REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2152
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMachelski, Tomasz-
dc.date.accessioned2014-12-11T09:31:52Z-
dc.date.available2014-12-11T09:31:52Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, z. 16, 2014, s. 73-81pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2152-
dc.description.abstractPodejmowane w ostatnich latach próby naprawy sytuacji ekonomicznej w państwach członkowskich UE łączy wspólna właściwość – brak stabilności obowiązujących norm prawnych, które tym samym nie były w stanie gwarantować rozwiązań długoterminowych. Stabilność prawa nie stanowiła niestety w UE priorytetu politycznego, czego dobitnym przykładem jest choćby funkcjonowanie przyjętej 17 czerwca 1997 r. rezolucji Rady Europy o przyjęciu Paktu Stabilności i Wzrostu. Pakt gwarantować miał obok zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia, również zadowalający stan finansów publicznych i stabilność finansową. Państwa członkowskie UE w momencie tworzenia regulacji ekonomicznych nie były najwyraźniej gotowe do przyjęcia jakichś wiążących postanowień dotyczących sposobu prowadzenia i koordynacji polityk gospodarczych ani też środków realnie wymuszających na płaszczyźnie narodowej dbałość o ekonomiczne podstawy funkcjonowania wspólnego pieniądza. Cały więc system musiał z konieczności działać w oparciu o mające faktyczny status lex imperfecta normy dotyczące dyscypliny finansów publicznych poszczególnych państw członkowskich. Dzisiaj więc fundamentalne znaczenie dla wyjścia z sytuacji kryzysowej i utrzymania stabilnego rozwoju gospodarczego ma w możliwie największym stopniu związanie politycznych decyzji wiążącymi konstrukcjami prawnymi prawa unijnego, zapewniającymi w szczególności ich długoterminowe oddziaływanie. Innymi słowy, polityka fiskalna państw członkowskich opierać się powinna raczej nie na decyzjach podejmowanych w ramach często chaotycznych politycznych reakcji na każdorazowe problemy, ale na podstawie trwałych norm prawa unijnego.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.subjectprogramy oszczędnościowepl
dc.subjectpolityka budżetowapl
dc.subjectkryzys finansowypl
dc.subjectausteritypl
dc.subjectfiscal policypl
dc.subjectfinancial crisispl
dc.titleEuropean Union financial crisis – austerity or political short-thermism to blame?pl
dc.title.alternativeUnijny kryzys finansowy – winne programy oszczędnościowe czy polityczna krótkowzroczność?pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2014.16.06-
dc.description.AffiliationUniversity of Białystokpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WP)
Białostockie Studia Prawnicze, 2014, Z. 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_16_2014_Machelski.pdf299,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)