Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/4990
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Samsel, Agata | - |
dc.date.accessioned | 2017-01-16T12:27:05Z | - |
dc.date.available | 2017-01-16T12:27:05Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | Książka i prasa w kulturze, redakcja Katarzyna Domańska, Bernardeta Iwańska-Cieślik, Bydgoszcz 2013, s. 152-168 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7096-937-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/4990 | - |
dc.description.abstract | The bill "O obowiązku szkolnym" concerning compulsory education which was passed in 1919 was the first step in the way of fighting illiteracy. It also gave hope that all the children in Poland would be included within institutionalized education and upbringing. In such a situation a school textbook became a powerful tool in the hands of the ministry of religion and education. The tool was supposed to be used to spread the ideologicał model of education consistent with the policy of the government. Not only was it a didactic educational tool or a source of knowledge for students but most of all it was supposed to create and support required values in the students' minds. Therefore, the choice of contents had to be chosen carefully and purposefully, it had to be based on the current government policy on the matter. In between the two World Wars a certain kind of balance was being kept between national, state-oriented and religious education, so that none of them dominated the others. This way a quite coherent educational system was set. Even when some slight changes were made while the current government's policy concerning the issue was changing, they did not interfere with the generał, and everlasting values which were rooted in the tradition and the bistory of the nation. The mentioned values were best described by the ideas of "God, honor and the homeland''. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego | pl |
dc.subject | podręczniki szkolne | pl |
dc.subject | II Rzeczypospolita | pl |
dc.subject | wartości | pl |
dc.subject | postawy | pl |
dc.subject | wychowanie | pl |
dc.subject | polityka oświatowa | pl |
dc.title | Podręczniki szkolne w latach międzywojennych j ako narzędzie kształtowania postaw młodego pokolenia Polaków | pl |
dc.title.alternative | School textbooks published between 1918- 1939 as tools shaping the new generation of Poles | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologii | pl |
dc.description.references | II Kongres Pedagogiczny ZNP na tle aktualnej sytuacji szkolnictwa powszechnego, Archiwum Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego, zespół Związek Nauczycielstwa Polskiego, sygn. 1589- 1591 | pl |
dc.description.references | Balicki J „Dom i szkoła - zagadnienie współpracy n a terenie szkoły powszechnej, referat wygłoszony w dniu 13 marca 193 1 r. w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Archiwum Akt Nowych, zespół Min. Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, sygn. 187, k 2 Opracowania | pl |
dc.description.references | Andruszko M.A., Niektóre podręczniki do klas najmłodszych publicznych szkół powszechnych (1918-1939), [w: ] Studia z dziejów oświaty polskiej XIX i XX wieku, Wrocław 1986, s. 115- 124 | pl |
dc.description.references | Balicki J., Prace Ministerstwa nad programami szkół ogólnokształcących w związku z realizacją ustawy o ustroju szkolnictwa, „Oświata i Wychowanie" 1934, nr 8- 10, s. 456-457 | pl |
dc.description.references | Balicki J., Wytyczne wychowania państwowego w dzisiejszej szkole średniej ogólnokształcącej, „Poradnik w Sprawach Nauczania i Wychowania oraz Administracji w Szkołach Średnich Ogólnokształcących i Seminariach Nauczycielskich" 1931, z. 2(4), s. 113- 141 | pl |
dc.description.references | Balicki J., Maykowski S., Pieśni o ziemi naszej: piąty rok nauki języka polskiego w szkołach powszechnych, Lwów 1933 | pl |
dc.description.references | Balicki J., Maykowski S., Okno na świat: szósty rok nauki języka polskiego w szkołach powszechnych, Lwów 1934 | pl |
dc.description.references | Budrewicz Z., Czytanka literacka w gimnazjum międzywojennym: geneza, struktura, funkcje, Kraków 2003 | pl |
dc.description.references | Czerwiński S., Przemówienie na posiedzeniu Sejmu w dn. 10 lutego 1931 r. , [w: ] O nowy ideał wychowawczy, Warszawa 1931 , s. 23, 41 | pl |
dc.description.references | Drugi Kongres Pedagogiczny w Wilnie, „Głos Nauczycielski" 1931 , nr 1-2, s. 1 | pl |
dc.description.references | II Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 do 8 lipca 1931 r., Warszawa 1932, s. 28-31 | pl |
dc.description.references | Falski M., Elementarz dla pierwszej klasy szkół miejskich, Lwów-Warszawa 1934 | pl |
dc.description.references | Gebert S., Obywatel Polski: podręcznik historii dla VII kl. szkoły powszechnej, Lwów-Warszawa 1936 | pl |
dc.description.references | Greb K., Jak czytać nowe programy? „ Praca Szkolna' ' 1933/ 1934, nr 2, s. 50 | pl |
dc.description.references | Grotowska H., Klingerowa H., Czytanka polska dla szóstej klasy szkół powszechnych, Warszawa-Lwów 1935 | pl |
dc.description.references | Jakubiak K., Realizacja ideologii wychowawczej sanacji w praktyce szkolnej, [w:] Wychowanie a polityka: tradycje i współczesność, pod red. W Wojdyły i M. Strzeleckiego, Toruń 1997, s. 110- 111 | pl |
dc.description.references | Jakubowski K.S., Podręczniki szkolne i dzieła naukowe: katalog, Lwów 1929 | pl |
dc.description.references | Kridl M., Literatura polska wieku XIX: od trzeciego rozbioru do wystąpienia Mickiewicza (1795-1 822), cz. 1 , Warszawa 1925. Konopka H„ Edukacja historyczna w polskich szkołach powszechnych 1918- 1939, „Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego", nr 332, Białystok 1987 | pl |
dc.description.references | Kubski B., Kotarbiński M., Zarembina E. Czytanka: część I dla II klasy szkół powszechnych, Lwów 1933 | pl |
dc.description.references | Kubski B., Kotarbiński M., Zarembina E., Elementarz, Lwów 1933 | pl |
dc.description.references | Kubski B., Maykowski S., Światło w chacie: podręcznik do nauki języka polskiego dla klasy IV szkół powszechnych I stopnia, Lwów 1936 | pl |
dc.description.references | Lechicka L., Uklejska M., Szkoła w życiu codziennym, Warszawa 1935 | pl |
dc.description.references | Makuch K., Cele i zadania szkoły polskiej na tle postulatów Kongresu Pedagogicznego w Poznaniu, [w:] II Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 - 8 lipca 1931 r., Warszawa 1932, s. 13 | pl |
dc.description.references | Makuch K., Kongres Pedagogiczny w Wilnie, „Oświata i Wychowanie" 1931, z. 7, s. 648-689 | pl |
dc.description.references | Magiera E., Wychowanie państwowe w szkolnictwie powszechnym Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin 2003 | pl |
dc.description.references | Malicki A., Piątkowski J., Uhorczak F., Geografia dla szóstej klasy szkoły powszechnej, Warszawa-Lwów 1935 | pl |
dc.description.references | Mittek F., Idea współdziałania w szkole nowoczesnej, „Życie Szkolne" 1927, nr 11, s. 391 | pl |
dc.description.references | Pierwsze czytania dla szkół powszechnych, oprac. Z. Pfauówna, S. Rossowski, cz. 2. wyd. 3, Lwów 1925 | pl |
dc.description.references | Program nauki w publicznych szkołach powszechnych drugiego stopnia z polskim językiem nauczania: historia: projekt, Warszawa 1935 | pl |
dc.description.references | Program nauki w szkołach powszechnych siedmioklasowych: geografia, wyd. 5, Warszawa 1925 | pl |
dc.description.references | Radlińska T., Wuttke G., Geografia: kurs klasy V, Warszawa 1933 | pl |
dc.description.references | Ustawa o ustroju szkolnictwa, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej 1932, nr 38 z 7 maja, poz. 389 | pl |
dc.description.references | Sanojca K., Obraz sąsiadów w szkolnictwie powszechnym Drugiej Rzeczypospolitej, Wrocław 2003 | pl |
dc.description.references | Sokorski M., Realizowanie wychowania państwowego w szkole, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Warszawskiego" 1932, nr 1, s. 32-38 | pl |
dc.description.references | Somorowski S., Rola poszczególnych przedmiotów nauczania jako środków umożliwiających osiągnięcie celów wychowawczych: indywidualnych, społecznych i państwowych, [w:] Drugi Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 - 8 lipca 1931 r. , Warszawa 1932, s. 185- 196 | pl |
dc.description.references | Śliwiński F., Oddziaływanie wychowawcze na młodzież w wieku szkolnym, Warszawa 1926 | pl |
dc.description.references | Tynelski S., Praktyka szkolna, Warszawa 1929 | pl |
dc.description.references | Weychert-Szymanowska W., Czytanki i wypisy dla szkół powszechnych i niższych klas gimnazjum, „Rocznik Pedagogiczny" 1921 | pl |
dc.description.references | Wytyczne dla autorów programów szkół ogólnokształcących: szkoła powszechna i gimnazjum, Warszawa 1932 | pl |
dc.description.references | Wytyczne dla autorów szkół ogólnokształcących: szkoła powszechna I i II stopnia: szkoła powszechna III stopnia o 5 i 6 nauczycielach, Lwów 1934 | pl |
dc.description.references | Wytyczne dla autorów szkół ogólnokształcących: liceum, Warszawa 1936 | pl |
dc.description.pages | 152-168 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Bib) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Samsel_Podreczniki_szkolne_w_latach_miedzywojennych.pdf | 3,32 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)