REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2722
Tytuł: Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji
Autorzy: Cudowska, Agata
Słowa kluczowe: twórczość
twórczość codzienna
orientacja życiowa
twórcza orientacja życiowa
człowiek poszukujący
Data wydania: 2004
Data dodania: 16-kwi-2015
Wydawca: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie
Abstrakt: Książka przedstawia koncepcję twórczych orientacji życiowych jednostki i próbę jej wpisania w narrację kreatywności. Obejmuje rozważania w obszarze pojęcia twórczości, jego wymiaru antropologiczno-filozoficznego, aksjologicznego i psychologicznego. Analizuje społeczne uwikłania kreatywnych postaw w życiu. Orientację twórczą rozumiem przede wszystkim jako takie myślenie i działanie człowieka, które pozwala mu kreować siebie w codziennym doświadczeniu, tworzyć ludzki świat zgodnie z ideą „wspólnego dobra”. Kreatywny stosunek do życia jest postrzegany jako nieustanne stawanie się człowieka, poszukiwanie własnego miejsca w świecie i tworzenie nowych jego jakości. Prezentowane ujęcie tej problematyki posiada wymiar transgresyjno-transcendentalny. W tym kontekście odczytuję ideę twórczego wychowania, gdzie walor podstawowy ma postrzeganie twórczości pedagogicznej w kategoriach twórczości osoby, a nie składnika roli zawodowej. Edukacyjny dyskurs konstruuje tu koncepcja pomocy w rozwoju. Znaczącym aspektem rozważań jest problematyka młodzieży w kontekście poszukiwania tożsamości i jej uwikłania w procesy społecznych przemian ostatnich lat. W książce prezentuję także empiryczną analizę problematyki twórczych orientacji jednostki. Jest ona próbą harmonijnego współistnienia ilościowej i jakościowej interpretacji materiału badawczego. Konsekwencją prezentowanych rozważań jest opisanie kondycji współczesnego człowieka przez ideę homo explorens jako człowieka poszukującego, który dąży do realizacji siebie w przyszłości, wciąż na nowo doświadcza rzeczywistości, buduje siebie w twórczym do niej stosunku, w relacjach z Innym. Narracja książki pozostaje otwarta i niedopełniona, zaprasza do nowych odczytań poruszonych w niej problemów.
This book presents the author’s conception on creative life orientation of an individual and an attempt at its introduction into the narration of creativity. It also includes considerations in the range of the concept of creativity, its philosophical – anthropologic, axiological and psychological dimensions. It analyses the social embroilments of creative stances in life. The creative orientation here means mostly a specific type of activity and thinking accepted by a person, which enables them to create themselves in everyday experience, create the human world in accordance with the idea of “common good”. I perceive the creative approach to life as a never-ending creation of a human-being, search for their place in this world and creation of their values. The presented approach to this issue has a transgressive and transcendental dimension. In this context I can perceive an idea of creative upbringing, where perception of the pedagogical creativity in the category of the person’s creativity is the basic virtue. A concept of development aid constructs here the educational discussion. The issues related to youngsters, in the context of seeking identity and its embroilment in the process of social transformations of the recent years, is a vital aspect of the presented considerations. In this book, the author also presents an empirical analysis of issues related to creative orientation of an individual. It is an attempt at harmonious coexistence of quantitative and qualitative interpretation of the research material. The direct consequence of the presented considerations is description of a condition of an contemporary person through the concept of homo explorens as a person seeking their purpose, who aims at fulfilling himself in the future, experiences the reality over and over again, constructs himself in a creative attitude towards its and in relations with others. The narration of the book remains open and incomplete, invites us to seek new interpretations for the issues considered within.
URI: http://hdl.handle.net/11320/2722
ISBN: 83-89190-25-7
Typ Dokumentu: Book
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Agata Cudowska_Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji.pdf11,97 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons