans!” | pl |
dc.title | „Czy społeczeństwo ateistów może istnieć?” Wizja ateologii społecznej Donatiena Alphonsa François de Sade na tle innych koncepcji oświeceniowych | pl |
dc.title.alternative | "Does society of atheists could exist?" The vision of the social atheology of Donatien Alphons François de Sade against the background other Enlightenment’s concepts | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | maciej@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny | pl |
dc.description.references | Ballet R. C. (2001 ), On the Politics of Faith and Reason: The Project of Enlightenment in Pierre Bayle and Montesquieu, "The Journal of Politics" nr 1, s. 1-28. | pl |
dc.description.references | Banasiak B., K. Matuszewski (1991), Sade - Filozofia zbrodni czy zbrodnia filozofii?, [w:] D. A. F. Sade de, Pawiedzieć wszystko, Łódź, s. 5-61. | pl |
dc.description.references | Banasiak B. (2006), Integralna potworność. Markiz de Sade filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje „śmierci Boga", Łódź-Wrocław. | pl |
dc.description.references | Blanchot M. (1974), Fundamentalna nieprzyzwoitość, [w:] Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, W. Karpiński (oprac.), Warszawa, s. 44-64. | pl |
dc.description.references | Bronk A. (2004), Religia w listach Fryderyka Wielkiego (1712-1786), [w:] E. Matuszczyk, M. Krzywosz (red.), W kręgu sacrum i pogranicza, Białystok, s. 195-216. | pl |
dc.description.references | Bruyere J. (1965), Charaktery; czyli obyczaje naszych czasów, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Casanova J. (2005), Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków. | pl |
dc.description.references | Hazard P. (1974), Kryzys świadomości europejskiej 1680-1715, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Holbach P.-H. d' (1957), System przyrody, t. 11, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kant I. (1966), Co to jest Oświecenie, [w:] T. Kroński, Kant, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Klossowski P. (1992), Sade mój bliźni, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kruszewska S. (2011), Zrozumieć niewiarę. Filozoficzne wyznania niewiary w nowożytnej myśli francuskiej, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Lisicki P. (1992), Mroczne dziedzictwo oświecenia, „Znak" nr 12, s. 27-44. | pl |
dc.description.references | Locke J. (1991), Dwa traktaty o rządzie, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Łojek J. (1973), Wiek markiza de Sade. Szkice z historii obyczajów i literatury we Francji XVIII wieku, Lublin. | pl |
dc.description.references | Reval F. X. de (1784), Katechizm filozoficzny czyli zbiór dowodów służących na obronę wiary chrześcianskiey przeciwko nieprzyjaciołom jey, Wilno. | pl |
dc.description.references | Sade D. A. F. de (1994), Dialog między księdzem a umierającym, „Literatura na świecie" nr 10, s. 10-23. | pl |
dc.description.references | Sade D. A. F. de (1997), Francuzi, jeszcze jeden wysiłek, jeśli chcecie stać się republikanami , [w:] Sade D. A. F. de, Pisma polityczne, Warszawa, s. 199-245. | pl |
dc.description.references | Schmid M. (2003), The Sacrament of Penance in Sade's Writing: A Practice between Hell and Apathy, "Eighteenth-Century Fiction", nr 3-4, s. 761-778. | pl |
dc.description.references | Stark R., Finke R. (2000), Acts of Faith. Explaining the Human Side of Religion, Berkeley - Los Angeles - London. | pl |
dc.description.references | Szaniawski K. (1957), Wstęp, [w:] P.-H. d'Holbach, System przyrody, t. I, Warszawa, s. IX-XXXV. | pl |
dc.description.references | Wolter (1961), Ateizm, [w:] B. Baczko (red.), Filozofia francuskiego oświecenia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Wolter (1988), Traktat o tolerancji napisany z pawodu śmierci Jana Calasa, Warszawa. | pl |
dc.description.pages | 607-626 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WSoc) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Krzywosz_Czy_spoleczenstwo_ateistow_moze_istniec.pdf | 2,31 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL