REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4990
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamsel, Agata-
dc.date.accessioned2017-01-16T12:27:05Z-
dc.date.available2017-01-16T12:27:05Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationKsiążka i prasa w kulturze, redakcja Katarzyna Domańska, Bernardeta Iwańska-Cieślik, Bydgoszcz 2013, s. 152-168pl
dc.identifier.isbn978-83-7096-937-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4990-
dc.description.abstractThe bill "O obowiązku szkolnym" concerning compulsory education which was passed in 1919 was the first step in the way of fighting illiteracy. It also gave hope that all the children in Poland would be included within institutionalized education and upbringing. In such a situation a school textbook became a powerful tool in the hands of the ministry of religion and education. The tool was supposed to be used to spread the ideologicał model of education consistent with the policy of the government. Not only was it a didactic educational tool or a source of knowledge for students but most of all it was supposed to create and support required values in the students' minds. Therefore, the choice of contents had to be chosen carefully and purposefully, it had to be based on the current government policy on the matter. In between the two World Wars a certain kind of balance was being kept between national, state-oriented and religious education, so that none of them dominated the others. This way a quite coherent educational system was set. Even when some slight changes were made while the current government's policy concerning the issue was changing, they did not interfere with the generał, and everlasting values which were rooted in the tradition and the bistory of the nation. The mentioned values were best described by the ideas of "God, honor and the homeland''.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiegopl
dc.subjectpodręczniki szkolnepl
dc.subjectII Rzeczypospolitapl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectpostawypl
dc.subjectwychowaniepl
dc.subjectpolityka oświatowapl
dc.titlePodręczniki szkolne w latach międzywojennych j ako narzędzie kształtowania postaw młodego pokolenia Polakówpl
dc.title.alternativeSchool textbooks published between 1918- 1939 as tools shaping the new generation of Polespl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologiipl
dc.description.referencesII Kongres Pedagogiczny ZNP na tle aktualnej sytuacji szkolnictwa powszechnego, Archiwum Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego, zespół Związek Nauczycielstwa Polskiego, sygn. 1589- 1591pl
dc.description.referencesBalicki J „Dom i szkoła - zagadnienie współpracy n a terenie szkoły powszechnej, referat wygłoszony w dniu 13 marca 193 1 r. w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Archiwum Akt Nowych, zespół Min. Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, sygn. 187, k 2 Opracowaniapl
dc.description.referencesAndruszko M.A., Niektóre podręczniki do klas najmłodszych publicznych szkół powszechnych (1918-1939), [w: ] Studia z dziejów oświaty polskiej XIX i XX wieku, Wrocław 1986, s. 115- 124pl
dc.description.referencesBalicki J., Prace Ministerstwa nad programami szkół ogólnokształcących w związku z realizacją ustawy o ustroju szkolnictwa, „Oświata i Wychowanie" 1934, nr 8- 10, s. 456-457pl
dc.description.referencesBalicki J., Wytyczne wychowania państwowego w dzisiejszej szkole średniej ogólnokształcącej, „Poradnik w Sprawach Nauczania i Wychowania oraz Administracji w Szkołach Średnich Ogólnokształcących i Seminariach Nauczycielskich" 1931, z. 2(4), s. 113- 141pl
dc.description.referencesBalicki J., Maykowski S., Pieśni o ziemi naszej: piąty rok nauki języka polskiego w szkołach powszechnych, Lwów 1933pl
dc.description.referencesBalicki J., Maykowski S., Okno na świat: szósty rok nauki języka polskiego w szkołach powszechnych, Lwów 1934pl
dc.description.referencesBudrewicz Z., Czytanka literacka w gimnazjum międzywojennym: geneza, struktura, funkcje, Kraków 2003pl
dc.description.referencesCzerwiński S., Przemówienie na posiedzeniu Sejmu w dn. 10 lutego 1931 r. , [w: ] O nowy ideał wychowawczy, Warszawa 1931 , s. 23, 41pl
dc.description.referencesDrugi Kongres Pedagogiczny w Wilnie, „Głos Nauczycielski" 1931 , nr 1-2, s. 1pl
dc.description.referencesII Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 do 8 lipca 1931 r., Warszawa 1932, s. 28-31pl
dc.description.referencesFalski M., Elementarz dla pierwszej klasy szkół miejskich, Lwów-Warszawa 1934pl
dc.description.referencesGebert S., Obywatel Polski: podręcznik historii dla VII kl. szkoły powszechnej, Lwów-Warszawa 1936pl
dc.description.referencesGreb K., Jak czytać nowe programy? „ Praca Szkolna' ' 1933/ 1934, nr 2, s. 50pl
dc.description.referencesGrotowska H., Klingerowa H., Czytanka polska dla szóstej klasy szkół powszechnych, Warszawa-Lwów 1935pl
dc.description.referencesJakubiak K., Realizacja ideologii wychowawczej sanacji w praktyce szkolnej, [w:] Wychowanie a polityka: tradycje i współczesność, pod red. W Wojdyły i M. Strzeleckiego, Toruń 1997, s. 110- 111pl
dc.description.referencesJakubowski K.S., Podręczniki szkolne i dzieła naukowe: katalog, Lwów 1929pl
dc.description.referencesKridl M., Literatura polska wieku XIX: od trzeciego rozbioru do wystąpienia Mickiewicza (1795-1 822), cz. 1 , Warszawa 1925. Konopka H„ Edukacja historyczna w polskich szkołach powszechnych 1918- 1939, „Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego", nr 332, Białystok 1987pl
dc.description.referencesKubski B., Kotarbiński M., Zarembina E. Czytanka: część I dla II klasy szkół powszechnych, Lwów 1933pl
dc.description.referencesKubski B., Kotarbiński M., Zarembina E., Elementarz, Lwów 1933pl
dc.description.referencesKubski B., Maykowski S., Światło w chacie: podręcznik do nauki języka polskiego dla klasy IV szkół powszechnych I stopnia, Lwów 1936pl
dc.description.referencesLechicka L., Uklejska M., Szkoła w życiu codziennym, Warszawa 1935pl
dc.description.referencesMakuch K., Cele i zadania szkoły polskiej na tle postulatów Kongresu Pedagogicznego w Poznaniu, [w:] II Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 - 8 lipca 1931 r., Warszawa 1932, s. 13pl
dc.description.referencesMakuch K., Kongres Pedagogiczny w Wilnie, „Oświata i Wychowanie" 1931, z. 7, s. 648-689pl
dc.description.referencesMagiera E., Wychowanie państwowe w szkolnictwie powszechnym Drugiej Rzeczypospolitej, Szczecin 2003pl
dc.description.referencesMalicki A., Piątkowski J., Uhorczak F., Geografia dla szóstej klasy szkoły powszechnej, Warszawa-Lwów 1935pl
dc.description.referencesMittek F., Idea współdziałania w szkole nowoczesnej, „Życie Szkolne" 1927, nr 11, s. 391pl
dc.description.referencesPierwsze czytania dla szkół powszechnych, oprac. Z. Pfauówna, S. Rossowski, cz. 2. wyd. 3, Lwów 1925pl
dc.description.referencesProgram nauki w publicznych szkołach powszechnych drugiego stopnia z polskim językiem nauczania: historia: projekt, Warszawa 1935pl
dc.description.referencesProgram nauki w szkołach powszechnych siedmioklasowych: geografia, wyd. 5, Warszawa 1925pl
dc.description.referencesRadlińska T., Wuttke G., Geografia: kurs klasy V, Warszawa 1933pl
dc.description.referencesUstawa o ustroju szkolnictwa, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej 1932, nr 38 z 7 maja, poz. 389pl
dc.description.referencesSanojca K., Obraz sąsiadów w szkolnictwie powszechnym Drugiej Rzeczypospolitej, Wrocław 2003pl
dc.description.referencesSokorski M., Realizowanie wychowania państwowego w szkole, „Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Warszawskiego" 1932, nr 1, s. 32-38pl
dc.description.referencesSomorowski S., Rola poszczególnych przedmiotów nauczania jako środków umożliwiających osiągnięcie celów wychowawczych: indywidualnych, społecznych i państwowych, [w:] Drugi Kongres Pedagogiczny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wilnie od 4 - 8 lipca 1931 r. , Warszawa 1932, s. 185- 196pl
dc.description.referencesŚliwiński F., Oddziaływanie wychowawcze na młodzież w wieku szkolnym, Warszawa 1926pl
dc.description.referencesTynelski S., Praktyka szkolna, Warszawa 1929pl
dc.description.referencesWeychert-Szymanowska W., Czytanki i wypisy dla szkół powszechnych i niższych klas gimnazjum, „Rocznik Pedagogiczny" 1921pl
dc.description.referencesWytyczne dla autorów programów szkół ogólnokształcących: szkoła powszechna i gimnazjum, Warszawa 1932pl
dc.description.referencesWytyczne dla autorów szkół ogólnokształcących: szkoła powszechna I i II stopnia: szkoła powszechna III stopnia o 5 i 6 nauczycielach, Lwów 1934pl
dc.description.referencesWytyczne dla autorów szkół ogólnokształcących: liceum, Warszawa 1936pl
dc.description.pages152-168pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Bib)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Samsel_Podreczniki_szkolne_w_latach_miedzywojennych.pdf3,32 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)