REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4501
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMaterska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2016-09-12T12:20:26Z-
dc.date.available2016-09-12T12:20:26Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationBiblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14-16 września 2015, praca zbiorowa pod redakcją Haliny Brzezińskiej-Stec i Jolanty Żochowskiej, Białystok 2015, s. 53-68pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-484-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4501-
dc.description.abstractW artykule autorka nawiązuje do najbliższego otoczenia biblioteki akademickiej, tj. do nauki – jej cech rozwoju i przemian, charakteryzowanych przez takie trendy nauki XXI wieku, jak cyfrowa infrastruktura badawcza, big data, cyfrowa komunikacja naukowa, sieci społeczne w nauce, cyfrowa humanistyka. Wielość nowych możliwości komunikacyjnych i wiedzotwórczych sprawia wrażenie, że biblioteka akademicka schodzi na peryferia naukowego poznania. Celem publikacji jest próba szukania odpowiedzi: jak w „nowej” cyfrowej nauce sytuuje się biblioteka akademicka? Czy biblioteki udzielają naukowcom wsparcia na zasadzie partnerstwa, czy są jedynie usługodawcą? Czy humanistyka cyfrowa oznacza zmianę paradygmatu funkcjonowania bibliotek, czy tylko rozszerzenie dotychczasowych usług? Jak radykalne i zasadnicze przemiany cywilizacyjne w nauce odbijają się w misji działania bibliotek uniwersyteckich?pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to show academic libraries in respect of the new trends in science – the accelerated development of (cyber) research, vast data, digital scholarly communication, social networking, digital humanities, etc. Many new possibilities contriute to the fact that researchers no longer choose the library as the first stop in their search for knowledge. The focus has shifted from using research libraries to using the Internet and labs. The question is not only how to survive, but how to change and develop academic libraries to make them needed in the global knowledge space.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectbiblioteka akademickapl
dc.subjecte-naukapl
dc.subjectotwarta naukapl
dc.subjectcyfrowa komunikacja naukowapl
dc.subjectinfrastruktura badawczapl
dc.subjectbig datapl
dc.subjectcyfrowa humanistykapl
dc.subjectacademic librarypl
dc.subjectvast datapl
dc.subjectresearch infrastructurepl
dc.subjecte-sciencepl
dc.subjectdigital scholarly communicationpl
dc.subjectdigital humanitiespl
dc.subjecte-learningpl
dc.subjectopen accesspl
dc.titleBiblioteka akademicka jako element infrastruktury naukowej w cyfrowym świecie danych, informacji i wiedzypl
dc.title.alternativeAcademic library as an element of research infrastructure in the world of data, information and knowledgepl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailk.materska@uksw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesBabik W.: Biblioteka akademicka na rozdrożu: o współczesnych przemianach w środowisku informacyjnym bibliotek. W: Biblioteka akademicka. Infrastruktura - uczelnia – otoczenie. Tryb dostępu: http://delibra.bg.polsl.pl/dlibra/doccontent?id=23338&from=FBC [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesBiblioteka akademicka. Infrastruktura – uczelnia – otoczenie, Gliwice, 24-25 października 2013 r. Pod red. M. Odlanickiej-Poczobutt i K. Zioło. Gliwice 2014. Tryb dostępu: http://delibra.bg.polsl.pl/dlibra/doccontent?id=23970 [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesCeliński P.: Renesansowe korzenie cyfrowego zwrotu. W: Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0. Pod red. A. Radomskiego, R. Bomby. Lublin 2013, s. 13-36. Tryb dostępu: http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesChristensen C., Eyring M., Henry J.: The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside. Out, Jossey-Bass, 2012.pl
dc.description.referencesGaebel M.: MOOC masowe otwarte kursy online. Bruksela, European University Association 2013 ; FRSE Warszawa 2014. Tryb dostępu: http://www.frse.org.pl/sites/frse.org.pl/files/publication/1684/mooc-michael-gaebel-eua-frse.pdf [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesHartman J.: Profesor doktor zdegradowany. „Polityka” 2015, nr 17(3006), s. 20-23.pl
dc.description.referencesJastrzębski B.: Z UW na UZ. „Polityka” 2015, nr 28(3017), s. 62-63.pl
dc.description.referencesKrzysztofek K.: Big Data Society. Technologie samozapisu i samopokazu: ku humanistyce cyfrowej. „Kultura i Historia” 2012, nr 21. Tryb dostępu: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3626 [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesKrzysztofek K.: Zwrot cyfrowy: ku pracy rozproszonej. W: Cyfrowy zwrot w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0. Pod red. A.Radomskiego, R. Bomby. Lublin 2013, s. 37-56. Tryb dostępu: http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesLeja K.: Trzy misje uczelni, trzy ścieżki kariery. „Forum Akademickie” 2015, nr 1. Tryb dostępu: https://forumakademickie.pl/fa/2015/01/trzy-misje-uczelni-trzy-sciezki-kariery/ [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesLibraries without borders. Tryb dostępu: http://www.librarieswithoutborders.org [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesManovich L.: Język nowych mediów. Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesMayer-Schönberger V., Cukier K.: Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie. Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesMorawiec B. M.: Jak będzie wyglądać biblioteka przyszłości? (2013). Tryb dostępu: http://www.lustrobiblioteki.pl/2013/07/jak-bedzie-wygladac-biblioteka_10.html [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesOcean Otwarte Centrum Danych i ich Analiz. Tryb dostępu: http://www2.icm.edu.pl/web/ocean/centrum [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesOtwarte zasoby wiedzy: nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej. Materiały konferencyjne Kraków–Zakopane, 15–17 czerwca 2011. Pod red. M. M. Górskiego, M. Marcinek. Kraków 2011. Tryb dostępu: http://www.nowyebib.info/images/stories/Mat_konferencyjne/23/konferencjaozw_2011_calosc.pdf [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesPrzyszłość nauki – wielkie bazy danych. Tryb dostępu: http://www.polskieradio.pl/130/2787/Artykul/1177087,Przyszlosc-nauki-%E2%80%93-wielkie-bazy-danych [20 lipca 2015].pl
dc.description.referencesRewolucja informacyjna a kryzys intelektualny. Red nauk. J. Auleytner, J. Kleer. Warszawa 2015 (Polska Akademia Nauk; Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”).pl
dc.description.referencesZwrot cyfrowy w humanistyce. Bezpłatny e-book. Tryb dostępu: http://e-naukowiec.eu/zwrot-cyfrowy-w-humanistyce/ [20 lipca 2015].pl
dc.description.pages53-68pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
V Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Biblioteki bez użytkowników...? Diagnoza problemu", 14-16 września 2015

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
05_Materska.pdf263,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)