REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5524
Tytuł: Inwestycję publiczne w edukację na rzecz przedsiębiorczości
Inne tytuły: Public investments in education in favor of entrepreneurship
Autorzy: Dąbrowski, Maciej
Promotor(rzy): Kiełczewski, Dariusz
Słowa kluczowe: przedsiębiorczość
kapitał ludzki
inwestycje publiczne
entrepreneurship
human capital
public investments
Data wydania: 15-maj-2017
Data dodania: 24-maj-2017
Abstrakt: Rozprawa doktorska poświecona jest analizie ekonomicznych aspektów inwestowania w edukację na rzecz przedsiębiorczości w odniesieniu do zależności zachodzących w krajach europejskich, w tym przede wszystkim Polski. Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu zaprezentowane zostały różne podejścia do przedsiębiorczości i postrzegania jej znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz wskazano zasadność wspierania jej rozwoju. Następnie przeanalizowano na gruncie nauk społecznych znaczenie edukacji w rozwoju kompetencji przedsiębiorczych, stanowiących element kapitału ludzkiego. Wyodrębnienie grup kompetencji przedsiębiorczych pomogło bardziej precyzyjnie określić możliwości ich kształcenia. W oparciu o wiedzę pedagogiczną i psychologiczną wyjaśniona została istota edukacji na rzecz przedsiębiorczości. Zaprezentowano przyjęte w krajach europejskich cele i kierunki rozwoju edukacji w obszarze kształcenia kompetencji przedsiębiorczych. Poprzez analizę procesu, specyfiki, motywów i celów różnych inwestycji ukazana została potrzeba podejmowania publicznych inwestycji w edukację na rzecz przedsiębiorczości, głównie w obszarze badawczo-rozwojowym. W wyniku porównania procesu kształcenia kompetencji przedsiębiorczych z ogólną skłonnością do prywatnego inwestowania w edukację, dostrzeżona została luka inwestycji w okresie wczesnego rozwoju człowieka, w którym to szczególnie kształtują się postawy przedsiębiorcze. Na podstawie przeglądu dorobku naukowego ekonomistów zajmujących się inwestycjami w kapitał ludzki opracowana została koncepcja ekonomiki inwestowania w edukację na rzecz przedsiębiorczości. Wyjaśnienie złożoności i trudności wymiernego ocenienia inwestycji publicznych w edukację oraz wyniki badań i wnioski różnych autorów posłużyły do uzasadnienia tego, że niepewne inwestycje publiczne w edukację na rzecz przedsiębiorczości dostosowane do potrzeb rynku mogą przynieść lepsze korzyści niż tradycyjne inwestycje w obszarze edukacji. Główny cel dysertacji zwieńczono zaprezentowaniem postulowanego modelu inwestycji publicznych w edukację na rzecz przedsiębiorczości oraz wyartykułowaniem postulowanych zasad inwestowania. Wyniki badań dają podstawę do wnioskowania, iż w celu zapewnienia wszystkim możliwości rozwijania kompetencji przedsiębiorczych od najmłodszych lat oraz z uwagi na efekty zewnętrzne zasadne są inwestycje publiczne w edukację na rzecz przedsiębiorczości.
The doctoral dissertation is devoted to economic aspects of investment in education which favor entrepreneurship in relation to dependencies occurring in European countries, including primarily Poland. Basing on the review of the literature for the subject, I presented various approaches to entrepreneurship and perceptions of its importance in social and economic development and indicated justifiability of supporting its development. Consequently, on the grounds of the social sciences, I analyzed meaning of education in development of entrepreneurial competencies which constitute an element of human resources. Highlighting entrepreneurial competency groups enabled to determine capabilities of their development in a more precise way. Moreover, basing on pedagogical and psychological knowledge, I explained the essence of education favoring entrepreneurship. I also presented, accepted in European countries, aims and directions of education’s development in area of teaching entrepreneurial competencies. Through analysis of the process, specificity, reasons and aims of various investments I was able to present a necessity to undertake public investments in education which favor entrepreneurship, mainly in research and development areas. As a result of comparison of entrepreneurial education process with general tendency to make private investments in education, I managed to notice an investment gap in period of early human development, when entrepreneurial attitudes are formed. Basing on the review of scientific contribution of economists who deal with investments in human capital I developed a concept of economics for investments in education which favor entrepreneurship. Furthermore, explanation of complexity and difficulties of measurable evaluation of public investments in education and results and conclusions of various authors were used to justify a statement that uncertain public investments in education in favor of entrepreneurship, adjusted to the needs of the market may bring better results than traditional investments in educational area. The main goal of this dissertation was crowned by presenting postulated model of public investments in education favoring entrepreneurship and articulating postulated principles for investments. Results of the research give grounds to draw a conclusion, that in order to provide to everybody an opportunity to develop entrepreneurial competencies in the youngest years and taking into account external effects, investments in education favoring entrepreneurship are justified.
Afiliacja: Wydział Ekonomii i Zarządzania
URI: http://hdl.handle.net/11320/5524
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (otwarty dostęp)
Prace doktorskie (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Inwestycje_publiczne_w_edukację_na_rzecz_przedsiębiorczości.pdf1,91 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)