REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5105
Tytuł: Речовий світ людини у створенні метафоричного художнього простору у творах С. Поваляєвої Ексгумація міста та М. Туллі Сни й камені
Inne tytuły: Human material world in the creation of metaphorical art space in the works Exhumation of the city by S. Povalyayeva and Dreams and stones by M. Tully
Autorzy: Кропивко, Ірина
Słowa kluczowe: art space
human material world
metaphor
recipient
postmodernism
S. Povalyayeva
M. Tully
художній простір
світ речі
метафора
реципієнт
постмодернізм
С. Поваляєва
М. Туллі
Data wydania: 2016
Data dodania: 6-lut-2017
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: W kręgu problemów antropologii literatury. Topos domu. Doświadczanie zamieszkiwania i bezdomności, studia pod redakcją Wandy Supy i Iwony Zdanowicz, Białystok 2016, s. 345-361
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", Białystok, 21-23 września 2014
Abstrakt: This article discusses peculiarities of the implementation of the French new novel basic principles іn the postmodern texts on the basis of the works "Exhumation of the city" by S. Povalyayeva and "Dreams and stones" by M. Tully. There are such peculiarities as shozyzm (a thing arises in its physical, rather than semantic essence, it is a metaphor for the thing’s independence in the industrial society; thing serves as a sign of civilization) and emphasizing the semiotic nature of reality, its allegorical ambiguity, game nature of the text. It is traced that in the analyzed texts an industrial thing through its mass conquers a person to himself. A person is perceived as “footprint” of the thing; having lost his own essence, it becomes a simulacrum of postindustrial society - society of the replicated products and advertised requirements. Evaluation is not actualized, there is irony, even in relation to the cinematographic method of “eye camera” that would objectively attest to the physical nature of objects without regard to the evaluation in terms of human. It’s growing writers’ attention to the text reality which does not require a direct correlation with reality, only at the level of allusions, text codes, semantic clichés. Recipient is not a member of creative play, but its dominant figure, the interpretive focus. The character is represented on the border of existence / disappearance or reality / fictitious (textual convention). The role of the recipient is changed, now it creates its own interpretation of the world and become the hero of the work and its interpretive focus.
Afiliacja: Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара
URI: http://hdl.handle.net/11320/5105
ISBN: 978-83-7431-490-0
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", 21-23 września 2014

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)