REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5763
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2017-07-24T06:41:58Z-
dc.date.available2017-07-24T06:41:58Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia społeczne T. 11, 2003, s. 107-114pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5763-
dc.descriptionSkrócona wersja niniejszego tekstu została przedstawiona na konferencji "Transgraniczność w perspektywie socjologicznej", IV, Zielona Góra - Łagów Lubuski, 23-24 października 2002pl
dc.description.abstractArtykuł przedstawia religijność ludową na pograniczu katolicko-prawosławnym, w perspektywie objawienia maryjnego. W maju 1965 r. w Zabłudowie na Podlasiu, na terenie zamieszkałym przez ludność katolicką i prawosławna, katolickiej dziewczynce – Jadwidze Jakubowskej objawiła się Matka Boska. Na podstawie wywiadów swobodnych, analizuję stosunek miejscowej ludności prawosławnej do Maryjnego objawienia. Z przeprowadzonych badań wynika, że duża część prawosławnych aktywnie uczestniczyła w zdarzeniach związanych z objawieniem. Dowodzi to, że religijność ludowa na pograniczu jest w stanie przełamać podziały tworzone przez tradycyjne religie tj. katolicyzm i prawosławie.pl
dc.description.abstractThis article presents folk religion on the Catholic-Orthodox borderland, in the perspective of the Marian apparition. In May 1965, in Zabludow in the Podlasie region, inhabited by the Catholic and Orthodox populations, the Blessed Virgin appeared to Catholic girl – Jadwiga Jakubowska. Based on unstructured interviews, I analyzes the attitude of the local Orthodox population to the Marian apparition. The research shows that a large part of the Orthodox actively participated in the events related to the apparition. It proves that folk religion on the borderland is able to overcome the divisions created by such traditional religions as Catholicism and Orthodoxy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectobjawienia maryjnepl
dc.subjectpogranicze katolicko-prawosławnepl
dc.subjectreligijność ludowapl
dc.subjectcud zabłudowskipl
dc.subjectPodlasiepl
dc.subjectMarian apparitionspl
dc.subjectCatholic-Orthodox borderlandpl
dc.subjectfolk religionpl
dc.subjectmiracle of Zabludowpl
dc.subjectPodlasiepl
dc.titleReligijność ludowa na pograniczu katolicko-prawosławnym w perspektywie prywatnego objawienia maryjnegopl
dc.title.alternativeFolk religion on the Catholic-Orthodox borderland in the perspective of the private Marian apparitionpl
dc.typeArticlepl
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologicznypl
dc.description.referencesAmbroziewicz J. 1968 Apokalipsa, Warszawa.pl
dc.description.referencesBabiński G. 1997 Pogranicze polsko-ukraińskie, Kraków.pl
dc.description.referencesCarroll M. P. 1982 Dziewica z La Salette i Lourdes: Kogo widziały dzieci? "Nomos" nr 5/6.pl
dc.description.referencesCzachowski K. 1999, Współczesne objawienia maryjne - religijność ludowa pomiędzy magią a teologią, w: Religijność ludowa na pograniczach kulturowych i etnicznych, Katowice.pl
dc.description.referencesCzarnowski S. 1982 Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, w: Wybór pism socjologicznych, Warszawa.pl
dc.description.referencesKrzywosz M. 2001 Władza i nadprzyrodzone. Strategie władzy w stosunku do mariofanii zabłudowskiej, niepublikowana praca magisterska, Kraków.pl
dc.description.referencesPawluczuk W. 1972 Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu społeczności tradycyjnej, Warszawa.pl
dc.description.pages107-114pl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons