REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4991
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamsel, Agata-
dc.date.accessioned2017-01-17T11:15:14Z-
dc.date.available2017-01-17T11:15:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationWychowanie w Rodzinie, T. 12/2, 2015, s. 51-82pl
dc.identifier.isbn978-83-62618-18-7-
dc.identifier.issn2082-9019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4991-
dc.description.abstractMiędzypokoleniowy przekaz wartości jest niezbędnym warunkiem zachowania ciągłości kultury, a tym samym gwarantem przetrwania grupy. Wprowadzanie w świat wartości jest nieodłącznym elementem wychowania młodego pokolenia. Najstarszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, gdzie w sposób naturalny kształtuje się osobowość dziecka i kreuje jego tożsamość. Wskutek międzygeneracyjnej transmisji wartości dziecko przyswaja wiedzę, która jest sumą doświadczeń wielu minionych pokoleń. Oprócz nabywania umiejętności odróżniania dobra od zła i uczenia się podstawowych zasad oraz norm, regulujących stosunki międzyludzkie, dziecko przyswaja szereg elementów, składających się na kulturę - język, historię, tradycję, wierzenia, symbole religijne i narodowe, obyczaje i zwyczaje. W międzywojniu, w społeczeństwie polskim, funkcjonował system wartości oparty na kanonie ukształtowanym w okresie zaborów. Ogromne znaczenie przypisywano tym wartościom, które sprzyjają zachowaniu własnej odrębności kulturowej i narodowej. Naczelne miejsce w hierarchii wartości zajmowały : ojczyzna, rodzina, religia katolicka, historia kraju, tradycja, symbole narodowe. Wśród wysoko cenionych i pożądanych cech moralnych znajdowały się: patriotyzm, odwaga, gotowość do ponoszenia ofiar i poświęceń, pracowitość, obowiązkowość, sprawiedliwość i uczciwość. Mimo dużego rozwarstwienia społecznego w II Rzeczypospolitej daje się zauważyć zbieżność wartości, będących przedmiotem międzypokoleniowego przekazu w rodzinach polskich, bez względu na ich status społeczny, majątek czy wykształcenie. Charakterystyczna dla dwudziestolecia międzywojennego była również zgodność systemu wartości deklarowanego i realizowanego w rodzinie, z tym który propagował Kościół, jak również tym, który wdrażały państwowe instytucje oświatowo-wychowawcze. Efektem tego było jednolite wychowanie młodego pokolenia, z jasno określonymi i spójnymi celami wychowawczymi, konsekwentnie realizowanymi przez współpracujące ze sobą, najważniejsze środowiska wychowawcze.pl
dc.description.abstractThe intergenerational transmission of values is an indispensable condition of the continuity of a culture, and thus it guarantees the survival of the group. Entering the world of values is inherent in the education of the young generation. The oldest and most important educational environment is the family, where the child's personality is shaped and its identity is created. As a result of the intergenerational transmission of values the child acquires knowledge, which is the sum of the experience of previous generations. In addition to acquiring the ability to distinguish good from evil, and learning the basie principles and standards governing relationships, the child assimilates a number of elements that make up the culture - language, history, tradition, beliefs, symbols of religio us and national customs and habits. A system of values in the interwar Polish society was based on the canon formed during the partitions of the country. Great importance was attributed to the values which were conducive to maintaining its cultural and national identity. Major positions in the hierarchy of values were taken by: homeland, family, the Catholic religion, the history of the country, tradition, national symbols. Among the highly regarded and desirable moral qualities were: courage, the willingness to make sacrifices, dedication, diligence, responsibility, faimess and honesty. Despite the large social stratification in the Second Republic a certain convergence of values can be observed. They were the subject of intergenerational transmission within Polish families, regardless of their social status, wealth, or education. The characteristic feature of the interwar period was also the compatibility of the system of values declared and inculcated in the family with the ones propagated by the Church, as well as with-those--which-were-inculcated by state educational institutions. The result was the uniform upbringing of young people, with elear and consistent educational goals, consistently accomplished by the most important educational environments cooperating with each other.pl
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji sfinansowane przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherZakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego; Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górzepl
dc.subjectrodzinapl
dc.subjectwychowaniepl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectkulturapl
dc.subjectPolska 1918-1939pl
dc.subjectideologia wychowawczapl
dc.subjectfamilypl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectvaluespl
dc.subjectculturepl
dc.subjectPoland 1918-1939pl
dc.titleMiędzygeneracyjna transmisja wartości w rodzinach polskich w Drugiej Rzeczypospolitej w kontekście ideologii wychowawczej państwa w latach 1918-1939pl
dc.title.alternativeIntergenerational transmission of values in Polish families in the Second Republic in the context of educational ideology of the state in years 1918 -1939pl
dc.typeArticlepl
dc.description.Emailagatasamsel@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologiipl
dc.description.referencesAdamski W., Kultura i jej dziedziny, Ostoja, Poznań 1938.pl
dc.description.referencesBartmiński J., Język nośnikiem tożsamości narodowej i przejawem otwartości, [w:] L. Dyczewski (red.), Wartości w kulturze polskiej, Fundacja Pomocy Szkołom Polskim na Wschodzie, Lublin 1993.pl
dc.description.referencesBełcikowska A., Stronnictwa i związki polityczne w Polsce, Dom Książki Polskiej , Warszawa 1925.pl
dc.description.referencesBendykowicz Z., Portrety „ obcego '', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesBujak F., Drogi mojego rozwoju umysłowego, „Nauka Polska" 1927, t. 6.pl
dc.description.referencesBujak-Bogucka S., Z mroków niedoli matki i dziecka na wsi, „Młoda Matka" 1918/1919, nr 14.pl
dc.description.referencesChałasiński J., Młode pokolenie chłopów, t . 1-4, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesDębicki Z., Wpływ czynników ekonomicznych na życie rodzinne, „Rodzina" 1922.pl
dc.description.referencesDuch Chrystusowy w szkole i wychowaniu podstawą odbudowy narodów, Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej, Płock 1937.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Kultura polska w okresie przemian, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1993.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Trwałość kultury polskiej, [w:] Tenże (red.), Wartości w kulturze polskiej, Fundacja Pomocy Szkołom Polskim na Wschodzie, Lublin 1993.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2002.pl
dc.description.referencesFriedlander M., Znaczenie środowiska rodzinnego w wychowaniu, „Ruch Pedagogiczny" 1928, nr 9.pl
dc.description.referencesGiza S., Lato S. (oprac.), Materiały do historii polskiego ruchu ludowego, t. 2, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesGołębiowski B., Grad M., Jakubczak F. (oprac.), Pamiętniki Polaków 1918-1978, t. 1 , Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesGrabski S., Z zagadnień polityki narodowo-państwowej, nakł. Księgarni i Składu Nut, Warszawa 1925.pl
dc.description.referencesJakubczak F., Rodzina chłopska a młode pokolenie rolników, [w:] Młode pokolenie Polski Ludowej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesJakubiak K., Badania naukowe nad rodziną oraz problematyka wychowania rodzinnego w literaturze Il Rzeczypospolitej, [w:] K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995.pl
dc.description.referencesJankowska Z., Rodzina i jej kultura, „Rodzina" 1922, nr 1.pl
dc.description.referencesJanota Bzowski J., Szkoła i rodzina: ich wzajemny stosunek i formy współżycia, Książnica - Atlas, Lwów - Warszawa 1930.pl
dc.description.referencesKandziora L . (red), Wpływ bezrobocia na pracę w szkole (wyniki badań ankietowych), Drukarnia Państwowa, Poznań 1939.pl
dc.description.referencesKloskowska A., Badania modelu rodziny w łódzkim środowisku robotniczym, „Przegląd Socjologiczny" 1960, t. 14 , z.1.pl
dc.description.referencesKloskowska A., Kultura masowa, wyd. 3, PWN, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesKloskowska A., Kultura, [w:] A. Kloskowska (red.), Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, „Wiedza o Kulturze", Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesKrąpiec M.A., Człowiek w kulturze, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesKról B. W., Szkoła jako instytucja wychowawcza w środowisku małomiasteczkowym (na tle konkretnego środowiska małomiasteczkowego - Iwieniec), Państwowy Instytut Nauczycielski, Warszawa 1938.pl
dc.description.referencesKrzywicki L., Warunki życia robotniczego w Warszawie, Łodzi i Zagłębiu Dąbrowskim w świetle ankiet z 1927 r., Ekonomista, Warszawa 1929.pl
dc.description.referencesLibrachowa M., Socjologia wychowania i pedagogika, „Ruch Pedagogiczny" 1927, nr 1.pl
dc.description.referencesLibrachowa M., Studnicki A . (red.), Dziecko wsi polskiej, „Nasza Księgarnia", Warszawa 1934.pl
dc.description.references„Mały Rocznik Statystyczny" 1939, R. 10.pl
dc.description.referencesMajewska A., Warunki życia dzieci bezrobotnych na Woli, [w:] H. Radlińska (red.), Społeczne przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych, Naukowe Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa 1937.pl
dc.description.referencesMędrzecki W., Polskie uniwersum symboliczne w Drugiej Rzeczypospolitej, [w:] W. Mędrzecki, A. Zawiszewska (red.), Kultura i społeczeństwo II Rzeczypospolitej, Instytut Historii PAN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Dziedzictwo kulturowe i etos generacji - problemy przekazu międzypokoleniowego, [w:] J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego, Trans Humana, Białystok 2003.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Etos generacji. Typy generowania etosu i ich wartość w procesie kreowania tożsamości kulturowej, [w:] E.J. Kryńska (red.), Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, Trans Humana, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesOderfeldówna A., Młodzież przedmieścia: z badań ankietowych na Ochocie, „Nasza Księgarnia", Warszawa 1937.pl
dc.description.referencesParzyńska M., Pomoc kobiecie - pomocą dla rodziny, „Opiekun Społeczny" 1938, nr 6.pl
dc.description.referencesPastuszka J., Kryzys kulturowy a religia, Naczelny Instytut Akcji Katolickiej, Warszawa 1932.pl
dc.description.referencesPierwszy powszechny spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 1927.pl
dc.description.referencesPłatek J., Wieś jako środowisko wychowawcze, [w:] Z. Mysłakowski (oprac.), Rodzina wiejska jako środowisko wychowawcze, Naukowe Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa - Lwów 1931.pl
dc.description.referencesPodręcznik dla ochroniarek, wyd. zbior., Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Lwów 1920.pl
dc.description.referencesProkop J., Polskie uniwersum, [w:] A. Kłoskowska (red.), Oblicza polskości, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesRadlińska H. (red.), Społeczne przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych, Naukowe Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa 1937.pl
dc.description.referencesRadlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej: wybór pism, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesReber A. S., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe „Scholar", Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesRobakiewiczowa M., Pomoc matce nieślubnej i opuszczonej, „Opiekun Społeczny" 1938.pl
dc.description.referencesRowid H., O środowisku wychowawczym, „Ruch Pedagogiczny" 1932, nr 1.pl
dc.description.referencesRowid H., Środowisko i jego funkcja wychowawcza w związku z programem nauk, wyd. 2, „Nasza Księgarnia", Warszawa 1936.pl
dc.description.referencesRybarski R., Naród, jednostka, klasa, Gebethner i Wolff, Warszawa - Zakopane 1926.pl
dc.description.referencesSamsel A., Podręczniki szkolne lat międzywojennych jako narzędzie kształtowania postaw młodego pokolenia Polaków, [w:] K. Domańska, B. Iwańska-Cieślik (red.), Książka i prasa w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013.pl
dc.description.referencesSamsel A., Rodzina jako środowisko wychowawcze w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy" 2009, nr 1-2.pl
dc.description.referencesSamsel A., Rodziny potrzebujące wsparcia w II Rzeczypospolitej - jakość życia, realizacja podstawowych funkcji, opieka społeczna, „Wychowanie w Rodzinie", B . Jędrychowska, E. Jurczyk-Romanowska (red.), t. VII: Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych, Jelenia Góra - Wrocław 2013, nr 1.pl
dc.description.referencesSamsel A., Środowiska wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej . Aspekty aksjologiczne, [mps pracy doktorskiej 2010, s . 1 48-1 49 (zbiory Biblioteki Wydz. Pedagogiki i Psychologii UwB)].pl
dc.description.referencesSamsel A., W kręgu polskich wartości narodowych, [w:] E.J. Kryńska (red.), Patriotyzm a wychowanie, Trans Humana, Białystok 2009. Samsel A., Wychowanie patriotyczne w przedszkolach Il Rzeczypospolitej, [w:] E.J. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Konopacki (red.), Kobieta a patriotyzm: konteksty historyczno-pedagogiczne XVI-XX wieku, Trans Humana, Białystok 2012.pl
dc.description.referencesSamsel A., Wychowanie przedszkolne w latach 1918-1939, (cz. 2), „Wychowanie w Przedszkolu" 2003, nr 9.pl
dc.description.referencesSamsel A., Wychowanie w rodzinie chłopskiej w Drugiej Rzeczypospolitej, „Wychowanie w Rodzinie", S. Walasek, L. Albański (red.), t. I: Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.pl
dc.description.referencesSawicki F., Kryzys kultury a religia chrześcijańska, Naczelny Instytut Akcji Katolickiej, Poznań 1937.pl
dc.description.referencesSkolimowski H., Uniwersalne wartości etosu polskiego, [w:] A. Kloskowska (red.), Oblicza polskości, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesSzawiel T., Struktura społeczna i postawy a grupy ethosowe, „Studia Socjologiczne" 1982, nr 1/2.pl
dc.description.referencesSobecki M., Kultura symboliczna a tożsamość, Trans Humana, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesWójcik M., Kształtowanie się polskiej pedagogiki rodzinnej w latach 1918-1939, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesWóycicki A., Robotnik polski w życiu rodzinnym, Jan Cotty, Warszawa 1922.pl
dc.description.referencesWysocki J., Rytuał rodzinny, Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, Olsztyn 1983.pl
dc.description.referencesZarzecki L., Wychowanie narodowe, wyd. 2, Dom Książki Polskiej, Warszawa 1929.pl
dc.description.referencesZiemnowicz M., Rodzina a wychowanie państwowe, Książnica - Atlas, Lwów - Warszawa 1932.pl
dc.description.referencesZiołecka J., Rodzina katolicka i jej posłannictwo, „Ruch Katolicki" 1935, nr 1.pl
dc.description.referencesŻygulski K., Wartości i wzory kultury, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1975.pl
dc.description.pages51-82pl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (Bib)
Artykuły naukowe (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Samsel_Miedzygeneracyjna_transmisja_wartosci_w_rodzinach_polskich.pdf985,61 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)