Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/2152
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Machelski, Tomasz | - |
dc.date.accessioned | 2014-12-11T09:31:52Z | - |
dc.date.available | 2014-12-11T09:31:52Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Prawnicze, z. 16, 2014, s. 73-81 | pl |
dc.identifier.issn | 1689-7404 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/2152 | - |
dc.description.abstract | Podejmowane w ostatnich latach próby naprawy sytuacji ekonomicznej w państwach członkowskich UE łączy wspólna właściwość – brak stabilności obowiązujących norm prawnych, które tym samym nie były w stanie gwarantować rozwiązań długoterminowych. Stabilność prawa nie stanowiła niestety w UE priorytetu politycznego, czego dobitnym przykładem jest choćby funkcjonowanie przyjętej 17 czerwca 1997 r. rezolucji Rady Europy o przyjęciu Paktu Stabilności i Wzrostu. Pakt gwarantować miał obok zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia, również zadowalający stan finansów publicznych i stabilność finansową. Państwa członkowskie UE w momencie tworzenia regulacji ekonomicznych nie były najwyraźniej gotowe do przyjęcia jakichś wiążących postanowień dotyczących sposobu prowadzenia i koordynacji polityk gospodarczych ani też środków realnie wymuszających na płaszczyźnie narodowej dbałość o ekonomiczne podstawy funkcjonowania wspólnego pieniądza. Cały więc system musiał z konieczności działać w oparciu o mające faktyczny status lex imperfecta normy dotyczące dyscypliny finansów publicznych poszczególnych państw członkowskich. Dzisiaj więc fundamentalne znaczenie dla wyjścia z sytuacji kryzysowej i utrzymania stabilnego rozwoju gospodarczego ma w możliwie największym stopniu związanie politycznych decyzji wiążącymi konstrukcjami prawnymi prawa unijnego, zapewniającymi w szczególności ich długoterminowe oddziaływanie. Innymi słowy, polityka fiskalna państw członkowskich opierać się powinna raczej nie na decyzjach podejmowanych w ramach często chaotycznych politycznych reakcji na każdorazowe problemy, ale na podstawie trwałych norm prawa unijnego. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Temida 2 | pl |
dc.subject | programy oszczędnościowe | pl |
dc.subject | polityka budżetowa | pl |
dc.subject | kryzys finansowy | pl |
dc.subject | austerity | pl |
dc.subject | fiscal policy | pl |
dc.subject | financial crisis | pl |
dc.title | European Union financial crisis – austerity or political short-thermism to blame? | pl |
dc.title.alternative | Unijny kryzys finansowy – winne programy oszczędnościowe czy polityczna krótkowzroczność? | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsp.2014.16.06 | - |
dc.description.Affiliation | University of Białystok | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WP) Białostockie Studia Prawnicze, 2014, Z. 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSP_16_2014_Machelski.pdf | 299,17 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)